Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O štěstí

06. 07. 2011
7
6
1101
Autor
Makoves

Starý Chazael byl bohatý obchodník, každý den vysedával v hospodě svého přítele Taussiga. Spolu s ním tam sedávalo jeho štěstí a také mladíček Petr, který si na své živobytí vydělával v lese, kácením statných dubů a buků, také jedlí a dolováním pařezů.

Jakmile něco vydělal, o peníze přišel v hospodě při karetní hře právě s tlustým Chazaelem.

 

„To přece není možné,“ probíral Petr včerejší hru u práce.

 

 Pot se z něho jen řinul a starý pařez pomalu povoloval.

 

„Jednou se karta musí obrátit,“ přemýšlel dál.

 

Ozvalo se lupnutí a pařez se vyvalil ze země. Jak byl mladík zamyšlen, nevšiml si, že z jámy po pařezu vyšel obláček, který se pomalu proměnil v krásnou dívku.

 

„Proč si naříkáš Petře,“ zeptalo se zjevení.

 

„Kdo jsi?“ lekl se Petr.

 

„Jsem tvoje štěstí. Mohu ti pomoci.“

 

„Opravdu? Tak v tom případě si přeju mít v kapse vždycky tolik peněz co má tlustý Chazael,“ vyřkl Petr své přání.

 

Štěstí se pousmálo a mladíka jeho kalhoty najednou táhly k zemi. Kapsy byly nadité dukáty.

Petr okamžitě praštil sekyrou a pilou o zem a ještě ten den večer seděl naproti Chazaela u partičky karet. Spolu s ním i jeho štěstí, které se zdálo být silnější než to obchodníkovo.

Hromádka peněz před Petrem se kupila.

Starý Chazael prohrál všechno, co měl.

 

„To musíme oslavit Chazaeli,“ zvolal na celou hospodu šťastný Petr.

 

„Já už nemám ani zlatku. O všechno jsi mě obral. Mám kapsy úplně prázdné,“ namítl zlomený muž.

 

„Já vás zvu. Hostinský nalej všem. Dneska platím já,“ řekl Petr.

 

Pivo a víno teklo proudem. Hostinský nestačil nosit. Petr si přepočítal dukáty a schoval je do kapsy.

Měl dnes šťastný den.

Když, ale ráno přišlo k placení neměl v kapse ani jednu minci.

Nechápavě se podíval na své štěstí, ale to se jen pousmálo a řeklo : "Máš v kapse tolik dukátů, co starý Chazael."

 

Pak mu před očima zmizelo, jako by tady nikdy nebylo.

 

„Tak zaplatíš!“ Houkl na něho Taussig.

 

„Nemám ani groš. Ať zaplatí Chazael.“

 

„Co to plácáš? Vyhrál jsi nad Chazaelem spoustu peněz a teď nemáš! Chlapi vyhoďte toho nuzáka a naložte mu pěkných pár ran, ať si přestane dělat legraci z poctivých lidí,“ poručil hostinský a Petr se zakrátko ocitl v blátě před hospodou.

 

„Štěstí, kde jsi moje štěstí,“ lkal Petr.

 

„Podívej se na svůj rukáv,“ promluvil za ním podivný stařík.

 

Petr objevil na rukávu lepkavou tekutinu.

 

„To je smůla a ta už se od tebe nehne,“ vysvětlil stařec.

 

„A co mé štěstí?“

 

„Bůh ví, jestli se někdy vrátí. Štěstí se nesmí dráždit. Je strašně lekavé. Podívej se na Chazaela, je z něho žebrák, protože se štěstí vysmíval.“

 

A skutečně, Chazaela vyhodili z hospody také.

 

„Vysmíval se stejně jako ty.“

 

„A co mám dělat?“

 

„Hledej dál. Třeba se smůla jednou smyje a štěstí ti zase začne věřit. Ale až se to stane, buď k němu laskavější,“ stařík zmizel v lese a Petr zůstal před hospodou sám.

 

Druhý den hned ráno se z lesa opět ozýval zvuk pily a tesání sekery. Peníze které Petr vydělal, ale neprohrál v kartách. Schovával si je doma do hliněného džbánku po mamince.

 

 

Konec


6 názorů

Alegna
11. 07. 2011
Dát tip
pěkná moc

Lakrov
07. 07. 2011
Dát tip
Celkem hezká, "mravoučná" pohádka. Může se stát, že někdo z čtenářů nepochopí onu příčinu náhlé ztráty Petrových peněz. V takovém připadě by stálo za to, tu přímou úměru, o niž Petr Dívku-štěstí požádal, ještě jednou (třeba někde před hospodou) zopakovat. A opravit tu hroznouh pravopisnou chybu :-) ...mladíka jeho kalhoty najednou táhli k zemi

100Wzarovka
07. 07. 2011
Dát tip
Druhá šance přichází, když se poučíme z vlastních chyb! Pěkné povídání, jenom Taussig se píše se dvěma s (dříve scharfes s)

avox
06. 07. 2011
Dát tip
I v životě by každý měl dostat alespoň ještě jednu šanci... ale máš pravdu, ne každý ji dostane :-))

Makoves
06. 07. 2011
Dát tip
Ve správné pohádce ano, ale tahle moje asi není správná. Děti by měly pochopit, že kolikrát stačí jedna hloupá neuváženost a je to na celý život pokažené.

avox
06. 07. 2011
Dát tip
pěkná pohádka... inu, bylo to neuvážené přání, vlastně z něj mluvila závist... a ta k ničemu dobrému nevede. Ale ve správné pohádce by měla být tři přání - až vlastní hloupostí promarní dvě, při třetím zmoudří... :-)) */

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru