Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Žaloba proti kýči aneb První manifest Novogongismu

30. 06. 2010
12
60
1262
Autor
Krytyk

 

 

 

V mém příspěvku http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=359087&cr=all , kde jsem nastolil základní otázky ohledně definice kýče, se objevily některé komentáře obhajující kýč. Považuji za nezbytné jim čelit, neboť nejhorší je zbaběle mlčet.

 

Nejprve zde shrnu hlavní indicie cesty ke kýčovitému artefaktu. Prvními pilíři kýče v poezii jsou tzv. fráze a klišé. Fráze -> Obrat, který nadneseností neodpovídá označené skutečnosti, nepoměr mezi pojmenováním a realitou; pojímáno ve smyslu bombastický, nabubřelý, povrchní, planý, otřepaný, otřelý, papírový. Klišé -> Jde o: ustálený, automatizovaný otřelý obrat, který mechanickým užíváním ztratil životnost. Klišé jsou umělého, literárního a mediálního původu, žurnalistika a literatura je používá jako charakterizační prvek například v ironickém kontextu.

(Definice fráze a klišé převzata z: Osvaldová B., Halada J., Praktická encyklopedie žurnalistiky, Praha 2002.)

Dalším pilířem bývá banalita. Banalita -> jednoduchost, bezvýznamná věc. (Slovník cizích slov)

 

Mnohokrát jsem na více místech psal, že prožitky zobrazované v umění jsou ve své podstatě vždy jedinečným způsobem procítěny a zpracovány. Z tohoto pohledu je právo jedince na sebevyjádření nedotčeno; je z hlediska hodnoty nekritizovatelné. Individuální prožitek je ovšem vřazen do posloupnosti individuálního času, který je nám všem ostatním coby pravý osobní kontext neznámý. Zde nastupují právě výše uvedené formální mechanismy, které mají převést osobní na veřejné. Veřejný čas je jiný než čas osobní. A právě z toho vzniká řada nedorozumění.

 

Tak je navýsost jasné, že rozdíly mezi časem osobním a veřejným jsou hlavním polem, kde se odehrává komunikace poezie. Ilustrací času osobního jsou vjemy ukládané do paměti jedince, jež mají často nevědomou povahu a jejich probuzení je v průběhu života záležitostí interpretace. Naproti tomu čas veřejný zcela závisí na průniku komunikací různě velkých a strukturovaných skupin jedinců. Vědecký diskurz se např. domáhá svými postoji tzv. objektivního času. V tomto souboji časovostí dochází jedině k politickým vítězstvím, která jsou vždy v pozadí snah o prosazení nějakých skupinových zájmů. Proto je Novogongismus záležitostí čistě individuální a není žádoucí, aby se k němu kdokoliv veřejně přihlašoval.

 

1. teze Novogongismu:

 

Neexistuje žádný prapor, žádná modla Novogongismu, k níž by se mohlo vztahovat nějaké kolektivní hnutí. Jedině vnitřní souhlas a požitek ze souladu Novogongského času s nahodilým časem individuálním je okamžikem porozumění základní jednotce Novogongského času v poezii. Máte možnost utéci a neposlouchat, zacpat si uši po varování úderu gongu, který může zaznít i kdykoli nevědomě bez následné čistě Novogongské promluvy.

 

 

Komentář:

Nastolili jsme několik pojmů. Nejdůležitějším je ovšem Novogongský čas. Čisté jednotky tohoto času vznikají zejména mezi dvěma vědomými údery Ústředního gongu. Mezi dvěma údery libovolného gongu vzniká vždy nečistá jednotka Novogongského času. Pokud se týče jednotlivých a neuvědomělých úderů gongu i zde mohou vznikat nahodilé jednotky Novogongského času. Pojem Novogongského času je založen na principu maximální neurčitosti a často i nevědomé přetržitosti. To doslova znamená, že neexistuje žádné kolokvium, které by uznávalo či neuznávalo uplynulý objektivní Novogongský čas. Je to pouhý možný čas komunikace, která se ovšem nemusí povinně zdařit. Příznačné je, že Novogongský čas lze zrušit či přerušit pouhým vypískáním.

 

Pojem Novogongské promluvy je složitější. V pojetí Novogongismu může být promluvou již samotný zvuk gongu. Může jí být i nahodilá suma slov následujících po úderu gongu, ačkoliv mluvčí Novogongismus nezná nebo nevyznává. Vědomá Novogongská promluva je dána posvěcením Ústředního gongu. Tím nám bohužel přibývá nový pojem Ústřední gong. Odbočka na tomto místě je nezbytná. Tak jako v životě i v poezii Novogongismu existují kontrolní imunitní mechanismy. Zvuk Ústředního gongu zazní poprvé v neznámém čase na neznámém místě a to jediným k tomu účelu vyumělkovaným úderem neznámého básníka. Nebo už zazněl? Každý úder gongu před citací ze sbírky veršů je posvěcením ve smyslu Ústředního gongu. Potvrzením tohoto posvěcení je samolepka s logem Ústředního gongu, kterou lze obdržet od Přizvukovatele estetické soudržnosti (PES). Přizvukovatelem estetické soudržnosti je každý, kdo chce veřejně a vážně hájit individuální nezávislost na objektivním světě. Prostředkem dorozumívání v objektivním světě jsou fráze, klišé, banality, které tento PES musí odmítat pod souhrnným názvem KÝČ. Nejde o nějakou novou univerzalitu v pojetí šablony či esence estetické hodnoty. Jde o individuální prostest vůči redukci estetických hodnot na produkční účely. Postupem produkce je směřování ke kýči a k masovému porozumění nad prodávaným artefaktem-zbožím. Estetická hodnota je sice redukovatelná na účel (hlavní záměr), ale není na účelu definitivně zavislá; vytrhuje se z něj obohacujícím způsobem tj. vytvářením neprobojovaných významů – obrazů. Zjednodušeně odpovídáme na otázku: Vo co gou? -> No Vogong, svět mi není jedno.

 

 

 

 


60 názorů

Andre
08. 07. 2010
Dát tip
Taky bych za tím viděl Vogona :-) Ó, fretná chrochtobuznosti...

Diana
06. 07. 2010
Dát tip
Pobavilo! Zvuk ústředního gongu už zazněl, když Jára da Cimrman napsal Školní brašničku. Zároveň byl prvním PES, Novogongského času :-)

řádek
03. 07. 2010
Dát tip
sveřep: já myslim, že Krytyk ve svých ozvěnách arény upozorňuje i na ta dobrá díla...

sveřep
03. 07. 2010
Dát tip
Norsko 1 : tys vůbec filuta

Norsko 1
03. 07. 2010
Dát tip
Jde o tebe, tak jsem to aspoň pochopil

sveřep
03. 07. 2010
Dát tip
Norsko1: Staň se !

Norsko 1
03. 07. 2010
Dát tip
Co ano, jsou přece klasikové. Jistější ovšem bude, stát se jedním z nich

sveřep
03. 07. 2010
Dát tip
řádek: ale jo, to máš pravdu, myslela jsem to spíš tak, že na texty, které aspirují na umění, se žádný lov nepořádá /nebo jsem nepostřehla? Tipovací systém ovšem v tomto kontextu netřeba zmiňovat/. To mne právě mrzí, že tady postrádám "pohled na druhý břeh". Řekne se co ne. I na některé dílo se poukáže - ale neřekne se co ano! Snažím se nějak zesrozumetelnit :D. Pro doplnění - já jsem jenom přes poezii, tu zde sleduji, v próze to možná funguje jinak...

řádek
03. 07. 2010
Dát tip
sveřep: ale samozřejmě, že jsou na písmáku texty, které nejsou kýčovité, ba co víc, které jsou dokonce velmi dobré. A to i přes jejich nevyzrálost.

sveřep
03. 07. 2010
Dát tip
řádek: proč? /HAHAHA /No jestli pro zajímavost, tak konkrétně by mne pak zajímalo, co ve zdejším pralese JE umění.... Totiž proti čemu je pak kýč stavěn ? Asi tak nějak. :D

řádek
02. 07. 2010
Dát tip
sveřep: pro zajímavost, můžeš to trochu konkretizovat? :)

sveřep
02. 07. 2010
Dát tip
řádek zde napsal mimo jiné :"Proto se domnívám, že kýč není sám o sobě něčím, co je špatné. "Pouze" se nejedná o umění" HA, zde vidím problém při honu na kýč ve zdejším pralese !

Norsko 1
01. 07. 2010
Dát tip
klid je nejlepší ticho

papouch
01. 07. 2010
Dát tip
bude líp

Norsko 1
01. 07. 2010
Dát tip
Momentálně umělecky mlčím

papouch
01. 07. 2010
Dát tip
ale prdlajs Kostka, to byl Pan někdo.. a máš recht, nešlo.. šak tobě taky néé :-P

moorgaan
01. 07. 2010
Dát tip
k tomu manifestu ! ...aby bylo jasno - KÝČ smrdí asi kazdemu, ale te nasi Mani fest!

Norsko 1
01. 07. 2010
Dát tip
ále lyryk, kostko

papouch
01. 07. 2010
Dát tip
ale prdlajs šalda, já su enem třetiřadý blbůstkář .-)

Norsko 1
01. 07. 2010
Dát tip
Papouch chtěl říct, že je něco jako F.X.Šalda dnešní doby internetové. Vlastní psaní mu taky nešlo

papouch
01. 07. 2010
Dát tip
Rasputin - :-)) ale kdež, cloumák, ba ani supercloumák není mé pití... ale zpět k věci: Néé, nemyslel jsem to tak, že Krytyk je bůh a ostatní volové v surovém slova smyslu, mechanicky přeloženo. Jde o to, že na hlavní stránce se objevovaly fakt hovadiny, takže nebylo od věci držet pravidlo "každý jen jednu hovadinu". Ale Krytyk píše "k věci" a jeho publikační činnost zde na hlavní stránku zcela jistě patří. Proto nejsem proti, když Krytyk má na hl. str. příspěvků třeba 7 (ale samozřejmě všeho s mírou), zatímco např. upozornění na tentýž bigbýtový festival je tu jen jedno... Zdeňka znám trošilinku osobně a vím, že je skutečně literárně fundován mnohonásobně více, než 99% zdejších přispěvatelů... Áááále to jsem se rozžvanil úúplně out of topic (bože, jak já nenávidím anglismy! :) .. takže už nebudu prndat a budu držet zobák :>X .-) měj se fajňě

Přijdu si tě pak vyzkoušet.

LadyLoba
01. 07. 2010
Dát tip
Dero - ok

LadyLoba
01. 07. 2010
Dát tip
Pišta - gramatika mi nikdy moc nešla, na to jsou editoři a pod. , apropo na základce jsem zásadně měla dvojky na vysvěčení z těchto předmětů: Slovenčina Angličtina Ruština Ale pevně věřím, že ne-li dřív, pak se svým prvním dítkem, které začne chodit do snad českých škol, se tu českou gramatiku doučím

Dero
01. 07. 2010
Dát tip
LadyLoba, souhlasím se vším, co píšeš. Jenom mi přijde, že základní intelekt, který lze kultivovat, má taky každý (mentálně nepostižený) člověk. A že i u intelektu je práh mohutnosti informací, po jejichž zpracování (i hloupý) člověk začne danou věc chápat. Souhlasím, že zatímco emoce přicházejí k člověku bez jeho přičinění, o intelektuální výkon se musí člověk zasadit vůlí, ale to nijak neimplikuje za pravdivé výroky "Jenomže lidi se nerodí na stejné startovací čáre, co se týče intelektu. Co mají ale stejné, jsou emoce." Pokud neplatí tyto výroky (a já se snažím poukázat na to, že neplatí), které jsi dále rozvedla, pak ač tvé vývody mohou vypadat logicky, jejich pravdivostní hodnota je přinejlepším neurčitelná.

Loba: A co kultivovat gramatiku?

LadyLoba
01. 07. 2010
Dát tip
Dero - možno mají jiný práh - kdy tu danou emoci začnou cítit, ale myslím si že základné (myslím si = můžu se mýlit) ty "zvířecí" emoce může cítit každý - jsou vývojově starší a měli svůj účel, takže v zásadě nejsou špatný - umožnili člověku prežít - dokonce některý emoce lze vyvolat chemicky Ale kultivovat své emoce - to už chce nějakou námahu - nějakou vědomou praxi - to je to co člověka může opravdu udělat něco víc než jen zvíře ... (a teď tím nechci urážet zvířata)

Jeden by nevěřil, kolik taková mucholapka nachytá much... :)))

Dero
01. 07. 2010
Dát tip
Co mají ale stejné, jsou emoce. LadyLoba, to není pravda. Tvůj příspěvek zdánlivě dává dobrý smysl, bohužel vycházíš z nesprávné premisy. Stejně jako se lidé rodí s různou mírou intelektu, tak se rodí i s různou mírou emotivnosti.

LadyLoba
01. 07. 2010
Dát tip
Co se týče diskuze o kýči - oceňuji opět daplerův příspevěk Co se týče výše uveděného textu - ten nápad s Novogongismem se mi moc líbí Myslím si, že každý v prvním rade píše, tak jak žije a kdyby většina byla písálkové -intelektuálové - tak by se kýčem stalo právě takové psaní. Jenomže lidi se nerodí na stejné startovací čáre, co se týče intelektu. Co mají ale stejné, jsou emoce. Navíc emoce jsou rychlejší než jakékoliv myšlení. Myslím, že emoce lze kultivovat - pěstováním šesti ctností srdce (vděčnost, soucit, odpuštění, pokora, pochopení, statečnost). A ke klutivaci těchto ctností můžou docela dobře sloužit i ty mraky tzv. banálních a kýčových básní. Nech lidi růst svým tempem. A podpoř raději ty, které začali růst rychleji. Možná pak vychováš svou podporou někoho, kdo i tvým nebo jiným "intelektuálním" dílam tedy i Tobě bude rozumět. Ale nemůžeš vnutit lidem, aby chtěli růst - na to si musí přijít každý sám ...

řádek
01. 07. 2010
Dát tip
ještě avi

řádek
01. 07. 2010
Dát tip
Mimoň: něco mě na Tvé reakci zaujalo. Můžeš mi prosím ro zajímavost definovat, co máš na mysli "touto dobou"? Konkrétně píšeš: "Většina lidí jsou tu ještě děti. Vyrůstající v době, která přijala kýč za svůj estetický program." S pojmem kýč se začali lidé setkávat v devatenáctém století, kdy vznikala kritika. Ale nemyslím si, že kýč je něco, co funguje teprve od té doby. Dokonce naopak, nabývám přesvědčení, že kýč, jak ho mimochodem definuje právě Kulka a Vlček, existoval vždy a byl pro většinu lidí vždy jakýmsi "estetickým programem". Pokud bereme čistě definici kýče bez jejích negativních konotací, najdeš kýč v každém kostelíčku. Proto se domnívám, že kýč není sám o sobě něčím, co je špatné. "Pouze" se nenedná o umění. Z mého pohledu je chybou ono směšování. Nikoli existence kýče.

Rasputin
01. 07. 2010
Dát tip
Papouchu, takže Krytyk je Bůh, a všichni ostatní volové? Zajímavý názor, vždyť 99% Písmáků ani nemůžeš znát, ale hned víš, že to jsou volové...hmmm. Dále mě zajímá, co víš o tom, jak se SKUTEČNĚ rozumí literatuře, viz postřeh Oldjerryho. A nakonec malá rada, nenechej prchlivost cloumat svým majestátem, jinak se zase uchýlíš k urážkám, a to přece nikdo nechce...

u koho si mám vyzvednout nálepky? :-D

papouch
30. 06. 2010
Dát tip
jsem sice ještě dítě, ale chci, chci slyšet od Krytyka, co si myslí, že je kýč Pokud Krytyk nebudí něčí zájem, tak ta blbost nebude v navlékání...

berg
30. 06. 2010
Dát tip
Já Krytyka tak nějak chápu. A taky obdivuju jeho nadšení pro věc a čas, který tomu věnuje. Dokonce si myslím, že zrovna on se jako jeden z mála do stoky Hl. sez.d. noří dost často (nebo aspoň do Arény). Tady bude jinej problém, milý(á?) Mimoni, a tím problémem je: hodně povolanejch (tedy těch, kteří se za povolané považují) a málo... však víš. A dokud bude mít dav možnost uchopit vuvuzelu snadné internetové publikace (čímž mířím i do vlastních řad), tak se tohle písmákovské i jiné monotóní bzučení těžko změní na umění. Ale já neříkám že je to dobře nebo špatně - tohle sebou nese doba jako taková, tak to prostě je.

Max Hutar
30. 06. 2010
Dát tip
Milý Krytyku, oceňuji Tvůj úžasný pedagogický zápal, ale házíš hrách na zeď. Tvoje mravokárnost přichází seshora, z tribuny, je nekontaktní a přezíravá. Oceňuji tvůj předešlý článek o kýči, protože jsi v něm citoval dvě poměrně slušné kapacity a jejich definice kýče - ihned jsem je porovnal s vlastní tvorbou zde prezentovanou a musel jsem se pousmát, když jsem zjistil, že by to svým způsobem mohlo i pasovat. Bohužel jsem tě ani jednou u svých (ani cizích) děl zatím neviděl komentovat, ačkoliv si myslím, že zrovna ty máš jako jeden z mála tady opravdu co říct. To, o co se tu ty snažíš těmihle diskusemi a ozvěnami arén apod., je mobilizace konzervativní síly, ale uvědom si prosím, že NENÍ SAKRA KOHO MOBILIZOVAT. Většina lidí jsou tu ještě děti. Vyrůstající v době, která přijala kýč za svůj estetický program. Jistě, že je to kýč - ale my téměř nic jiného nemáme, to máme zahodit všechno, co jsme kdy znali, a odejít do západu slunce za nějakým pánem, který na nás hrozí prstem? Na to se ti tu každej vysere. My od tebe ani nechceme slyšet, co si myslíš, že je kýč, a co ne. Nebudíš ani náš zájem, protože to navlékáš úplně blbě. Písmák není diskusní server o poezii, ale workshop. Jediná možnost, jak by se dal (přes internet) řešit kýč v poezii místních autorů teoreticky, by bylo učinit z toho diskusní server, což by znamenalo cestu do pekel. To už by se pak o poezii jen žvanilo a nikdo by jí nepsal :-D. Je tu jediná šance jak bojovat s kýčem: slézt hluboko do stoky Hl.sez.d. a brodit se jím po pás. Ale na to už jsi evidentně ty příliš sexy. Ty už jenom sedíš a čekáš, až se velká literatura (d džajent litrečr tý em) objeví sama a světe div se, ona se neobjevuje... asi nějaká chyba v systému.

berg
30. 06. 2010
Dát tip
Jde o: ustálený, automatizovaný otřelý obrat, který mechanickým užíváním ztratil životnost. Přenést tuhle definici na život náš vezdejší, pak by největší klišé našeho světa byla smrt. ÷))

papouch
30. 06. 2010
Dát tip
Rasputin - 1) papouch se psal s malým "p" 2) Quod licet Jovi, non liced bovi. Krytyk je jeden z mála lidí na tomto zahnojeném serveru, který literatuře skutečně rozumí. Tvá poznámka je irelevantní. 3) Když si někoho bereš do zobáku, je základní slušnost poslat mu avízo.

Oldjerry
30. 06. 2010
Dát tip
Škoda času, škoda očí... Nikdo - opakuji NIKDO - mi nebude diktovat, co se mi má líbit. Příliš živě si pamatuji socialistický realismus a už to tady chce někdo zavádět znovu? Můj hlas patří daplerovi

Pobavil jsem se - to ano. Ale co kdybys to zkusil nepovrchními kritikami zlepšit? ;-)

dapler
30. 06. 2010
Dát tip
Krytyk: Mám rád to,co mě vnitřně osloví.Nemám potřebu to dělit na kýč-nekýč a dle počtu tipů pak tady mentorovat, že tam jich mělo být víc a tam míň. Z toho o co se snažíš mám pocit,že patříš na jinou planetu, kde dav je tupé stádo s jednookým králem.

Krytyk
30. 06. 2010
Dát tip
dapler: o co jde tobě? máš něco rád? někdo má rád něco jiného? no a co... tak taky napiš přesvědčivé důvody proč je lepší levný kýč, než pseudo-neuchopitelná díla; tu je stejná možnost;

dapler
30. 06. 2010
Dát tip
Krytyku o co ti jde? Vyčistit to tady od kýče,nebo jen poučovat co má hodnotu a co bys rád,aby se ostatním líbilo? Osobně mám raději levný kýč,než např. tvá naprosto neuchopitelná díla plná pseudointelektuálních novotvarů.

LadyLoba
30. 06. 2010
Dát tip
Napisu tu jen takovou banalitu Zacala jsem to cist s predsudkem "ze co zase", docetla jsem a mam smich a radost v hlase Dekuji

Rasputin
30. 06. 2010
Dát tip
Já jen, že svého času, za admina Papoucha, když měl někdo víc než dva příspěvky na hlavní straně, tak už prskal a vyhrožoval smáznutím...

Krytyk
30. 06. 2010
Dát tip
Rasputin: tak přemýšlej taky a bude jich tam méně .)

Norsko 1
30. 06. 2010
Dát tip
jsi neunavitelný. to se mi líbí jen vzhůru, psanci ! *

Rasputin
30. 06. 2010
Dát tip
Když někomu nestačí 7 příspěvků na hlavní straně, je třeba založit si osmý!!!

Saetri-Ihn
30. 06. 2010
Dát tip
Mě to rozlámalo \:D to je dokonalost, t.

Krhúti konfrontováni s Vogony... To jsem sám zvědav, kolik kmínů z toho vzejde.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru