Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

respekt k cizímu básnickému slovu II.

26. 04. 2011
13
42
1683
Autor
Krytyk

 

 

 

Minule jsme nakousli problematiku sémiotiky neboli teorii znaků. Nebudu zde opakovat historický vývoj v této oblasti, spíše se zaměřím na rekapitulaci vlastních zkoumání tohoto problému. Vyslovil jsem slova denotace a konotace. Denotace jako slovníkový význam slova, označující buďto přímo věcný objekt nebo pojmově dohodnutou skutečnost, v běžném životě převažuje. Jde o sociocentrickou část jazyka, kterou lze nazývat dokonce snad i jazykem úředním. V této vrstvě jazyka je židle židlí, stůl stolem apod. Na tuto vrstvu jsme zvyklí z masmédií, ze školy, z běžného života, kde se potřebujeme přesně dorozumět a kde tedy máme všechen význam pod dostatečnou kontrolou, jejímž účelem je srozumitelnost předávané zprávy. Tyto denotace jsou z pohledu básnického jazyka obklopeny čímsi, co nazýváme epiteton constans neboli přívlastky popř. příslovečná určení ustálená. Tato ustálenost je často kritikou (oprávněně) označována v poezii jako zdroj klišé a často tvoří podhoubí kritikou odmítaného výsledného kýče. Vedle toho ještě rozeznáváme v sousedství denotace tzv. indexy. Index je slovní význam z čehosi známého ustáleně vyplývající -> např. slovo "dým" předpokládá nějaký zdrojový oheň.

Určitým pomezím mezi denotací a konotací jsou pro mne emblematické významy, ustálené symboly, mýty, které vzbuzují v adaptované skupině příjemců zprávy patřičné významy, které se ve slovníku nemusejí přímo nacházet. Tato emblematická slova tvoří často jádro dlouhodobějšího plánu básnických motivů. Příkladně u Vladimíra Holana -> dítě jako symbol nevinnosti; u R.M.Rilkeho -> anděl jako symbol blažené osobnosti nad časem; u J.H.Krchovského -> maska jako odstup vlastní identity od sebeironie apod. V dávné minulosti byla symbolem křesťanů ryba, byl to dohodnutý emblém malovaný do písku místo vyslovovaného hesla. Dnes již nelze doufat, že nejmladší generace o takových symbolech ještě něco ví. Dramatičnost středověkého malířství nám také již pomalu uniká, protože nejsme s to rozpomenout se na biblické výjevy, které nám tato malba ukazuje. Na tomto pomezí je vždy nutná jakási adaptace na okruh dané infomace. Tato adaptace zasvěcenců je však stále ještě snadněji dosažitelná než soudobý básnický (a k tomu ještě třeba soliterní) výraz.

Běžný čtenář se zoufale dožaduje sociocentrického jazyka i když při tom zaniká umění a vyniká klišé a kýč. Neznámý autor se vždy ocitá před rozhodnutím jestli utonout v konotacích, subjektivních významech - asociacích či kontaminacích, jimiž utváří svůj svébytný jazyk epiteton ornans (opaku toho constans) nebo se vrátit k tomu co všichni znají a chtějí slyšet. Zoufalství čtenáře i autora je dáno ustavením soudobé společnosti, která drtivě trvá na sociocentrickém vyjadřováním, neboť tímto způsobem normalizuje řízenou společnost. Skutečnost je taková, že jistým stupněm konformizace musí projít každý básník, který se chce oficiálně etablovat a stát se zavedeným. O významu poezie tedy rozhoduje moc. Není to dnes ani tak zjevně moc politická jako spíše moc ad hoc skupinová, nahodile většinová či pohodlná. Jak jsme naučeni být pod kontrolou, chceme mít i kdejakého básníka pod kontrolou a nutíme ho psát srozumitelně -> autenticky - pro nás všechny. Básník musí alespoň na vzorku svých básní dokázat, že psát konformisticky dokáže, jinak skončí v izolaci jako Lyryk. Ale co, Lyryk si to sám vybral, tak to má. Konformnímu básníku hrozí, že se ze sociocentrického jazyka nevymaní a nevrátí se do oblasti, kterou kritika (ne ovšem každá) nazývá obohacováním jazyka nebo významu. Nakonec většinový čtenář nestojí o nějaké obohacení, které mu ukládá jakousi adaptaci a neumožňuje mu druhou bytost jen tak snadno zkontrolovat a odbýt. Nestojí o nějaké obohacení, které si neobjednal příp. nezaplatil stejně jako o nějakou z nebe danou spásu. Chápu, ale nesouhlasím. A co vy?

 

 

 

 


42 názorů

Původně má úvaha směřovala směrem k názorům Urvisu, ale vsadil jsem na vnuknutí a přečetl podruhé, potřetí... Umění donutit čtenáře číst znovu a znovu zde silně vyniká. Už jen proto, že při prvním čtení si čtenář připadá hloupý ( zde rozumějme rozčílený z brilantního psaní, nikoliv ne-proloženého osobní ješitností ). Moje úvahy teď směřují k tomu, že jsem v klidu "vyslechl" názor , se kterým úplně nesouhlasím, nicméně nemusím mít strach, že nositel názoru na mne vezme vidle. Místo toho mne donutil přemýšlet.

Fouraix
27. 04. 2011
Dát tip
poezie má být poetická. tečka. krása obrazu musí zvítězit nad kryptofílií a lyrykovými traktáty .)

Jinovata
27. 04. 2011
Dát tip
Pěkně sepsané, je fajn si to takhle utřídit. Slabinu vidím podobně jako jiní v tvé práci se slovem srozumitelnost. Zjevně máš na mysli něco jako polopatičnost spářenou s konformností. Srozumitelnost je ale mnohem širší a zahrnuje i inovativní formy komunikace(včetně grafické, zvukové, absurdní, záměrně nelogické atd.), které jsou jádrem poezie. Poezie nesrozumitelná v tomto širokém významu není vůbec poezií.

Oldjerry
27. 04. 2011
Dát tip
Slunce a zem - abstraktní a lineární tvorba. Myslím, že důležité jsou obě a všechny mezistupně mezi nimi. Plody a kořeny... plody chtějí více slunce, aby mohly zrát - jenže země je třeba a vláhy z ní - aby plody narostly a mělo na nich co uzrát... Každá tvorba ba, dokonce i prosté rozfrázování prozaického textu posouvá jistou část čtenářů výš. Jde o to o kolik... Krytyk má podle mne velkou část pravdy, která se ale týká maximálně snad třetiny možných autorů... posuzuje to jen ze svého hlediska a on si - sám pro sebe a sobě zhruba rovné - jistou přísnost mantinelů může dovolit. Jenže není na světě sám se svou skupinou - jsou tu i autoři, kteří méně a nehluboko abstrahují, jsou méně socioornantní. Přesto mají právo na svou existenci a na případný rozvoj a růst. Jen výjimeční jedinci mohou vynechat ty vývojové stupně,které je posunou výš (a na kterých mnozí zůstanou s celou svou tvorbou stát). Jak by se dalo poznat skutečné(?) umění, kdyby nebylo s čím srovnávat?

Delahaye
27. 04. 2011
Dát tip
to jsou ale částečně falešná slovíčka :-) celým textem se jako leitmotiv vine pohrdání "běžným čtenářem" (co to, mimochodem, vlastně je ?) text je manipulativní v tom, že už předem vychází z premisy, že "sociocentrické" vyjadřování je špatné, zabíjí umění, podporuje kýč a vůbec je asi příčinou zhoubných nádorů obecně .. celé autorovao snažení budí dojem neustálé potřeby se vymezovat vůči masám, "aristokratizovat" (fuj) se .. o původu této potřeby se dá jen spekulovat nemyslím, že většina autorů a čtenářů si zoufá - jak nám Lyryk podsouvá .. každý píše a čte co umí a chce .. a tak to má být Pročpak by se měl nechat autor obecně někam tlačit čtenářem v případě, že si za svojí tvorbou stojí a nejde mu jen o "úspěch" ? (za toto slůvko dosaďte, co libo) Fouckault ? I Ty, Brute ? :-)

Fouckault
27. 04. 2011
Dát tip
aristokratičností :-)

Fouckault
27. 04. 2011
Dát tip
pěkně napsané, také o tom uvažuji podobně, umění je pro mne charakterizováno jistou aritokratičností, -odtržeností- od většinového ustáleného vnímání a názorů.. tím pádem i málokterý skutečný tvůrce je přijímán a místo toho bodují všudypřítomní a šikovní manipulátoři klišé.. tedy to kvalitní je pro mne to menšinové, to co u širšího publika má úspěch již předem u mne vyvolává podezření..

StvN
27. 04. 2011
Dát tip
Prijde mi, ze je to dost nesrozumitelne napsane na to, aby to mohli cist a chapat ti, kteri by si to precist a pochopit meli, a zaroven to neni moc obohacujici pro ty, kteri to znaji a chapou. Libi se mi, kdyz jsi mene technicky, vice ostry.

Musím bohužel souhlasit s Márvinem, výše zmíněná pasáž dává celému textu poněkud ubrečený charakter...

sveřep
27. 04. 2011
Dát tip
jejda: nádherná připomínka, téměř pláču štěstím :))))

Krytyk
27. 04. 2011
Dát tip
milý vinci: takže na textu nezáleží, ale víc záleží na tom kdo a proč ho napsal? .))) všichni máme přirozený sklon k moci, která vědouce všechno okamžitě soudí; pěkně dokazuješ mou teorii agresivního čtení .)) díky moc moc moc

jejdavilda
27. 04. 2011
Dát tip
Podle toho, že je obalen bužírkou

filemon
26. 04. 2011
Dát tip
Ideálne by bolo byť excentricky zrozumiteľný... :))

hasky
26. 04. 2011
Dát tip
Proč se všichni toho norska tak bojíte? že ho musíte blokovat

sveřep
26. 04. 2011
Dát tip
psát srozumitelně je nemoderní. takže - kdo se moří, aby se seč je znesrozumitelnil, jelikož za to očekává pochvalu - dočká se často. ne-li? nikdo mu nerozumí, protože to ani nejde - dílo je blábol - ale kdokoli jde s módou, servilně, ustrašeně mu to pochválí. napadlo by tě, že kdo se programově vyhýbá střednímu proudu - tak se třeba snaží psát prostými slovy sonetky už proto, že to je vlastně zakázaný? oficiálně? :))))

Metta
26. 04. 2011
Dát tip
text srozumitelný většinovému čtenáři může být i velmi nekonformní spíše než kontrola mi osobně někdy chybí kontakt s básníkem, hovoří-li jazykem pro mě nesrozumitelným, je cizinec a musím se jeho jazyk naučit- pokud mi v tom ale nepomůže a nehovoří se mnou občas i jazykem mým, třebaže ho ovládá, pochybuji o jeho touze po sdělění a komunikaci a hledání jazyka společného...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru