Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kontrapoetika I. - Jak se stát okamžitě a bezbolestně autorem poezie - Zdroje

Výběr: Pišta_Hufnágl, G_B_Show
16. 12. 2009
44
61
2354
Autor
Krytyk

Kontrapoetika - úvod Od dob Aristotelovy poetiky vyšlo nesčetně spisků o prostředcích poetiky. U nás naposledy Eduard Světlík ve svém Půvabu poetiky podává problematiku přístupně humornou formou. (http://www.arsci.cz/e-shop/index.php?main_page=product_info&products_id=75) Mám však obavu, že všechny přehledy poetiky mají jednu společnou nevýhodu, jsou strnule tradiční a neodrážejí současnou realitu konzumenta poezie. Kolik toho teoretičtí literáti dovedou napsat o prostředcích, které většinou nikdo nepoužívá, nikoho nezajímají a nejsou snadno uchopitelné běžnému myšlení. Taková situace volá po nápravě a já neváhám se jí chopit. V několika následujících statích se pověnuji tomuto palčivému tématu, po němž se zejména tady na internetu několik let volá a stále se nikdo nenašel, kdo by tomu obětoval trochu času.

 

 

Kontrapoetika I. - Jak se stát okamžitě a bezbolestně autorem poezie - Zdroje

 

 

Předně je potřeba hned na začátku jasně říci, že se z poezie dělá zbytečně věda. Každý člověk přeci cítí sem tam nějaké emocionální napětí, pak zasedne a sepíše co cítil a tím to prostě je. Toto je skutečná autenticita a nikoli nějaké tajemné vynalézání exhaltovaných citů a hádanek. Je nutno nevěřit všem, kdo mají své city pod kontrolou. To je přeci podezřelé a já bych řekl, že nejspíš pěkně vypočítavé. My čtenáři máme právo, aby se nám ukázalo, co reálně člověk – autor doopravdy zakusil a ne, co by třeba jednou prožívat chtěl. Nejhorší jsou pak moralisté, kteří by nám chtěli předepisovat, jak by se měla prožívat například láska. Každá láska je jedinečná a není ji možné sepsat s chladnou úvahou za pomoci nějakých „literárních“ nástrojů. Uvěřitelné je pouze to, co vidím – stejně jako v reality show. Nějaké trikované a sestříhané záběry jen falšují realitu.

 

 

Je třeba sebrat odvahu a hodit zážitky na papír. Odvahu najdeme tak, že si prostě uvědomíme, že máme (díky evoluci!) prakticky stejná těla a tak cítíme v podstatě všichni totéž. Kdyby tomu tak nebylo, nemohla by fungovat ani medicína nebo farmacie. Drobné rozdíly sice občas jsou, ale ty jsou zanedbatelné. Zveličování těchto drobných rozdílů je právě úhlavním prostředkem tzv. intelektuálních básníků. Ti se dovolávají ryzí původnosti a hledání jakési osobní identity každého jedince. Přitom je všem jasné, že úplně jiný nemůže být nikdo. Jsme prostě a jasně stejní. Takže máme za sebou usebrání odvahy, před námi papír nebo obrazovka počítače a už to tam sázíme. Pokud nás nic hned nenapadá netřeba si zoufat. Nabízím hned několik rad.

 

 

První možností je psací automat pozorovatele. Civíte například z okna a píšete, co vidíte, ale ne zase tak jasně jako popisnou slohovku ve škole. Podle pocitu vypisujete jen hlavní všem jasně viditelné rysy zejména věcí. Je dobré vyhýbat se úvahám, co si myslí pán nebo paní, kteří jdou zrovna ve vašem zorném úhlu po ulici. To jsou právě ony počátky neblahé intelektuality, když začnete vymýšlet, co si kdo musí myslet.

 

 

Druhou možností je nápodoba. Přiměřená nápodoba je normální a není to žádná odsouzeníhodná forma plagiátu. Plagiát lze odlišit zejména právně. Například v hudbě se má za to, že nesmíte po jiném autorovi zopakovat osm po sobě jdoucích tónů. Vzpomeňme na Bedřicha Smetanu a jeho plné zopakování lidovky Kočka leze dírou ve světoznámé skladbě Vltava. Doporučuji buďto v knihovně půjčit tři soudobé autory a vypisovat z nich na přeskáčku vždy jen sedm slov (sedm písmen by bylo příliš tvrdé). Jinou možností je poshánět staré lumírovské tiskoviny nebo antologie básníků 19. století a tam lze opisovat všechno. Samozřejmě tady na internetu je to jen o Ctrl C versus Ctrl V.

 

 

Třetí možností je čtení co největšího počtu jiné poezie nebo přímo slovníků a přemýšlet neustále o tématu. V paměti vašeho mozku zůstane spousta nezřetelných otisků z přečteného a to právě vypíšete. Mnoha čtenářům i kritikům se to bude zdát velmi nedohledatelné a přesto jim to bude stále něco připomínat. To už se ale blíží mnou nijak nedoporučovaným postupům avantgardy, kdy se slova do básně losovala z klobouku apod. Pamatujte! Čím vyšší samostatnost při zápisu básní použijete, tím náročnější bude pozice konzumenta. Konzument nebude mít možnost porovnat čtené s ničím v minulosti čteným. Bude se jen dohadovat a pokud jeho odhad nebude správný, naštve se, a ztratíte jeho důvěru. Proč by měl K.věřit někomu, kdo přemýšlí úplně jinak, než by se dalo předpokládat? Jedině, že máte vlivné přátele, které K. bez rozmýšlení poslouchá na slovo. A na tyto přátele si mj. posvítíme příště.

 

 

 

 

Exhaltované: jedná se o neologismus od exaltované tj. nadšený, zanícený, přepjatý, výstřední v chování. Ono vložené „h“ značí posunutí významu slova podle německého slova halt – stát. Čímž se chce říci, že ve své exaltovanosti nesmíte zůstat stát a strhávat k prodlévání i svého vzácného K.

 

 

 

 

 

 


61 názorů

Máta
25. 05. 2010
Dát tip
Ufff, tenhle text me zatahl pod dno. Je mi z toho nak smutno, protoze pro me to nejak nebylo o psani ale ja nevim, tak nejak o nadhledu nad tezce rict cim. A to jsem to vubec cist nechtela, naprosto omylem jsem se do toho zanorila...

Hm, hezké... A poučné. Iž se těším na další.

Garth
29. 12. 2009
Dát tip
Zoufalá snaha o satirickou obhajobu vědeckého přístupu k poezii. :D Místama je to vtipný, ale celkově spíš nuda.

Induan
26. 12. 2009
Dát tip
Mluvis mi z duse, Krytyku :) *t

sveřep
26. 12. 2009
Dát tip
Petr: Možná už to taková skepse je...možná příliš mnoho optimismu - že to pozná... ale nechápu, proč se řadíš mezi blbce? Ty podle shora uvedeného návodu tvoříš, či co?

sveřep
26. 12. 2009
Dát tip
omlouvám se za nepochopení. vypadalo to tak. svepřem doufám nemyslíš těžkou urážku, jakkoli snad střízliv že pámbu potěš :)

katugiro
26. 12. 2009
Dát tip
svepře: nevypadá to tak, musím přiznat

Blbost je patrně tvrdší diamantu. Jinak si to nedovedu vysvětlit, byť se sveřepě snažím...

sveřep
25. 12. 2009
Dát tip
katurgio: jsem ráda, že souhlasíš s Petrem Rutem - tedy pokud tě správně chápu, kritiku

Rajmund
25. 12. 2009
Dát tip
Že se tam můžou psát sprostý slova.

katugiro
25. 12. 2009
Dát tip
taky mám avízo, heč! Kefalín, čo vy si predstavujete pod takým výrazom pravdivost poezie?

Rajmund
25. 12. 2009
Dát tip
Též Ti posílám avízo, a ať si přes svátky užiješ plíčků na všechny způsoby, chlapa, jako jsi Ty, jen tak něco nesloží.

sveřep: Děkuji za avízo. V tento vánoční čas mimořádně potěšilo.

sveřep
25. 12. 2009
Dát tip
nevšimla jsem si, že by autor opomíjel pravdivost poezie. Naopak jsem nabyla plachého dojmu, že právě - podvodnost v dílech - autora dožírá a proto nám zde píše... Nemám dost teoretického vzdělání, možná existuje nějaký speciální slovníček výrazů určených k identifikaci a popisu podvodných děl? Nadpis nejde proti podstatě poezie, ale proti podstatě textů, které se jako poezie jenom tváří... mám plachý dojem...

Rajmund
22. 12. 2009
Dát tip
Neslýchané! Někde jsi zřejmě opsal můj tvůrčí projekt na rok 2010.

Diana
19. 12. 2009
Dát tip
Pobavilo! Také se těším na další. Zejména nově vytvořené slovo exhaltovaný mne haltovalo :-)* Ale přece - jen maličkost: Já myslím, že tebou používané "přeci" je nespisovné. Mýlím se?

Merxanta
19. 12. 2009
Dát tip
ještě Ty blbni - stačí, že národ masíruje Ordinace v růžové zahradě :o)

Ferry
18. 12. 2009
Dát tip
Za osvětu autora velebím a děkuji. Těším se na příští. * :)

G_B_Show
17. 12. 2009
Dát tip
Pak to neni pro tebe, Norsko, na což můžeš být právem hrdý. Přečti si ještě jednou a důkladně název. Třeba pak krytykův jemný humor oceníš víc:)

ludmil
17. 12. 2009
Dát tip
Dokonalost poezie redukuji na její dokonalost subjektivní. Zkrátka poezie je dobrá, když jsme s ní plně spokojeni. To zpravidla nejsem, a z důvodu radosti, kterou cítím, kdykoli se k subjektivnímu ideálu přibližuji, má smysl se o toto přibližování stále pokoušet.

Norsko
17. 12. 2009
Dát tip
Mi to nedalo nic, šóue

G_B_Show
17. 12. 2009
Dát tip
Nebýt toho příliš zjevného předposledního odstavce nad čarou, mohlo to být takřka dokonalé.

Janina6
16. 12. 2009
Dát tip
"sedm písmen by bylo příliš tvrdé" :-)))) Bravo, bravo!

Vinarka
16. 12. 2009
Dát tip
Vanitas vanitatum et omnia vanitas! Bohužel mám právě dojem, že vše už bylo řečeno. A ano, častokrát se mi již stalo, že jsem po sepsání určitého dílka měla pocit, jako bych to už četla u někoho jiného.

StvN
16. 12. 2009
Dát tip
Předně je potřeba hned na začátku jasně říci, že se z poezie dělá zbytečně věda. Tahle věta může znamenat cokoliv. Stejně tak si z nás může Krytyk dělal legraci (přecejenom on je obyčejně ten, kdo bere poesii vědecky, v tom případě to myslí jak narážku na diletanty, kteří na to jdou jinou cestou), nebo si může dělat legraci sám ze sebe, nebo to může myslet vážně, buď proto, že si to myslí, nebo proto, že konečně prozřel, nebo jinak. Já osobně s ním mohu buď souhlasit nebo nesouhlasit, a v tomto ohledu je mi jedno, jak to autor myslí. Ostatně každá parodie vychází z nějaké fungující skutečnosti.

StvN
16. 12. 2009
Dát tip
Otázka pro nás by neměla znít - jak to myslí autor, ale - co nám ten text říká.

Yvaine
16. 12. 2009
Dát tip
Super:)) Jen asi příště budeš muset oželet vysokou úroveň projevu, abys byl pochopen;)

Vaud
16. 12. 2009
Dát tip
nekteri zdejsi basnici si zrejme spatne vylozi doporuceni - "na povel k voknu"

Vaud
16. 12. 2009
Dát tip
jak se do internetu vola, tak se nic neozyva a vsichni jsme stejni v tom, ze jsme kazdy trochu jiny

Marcela.K.
16. 12. 2009
Dát tip
Nefunguje to :-( asi koukám z blbýho okna :-)

Jinovato, nekaž to.

StvN
16. 12. 2009
Dát tip
Mně to přijde ok. Vidím to dost podobně. Nérea - také patříš k těm, jejichž bolest je větší než bolest jiných lidí, jejich city jsou jaksi "lepší" než city druhých lidí?

Jinovata
16. 12. 2009
Dát tip
Neuvěřitelné. Hlavně to, jak minimální výhrady vůči textu mají ti, co s ním nesouhlasí (vyjma těch co pro pobavení mlčí).

luxus, první je nej, viva reality show!

sklenář
16. 12. 2009
Dát tip
...pobavila jsem se - diky za to!!! :)))*

katugiro
16. 12. 2009
Dát tip
poletující sních poletuje nad dvěma kopcami a holý stromy co stojej vzadu si vůbec nic nemyslej funguje to! díky, Krytyku, konečně mi všichni přestanou vyčítat, že jsem nikdy nic nenapsal :) *

tak si myslím, že kontrapoetika zatím zůstala víceméně nepochopena...

Nérea
16. 12. 2009
Dát tip
(omlouvám se za dvojtou zprávu) Dovolím si i dále nesouhlasit. Z lékařského a biologického hlediska jsme samozřejmě stejní, ale nemůžeme všichni prožívat to samé. Možná i kdybychom byli naklonovaní, každý by prožíval něco jiného a vyjadřoval by to jiným způsobem. V tom je kouzlo poezie - v její subjektivitě. Čtenář si vybere, s čím se ztotožní a s čím ne.

Nérea
16. 12. 2009
Dát tip
"My čtenáři máme právo, aby se nám ukázalo, co reálně člověk – autor doopravdy zakusil a ne, co by třeba jednou prožívat chtěl." Myslím, že v literární tvorbě bychom měli zapomenout na nějaké "doopravdy". Realita se očekává pouze v memoárech. Ostatní tvorba je dílem fantazie. Realita může být odrazovým můstkem (vezmeme si třeba nějaký motiv), ale na konci je fikce...

Nérea
16. 12. 2009
Dát tip
"My čtenáři máme právo, aby se nám ukázalo, co reálně člověk – autor doopravdy zakusil a ne, co by třeba jednou prožívat chtěl." Myslím, že v literární tvorbě bychom měli zapomenout na nějaké "doopravdy". Realita se očekává pouze v memoárech. Ostatní tvorba je dílem fantazie. Realita může být odrazovým můstkem (vezmeme si třeba nějaký motiv), ale na konci je fikce...

Krytyk
16. 12. 2009
Dát tip
n_d: tvůj hnůj je samozřejmě náznakem na podobné téma, ale mně jde o vědeckou školu básnictví mírně rozsáhlejšího typu .))

Petrusha
16. 12. 2009
Dát tip
to je ťažko, vymyslené bolo všetko a vždy sa nájde niekto, kto bude porovnávať - i s tým, čo autor trebárs vôbec nepozná ... hm

zejména třetí je pro mě do černého. těším se na další.

Jdeš s křížkem po funuse... Přečti si můj Hnůj aneb básnění pro začátečníky :-P

Krytyk
16. 12. 2009
Dát tip
Nenabádám k nečtení, ale jen poukazuji k tomu, ýže čím více se bude číst, tím těžší to bude mít autor s volbou tématu (zjistí, že už bylo mnohé napsáno) a na druhé straně pokud nějaké nové téma nalezne, hrozí mu ztráta běžného čtenáře, který se nebude mít čeho chytit. Tedy: číst jistě ano, ale platí úměra, zahání to témata a znáročňuje tvorbu.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru