Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

respekt k básnickému slovu IV. - o subjektivitě

Výběr: egil, Pišta_Hufnágl
17. 05. 2011
8
52
2389
Autor
Krytyk

 

 

Vždycky jsem měl problém s příliš úspěšným rčením, které jaksi vzniklo hrou na struny nízkých pudů. Několikrát jsem si sbalil kufry, že v takové zemi žít nebudu, ale při celní kontrole jsem většinou neprokázal dostatečnou zahraniční hotovost a nebyl jsem, bohudík, do cizí, skvělé, spravedlivé a svobodné země vpuštěn. Ale časem jsem si uvědomil, že mnohem horší jsou emblematické symboly s nimiž zpočátku člověk problém nemá, nechá je se opevnit a časem zjistí, že si jimi nechal zdeformovat život. Jedním z nich je rčení, že: všechno je subjektivní.

 

Lidé, kteří to masivně říkají, většinou zneužívají neznatelnou či neviditelnou (neuchopitelnou?) hranici mezi soukromým a veřejným prohlášením. Takže se snadno stane, že veřejná osoba, místní etablovaný kritik (Zbora) se při veřejné debatě o vhodnosti udělení kritického výběru odvolává na tuto (soukromou) subjektivitu k níž ještě dodává názor, že: schopnost rozeznat kvalitní dílo, která je prakticky vždy (pokud pomineme čistě formální stránku věci) víceméně subjektivní. A na konci odstavce ještě dodává: To je důvod, proč se tak nerad účastním přestřelek nad literárními díly, kde je často patrná dojemná snaha najít za každou cenu vhodný argument pro podporu svého názoru, ze kterého se jeho nositel nehodlá hnout ani o píď. (celý jeho diskuzní příspěvek -> zde). Schopnost rozeznávat není subjektivní. Schopnost je veřejně uznaný souhrn faktických znalostí, vzniklých studiem nebo dlouhodobým zájmem. Sic nesouhlasím s mnoha názory Jana Štolby nebo Karla Pioreckého, neupírám jim schopnost rozeznávat literární atributy spojené s veřejnými hodnotami, natož abych jim místo námitek napsal, že neustále v něčem šťourají.

 

Nesdílím takový názor. Existuje řada objektivních věcí, které se opírají o tzv. fakta. I v literárních textech jde o fakty. Bohužel se najdou zastánci subjektivity, kteří jsou schopni zpochybňovat veřejná fakta o holokaustu, o fukušimské elektrárně, o heparinovém vrahovi. Na pomezí faktické porážky pak leží úspěch Kajínkovy kampaně o nevinně, události kolem kompromitace Věcí veřejných, skutečná potřebnost daňové reformy a v soukromém sektoru myšlení zatajená rasová nesnášenlivost nebo partnerská nevěra. V mnoha filmech nevěrný, ale sympatický darebák prohlásí přistižen inflagranti: "to není tak, jak si myslíš". Ale vážně. Fakty bývají časty poraženy vstupním nedostatkem dat nebo sympatiemi vůči darebákům nebo z nedbalosti a pohodlnosti. Nutno dodat, že vedle přirozených situací působí i korupční mechanismy vedoucí k vědomé manipulaci s fakty.

 

V naší - literární situaci se lze setkat se všemi alternativami vytvářených i skutečných faktů. Na základě nějakých, mnohdy nejasných, faktů mají potom různé osoby přesvědčené postoje, které bývají základem neoblomné pozice. Výhodou internetového diskurzu je navíc i možná a neškodná virtuální smrt, kdy za hlásané názory může být nick dočasně banován nebo i smazán. Faktickému nositeli se fyzicky přitom nic nestane. Přejmenuje se a jedeme dál.

 

Vraťme se však na chvilku zase k subjektu, byť to nebude zcela vyčerpávajícím způsobem. V současnosti se od pojmové figury subjekt - objekt spíše upouští. Karteziánský subjekt počatý Descartesem byl postupně rozkládán a vyprazdňován do dnešní mlžné podoby různými názorovými proudy. Heidegger nahrazuje pojem subjektu pojmem bytí-tu (dasein), čímž v prostoročasu vymezil "neutrální" bod, (procesuálně vzato trajektorii), pozorování v souladu s relativistickou fyzikou. Subjekto - objektová figura však přežívá do dnešních dnů dál. Přes různé dílčí modifikace lze souhlasit např. s pojetím Slavoje Žižeka, že subjekt je nahodilé gesto, které již Lacan identifikoval v situaci bytí metaforou: cogito je subjektem nevědomí, čímž vzal v úvahu určitý rys nejasnosti, kudy a kam se trajektorie onoho bytí-tu pohybuje. Oscilace mezi vědomím a nevědomím byla dále podkladem např. pro Alici Klikovou, aby mlžnému bytí-tu přisoudila střídavé "neautentické" plánování autenticity ve vědomí a nevědomou pouť k autentickému jednání. Důsledkem takových uvažování je rozmlžené rozlišení mezi subjektem volně jednajícím a objektem subjektu pozorovaným zvenčí, přičemž se spekuluje v různých rovinách, zdali Heideggerovské bytí-tu je univerzalizujícím pokusem sjednotit volní a pozorované spektrum subjektivit nebo zdali je bytí-tu pouhým volním bytím, (podle Nietzscheho). Podle mého názoru nemá sice volní subjekt plnou možnost ovlivnit cizí data o sobě, nicméně podoba těchto dat není úplně v moci objektivizujícího (pozorujícího) okolí; proto pojem bytí-tu skutečně shrnuje situaci subjektu včetně oné performativní složky jevení se subjektu navenek.

 

V postmoderní éře, aniž by došlo k redefinici subjektu nebo bytí-tu, se různými způsoby "relativizuje" spektrum jevení se volního jednání a pozorování subjektu. Vzniká centrální pojem identity, který není ničím jiným, než simulakerním (zdánlivým) pokusem vymezit ono bytí-tu čili lidově subjektivitu. Určitým neštěstím těchto postupů, které jinak odhalily různé mechanismy interakcí a vztahů mezi různými podobami a shluky bytí-tu, je obecné ztotožnění relativizování, jako vědecké metody pozorování a diskurzu (výpovědi o pozorování) s relativismem, který skutečně zbožštil libovolnost volního usuzování do všeobjímajících mezí. Avšak postmoderní relativizování jako systematické objasňování vztahů v identifikačních strukturách není a nikdy nebylo relativismem, coby autonomizujícím gestem odmítnutí cizího bez následného diskurzu čili podpora názoru, ze kterého se jeho nositel nehodlá hnout ani o píď. Relativismus je obludný únik z reality, který není a nikdy nebyl cílem postmodernistů. Bohužel se chápání postmodernismu ve veřejnosti neopírá příliš o fakta, ale o dojmy ze slovesa relativizovat. Zatímco postmodernisté neopouštějí při svém relativizování diskurzivní závaznost, veřejný úzus relativizování naopak provádí jako autonomii vlastního názoru a to navzdory všemu a zcela bez diskuze. Lpění na pozici relativismu předvádí především politika, která např. částečný požadavek budoucích správců soukromých důchodových fondů bez diskuze - na základě zmanipulovaných a mocensky nediskutovatelných faktů - vylučuje skutečné vyjednávání tím, že usiluje o "nutnou" globální restrukturaci důchodového systému, nejlépe nevratným způsobem. Podobně i zde na literárním serveru redakce nedůtklivě spíše odmítá (často bohužel také nekonstruktivní) debatu o faktických principech kritiky, jež nejsou zdaleka jen formální. Tomu se říká totální přivlastnění veřejného prostoru, jemuž má asi společnost pouze přihlížet. Skoro se zdá, že relativismus by dnes mohl být identifikován v souhře s novopozitivistickou anglosaskou analytickou školou. Určitou slepou uličkou tohoto uvažování, ale i indikátorem (nechť pánové Searl či Quine odpustí) je úplná absence volního subjektu a zbožštění mechanistického kauzálního chování v katarzi slepých příčin. Analytická škola svým redukovaným zkoumáním procesů a mechanismů opouští člověka, a stává se totálně nelidskou - kosmickou.

 

Jak jsem uvedl výše, postmodernisté usilovali a usilují o vyjevení identit v bytí-tu a zaměřují se na popis vztahů mezi nimi. Vedle postmodernistů filosofové frankfurtské školy (zejména Habermas) upevňují vztahování identit mezi sebou stále pomocí konfigurací subjekt objekt, přičemž jejich přínosem jsou, podle mého názoru, antropologická východiska vedoucí k novému uspořádání této figury do diskurzivní podoby subjekt - subjekt. Konkrétně to znamená opuštění premisy mezilidského hodnocení bytí-tu (subjektivity) coby objektu. Nezvěcňuje se tím lidská podstata na úroveň strojku sestrojenému k automatizovanému souhlasu s totalizujícím příkazem. Uvažování v konfiguraci subjekt - subjekt předpokládá empatické mezilidské uchopování problémů či témat, aniž by se objektivizující pozorování druhého považovalo za argumentační zbraň. Takto pojatý diskurz nevyslovuje redukující námitky o schopnostech či oprávněnostech účastníka diskurzu, byť by je objektivně pozoroval. K takové metě nám prozatím chybí andělská křídla. Osobní nevraživosti a s nimi spojené, leckdy i fakticky oprávněné, osočování zdejšímu diskurzu vévodí.

 

Není čas to zde začít měnit? Je nebo není?

 

Moje úvahy při hledání respektu k cizímu básnickému slovu platí i na mne. Sám jsem dosud plný předsudků a různých oprávněných či neoprávněných dojmů. Nicméně chci tímto ukázat určitou podloženost svých literárních námitek i ochotu k dialogu zakotvenému v nastíněném pohledu. Problém emotivního výkladu námitky by se takto možná mohl zmenšit, kdyby každý zdejší aktivista představil svoje názory, aby pak bylo zjevněji dohledatelné, co je v každé klávesnici za subjektivitu nebo bytí-tu. Myslím, že neochota k diskuzi kritiku jinak diskvalifikuje na úroveň dojmového urážení a překřikování, tedy k budoucí prázdnotě jakéhokoli vlastního čtení.

 

 

 


52 názorů

Mám otázku. Než ji však položím, raději zmínka k dílu. Čtivé, jistě filosoficky hodnotné, mnohokrát však již v minulosti popsané ( mnohem jednodušší formou jazykolamu ) gnostiky a lingvisty. Každopádně tím nesnižuji hodnotu díla, naopak, jsem rád, že má někdo v této zemi čas na podobné úvahy... a že vůbec někdo v této zemi uvažuje A teď ta otázka. K jakému dogmatu to povede ? Respektive, k jakým dogmatům vede diskuse pod dílem ? A už jste si někdo všiml, že autoři k cizímu básnickému slovu respekt mít zkrátka nemohou ? Již z podstaty bytí autorů to nelze.

Jinovata
20. 05. 2011
Dát tip
Lydie: takže se shodujeme, literatura je zpodstatnělá lež (ve smyslu nemožnosti opravdového poznání). A paradoxně právě ta (domnělá) lživost jí dává dynamiku.

Jinovata
20. 05. 2011
Dát tip
Odpověděl jsi brilantně :-)

Jinovato, to jsi mě asi trochu nepochopil. Myslel jsem to jak obecně ve smyslu, že každý filozofický pojem(i myšlenka), který se vykládá příliš dlouho, tak se stává "obětí" příliš mnoha interpretací, které mají tendenci se rozšiřovat a nebýt tak vzájemně protikladné, i když jsou konkurenční, takže příjemce takového pojmu pak vlastně bojuje s uchopením pojmu - tj. vybráním si nejvhodnější interpretace. Je otázka, jestli nejvhodnější interpretaci vnímat jako tu, která je nejblíže původnímu výkladu autora, nebo komplexnosti výkladu autora (dotvoření), nebo obecnému intuitivnímu výkladu racionálního člověka. "Dasein" je právě takovým příkladem, ale třeba tzv. Humova teze to odnesla ještě mnohem víc. Konkrétně to pak myslím ve smyslu, že se základem myšlenky pobytu sice částečně souhlasím, ale pro mě je "pouze" poznanou částí celku, ale ne celkem, za který se většinou vydává. A možná už začíná ztrácet platnost - respektive skutečně volá po výkladové revizi - v dnešním "pozměněném" bytí... Odpověděl jsem ti dostatečně?

Jinovata
19. 05. 2011
Dát tip
Sice vím, co je to dasein, ale zas takový borec, abych si pokejvával při každé narážce nejsem. Mohl bys prosím pro mě aspoň ve dvou větách rozvést to přeseinterpretování?

Ve směru k literatuře souhlasím, ve směru k filozofii už méně. Postmodernisté jsou - z části - tak nekonstruktivní, že to "vulgární zrelativizování" spoluzpůsobili. Vlastně i pojem postmodernisté je příliš vágní. Klidně mě mlaťte argumenty, ale stojím si za tím. :-D A vlastně mám problém i s pojetím "dasein" jako možnosti výkladu, protože se přikláním k názoru, že to je "přesinterpretované", ale to už se tak u větších myšlenek stává...

egil
19. 05. 2011
Dát tip
Tome, Lyryk možná používá 'bytí-tu' aby položil důraz na vazbu k bytí-ve-světě (a k vrženosti). Nebo prostě otrocký překlad dasein(?) Zvláštní.

Jinovata
19. 05. 2011
Dát tip
Když o tom tak filosoficky přemýšlím, pořád mě napadá, jestli je to tak docela na místě. Filosofie má jako předmět poznání pravdu svět, boha, člověka, všehomír. Literatura a literární věda ale taková není, knihy nejsou chabým pokusem o zachycení literatury, ony jsou literaturou. Podřízený vztah má dejme tomu literatura ke krásnu, ale to je druhá věc. Díky tomuto dvojímu dělení můžeme docela věcně literaturu analyzovat a bavit se o ní. "Relativní" v této diskusi především značí, že vše je ve vztahu a vše podléhá požadavku na celostní, holistické vnímání. Nejde o chaos, ale o složitost, nejde o libovolnost, ale o náročnost, nejde o nejednoznačnost, ale o paralelnost. Pokud se posuneme dál a chceme zodpovědět otázku, zda literatura je krásná, v extrémním případě narazíme na skutečné filosofické paradoxy, včetně toho, že si nemůžeme být jisti ani jazykem a tedy jakoukoli teorií - včetně teorie samotné a tedy ani nevíme, že nic nevíme. Jde mi ale o ten mezistupeň. Literatura je z principu užitá. Je to hra na filosofii, které je jedno, jestli vůbec filosoficky "je", když nás to baví. proto považuji za liché různé teorie půjčené z filosofie, psychologie a odjinud, které se snaží dokázat, že se není čeho chytnout. Je to jako dokazovat neexitenci Baby Jagy. Filosofie je pro literaturu nástroj, ne zdůvodňující základ. Jinak řečeno se mi tento tvůj díl velmi líbí a těším se na další. A nechápu moc, přoš používáš bytí-tu, místo pobytu - který tak pěkně zahrnuje i časový výskyt člověka ;-). A lidi, nebojte se své vážné kritiky žlutit, ego musí být sebevědomé a užívat takové prostředky rutinně, ne s gustem nebo strachem.

Quaken
18. 05. 2011
Dát tip
K této diskuzi doporučuji přečíst diskuzi jinou: "ECO, Umberto: Interpretácia a nadinterpretácia, ed. Stefan Collini, v překladu Zdeňky Kalnické, Archa 1995, Bratislava". Snad jsem nikoho erudovaného zde neurazil (podotýkám, to není myšleno ironicky).

Krytyk
18. 05. 2011
Dát tip
pro nes: Slavoj Žižek, Nepolapitelný subjekt; Alice Kliková, Mimo princip identity; Martin Vrabec a kol., Filosofické reflexe umění; J.R.Searl, Mysl, mozek a věda;

Krytyk
18. 05. 2011
Dát tip
Lydie: Objektivizace, ani jednoznačná klasifikace poezie nehrozí .) Na druhé straně se v dalších dílech k objektivizaci dostaneme a více projasníme možnosti srozumění. Prožívání transcendentální podstaty může klidně být jedním z blízkých synonym bytí-tu; Hedeggerovi a fenomenologii šlo/jde o znázornění procesu pojmem, jenž se neuzavíral do jednoho místa a okamžiku. Pro zajímavost: Žižek navrhuje svoji pojmovou figuru – intimní a extimní. V intimním pohledu člověka zevnitř se realita jistě jeví jako sled vnějších představ, nicméně vědomí a myšlení ty představy zpracovává a z nějakého pohledu lze dojít k objektivnímu poznání, že člověka s největší pravděpodobností vychovává matka apod. Naše komunikace tady též není jenom soubor intimních představ, cílíme nahodile dokonce k nějakému porozumění, jež by v případě ničím nesvázaného souboru představ nikdy nemohlo dojít. Respektive, já nijak nezavrhuju a nepopírám nejvlastnější intimitu představ v sobě, ať už to nyzýváme jakkoliv, na druhé straně bychom si těžko mohli nějaká sdělení psát, kdybychom společně neakceptovali objektivitu společného jazyka. Tvrzení, že člověk nemá (nemůže) vystoupit ze svých představ nelze přijmout jako jedinou možnost nebo nějaký ideál, resp. pak nemá žádný smysl označovat se za kritika, pokud je všechno subjektivní, jsou si všechny hodnotové soudy rovny .) tak proč by nějaký kritik měl na něco upozorňovat a cokoli preferovat?? To je potom intimní svévole .)) a ta taky existuje jako jedna z intimních identit v bytí-tu.

mea culpa...

fakt? už jsem to dávno vzdal...se těším :o)

No to je teda pěknej maglajs... P.S. Mimo téma pro aleše: Roušar bude v neděli! :)

jen jsem chtěl naznačit směr, odkud asi vychází ten zdánlivý rozpor mezi rodem jednotlivého a množného čísla...:o)

ano, pád. pardon :o)

jednotné číslo od těch fakt je to faktum, řekl bych...slogan "to je fakt" používá druhý pát toho slova, ač se to na první pohled nezdá...:o)

Honzyk
18. 05. 2011
Dát tip
..((

StvN
18. 05. 2011
Dát tip
Mne se libi tahle veta: "Schopnost rozeznávat není subjektivní." Dal mi to prislo trochu nepruhledne.

Regino, já žil v domnění, že je "ten " fakt, a v množném čísle "ta" fakta". Což je také poněkud nablblé. Tohle opravdu musel ustálit nějaký idiom.

A já bloud si vždycky myslel, že fakta jsou "ta", nikoli "ty"...Pokud ovšem pravidla pravopisu velí, že "fakt" je rodu mužského, dostáváme se do poněkud prekérní situace, anžto je-li fakt hrad, jak lze napsat "...se opírají o tzv. fakta". Jsemť všecek zmaten. Každopádně text výtečný. Bylo mi potěšením jej číst.

Fouraix
18. 05. 2011
Dát tip
uznávám. mé html znalosti jsou zdá se, chabé :-) ale to přežiju .) s věcnými připomínkami jsem dříve nepochodil. nazíráš na věci kolem poezie poněkud technokraticky. tuhle jsem zkoušel nahodit zásuvky recitací do jističů a výsledek byl obdobný

Krytyk
18. 05. 2011
Dát tip
koukám, že i posměch se někdy vymkne a zesměšní sama sebe .)

Fouraix
17. 05. 2011
Dát tip
jeden break takovýho placu sežere? :\

Fouraix
17. 05. 2011
Dát tip
Leffingwellův psací stůl Na svou dobu velice progresívní studie rozložení pracovních pomůcek na desce psacího stolu. Nedostatky jsou zřejmé na první pohled: kvantitativně předimenzované nakumulování učebnic v sektorech A1, A5 a B1 ... tři hromady je skutečně moc ... Prázdné místo v sektoru B5 nabízí hypotézu, že zde si Lefingwell odkládal šálek s kávou. Ovšem důkaz pochopitelně chybí ... Takto uspořádaný psací stůl nevyhovuje především pro redundanci některých prvků, zatímco jiné téměř chybí …!

A1

A2 A3 A4 A5

B1

B2 B3 B4 B5

Leffingwellův psací stůl - modifikace dle A.Bronštajna _____Alexander Bronštajn redukoval redundantní počet učebnic ze tří hromádek na dvě - A1 a A5. A proč, prosím pěkně? No protože si uvolnil bé jedničku! Ale to není všechno, přátelé! Bronštajnův přínos spočívá především v tom, že přesunul poznámkový blok z dominantního sektoru A2 do ergonomicky mnohem výhodnější polohy v sektoru B5. Sektory B1, B2, B3 a B4 zůstaly prázdné. Zde Bronštajnovy pokusy přerušila válka. Leffingwellův-Bronštajnův psací stůl - tzv. Zajícova varianta Celá plocha stolu je využita beze zbytku. Jsou zachovány dvě hromádky učebnic (A1 a A5) i výjímečně zdařilé Bronštajnovo umístění poznámkového bloku v sektoru B5. Kartotéka byla přemístěna z dominantního sektoru A3 do volné bé jedničky a áčka trojky bylo využito k umístění Emmersonova-Votočkova týdenního výkonnostního rozvrhového grafikonu. Horácův psací stůl Nová doba si (mimo jiné) vyžádala i nový pohled na uspořádání pracovní plochy psacího stolu. Samozřejmou součástí moderního psacího stolu se stal počítač, resp. monitor, klávesnice a myš. Takovéto revoluční změny lze řešit pouze revolučním způsobem. A skutečně - po mnoha letech úvah, analýz, výpočtů a pokusů jsem našel vpravdě šokující a originální řešení : Knihy, sešity a papíry jsem zcela nekompromisně umístil do police nad stůl, což mi umožnilo zcela radikálním způsobem snížit (v tu chvíli redundantní) počet sektorů z deseti na šest (!)

A1

A2 A3

B1

B2 B3


sveřep
17. 05. 2011
Dát tip
báseň o kterou šlo - se mi moc nelíbí. ale tenhle text taky moc ne - je opravdu zbytečně dlouhý a zamotaný, na to, cos chtěl zřejmě říci. pokud jsem správně tedy pochopila, protestuješ proti bezobsažným argumentům v debatách u děl. o to jde, ano? tak s tím bych souhlasila :))) všemi deseti

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru