Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Anatómia lži

17. 10. 2011
0
0
1021
Autor
Akkad Marduk

 

Pre fatálny nedostatok odbornej literatúry vo vedeckom obore lží som sa rozhol, že napíšem pojednanie na túto tému. Verím, že tým trošku osvetlím tŕnístú cestu pre iných mladých vedcov, ktorí by sa po nej raz chceli vydať a nasledovať tak môjho príkladu. Chovám v sebe nádej, že táto vedná disciplína si raz nájde miesto v učebniciach našich škôl, aby sa ľudia už v mladom veku dozvedeli v našom svete tak potrebné a pri tom tak málo oceňované umenie.

Prvým krokom, ktorý musím urobiť je definovať pojmy „lož“ a „klamstvo“. V abstraktnej hladine tímito slovami označujeme výroky, prehlásenia alebo axiomy ktoré sa nezhodujú s pravdou, odporujú skutočnosti, alebo osoby prehlasujúce svoje výroky nehodlajú splniť. Pokiaľ však chceme byť skutočne presní a zájsť viac do hĺbky, nesmieme zabúdať, že ako „lož“ možno označiť aj také konanie, ktoré má za účel vylepšiť svoj obraz o samom sebe, alebo o skutočnom stave reality. V ďalšom rozbore sa budem zaoberať rozdelením lží, ich históriou, motiváciou ku lžiam, ich vnútornou štruktúrou výsledkami klamania a nakoniec trochu priblížim vývoj zmyslu pre klamanie u dieťaťa.

Rozdelenie lží

Lži môžeme rozdeliť do niekoľkých kategórií podľa ich motivácie. Ako prvú popíšem lož pre získanie osobného prospechu, pokračovať budem podlými lžami, ďalej budú nasledovať drzé lži, lži zo strachu, naivnými lžami, milosrdnými lžami, prekrucovaním faktov a nakoniec sa budem zaoberať sebaklamstvami.

Lož pre získanie osobného prospechu

Pre začatie rozboru o klamstvách som sa rozhodol, že popíšem ako prvý práve tento ich druh, pretože je vo svete najrozšírenejší, má najväčšie dopady na klamanú aj klamúcu osobu a je obecne aj najviac akceptovaná, hoci len mlčky. Mojim neskromným cieľom je odstrániť toto pokrytectvo a vyniesť lož a vedu o nej vyniesť na výslnie a aby ľudstvo akceptovalo lož ako regulárny prostriedok k získaniu osobného prospechu. Je predsa v ľudskej prirodzenosti, že sa človek snaží prežiť, ako najlepšie vie a často k tomu používa ďaleko horšie prostriedky. Motivácia je u klamúcej osoby zjavná, a to vidina zisku, či už materiálneho alebo iného. Pramení z hĺbky charakteru a jej spúšťačom je základný ľudský pud sebazáchovy v prípade, že sa jedná o skutočné holé prežitie. V prípade, keď nejde len o základné prežitie človeka, je spúšťačom iný faktor, vo vyspelej spoločnosti oveľa rozšírenejší a to je chtíč. Ten môže mať rôzne základy, námatkou spomeniem vrodenú či naučenú chamtivosť, chtivosť vyvolanú civilizačným tlakom a konzumnou spoločnosťou, alebo deštruktívnym charakterom, kedy človek túži ovládať iného človeka z dôvodu svojho sadizmu. Trochu iného razenia je to u povahy narcistickej, vtedy sa klamár snaží o utvrdenie si obrázku o sebe u iných ľudí.

Podlé lži

Podlé lži sú tak trochu podkategóriou „lží pre získanie osobného prospechu“, ale vynímajú sa z tohto rámca svojou nízkosťou a krutosťou. Často je ich zámerom druhú osobu ponížiť, spôsobiť jej utrpenie, podraziť nohy, prípadne pripraviť o majetok, či o život. Takýchto lží sa dopúšťajú ľudia s mimoriadne deštruktívnym charakterom a ich motiváciou býva vlasná nízka úroveň sebavedomia a ducha. Aj napriek tomu je to zdarilá metóda k vlasnému obohateniu, či už niekomu ide o susedove úspory, alebo ženu.

Drzé lži

Tieto sú medzi mojimi najobľúbenejšími, pretože vyžaduje veľkú dávku drzosti, napísať vedecké pojednanie o lžiach a ešte to vydať pod záštitou ministerstva kultúry. Hlavným dôvodom drzých lží je vyprovokovať iného jedinca, či skupinu k neobvyklej reakcii, väčšinou zlostnej. Avšak môže byť aj rafinovaná natoľko, že má za úlohu pozdvihnúť sokove sebavedomie, aby ho v budúcnosti o to viac ponížila. Motivovaná obvykle býva snahou odhaliť horšie stránky náprotivku pred treťou stranou. Tu musí byť klamár veľmi obozretný, aby to svojou drzosťou v klamaní neprehnal, inak by sa mohla situácia otočiť proti nemu. Vyžaduje to samozrejme dobrú znalosť náprotivku, zvládnutie aspoň základov rétoriky, je treba myslieť na logickosť lži, aby ste neodporovali svojim minulým alebo budúcim lžiam, tým pádom aj dobrú pamäť. Dobre dokáže poslúžiť aj znalosť psychológie pre možnosť prekrúcania obrany druhej osoby, histórie pre prekrúcanie jeho argumentov týkajúcich sa rešeršných argumentov a nesmieme zabudnúť ani na staré dobré umenie demagógie. Ten kto zvládne tieto oblasti, stane sa skutočným majstrom v klamaní a môže sa kariérne dostať až na najvyššie vládne miesta. Takýto majster dokáže aj s tými najnehoránejšími lžami uspieť. V tomto ohľade by som do pozornosti doporučil hlavne velikánov ako D. J. Rockeffeler, J. Stalin, „Helicopter“ Ben Bernake, či Henry Kissinger.

Lži zo strachu

Osobne radím lži zo strachu medzi nižšie formy lží, podobne ako podlé lži, pretože len dokazujú jedincovu slabosť a neschopnosť presadiť sa na trhu osobností, ktorý voči takýmto slabochom neúprosný a je jasným potvrdením Darwinovej selektívnosti evolúcie, ktorá tak napomáha odstráneniu nežiadúcich elementov v génovom fonde ľudstva. Strach je totiž len sprievodným javom slabej povahy a to je v dnešnom svete neprijateľné a nežiadúce.

Naivné lži

Pod pojmom „naivné lži“ rozumieme také výroky, ktoré sú až príliš zjavne nepravdivé na to, aby im niekto uveril. Človek hovoriaci takéto lži je taktiež veľmi prostoduchý a nehodný väčšej pozornosti nás, zdatných klamárov, preto ich ani nie som ochotný príliš rozoberať. Snáď k danej problematike ešte toľko, že u tohto druhu klamstiev je aspoň náznak toho starého dobrého sebectva, ktoré je tak hlboko zakorenené v našom spôsobe života.

Milosrdné lži

Pri tejto téme sa mi skutočne robí nevoľno, vzhľadom k tomu, že milosrdenstvo nemá v našej spoločnosti čo robiť, je jej pliagou a ja pevne verím, že čoskoro bude absolútne vymazané z histórie ako pravda o očkovaní. Pramení totiž z pokryteckej ľudskej dobroty a potreby byť milovaný. Sú to nanajvýš odsúdeniahodné ľudské vlastnosti, ale v modernej dobe sme sa ich takmer nadobro zbavili, takže v tomto som optimista.

Prekrucovanie faktov

Je to veľmi potrebná oblasť a viac-menej podoblasť „drzých lží“ a „lží pre získanie osobného prospechu“, avšak je natoľko obsiahla, dôležitá a zložitá, že podľa môjho názoru tvorí samostatnú kategóriu. Aby sa človek stal dobrým v prekrucovaní faktov, musí v provom rade dôkladne dané fakty poznať. Ďalej musí mať silne vyvinutý zmysel pre logiku, musí byť pragmatik a rozhodne aj poriadny kokot, aby mal žalúdok takéto veci robiť. Našťastie nie je o lektorov v tejto oblasti núdza, stačí pozrieť na vyššie uvedených mysliteľov.

Sebaklamstvá

Poslednou, ale veľmi nebezpečnou kategóriou sú sebaklamstvá. Aj ten najzdatnejší klamár môže totiž preceniť svoje schopnosti a začať sám sebe nahovárať nepravdy o svojich schopnostiach, prípadne o schopnostiach iných ľudí, či už sa jedná o podcenenie protivníka, alebo precenenie schpností vlastného týmu. Taktiež musím upozorniť na to, keď ľudia uveria svojim vlastným klamstvám, čoho história je svedkom (viz. napr. J. I. Lenin, Tony Blair, Václav Havel, či B. H. Obama).

Uznávam sám, že je veľmi tenká hranica medzi optimizmom a sebaklamom, preto sa pokúsim predostrieť pár faktorov, ktoré musí mať človek na zreteli, aby nepodľahol sebaklamu. V prvej rade je dôležité zhodnotenie vlastných schopností oproti súperovým. Ďalej je treba poznať mieru loajality stúpencov, ich vlastné schopnosti a motiváciu. Môžu totiž hrať proti vám, hoci sa to explicitne tak nejaví.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru