Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Laciná holka

24. 08. 2011
3
13
945
Autor
Emicka

Občas ležím hlavou dolu a přemýšlím, jestli by svět vzhůru nohama nebyl lepším. Vidím chodící nohy. Bez hlav a obličejů je to totiž občas jednoduší. Žádné upravování, žádné čančání. Chvíli sám sebou, bez obav, že se nebudeme líbit.


„Uhni,“ zamumlal a vrazil do mě. Chodící bok. Ze strany se mi docela líbil, jen škoda, že promluvil.


Hned mě napadlo taky do něj vrazit nebo něco hnusnýho mu říct. Místo toho jsem se jen snažila opět vrátit k němu nahoru. Děsně nerada.


Vlasy jsem si už pěkných pár let nestříhala, a asi proto se z nich stala černá a hustě nepoddajná hříva. Pár pramenů mi padalo přes oči a já byla ráda, že nevidí můj výraz. Jestli byl otrávený nebo ne, to už si nepamatuji, jen vím, že mi bylo děsně hloupě. Vždycky si myslel, že jsem pomatená, ale až poslední měsíce, které semnou trávil, mu jeho domněnky potvrzovaly.


Pomatená opravdu jsem. A ne málo. Jenže já chtěla lásku.


A on to věděl.


***
Vadilo mi, jak se sedačka, kterou jsem před lety za pár tisícovek koupila, začínala rozpadat. Po stranách z ní vysely kusy červené látky a bylo do ní vidět, jako do žaludku. Samej molitan. Flekatý zdi a plesnivý rohy, přesně takhle jsem už několik let žila. Bez zájmu jsem se dívala na oprýskaný stolek a na špínu, která už několik týdnu ležela v koutě, jako kdyby jí tam bylo dobře.

Možná to bylo tím světlem. Málo světla, malá chuť žít a ještě menší chuť pracovat.


„Hej ty špindíro“, volal na mě, ale spát semnou mu nevadilo.


Byl sebestřednej a neměl tu sílu se na sebe podívat z jiného úhlu, než toho, které mu poskytovalo zrcadlo napřímo.


Jo, chlap to byl tenkrát pěknej, ale co z toho.


***
Chlapů jsem měla ve svém životě několik. Malej, velkej, hezkej, tlustej. Vyzkoušela jsem všechno, na co jsem ve svých pubertálních letech narazila. A to myslím doslova. Jen na každém konci byl ten samý a tolik bolestivý pláč. Občas jsem se přistihla, že sama sebe nenávidím. Házela jsem na sebe všechnu vinu, no prostě jsem se nedokázala nikdy nad tím vztahem, který jsem zrovna měla povznést. Asi jsem všechno zbytečně řešila, a protože chlapy jsou líní tvorové, mělo mi dojít, že oni nic řešit nechtějí.


Byla jsem pro ně láska, ale jen do doby, než jsem chtěla, aby se změnili. Pak už jsem je moc nezajímala.


S posledním vztahem se vytratil i poslední kousek optimismu, který jsem nosila zašitý hluboko uvnitř sebe.
 

Pár dní na to jsem se zhroutila.

***
„Máš ještě trochu,“ ptal se mě potichu.


Tmavá pleť i tmavý oči. Bez jakéhokoliv výrazu. Už nebyl pěknej, už byl jen děsnej.


Viděla jsem v jeho očích odraz vlastní tváře.


Špinavá holka, co neměla sílu na nic. Jen na to, vpálit si něco do žil.


„Dej mi pokoj,“ odtáhla jsem se na druhou stranu.


Byla jsem mimo vlastní tělo. Tenhle stav se mi líbil. Ležet jen tak na sedačce vzhůru nohama. Vlasy nechat volně ležet a padat k zemi. Jediný, co mi vadilo byl ten zvláštní pot, ten studený pot, který putoval po celém těle a rozléval se až ke krku, vnikal do uší a do očí.


Nezájem. Přesně takhle bych nazvala momentku, kdyby nás dva v tuhle chvíli, co tu ležíme na sedačce, někdo vyfotil.


***
Odhrnul mi z obličeje pramen vlasů. Naivně jsem doufala, že se v něm vzbudil cit. Cit vůči mně. Třeba mě má alespoň trochu rád.


„Někdo klepal“, pronesl mi do ucha a stále držel pár černých pramenů, které vypadaly, že ani nerostou z mé hlavy.
 

Nic jsem neslyšela, a proto jsem jen tak zakroutila nechápavě hlavou.


„Máš tu dalšího kunšafta,“ zařval.  Pramen vlasů mi vytrhl a pokračoval klidně dál, zatímco mé tělo řvalo žalem.

„Už se konečně prober, ty náno, kolikrát jsem ti říkal, že láska přeci neexistuje.“

 


 


13 názorů

Chigwell
27. 08. 2011
Dát tip
Jo,fajn.Mám rád tyhle mixy z Mementa a Stanice ZOO *

Meheš
27. 08. 2011
Dát tip
Co třeba pokračování s optimistickým koncem? A proměna hlavní hrdinky?

Meheš
27. 08. 2011
Dát tip
Docela smutné..

StvN
26. 08. 2011
Dát tip
Celkem fajn napsané, čitelné. Opravdu to vyznívá jako autobiografie, text k tomu prostě vybízí, takže si čtenář představuje, že vidí přímo autora a potom, jestli přemýšlí o postavě nebo o autorovi, je mu vlastně jedno, protože oba splývají. Obsahově mi to připadá jako celkem běžné póza dívek kolem 16-20 let. Promiskuita versus hledání něčeho hlubšího, sebelítost, špína atd. text bohužel nenabízí žádný přesah, takže ho čtenář může pouze v rychlosti konzumovat a potom buď o něm diskutovat nebo zapomenout. Jinak co se dotýká toho měnění partnera, tak mě to taky celkem uhodilo do očí při čtení. Názor na to může každý jaký chce, skutečnost je potom taková, jaká je a většinou asi ty šťastné páry nejsou ty, v nichž jeden měnil druhého, ale v nichž se spíš jeden měnil pro druhého. To jen na okraj.

Gymnazistka
26. 08. 2011
Dát tip
Já bych tady nechtěla rozpatlávat žádnou hloubku nebo smysl, proč si napsala zrovna tohle a zrovna takhle. Protože je mi to jedno. Jestli si to napsala ve tři ráno pod mostem, nezajímá mě to. Líbí se mi to. Je to zas něco jiného.

Emicka
25. 08. 2011
Dát tip
Vždyť partnera ovlivňuješ už svými názory, chováním, lidmi, se kterými se stýkáš, prostředím, které sám máš rád (při předpokladu, že s někým chodiš a představíš mu své známé a vezmeš ho do hospody, kterou máš rád), jídlem, které jíš, spotřebním materiálem, který používáš..Já jsem si z každého vztahu vždy odnesla plno nových věcí, zkušeností, které mě přímo nebo nepřímo ovlivňily a změnily.

Emicka
25. 08. 2011
Dát tip
Vždyť partnera ovlivňuješ už svými názory, chováním, lidmi, se kterými se stýkáš, prostředím, které sám máš rád (při předpokladu, že s někým chodiš a představíš mu své známé a vezmeš ho do hospody, kterou máš rád), jídlem, které jíš, spotřebním materiálem, který používáš..Já jsem si z každého vztahu vždy odnesla plno nových věcí, zkušeností, které mě přímo nebo nepřímo ovlivňily a změnily.

Emicka
25. 08. 2011
Dát tip
Vždyť partnera ovlivňuješ už svými názory, chováním, lidmi, se kterými se stýkáš, prostředím, které sám máš rád (při předpokladu, že s někým chodiš a představíš mu své známé a vezmeš ho do hospody, kterou máš rád), jídlem, které jíš, spotřebním materiálem, který používáš..Já jsem si z každého vztahu vždy odnesla plno nových věcí, zkušeností, které mě přímo nebo nepřímo ovlivňily a změnily.

Honzyk
24. 08. 2011
Dát tip
."matka priroda" nas "naucila menit"..?--a ve "vztahu"..? No, to si nejsem az tak jistej teda....: jen ma zkusenost :me kdyz si chce nekdo jakkoli poupravovat, rostou mi z toho steticky na usich...a ja bych to na svym protejsku, myslim zasadne, ani nezkousel: nema to, totiz, zase po mym, cenu....

Honzyk
24. 08. 2011
Dát tip
no sry, sry...)...se tak necil:D...

Emicka
24. 08. 2011
Dát tip
Ale prdlajs.., žádná autobiografie, a i kdyby, tak co..tady snad nejde o hodnocení autora, ale textu. Měnit chce ve vztahu každej, na to nás matka příroda naučila - chtít vždycky to nejlepší, na co si myslíme, že máme. A když to tak není, zkusit si to alespoň upravit.

Emicka
24. 08. 2011
Dát tip
Ale prdlajs.., žádná autobiografie, a i kdyby, tak co..tady snad nejde o hodnocení autora, ale textu. Měnit chce ve vztahu každej, na to nás matka příroda naučila - chtít vždycky to nejlepší, na co si myslíme, že máme. A když to tak není, zkusit si to alespoň upravit.

Honzyk
24. 08. 2011
Dát tip
no, ja teda jsem z toho textu dost rozpacitej...ten obrazek na samym konci je, podle me teda, strasnej, jo...sem tam naky ty chyby, na to sere pes, a esi teda z tebe se stala na tvy ceste, jak pises, normalka devka... ___ ---ja nevim, co na to napsat...Ale co me teda zaujalo, jo, jak pises, zes chtela svy protejsky "menit"...(text beru jako autobiografickej...?)....to je na hovno, myslim teda...."menit" si nekoho k vobrazu svymu a dokonce, esi chapu ok, vzit si to jako program, se pak nediv....jen nazor...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru