Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

... na odliv

30. 05. 2009
11
23
1364

roztrhat korálky a šňůrky z bledých nártů

potichu šeptat si ve stínu údolí

těžko jest nyní slečno myslet na Siddhártu

když právě bolí mě to co mě nebolí

 

dnes večer nezatopím v kamnech aby hřálo

do dřeva stolu svoje nehty nezatnem

nesmetu ze zápraží prach Vždyť je tak málo

toho co nebylo by pouhopouhým snem

 

hle, vane větroví a topoly se koří

zas podzim přichází o tři měsíce dřív

budeme mlčet jak to listí na nádvoří

 

budeme čekat až se duny z písku zboří

šeptat si v samotě jak vítr do pohoří

šumět jak moře, mlčet, čekat na odliv


23 názorů

sepiolite
15. 06. 2009
Dát tip
"hle, vane větroví a topoly se koří zas podzim přichází o tři měsíce dřív budeme mlčet jak to listí na nádvoří" tohle je hodně dobrý, škoda, že v kontextu mi zrovna tohle místo přijde nedokončený, nebo nevyřčený a docela mě to tam rozhazuje z rytmu


Miroslawek
01. 06. 2009
Dát tip
A versologie samotná ti neřekne, co máš s veršem dělat... tam vidím prostor pro zenové prozření ;o) Ovšem předtím je dobré nakumulovat poznatky, aby bylo co zažehnout...

Miroslawek
01. 06. 2009
Dát tip
V tomto smyslu doporučuji osvědčený Hrabákův Úvod do teorie verše, jsou tam krásné návodné příklady a situace. V knihovnách se běžně vyskytuje.

hej a tak ačkoliv neodmítám a chci příjmout tuto nauku, je mi stále záhadno, zda je ona tou podstatnou pro báseň, jestli to prostě nevězí ve větším soustřdění a zenovém hledání řemesla... u této básně jistě bych o tom nemluvil to je spíš takový okamžitý popud...

dajakbol
31. 05. 2009
Dát tip
"...a taky málo dostupná v rozumné formě..." - no to si trafil klinec po hlavičke - väčšina teoretických príručiek počíta s tým, že ich adresátom nebude nikto menší, ako zapálený študent Slovenského jazyka a literatúry (a predpokladám, že u vás je situácia podobná). (Zlý)vtip je totiž v tom, že rytmizácia ako remeslo sa nedá iba odpozorovať, ani keby si mal kvalitný materiál (odporúčam napr. zb. Krylias a Odysea od Kryla). Ja som sa učil tak, že som mal v jednej ruke Urbanovo Utrpenie mladého poeta a v druhej Mihálikové sonety. Ďalší (zlý) vtip a kameň úrazu je, že prakticky všetci majstri v systéme básnických licencií tvorili nie len rytmicky čisté, ale aj rytmicky viac či menej korektné verše, čo pri snahe "rozlúštiť princíp" pôsobí dosť mätúco. No čo viem, o to sa rád podelím...dúfam na tej Vysočine.

Miroslawek
31. 05. 2009
Dát tip
Jak naznačil dajakbol, je tam toho víc, uváděl jsem jen příklad. A zásadní to je, nemáš si to totiž jen "hlídat", ale účelně toho využívat k podpoře své výpovědi, umně s tím zacházet. Až teprve poté můžeš vlastně začít psát ;o)

hele nejsem z toho moudrej, ale doufám, že mi to vysvětlíš, až se potkáme, mám s rytmikou vázanýho verše problémy, páč mi ta teori přinde strašně nudná a npřehledná a taky málo dostupná v rozumné formě... dajakbol, sa dúfam stretneme na Literárnej Vysočine!

dajakbol
31. 05. 2009
Dát tip
Uživatel, prísne vzato, rytmicky rozkolísaný je aj druhý a desiaty verš, kde sú v prvom prípade štyri daktyly a len transakcentácia (ktorá oberá predložku o prízvuk, čo by sa teda nemalo stávať)z toho robí jambicky orientovaný verš; v druhom prípade tiež berieš prízvuk predložke a slovu "tři" vnucuješ povahu predložky. Ono sila rozbehu to pri čítaní (najmä opakovanom čítaní) zrovná, ale nie každému sa to bude pozdávať. Obsahovo je to hodnotný kúsok, tak by si možno mohol byť dôslednejší. A rýmy... Tie s jednoslabičnou zhodou by som už do básne radšej neťahal.

někdy se tomu pověnuju jo? ovšem trochu mi to připaqdá jako přehnanej formalismus... ne že by nebylo fajn tohle hlídat, ale nemyslím, že je to zásadní

Miroslawek
31. 05. 2009
Dát tip
(X - přízvučná slabika, x - nepřízvučná)

Miroslawek
31. 05. 2009
Dát tip
Postavil jsi to na trochejských řadách, před které stavíš daktyl nebo předrážku (+trochej)... nevím nakolik a ve kterých verších se snažíš o jambický spád a není to ani podstatné jako to, že onen trochejský průběh má alespoň z mého pohledu neúčelné poruchy či chceš-li transakcentace. např. dnes večer nezatopím v kamnech aby hřálo x Xx Xxxx Xx Xx Xx = předrážka, 6x trochej nesmetu ze zápraží prach Vždyť je tak málo Xxx X xxx x X x x Xx = ?* * mělo být daktyl a 5x trochej, což by předpokládalo PRACH-vždyť a JE-tak Stačí?

konkrétně miro? a prosím vysvětli podrobně, díky

Miroslawek
31. 05. 2009
Dát tip
škoda té nerytmičnosti

slovak
30. 05. 2009
Dát tip
Veľmi dobré momenty, čitateľa vtiahne kdesi do tých pocitov...*

Armand
30. 05. 2009
Dát tip
příjemná... *


Uživatel je zřejmě Slovák,ale jde mu to česky dobře,TIP

daddy
30. 05. 2009
Dát tip

Norsko 1
30. 05. 2009
Dát tip
šumět. Ale líbí

moorgaan
30. 05. 2009
Dát tip
mne to niho a nic nepripomina a presto se mne to libi:-)) /*

někoho mi to připomína to sem ti už říkala.. tak možná taky proto se mi to líbí? *zas podzim přichází o tři měsíce dřív *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru