Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Araukária deťosenzitívna

11. 06. 2012
8
11
2781
Autor
plpko

Že stromy dušu nemajú? Blbosť, majú! A niekedy sú to aj veľkí špekulanti.

 

Zaujal ma článoček o probléme umiestnenia veľkých izbových kvetov mimo byt. Autorka navrhovala zriadiť útulok, zrejme inšpirovaná útulkami pre zatúlaných psov. Niečo podobné sme riešili zhruba pred šiestimi rokmi.

 

V petržalskom byte vysokom 2,60 m nám problém spôsobila prerastená araukária. Je to sviežozelený bytový stromček s jemnými, mäkkými ihličkami. Konáriky mu vyrastajú po poschodiach podobne ako ihličnatým stromom. Vie narásť do veľkých rozmerov. V botanickej záhrade mali jedince vysoké možno i osem metrov. Našu araukáriu sme s ťažkým srdcom odviezli do petržalského kostola. Byt jej bol po 25 rokoch prinízky.

 

Pôvodne nám ju daroval svokor na zásnuby niekedy v roku 1982. Vtedy mala sotva 20 cm a asi len dva konáriky. Až neskôr sme prišli na to, že je zázračná, deťosenzitívna.

 

Narodenie prvého dieťaťa v našom dovtedy dvojčlennom klube sa prejavilo tak, že novonarastené poschodie araukárie malo zrazu konáriky tri. S príchodom ďalšieho dieťaťa do rodiny pribudol štvrtý konárik na poschodí. A keď pribudol na ďalšom poschodí konárik, vedeli sme, že nás bude päť. Stalo sa. Araukária sa potom ešte snažila pridať ďalšieho potomka do detskej izby, ale našťastie sa jej predpovedačky so šesťkonárikovým poschodím nesplnili. Tri deti aj na socialistické pomery vtedajšej doby boli až až.

 

Odišla teda z päťčlennej rodiny vysoká takmer 2,60 m, teda ako statný stromček. Čo predpovedá v kostole to neviem, lebo cirkevné bohoslužby nevyhľadávam. Oveľa radšej dýcham atmosféru božieho chrámu v lese. Skúste to niekedy. Postavíte sa na cestičku alebo čistinku, zakloníte hlavu a pozeráte na vrcholce stromov. Spájajú sa s nebesami. Vám, resp. vašej duši, dodávajú nezvyčajnú silu. Priemerný pán farár šľahajúci síru na svoje „ovečky“ v kostolných laviciach by to nikdy nepochopil.

 

Po odvezení araukárie sa náš byt postupne začal vyprázdňovať. Deti vyrástli, odchádzajú, s manželkou prežívame ťažkú krízu, možno jeden z nás tiež odíde. Potvorská araukária, môže za to ona! Je naštvaná, že sme ju dali preč. Mal som ju radšej vystrčiť z balkóna, možno by nám dnes niekde na jedenástom poschodí predpovedala vnúčatá a my všetci, vrátane nej, by sme boli spokojní.

 


11 názorů

VH64
15. 08. 2012
Dát tip
Napadlo mě to... Asi víš, ale tady nějak na něj nedošlo - avízo je třeba poslat, jinak nevím, že tu je nějaká reakce...

plpko
15. 08. 2012
Dát tip
Rastliny asi majú šiesty zmysel, ktorého prejavy mnohokrát ignorujeme. Lebo homosap...

VH64
15. 08. 2012
Dát tip
Rostlinky a vztahy... Dal jsem před časem, při odjezdu do zahraničí, své tenkrát budoucí, dnes bývalé, partnerce do péče vánoční kaktus. Rostlinku skromnou a vděčnou, mně i při "chlapské péči" opakovaně řadu let kvetoucí. Do půl roku bylo po kaktusu. Mělo mne to varovat.

8hanka
12. 06. 2012
Dát tip
neboj, vnucata pridu aj bez detosenzitivnej rastlinky :) Aj mne ostalo akosi smutno...aj ked som ziadnu rastlinku nedala z domu, naopak, tesim sa z kazdej a ony si rastu a kvitnu a robia mi obrovsku radost:)

Čudla
11. 06. 2012
Dát tip
/*

plpko
11. 06. 2012
Dát tip
Ďakujem za zastavenie. Väčšinou píšete, že sa vám to zdá smutné. Smola, nepodarilo sa mi to výstižne napísať. Nechcel som, aby to vyznelo smutne. Musel by som si myslieť, že tým pádom aj moja minulosť je smutná. Nie je to tak, teda aspoň by som ju ja tak vidieť nechcel. Či? Prajem vám všetkým pekný večer.


Petr.II
11. 06. 2012
Dát tip
*

srozumeni
11. 06. 2012
Dát tip
hezkosmutné...***

Tony.cs
11. 06. 2012
Dát tip
minimálně zajímavé *

gabi
11. 06. 2012
Dát tip
rad som si prečítala dobrý záver :)*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru