Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

zlepšovatelská úvaha

14. 02. 2021
16
20
463
Autor
aleš-novák

V červenci roku 1894 se Jára Cimrman nahlásil k tehdejšímu rakousko-uherskému ministru války Kriegshammerovi.

Chtěl mu představit svůj převratný vynález - dělostřelecké krychle. Jako nespornou výhodu uváděl značně zjednodušení výroby, navíc se jako materiál nabízel běžně dostupný kámen.

Ministr bohužel neměl pro inovaci pochopení, což se následně projevilo na výsledku první světové války.

Cimrmanův nápad se sice ve vojenství neprosadil, zásadně ovšem přispěl k rozvoji evropské silniční sítě.


20 názorů

lastgasp
16. 02. 2021
Dát tip

Byrokracie, nic jiného. Přesto ani ministr o slávu našeho rodáka mepřipravil.

 


To je moc pěkný nápad.


annnie
15. 02. 2021
Dát tip

Přesně tak, Aleši. Přesně.


...a právě díky této Cimrmanově příhodě se dodnes ve škole říká "dostal jsem kouli..."


Prosecký
15. 02. 2021
Dát tip

Kde vůle, tam cesta!


Aru
14. 02. 2021
Dát tip

Prosecký: než jsem byl vzdělán v oblasti cihlistiky, uvažoval jsem o Zemi, že by mohla být jehlanem, kdyby aspoň trochu chtěla :D


annnie
14. 02. 2021
Dát tip Aru, aleš-novák

Zlí jazykové tvrdí, že prý Cimrman na tuto ideu připadl v primě reálného gymnázia poté, co se mu nepodařilo vypočítat kvadrant koule a dostal (považte!) nedostatečnou. Od té doby údajně na kouli jako takovou zanevřel a dokonce si nechal na čepici vyrobit hranatou bambuli... No, já tomu samozřejmě nevěřím... Jak říkám: zlí jazykové.


Prosecký
14. 02. 2021
Dát tip aleš-novák, Savage Flame, Aru

Jako vysloužilý nástěnkář týlového náčelníka 11. raketometného oddílu plzeňské divize tě musím upozornit na zásadní historickou nepřesnost ohledně podoby dělostřeleckého střeliva koncem 19. století v našem státě. Dělostřeleckém koule se v té době už nepoužívaly.

Aru, v poslední době přibývá atsronomů, kteří se kloní k teorii, že Zeměkoule neexistuje.  

Cimrman, syn Leopolda Zimmermanna a Carmel Jelinekové byl spíše než českým, středoevropským géniem. 


aleš-novák
14. 02. 2021
Dát tip Savage Flame

S.F.: přesně... všechny postavy příběhu jsou skutečné...:o)


Kočkodan
14. 02. 2021
Dát tip Savage Flame

 

Starý a nepružný ministr možná dokonce považoval Járovy krychle za střelené.

 

Tento borec (míněn Cimrman) by měl ale asi docela radost, že se kdysi Krychle objevovala jako soutěž na Písmáku.


Savage Flame
14. 02. 2021
Dát tip Benetka, aleš-novák

To Benetka: On v rakousku skutecne byl v te dobe ministrem valky Edmund baron von Krieghammer (ministrem v letech 1893 - 1902), ale ze to zni jako vymyslena legrace je fakt. ;) S.F.


Nami 99
14. 02. 2021
Dát tip blacksabbath

To by bylo po dělostřeleckém útoku hezky uklízeno. Vydlážděný plac. Nepřítel by po sobě zanechal pořádek.


Aru
14. 02. 2021
Dát tip MilanH, Savage Flame

Cimrman je prostě vizionář, všichni víme, že Země má tvar cihly :D


Benetka
14. 02. 2021
Dát tip

Tady ta Tvá hříčka mne baví čím dál tím víc. Jakožto velký obdivovatel neskutečného českého - ba co dím! Světového génia Járy da Cimrmana oceňuji i to válečné kladivo v ministerské funkci... :D


MilanH
14. 02. 2021
Dát tip

Uvidíme co na to silničáři :-)


..:)


Benetka
14. 02. 2021
Dát tip MilanH

Je to hezká úvaha.

Nicméně jak pravil velký učitel Adama Bernau: Základem života je kruh.


bixley
14. 02. 2021
Dát tip Gora, Alegna

Krychle spotřebují se rychle...


inu, překlep...už jsem to opravil...


Benetka
14. 02. 2021
Dát tip

...váhám nad tím otazníkem...?


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru