Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

KDYŽ INSPIRUJÍ KRUČINKY

23. 03. 2019
28
32
1473
Autor
vesuvanka

Nehledejte nic literárního, je to jen trochu přírodovědy a tahů štětcem a pastelkami..

Když inspirují kručinky

Kručinka (Genista - někdy bývá používán název Ginestra) je rostlina z čeledi bobovitých,  jež zahrnuje přibližně 100 druhů. Jsou to polokeře nebo keře, ale i nižší stromky, které kvetou zářivě žlutě. Tyto teplomilné rostliny vyhledávají obvykle sušší a často kamenitá místa. Většina druhů roste ve Středomoří. U nás jsou původní dva druhy, a to  kručinka barvířská (Genista tinctoria) a kručinka německá (Genista germanica), na jižní Moravě ještě kručinka chlupatá (Genista pilosa).
 

Více druhů kručinek bychom našli na svazích Vesuvu, zejména v pásmu nad hranicí lesa (přibližně 1000 m nad mořem a výš), kde vytvářejí souvislé porosty. Italský básník Giacomo Leopardi obdivoval tyto rostliny, že se uchytávají na místech, kde jsou při erupci zasypávány popelem nebo zality lávou, a přesto se znovu vracejí. Giacomo Leopardi jim věnoval dlouhou oslavnou báseň Ginestra. Básník žil na přelomu 18. a 19. století. V tomto období byl Vesuv často aktivní.
 

Při erupci v dubnu roku 1906 vychrlil Vesuv obrovské množství popelu. Ještě v témže roce byla dovezena z Etny kručinka etnenská (Genista aetnensis), a vysazena pro zpevnění svahů. Tato kručinka, dorůstající do výšky až 3 m,  se na Vesuvu velmi dobře ujala a v současné době šplhá téměř k jeho vrcholu (1281 m nad mořem).

Kvetoucí kručinky zaujmou i dnešní návštěvníky Vesuvu. Pro mě byly inspirací k napsání krátké básně a namalování obrázků - se zájmem sleduji postupné osídlování popelu a lávy rostlinami. Pro zajímavost přidávám tři obrázky kručinek, druhý jsem namalovala podle fotografie z července 2016.




Neapolský záliv 
pozdravilo slunce 
modř rozlila se
po nebi i po moři

Z ranního oparu
vynořil se Vesuv
hora básníků
i ji pohladilo slunce

Zaradoval se Vesuv
a záplavou tisíce květů 
potěšil srdce poutníků
z dalekých krajů

 

32 názorů

vesuvanka
13. 12. 2020
Dát tip

Mílo, děkuji za přečtení a Tip :-)))


vesuvanka
04. 09. 2020
Dát tip

Milane, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
02. 05. 2019
Dát tip

Laďo, moc mě těší, že se Ti moje texty i obrázky líbí. Děkuji za zastavení a milá slova, a zdravím :-)))


Nami 99
02. 05. 2019
Dát tip

Moc se mi líbí jak píšeš i jak maluješ.

Laďa.


vesuvanka
28. 04. 2019
Dát tip

Marti, mám radost, že se Ti líbí, děkuji za zastavení a milou odezvu a zdravím :-)))


Markel
28. 04. 2019
Dát tip

Jani, moc krásné obrázky i text, díky *


vesuvanka
26. 03. 2019
Dát tip

Diano, děkuji za zastavení a milá slova :-))). Zdravím Tě a přeji krásné jarní dny :-)))


Diana
26. 03. 2019
Dát tip

Krásné, zajímavé, poučné - prostě jako vždy! :-))) Krásné jaro přeji, Jani.


vesuvanka
25. 03. 2019
Dát tip

Marcelko, jsou to jen amatérské práce. Děkuji za zastavení a milou odezvu a zdravím :-))). 


Marcela.K.
25. 03. 2019
Dát tip

Pár tahů štětcem a pastelkami?! No, tak to bych chtěla umět taky takhle tahat! :-)


vesuvanka
25. 03. 2019
Dát tip

Růženko, zdravím Tě a děkuji za milou odezvu k básni i obrázkům :-)))


vesuvanka
25. 03. 2019
Dát tip

Musaši, mám radost, že jsem Tě trochou botaniky potěšila a děkuji i za další doplnění rodu kručinek. Ano, janovec metlatý Cytisus scoparius je u nás známý. Kdysi se z něj vyráběla košťata. Ve volné přírodě jsem se s ním setkala na Rokycansku. Zdravím :-)))

 


RUZIGEL
25. 03. 2019
Dát tip

Jano, to je přesné.Obohacuješ život svůj i ostatních.Báseň krásná, obrázky krásné.


Musaši
25. 03. 2019
Dát tip

Trocha botaniky , to je moje . Na svazích Vesuvu to musí vypadat skvěle,  když kručinky kvetou na svazích .

Kdo by ale chtěl pěstovat kručinky i tady u nás na skalce , měl by taky poměrně široký výběr . U nás jsou mezi alpinkáři oblíbeny tyto druhy :

lydijská , barvířská , křídlaté a španělská . Mnohem častěji se ale v zahradách vyskytují rostliny z příbuzného rodu cytisus - janovec .    Tip.


vesuvanka
24. 03. 2019
Dát tip

Dagmaram a Honzo,

těší mě, že se vám moje tvorba líbí. Děkuji za milá slova a zdravím :-)))


zeleda
24. 03. 2019
Dát tip

Jako vždy, Jano. Pěkné povídání, doplněné pěknými obrázky. 


Dagmaram
24. 03. 2019
Dát tip

tvoje tvorba Vesuvanko

je v místní tvorbě exotická rostlina

hezké

;-)


vesuvanka
24. 03. 2019
Dát tip

Evi, fialko, Jaroslave, Peter a Liduško, zdravím vás a děkuji za zastavení a milá slova :-))).

Mám radost, že tato díla s přírodovědnou  tematikou vás oslovila.  Pro mě jsou průkopníci života na lávách velkou inspirací. Velkým podnětem k tvorbě je i to, že se o nich málo píše. Většina lidí vnímá u vulkánů jejich erupce s ničivými následky, ale já je vnímám jako tvůrčí činitele na Zemi. 


vesuvanka
24. 03. 2019
Dát tip

Jardo, děkuji za zastavení a milou odezvu. To už je dávno pryč, stejně jako moje výlety do Středohoří, které mě inspirovaly k psaní článků, a tak hledám inspiraci na dalších místech, která mají stejný geologický původ a nacházím ji bohatě. Měla jsem radost, když ses objevil na Písmáku. Přeji Ti hodně zdraví a tvůrčího elánu, a zdravím :-)))


Alegna
24. 03. 2019
Dát tip

potěšila jsi stejně jako Vesuv*


sympatický text od sympatickej autorky


revírník
24. 03. 2019
Dát tip

Je záslužné, Jano, že nás nepřestáváš zásobovat stále novými a vždycky zajímavými objevy ze života takových průkopníků života na nově vzniklých půdách, jako je třeba v tomto případě kručinka na Vesuvu.


fialka...
24. 03. 2019
Dát tip

V básni Vesuv těší květy, ty jsi opět potěšila svými obrázky a odborným výkladem. :-)


zvedavec
23. 03. 2019
Dát tip

Oldjerry má pravdu, Jani

krásne obrázky, pútavý poučný text zavŕšený básňou

TIP


Oldjerry
23. 03. 2019
Dát tip

Jani nazdar, potěšila jsi mne... není to poprvé. Dodnes vzpomínám na  období, kdy jsi kvůli mým slovům přestala psát do našich novin a já, jak jsem hledal na tebe kontakt, jsem objevil Písmáka. Bylo to koncem roku 2005...

Držím ti pěsti a s radostí kvituji, že ještě stále píšeš. Drž se, lidé jako jsi ty obohacují život ostatních...


vesuvanka
23. 03. 2019
Dát tip

Romane a Luboši, zdravím a děkuji za zastavení a milou odezvu :-)))

Luboši, máš pravdu, známou kručinku žaludeční Genista bachorus jsem zapomněla :-)))))


Kočkodan
23. 03. 2019
Dát tip
Jani, vždyť ty jsi úplně zapomněla na i unás velmi rozšířenou kručinku žaludeční (Genista bachorus). :-(

vesuvanka
23. 03. 2019
Dát tip

Irenko, Staňo a Karle, zdravím a děkuji za zastavení a milou odezvu :-)))


K3
23. 03. 2019
Dát tip

Kdoví kde vzaly své jméno.


dadadik
23. 03. 2019
Dát tip

** zdravím :)


Gora
23. 03. 2019
Dát tip

Jani, je to jistě tvým zanícením pro věc, že tyhle rostliny a přírodní děje dokážeš tak poutavě podat:-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru