Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Cesta

08. 02. 2009
17
36
1692
Autor
Marcela.K.

propíjím se k tobě do samoty jak modrá kaňka z dětských let obarvím polibky tvé prsty až se ti budu v dlaních rozpíjet zalezu ti pod nehty i do kapsičky u košile budu se tvářit zoufale i potměšile nepůjdu vyprat nezmizím ti z očí na srdci tvém si značku udělám .... jsem modrá kaňka na tvé čisté duši tmavomodrý mráček plný kapek deště tvé znaménko přání které ti moc sluší... tvé znaménko touhy která volá ještě...

Hledala cestu.

Když na ni vkročila, nevšímala si kamínků ani bláta. Snad někdy, když se rozběhla , zakopla, spadla. Pak viděla nerovnosti. Má z té doby na kolenu jizvu. Dostal se jí pod kůži kamínek. Ostrý a nehezký. Schoval se do rány, která krvácela. Tehdy byla poblíž ještě maminka, která dokázala  vyčistit špínu a úlomek štěrku vyjmout. Osušila jí slzy, zavázala koleno a nechala běžet dál.

,,Drž se, neztrať směr…“ volávala za ní, ale ta slova se už sama ztrácela v dálce.

 

Ta cesta byla dlouhá. Plná zatáček. křižovatek, louží i výmolů.  Někdy zkusila najít zkratku. Předběhnout čas…

Pokorně se pak vracela do místa, kde ji opustila.


Potkávala lidi, časem je  začala rozdělovat do dvou skupin. Ty, se kterými si ráda promluvila, třeba se i posadila do trávy u cesty a vracela jim úsměvy svázané do prostých kytek.

A pak ty, co  jen míjela a čas, který jim  někdy s nadějí věnovala, se stal navždy ztraceným…

 

Zjistila, že raději má  obyčejná kvítka…pomněnky, kopretiny, sedmikrásky, pampelišky, fialky; zamilovala si mateřídoušku a  slzičky Panenky Marie… než pyšné květy z obchodů ve městě.

 

Blížil se den, kdy měla dojít k mostu. Věděla o něm, protože vystoupila už na všech devětačtyřicet schodů, které k němu vedly.

Čím víc se zkracovala vzdálenost ode dne, kdy na něj musí vstoupit, tím větší měla strach z toho šera, které viděla v dálce za ním.

Najednou, jakoby zašlo slunce, přestaly kvést kytky, jen zledovatělý, špinavý sníh, vlhká zima a chlad.

Rozhlížela se kolem sebe s úzkostí. Až vstoupí na poslední schod, nemůže se zastavit, bude muset jít dál.

Únor je špatný měsíc pro cesty…

Vzpomínala na vše, co ji cestou potkalo. Otáčela se zpátky. Viděla plno zářících  barev, ale schody za ní zmizely. Věděla, že vrátit se už nelze.

Nenapadlo ji, že v této chvíli ještě potká sen.

Sny mají tu výhodu, že mohou létat. Nepotřebují schody, nepotřebují mosty, nepotřebují cestu…nepotřebují vůbec nic, kromě zavřených očí  a barev.

 

Stála před posledním schodem, když ji vzal jemně za ruku, usmál se a tiše řekl: ,,Neboj se…jestli chceš, půjdu s tebou….“

Vkročila na most a v údivu se zastavila. V dálce před ní se náhle rozzářily všechny barvy, které před chvílí viděla jen za sebou.

 


36 názorů

Marcela.K.
08. 07. 2012
Dát tip
.

Marcela.K.
06. 05. 2011
Dát tip
.

Marcela.K.
26. 02. 2011
Dát tip
.

Marcela.K.
06. 03. 2010
Dát tip
jedno krátké vyprávění...bez kafe ;-)

Marcela.K.
09. 03. 2009
Dát tip
To je tak, když bojuješ na více frontách...ano bylo na 50 :-)

Marcela.K.
09. 03. 2009
Dát tip
??? do jaký skládačky? co to meleš ? :-))

Marcela.K.
09. 03. 2009
Dát tip
To by ani nešlo...každej má svoji cestu ;-)

Marcela.K.
09. 03. 2009
Dát tip
avi

Marcela.K.
09. 03. 2009
Dát tip
ano :-) bodejď jo, když ti je polovic :-)))

Marcela.K.
09. 03. 2009
Dát tip
já se zeptám...co znamená Tvé ne? :-)

Marcela.K.
17. 02. 2009
Dát tip
Závěr? Závěr teprve bude , pali...dík za návštěvu :-)

palino8
17. 02. 2009
Dát tip
záver by si zaslúžil viac, inak super

nostalgik
12. 02. 2009
Dát tip
Vždycky je kam jít i když je obzor šedivý. Zkrášlíme jej barvami našich přání... TTT

Janina6
10. 02. 2009
Dát tip
Za prolog* (asi jsem víc na ty básničky...)

Robinia
09. 02. 2009
Dát tip
mluví mi z duše...moc

Marcela.K.
09. 02. 2009
Dát tip
Edvine, dík... P.S.: Honzyka bránit nemusíš. Ubrání se sám, je-li potřeba. On lidem patrně moc nevěří. To už je jeho problém, ne můj. Třeba má důvod :-)

Edvin1
09. 02. 2009
Dát tip
Žádná povídka, nýbrž poezie psaná prózou. Snová, neskutečná. Hyppyend jako v každé solidní bajce - ve chvíli nouze nejvyšší se zjevuje princ, jenž vypravěčce nabízí své ocelové rámě, a k tomu nežný úsměv, tichá slova slibující vše. Kdysi kdosi prohlásil, že k tomu, abychom měli své sny (ty ve stylu dr. M. L. Kinga: "I have a dream!"), musíme chrápat. Ne spát, chrápat, chrnět, flákat se. Snad tím chtěl ten realista říct, že snění má jen pramálo společného s každodenní skutečností. Jenže - kdo by dokázal žít beze snů, jen realitou? Já ne. Proto tento text, i s básní v prologu, přijímám. Jako protiváhu skutečnosti. Jako lék proti zbláznění. Tip za to snění i jazyk. děd Ed :-) P.S. Jinak bráním Honzyka: Je všeobecně známo, že nás třetí osoba někdy dokáže odhadnout lépe, než my sami. A pak: "Po ovoci jejich poznáte je," praví Bible. Naše "ovoce", tedy naše texty o nás mnohdy prozradí více, než jsme chtěli. Zvláště, píšeme-li je v ich formě.

ruprecht
09. 02. 2009
Dát tip
jasňajda... já nikdy ničemu nerozumím... :-)

Oldjerry
09. 02. 2009
Dát tip
Málo frekventovaná forma báseň v próze. Tipa dám, ať si myslí kdo chce, co chce a navzdory tomu, že jsem syt té verbální lásky. Já ovšem nejsem normotvůrce... T*** a co se týče stínu ? pche - já už jedu osmý gumy... (:-D

Marcela.K.
08. 02. 2009
Dát tip
:-) jistě, celkem jsi to trefil...jsem spíš "básnička" než "povídka"...jenže někdy se všechno zrýmovat nedá a já se potřebovala"vypsat" ...to jsi poznal dokonale :-) dík za pochopení :-) ruprechte, děkuji...ale ten most je na místě...nemůžu pořád lézt nahoru...ráda se po něm projdu a když zavřu oči. Tomu bys nerozuměl :-)

Marcela.K.
08. 02. 2009
Dát tip
:-) jistě, celkem jsi to trefil...jsem spíš "básnička" než "povídka"...jenže někdy se všechno zrýmovat nedá a já se potřebovala"vypsat" ...to jsi poznal dokonale :-) dík za pochopení :-) ruprechte, děkuji...ale ten most je na místě...nemůžu pořád lézt nahoru...ráda se po něm projdu a když zavřu oči. Tomu bys nerozuměl :-)

jistě
08. 02. 2009
Dát tip
Někdy duše prosakuje.Jsi založením poeta.Máš svůj styl a ani moc nezáleží na tom, kam to napsané zařadíš.Psaní je zřejmě tvoje potřeba nejhlubší.A myslím, že sem na Písmíka svým založením patříš.Mě se trošíčku víc líbí prolog.Dává ti víc volnosti.No vidíš, už se trošičku začínám stydět jak jsem ukecaný!Stačilo by dát tip.

ruprecht
08. 02. 2009
Dát tip
šťastnou cestu do další padesátky schodů... na mosty času dost... :-) *

Marcela.K.
08. 02. 2009
Dát tip
Honzyku, děkuji za editaci :-) Jinak, nemám co dodat. Neznáš mě a přesto vše tak dobře "víš"... no, nechme to být...nemám zájem tu s Tebou vést diskuzi.

Marcela.K.
08. 02. 2009
Dát tip
Honzyku, děkuji za editaci :-) Jinak, nemám co dodat. Neznáš mě a přesto vše tak dobře "víš"... no, nechme to být...nemám zájem tu s Tebou vést diskuzi.

Honzyk
08. 02. 2009
Dát tip
..jen pro naprostou dokonalost, prosim : vkrocila CARKA, JÍ pod kuzi kaminek, osusila JÍ slzy..., ...ale zajimavejsi, ze autorka samu sebe popisuje tak, jakou by byti (po mem) CHTELA, nez jakou opravdu je... ( viz jeji /zde/returnujici komenty a dalsi lidskosti a odvaznosti prozarena "Dila"...))...

Marcela.K.
08. 02. 2009
Dát tip
Já vím, Lakrov...teď už to vím :-) p Horavine, dík...Lakrov píše jen výborné komenty ;-) Diano, nadějě je fajn ;-)

Horavin
08. 02. 2009
Dát tip
Pěkná povídka a výbornej koment Lakrov - přidávám TIP :o)

Lakrov
08. 02. 2009
Dát tip
Autobiografická alegorie z kilometrovníku, na kterém už se leckomu nechce dívat jinam, než zpátky. Je milé, že se někdo dokáže dívat dál vpřed s takovým optimismem, a že spatřuje stále novou naději... Neboj, žádné šero nepřijde :-) Tip

Diana
08. 02. 2009
Dát tip
Moc hezké, plné naděje :-)*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru