Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Od ústí k mostu

02. 08. 2014
26
44
3468
Autor
Lakrov


Od ústí k mostu


Svět je stejný, ale jiný.

Díváme se na něj přes hranice zapomnění.

Přes sny, jejichž obsah si nemůžeme vybavit.

Jen nálady po nich zůstaly.

Takové, že se z nich hlava zatočí.

Nálady, které se mění před očima.

Vábení dohlédnout co nejdál.

Chuť najít všechny souvislosti.

Snaha nepromarnit žádnou příležitost.

Nevázanost, s níž můžeme být na několika místech zároveň.

Posedlost, nedovolující odtrhnout oči.

A pár dalších nálad, zářících nad každým z obrazů toho světa.

Nálad, jež mají prsty v jeho počátku.

Deset prstů a desítky nálad, které pod nimi utíkají.

Ten svět možná z nálad pramení.

Možná do nich ústí.

Možná se z nich rodí a možná v nich hyne.

Náladám, ač nepojmenovatelným, ale úhyn nehrozí.

I když je zrodil svět, jejž pozorujeme přes hektary hřbitovů.

Je to náš svět? A je to ještě náš svět?

Asi je, ale je už zase jiný. Stejný i jiný.

Jako pohled z nového mostu, co už dvacet let není nový.

Jako být na tom mostě dřív než ho otevřeli, stavěli, plánovali...

Svět nepojmenovatelných nálad je o most mladší.

Nebo je aspoň mladší o vyústění těch nálad.

Zato všechna ohlédnutí jsou o most starší.

svět před okny už není tím světem než otevřeli most.

Tím, v němž nám radili poslouchat učitele.

Teď prý máme opisovat(!) od ostatních.

Krást vzpomínky na něž nedosáhneme.

Nebo si při jejich hledání nechat namluvit, že světy jsou dva

a zvažovat, který z nich zbourat.

Nový svět nepojmenovatelných nálad?

Těžko. Něco nám říká, že zbourat máme ten starý,

ten před okny, a nezbouráme-li ho my, udělají to ti po nás.

Nebo také zaváhají?

A tak se přimlouváme, nechte tu ten starý... ale ten nový taky.

Vždyť už stejně nikdo netrefí zpátky – od ústí k mostu...


44 názorů

Lakrov
11. 09. 2019
Dát tip
Pro LinaDee: Děkuji za návštěvu a ocenění.

LinaDee
08. 09. 2019
Dát tip

Doháním prastaré resty a dobře dělám :)


Lakrov
12. 05. 2016
Dát tip

Pro H2ŠO4: Děkuji za návštevu a za ocenění.


Lakrov
30. 01. 2015
Dát tip

Pro Movsar: Děkuji za návštěvu a projevy porozumění, hraničící se soustrastí.


Movsar
28. 01. 2015
Dát tip

jinak tu cestu od ústí k mostu mám moc rád. vícekrát se mi vloudila do miniatur.


Movsar
28. 01. 2015
Dát tip

mám rád tahle přemítání, poezii, která se zamýšlí a sahá někam mimo srozumitelný svět. a kleda otázky. někdo řekl, ženejdůležitější je klást otázky. pak už se vždycky najde někod, kdo na ně dá odpověď. t


Lakrov
20. 11. 2014
Dát tip

Pro Kolobajda: Děkuji za návštěvu, porozumění a ocenění.

A proč nepíšu? Píšu, ale nezveřejňuju. A píšu méně; není na to ta správná, nálada, únava z... to není podstatné. Důležité je, že se "psavé" časy zase vrátí. Pracuju na tom :-) Takže děkuji za pobídku.


Kolobajda
19. 11. 2014
Dát tip

Je to pěkné, má to myšlenku i hloubku. Kdo to nepochopil, nepochopí snad ani "rozluštění hádanky" . Já jsem si to neotevřel, myslím si o sobě, že nepotřebuji schématismus.

A Lakrove - proč už nepíšeš, a jenom kritizuješ? Zahořklost?


Lakrov
06. 09. 2014
Dát tip

Pro Makoves: Děkuji za návštěvu a oceňující odokrouhlení :-)


Makoves
05. 09. 2014
Dát tip

No máš jich sice dvacet, ale jeden tip musím přidat, to nejde jinak.


Lakrov
02. 09. 2014
Dát tip

Pro ve dne noční směna: Děkuji za návštěvu a tiché ocnění.


Lakrov
29. 08. 2014
Dát tip

Pro Markel: Děkuji za návštěvu a ocenění.

Pro srozumeni: Děkuji za návštěvu a srozumění :-) A žes neuhádla? To vůbec nevadí. Ona to stejně není typicky hádanka. Jen se to žádnému jinému prozaickému útvaru nepodobalo a na miniaturu je to možná moc dlouhé.


srozumeni
28. 08. 2014
Dát tip
To jsem nějak přehlédla. Ne že bych to uhádla, ale líbí se mi...***

Markel
28. 08. 2014
Dát tip

zajímavé, líbilo *


Lakrov
25. 08. 2014
Dát tip

Pro Alexka a Rášek: Děkuji za návštěvu a tiché ocenění.


Lakrov
20. 08. 2014
Dát tip

Pro Adriana Bártová: Děkuji za návštěvu, za uznání a z toho, že neuhodneš, si nic nedělej; ona je to taková divná hádanka s nejednoznačným řešením.

Pro Alegna: Děkuji za nahlédnutí a ocenění. Chápu potřebu odloučení se od Písmáku, a o to víc oceňuji tvoji návštěvu. A tuším-li správně, pak ti, kdož se nesnaží uhodnout, už vědí...


Alegna
15. 08. 2014
Dát tip

Jen jsem sem nakoukla, potřebuji na nějaký čas odloučení od písmáku, ale zvědavost mi nedala a našla jsem avízo a jsem ráda, že jsem ho našla.

Nebudu se snažit uhodnout, protože celý život je pro mě velká hádanka a ne jen jedna, ale zato jsem Tvé řádky procítila, děkuji za ně

 


Děkuji za avízo, stejně to neuhonu, ale jak už kdosi řekl, svět je tam před okny, i když pro někoho ne, to je opravdu velmi různé, ovšem tvé pojetí i vyjádření si zaslouží velký potlesk, T*


Lakrov
11. 08. 2014
Dát tip

Pro Supermartonátor: Děkuji za návštěvu a zamyšlení.

Pro Evženie Brambůrková: Děkuji za návštěvu, myšlenový souběh a ocenění.

Pro Petr333 a pedvo: Nic si z toho nedělejte, to je spíš moje chyba. Děkuji za návštěvu. V dalším neviditelném komentáři (Kliknout na "Zobrazit smazané") je popisnější vysvětlení.

Pro Oldjerry: Máš pravdu, při každém dalším čtení mi připadlo, že tam ještě něco chybí (a několikrát z toho popudu něco přibylo). Pak už to začalo být nekonečné a tak to muselo ven, protože se mi to zrovna zdálo dost plynulé. Díky za návštěvu, porozumění a ocenění.

Pro Michelle B.: Díky za návštěvu, ocenění a riskování života :-)

Pro Skarabea: Omlouvám se tedy za vyrušení, obdivuji sílu vrátit se k té hrůze              a říkám si, že snad příště, za jiných okolností a s jinými pohnutkami...

Pro Zuzulinka: Děkuji za návšťěvu, ocenění a komentář, vystihující (a převyšující) můj text.

Pro smyčka: Děkuji za tiché ocenění.

Pro pouze_procházím: Do ničeho se nenuť; ne každý je tím potrefen :-)

Pro Bert_Hoffman: Děkuji za návštěvu a pokus; snad příště :-)

Pro Vivian: Díky za návštěvu, přiznání a projev uznání :-)

Pro K3: Děkuji za návštěvu a ocenění, z něhož si některá označení (filozofické verše) asi ani nezasloužím. Navíc ve svém komentáři předkládáš další úhly pohledu, které se do té mé jednostránkové hádanky nemohly vejít, a o to víc mě těší, že se při jejím čtení někomu (ty úhly pohledu) otevřely. ...a Není to můj spor. Je to jejich -- jednoho z nich -- spor a to nejen se mnou, ale s leckým, kdo má na věci jiný názor než on. Písmáku můj postoj neškodí, spíš pomáhá...

Plus ještě pár (tři) avíz a omluva nezájemcům.


K3
10. 08. 2014
Dát tip

Přečetl jsem si Tvoje: "Od ústí k mostu."

Dvakrát.

Líbí se mi takové filozofické verše.

Já bych to ani nebral jako hádanku, spíš jako takové zamyšlení nad stavem věcí. Totiž bourat starý svět který funguje, je stejná hloupost jako stavět nový, o kterém ještě nevíme, zdali bude lepší než ten starý. A proč bourat starý most jenom proto, že už třeba není moderní nebo nám nevyhovuje, když můžou být oba, nevadí když jeden stojí jenom proto, aby nám připomněl, že to byl on, kdo nám dal základy pro most lepší.

Jeden most může být pro to, abychom po něm jenom chodili. A druhý most může být pro to, abychom pod ním mohli proplouvat. Jedno je třeba ůčelnější, ale druhé je zase krásnější. Ale proč nemít oba.

Příklad: křesťané ničili modly pohanů, jenom proto, že byly zastaralé a nehodily se jim, protože by je mohly ohrozit v jejich rozmachu.

Komunisté rádi ničili to, co bylo před nimi. A my teď zase rádi ničíme vše, co bylo komunistické. A jednou si řekneme, to jsme byli ale hloupí, vždyť to třeba bylo lepší.

Zrovna tak se mi nelíbí Tvůj spor se zakladateli PM. Proč nevybrat to lepší dílčí, aby to bylo lepší jako celek...

T.

 


Vivian
09. 08. 2014
Dát tip

Také jsem nejdřív neuhodla, ale když jsem si přečeta odpověď, je to ještě lepší než před tím! :-)


Musím přečíst ještě jednou s odstupem a hlavně v klidu :)


Zuzulinka
06. 08. 2014
Dát tip
Já myslím. ..že svet neni jeden. Ani dva...ani jiny počet. Je to nepocitatelna věc, ktere muzeme pricist stovky přídavných jmen. ..stovky přívlastků. A mosty. Mosty jsou tepny, zily, nervy v nas, ale i myslenky, deje...co nas zasahnou a do nichz zasahujeme my. My jsme stavitele. My jsme Bohove. Do tech svetu dáváme zivot a stavime mosty prave jen my. Bez nas by nic z toho nemělo smysl. Pokud to vubec nejaky smysl ma;-) Díky za zamyšlení a omlouvám se za chybějící interpunkci. Pisu z mobilu a nechce se mi to pretukavat:-)

Skarabea
06. 08. 2014
Dát tip

toto je ale strašné..sorry


Michelle B.
06. 08. 2014
Dát tip

Nádherně napsané...na chvíli jsem zapomněla dýchat :-)


Aki
06. 08. 2014
Dát tip

proč jsem dostal avízo?


Oldjerry
05. 08. 2014
Dát tip

Nějak se mi zdá, že přes velikou snahu se ti nakonec nepodařilo  vyjádřit všecko, co jsi chtěla obsáhnout. Něco se z toho vybagrovat ovšem dá... Je to velice subjektivní, ani to jinak o tomto  tématu nejde - já například všechny prožité sny i situace, které za to stály, mám uloženy mezi ušima.  Ale v zásadě  s tím, co tu píšeš, souhlasím. *


pedvo
05. 08. 2014
Dát tip

Nějak tomu nerozumím, tak jsem se dal poddat, a nerozumím tomu ani nadále.


Petr333
05. 08. 2014
Dát tip

 Nic jsem neuhodl... co se dalo dělat, nežli se poddat***


Je tolik otázek a tolik odpovědí, kolik je lidí a kolik životů. Každý pohled se mění podle úhlu, který zaujmeme, podle věku a zkušeností. Vše je neustále v pohybu.*


Přiznávám, že jsem to napoprvé neuhodl...a jelikož jsem zvědavec zvědavý, podíval jsem se na odpověd.

Napsal jsi to poutavě,zajímavě....v podstatě to tam vše je. Stačí popřemýšlet.


Lakrov
05. 08. 2014
Dát tip

Děkuji všem dosavadním čtenářům za návštěvu, zamyšlení nebo pokus o odhalení námětu té podivně znějící hádanky. Její řešení vkládám do následujícího komentáře, který vzápětí smažu, aby případným dalším čtenářům chtivým luštění záhad nepřinášel předčané prozrazení. Těm, kteří se "dají podat" stačí kliknout na "Zobrazit smazané".

Pro Diana: Děkuji za uznání a ocenění.

Pro Kočkodan: To je dobře, že tě to nezklamalo. Díky za návšťěvu.

Pro Pečený medvěd: Světec... Napadá mě, že slovo Světec je "zmohutnělinou" od slova "svět", ale zároveň si uvědomuji, že český jazyk nezná pojem "zmohutnělina", a že ani nevím, zda vůbec některý jazyk takový pojem zná :-) A myslím, že už víš...

Pro Marcela.K.: Děkuji za návštěvu a výstižný komentář.

Pro Sebastiana a Danny: Děkuji za návštěvu a tichou přízeň :-)

Pro Silene: Účel té sítě je někdy těžké předem rozpoznat, navíc může být pro každého jiný. V tomhle případě se možná jedná o produkt typu "1000 v 1". Děkuji za návštěvu, poodhalení, proniknutí k podstatě a za ocenění.

Připojuji ještě několik avíz, za než se nezájemcům omlouvám.


Silene
05. 08. 2014
Dát tip

Vždycky je otázka, zda jde o síť záchrannou anebo nastraženou...

Bude to opět jeden z produktů 2v1.

A samozřejmě se připojuji k pochvalám.


Kočkodan
03. 08. 2014
Dát tip
Receno spís krásne nez strasne. :-)

Marcela.K.
03. 08. 2014
Dát tip

www

opravdový svět je ten před oknem

je fajn moci vidět, vědět, nacházet... přesto nic z toho nenahradí moci se dotknout, přivonět, utřít slzu...


Kočkodan
02. 08. 2014
Dát tip
Já jsem výsledek vedel jiz dávno pred koncem - ze hádanku neuhodnu. Ale ani jsem nebyl zklamaný; dílkem uz vubec ne. :-)

Diana
02. 08. 2014
Dát tip
Hádanku neuhodnu. Ale přečetla jsem s velkým zájmem a pochopením. Má to hodně do sebe. Nutí k zamyšlení a závěr je výborný. ***

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru