Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

SMYSLOBRANÍ: útržky

Výběr: Lyryk
18. 04. 2012
21
32
3429
Autor
Whitesnake

Zavřete oči a poslouchejte. Povím vám pět obrazů. Žádný strach... nebudou nijak velké. Napněte smysly.

 

Vidíš?

Krůpěje arsenu.

Kobří jed na tváři

Gorgony.

Černý šíp rentgenu

jenž slunce prozáří

fotony -

 

 - oči se probudí

jak hnízdo vřetenic

z živých těl.

Cítím tlak na hrudi.

 

A to jsem ještě nic

neviděl

 

Slyšíš?

Bubínek z chemlonu

na rohu ulice

Topeky.

Tři vlákna silonu

spuštěná z Měsíce

do řeky...

 

Údery kladiva

do vzorů korýší

ulity.

Nikdo se nedívá.

 

Jen takhle uslyší

 

pocity

 

Ochutnáš?

Les jemných senzorů

jenž dveře zavřené

odmyká.

Pohárky z mramoru

vyrostlé z kořene

jazyka

 

do hořké nádhery

na sladkém pomezí

slanosti...

Vše je věc důvěry.

 

Chuť lásky nevězí

v radosti

 

Cítíš?

Sto mlsných jazýčků

nad kávou horoucí

z Paříže.

Aroma hřebíčků

jež kat chce zatlouci

do kříže

 

přes dlaně básníka.

Mdlá sladkost dřeviny

na pláni

kde se dech dotýká

běloby skloviny.

 

Svítání...

 

Nahmatáš?

Doteky milenců.

Proud, který probíjí

kameny...

Chlad těžkých prstenců

jež Saturn ovíjí

plameny

 

jak žhavé obruče

jež vítr rozvěsí

na drátu...

Když srdce netluče -

mráz tělo najde si.

 

Po hmatu.

 

...


32 názorů

yasmi
29. 08. 2012
Dát tip
nádhera! tip

yasmi
29. 08. 2012
Dát tip
nádhera! tip

Whitesnake
23. 05. 2012
Dát tip
Díky za vlídnost, Čudlo

Čudla
23. 05. 2012
Dát tip
Závidím Ti Tvou schopnost pohrát si se slovíčky. *

srozumeni
22. 05. 2012
Dát tip
moc pěkné...***

Whitesnake
26. 04. 2012
Dát tip
Díky, toxi

Toxman
26. 04. 2012
Dát tip
Přes lehkou a vzletnou formu propíjí na povrch ztěžký obraz lidských čiv. Jak to jde spolu dohromady? Výborně! :) *

Whitesnake
23. 04. 2012
Dát tip
Tohle je vázaný verš, nádhero. Ještě si myslíš, že plkám a nevím, o čem mluvím ??? :-)

Whitesnake
21. 04. 2012
Dát tip
tnax, ritchie :-)

Teda, tohle je bomba. Povedené velice, hezky se čwtlo. Tip*

DavidPetrik
21. 04. 2012
Dát tip
@Whitesnake: delka textu neimplikuje (ne)kvalitu. Kvalitni mohou byt texty ruzne delky. Angazovanost vnimam jako vyjadrovani se k temetum ne ryze esteticke povahy. Nektere obraty v Tvem prispevku me uvedly v presveceni, ze je angazovany: nikoliv vsak politicky. Stran jesitnosti: ego, a z nej vyplyvajici jesitnost, skutecne brani vyvoji, rustu. Neznam Te a proto nemohu posoudit, zda jsi jesitny. Kdybych si to myslel, rekl bych to. Dle Tvych textu a komenataru mohu neco vytusit o Tve povaze, ale bylo by ode mne velmi arogantni extrapolovat z toho cokoliv o Tve povaze. Clovek je komplexnejsi, nez aby jej bylo mozne odhadnou z povrchni internetove komunikace. At se Ti dari.

Whitesnake
20. 04. 2012
Dát tip
tp, ani nevíš, jax potěšil. Vůbec nikdo si v tomto případě nevzpomněl na Zbraně..., pro mne jeden z nejúžasnějších útvarů české poezie všech dob. Zde však jen využití 3slabičného metra - nic víc. Zbraně... jsou psány v 3slabiočném metru, ovšem jako celky zabírají nikoli 6 veršů, ale je to 14tu veršový francouzský kánon. ad "obecné známé děje a odkazy" - tak to je můj (problém???), nemohu se od nich oprostit a strašně rád je používám, což je otázka vkusu, který může samozřejmě někoho prudit. Udělal jsem i variace na Básničky na zrcadlo - mám je zde pod názvem Klobásnění, pokud jsi znalec KK, strašně by měl zajímal tvůj názor.

Vidím to na pokračování Zbraní pro Erató...:) ale pozor = kde se Kryl a částečně i Rimbaud obsahově zasekli byla právě hranice našeho společného kulturního tonalu = odkazy na obecně známé děje (přiznám se, že jsem na to už alergický a sám se tomu někdy vyhnout neumím), čímž pouze kroužíme v již popsaném. Vynes to mimo tento kruh.

Vidím to na pokračování Zbraní pro Erató...:) ale pozor = kde se Kryl a částečně i Rimbaud obsahově zasekli byla právě hranice našeho společného kulturního tonalu = odkazy na obecně známé děje (přiznám se, že jsem na to už alergický a sám se tomu někdy vyhnout neumím), čímž pouze kroužíme v již popsaném. Vynes to mimo tento kruh.

Radost číst. *

Whitesnake
19. 04. 2012
Dát tip
"zjevné angažovanosti" - omluva za překlepy

Whitesnake
19. 04. 2012
Dát tip
Byl bych rád, aby mi nebylo podsouváno, že nemám rád negativní (či v tomto případě tedy nejednoznačně pozitivní). Napsals něco konkrétního a tak se k tomu vyjadřuji, jestli to tak z mého (autorského) pohledu je, nebo ne. Nechápu zmínku o "zjevené angažovanosti" a "prudké kadenci" (čti: jsa sdostatek vzdělán toto výrazivo bez problémů chápu, ale uniká mi jejich revelence ve vztahu k mé publikaci. A za c/ - poznámka o zdlouhavosti mne, přiznám se, ranila. Neboť mám u ní v mém podvědomí rovnítko a za ním nudu a rozbředlost. PS. Víš, co je největší inter-komunikační problém na Písmáku, DP? Že se zde pořád někomu něco podsouvá a bere se to jako objektivní faktum. Jak mám chápat poznámku "Autorskemu i osobnimu rustu brani ze vseho nejvice ješitnost"... To podepisuji. Nechtěl jsi ale náhodou napsat "Dle mého názoru jsi ješitný" a nebalit toto sdělení do jakési objektivní normy?

DavidPetrik
18. 04. 2012
Dát tip
@Whitesnake: vubec Te neznam, proto je pro me tezke posuzovat emocni napln Tve reakce. Skoda ale, jestli komentare, ktere nejsou jednoznacne pozitivni beres osobne. Pokud neberes, jedine dobre. Autorskemu i osobnimu rustu brani ze vseho nejvice jesitnost. Je skoda, kdyz vecna poznamka o delce Tveho prispevku vyvola Tvou defenzivni reakci, misto aby vedla k zamysleni. At se Ti dari.

Whitesnake
18. 04. 2012
Dát tip
proboha, ta angažovanost byl vtip jako odpoved Květonovi, co to prosímtě meleš, DavidePetriku ??? :-) Prudkou kadenci ovšem beru, byť si nejsem jistý, jestli víš o čem mluvíš. Ach jo! Chceš, abych ti ukázal zdlouhavou poezii na Písmáku? To by ses divil. Plácáš nesmysly, DP.

Petr.II
18. 04. 2012
Dát tip
*

DavidPetrik
18. 04. 2012
Dát tip
Navzdory zjevne angazovanosti a prudke kadenci se mi to libilo. Jen zdlouhave misty a uverejneni postupne by ziskalo vice ctenaru.

Kapsa
18. 04. 2012
Dát tip
Líbí...

1,2,5 skvělé.. 3,4 mi přijde zlehka tlačená a obrazy nejasné..

Whitesnake
18. 04. 2012
Dát tip
To je jiná... valčík je králem angažované společenské poezie. :---)

No dobrá, Kalašnikova by tento rytmus zřejmě neinspiroval, ale Johann Strauss by měl radost určitě. Zvláště ten mladší.

Whitesnake
18. 04. 2012
Dát tip
Dávka z mašinkvéru i když to akcentuje 3 slabiky ? Tak to mě těší, byť mám obavu, že tento kulomet by nebyk jaksepatří smrtonosný.... :-)

Ratata! Jako dávka z mašinkvéru. Paráda.

Diana
18. 04. 2012
Dát tip
Fascinující. Umíš ***

gringoo
18. 04. 2012
Dát tip
líbí se mi právě ta pravidelnost.

Whitesnake
18. 04. 2012
Dát tip
Dík, Gring, ano, ano, ano... je to napsáno ve stejném metru, který KK rád používal. Lehkosti a plynulosti je dosaženo striktním užitím trojslabičného obrazce v každém z veršů.

gringoo
18. 04. 2012
Dát tip
vrní jak Krylova písnička... tahle mi zní asi nejvíc: - oči se probudí jak hnízdo vřetenic z živých těl. Cítím tlak na hrudi. A to jsem ještě nic neviděl

...fajn si hraješ*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru