Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kytička pro maminku

Výběr: a2a2a
07. 05. 2009
17
29
2116
Autor
Marcela.K.

,,Sestřičko, vemte si tu kytičku i s vázičkou. Včera mi ji přinesli. Musela jsem ji dát na okno. Když jsem ji měla tady na stolečku, tak by mě z té vůně asi rozbolela hlava. Já jdu dnes domů..."

Zůstala stát . Prohlížela si košíčky s růžemi i keramické květináče s květinami, jejichž jména ani neznala. Názvy připomínaly cizí kraje. Pak se její oči zastavily u nádherných květů orchidejí … myslela na maminku.  V neděli je přeci Svátek matek.

 

Podíval se na ni. ,,Vyber si, která se ti líbí.“

,,Proč? Já myslela mamce…“

,,Babičce koupíme taky. Ty jsi přece taky máma.“

 

Usmála se, protože na to občas zapomíná. Zvlášť  poslední dobou, kdy už jsou všechny její děti dospělé. A když…

Podívala se na svého muže.

,,Tak která se ti líbí?“

Ukázala na fialové květy jedné z orchidejí. Opatrně ji postavil do košíku.

Pro maminku náhle nevěděla kterou. Nechtěla, aby měly obě stejnou barvu. Najednou se jí všechny ostatní zdály pomačkané…,,Koupím ji někde jinou,“ řekla  a vydala se za původním cílem.

Vlastně se tu stavili jen pro všední nákup .

,,Prý nemáme doma základní potravinu.“

Mluvil s dcerou, to pochopila hned. Základní potravina je mléčná čokoláda Milka. Kupuje ji po pěti a dceři to nestačí ani na týden. Když vidí její štíhlou postavu, nechápe …Učí se k maturitě. Neměla by jich vzít raději deset…?

,,Podívej Kaštany v akci. Ty taky může. Vezmi jich deset. Ať má dost.“

U pokladny zjistila, že její muž neumí počítat. ,,Šestnáct?" Na její údiv odpověděl: ,, Přece deset pro ni a co budu mít já?“ Rozesmála se. Vždycky ji rozesměje, když se chová jako malej kluk.

 

Odběhla od pokladny ke stánku s květinami. Ani tady se ji žádná nelíbila, nezdála dost dobrá pro maminku.

 

V supermarketu se zastavili při cestě z práce.

Byla už hodně unavená, měli dnes na oddělení pět příjmů a navíc už ji delší dobu trápí průdušky. Večer, když usínala,  proběhl jí před očima obraz, který se neustále vracel. Dospělý syn na návštěvě u své nemocné matky.

Přinesl jí kytičku konvalinek.

Ta kytička ji připomněla chvíle, kdy jako mladá holka jezdívala na kole do nedalekého lesa. Každé jaro pak vozila mamince kytičku konvalinek. Tam, kde jich býval celý palouk vede dnes silnice po které jezdí do práce…ale možná. No, na kole tam nedojede, to by si pak mohla jít rovnou pro neschopenku.

Konvalinky…tehdy si ani neuvědomovala, že je vlastně vozí mamince k svátku.

 

Vždyť by tam u silnice mohla zastavit až pojede v sobotu z noční služby....hezčí kytičku pro maminku stejně nekoupí.


29 názorů

Marcela.K.
13. 05. 2009
Dát tip
Lakrov, tvoje komentáře miluju a nejsou vůbec hloupé :-)

a2a2a
13. 05. 2009
Dát tip
Já děkuji, protože to je ten typ textu, který píšeme pro někoho s pocitem dluhu a bez myšlenky na fanfáru

Lakrov
13. 05. 2009
Dát tip
Těší mě, že se líbí, co mě se líbí; a přitom tu píšu takové hloupé komentáře...

Marcela.K.
13. 05. 2009
Dát tip
Jirko, děkuji...

a2a2a
13. 05. 2009
Dát tip
Tak to je jedna z těch, které píše život a které ti věřím. Je pro mne krásná.

guy
11. 05. 2009
Dát tip
*

Robinia
11. 05. 2009
Dát tip
K těm konvalinkám snad jen to, co tvrdil Paracelsus, že „všechny látky jsou jedy, a toliko správná dávka odlišuje lék od jedu“.

Marcela.K.
10. 05. 2009
Dát tip
No, chvilku to trvalo, ale našla :-) Musela jsem...já bych snad jinak v tom lese radši zůstala :-)

Diana
10. 05. 2009
Dát tip
To je hezké, žes je našla, ty konvalinky :-)))

diderotka
10. 05. 2009
Dát tip
to je krásné!

Marcela.K.
10. 05. 2009
Dát tip
Tak jsem tam zastavila...zmazala si boty a nohavice od kalhot a konvalinky nikde...Vy ale určitě chcete, abych ji natrhala - tu kytičku :-)...Tak dobře...vydala jsem se večer s našim psem do lesa. jen asi deset minut od našeho domu. Nedávno jsem si všimla, že tam roste konvalinkové listí :-) no a náš pes mi je vyčmuchal. Kytičku jsem natrhala a maminka řekla to samé, co říkávala před více jak třiceti léty.,,Ráno je vezmu na hřbitov tatínkovi..."

diderotka
10. 05. 2009
Dát tip
Ju jo, právě že věděla, tak vím i o jedovatosti .-) A dívání na krásu jedovatého opravdu není :-)

Marcela.K.
10. 05. 2009
Dát tip
Diderotko, to je divné. Docela by mě zajímalo. kde takový zákaz mají. Máš prvadu v tom, že je konvalinka jedovatá, ale já to myslela jako kytička - že není když se na ni jen díváš... mimochodem, sbírá se i jako léčivka, to jsi věděla? :-) Konvalinka jako léčivá rostlina je jako slabší alternativa náprstníku. Používá se pro posílení srdeční činnosti či proti vodnatelnosti a při epilepsii.

diderotka
10. 05. 2009
Dát tip
Konvalinky jsou jedovaté i voda z nich - ale je fakt, že málokdo by je snad jed... kromě dětí, a i ty spíš plody. A já se bohužel setkávám spíš s tím, že kytice ne. Tak v porodnici, chirurgii, apod. to chápu, ale na jiných odděleních je mi někdy smutno, že nemůžu udělat ani takovou radost. Zvlášť, když ten obdarovaný nemůže vstát a jít třeba do té vyhrazené místnosti (taky nejsou všude), kde ta kytka může být.

Marcela.K.
10. 05. 2009
Dát tip
Protialkoholické patří pod psychiatrii...chytrá, nějaká seš :-)

Lakrov
10. 05. 2009
Dát tip
> pokud je nedoneseš na psychiatrii, nebude je nikdo zkoušet jíst Na protialkoholickém by z nich možná zkusili něco přepálit... ale tam se zase kytky moc nenosí.

Marcela.K.
10. 05. 2009
Dát tip
Diderotko, to snad ne? Já v nemocnici pracuji a květiny na naše oddělení mohou... možná máš zkušenost z jiné nemocnice, ale i tam jsou jen určitá oddělení, kam kytky nesmí(např. chirurgie) Na těch odděleních to má svůj význam... Konvalinky nejsou jedovaté :-)) jen prý ta voda ve váze...ale kdoví jestli :-) myslím, že pokud je nedoneseš na psychiatrii, nebude je nikdo zkoušet jíst :-)

diderotka
10. 05. 2009
Dát tip
tak mě se bohužel honilo hlavou, jaká je škoda, že dneska se kytičky do nemocnice už nesmí nosit (nesmí se tedy dávat na pokoj, a v některých nemocnicích ani není jiná místnost, kde by šly nechat)... a pak jak jsou konvalinky jedovaté... ale příběh je moc hezký!

Lakrov
08. 05. 2009
Dát tip
Děkuju :-)

nostalgik
07. 05. 2009
Dát tip
Díků a květin není nikdy dost.. a co více dát mámě? Nikdy nic nechce, nikdy nic nepotřebuje a přesto něco čeká... lásku. TTT

Velmi hezké,TIP

Janina6
07. 05. 2009
Dát tip
pro mě jsi to psala taky, abys teda věděla :-)

slovak
07. 05. 2009
Dát tip
pekné, skutočne prežité*

Diana
07. 05. 2009
Dát tip
Moc pěkné! ***

Marcela.K.
07. 05. 2009
Dát tip
Děde Ede...děkuji. ssn...ten příběh jsem psala hlavně pro sebe, ale také pro toho syna, co donesl své mamince konvalinky...

Edvin1
07. 05. 2009
Dát tip
Chlapíkovi s nevyslovitelným pseudonymem: nemohl bys to napsat česky? Díky. dědEd :-) Mylenka: Líbilo se. A víš proč? Tohle je totiž jako milostná báseň. Jenže, málokdy je člověk píše mamince. Proto. dědEd :-)

Takové prostě hezké, mazlavé. Klíčovým motivem je zřetelně (již název to napovídá) kytička, kolem které se točí celý tento nekomplikovaný příběh plný něhy. Na něj můžeme nahlížet jako z několika paralelních rovin - buď jako na takřka baletní útvar, kde crazy-komediální prvky a tanec vycházejí z daných choreograficko-literárních schémat, nebo jako na sofistikované politikum velké výtvarné čistoty, kombinující až manýristickou krásu zaniklé přírody s estetikou nákupních center.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru