Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Tanec vyvolené

14. 04. 2021
16
30
609
Autor
bixley

Hudební zasvěcenci vědí, že jde o závěrečnou část orchestrální skladby Igora Stravinského Svěcení jara. Skladba má podtitul Obrazy z pohanské Rusi. Autor toto dílo napsal v roce 1913 a i po více než sto letech oslovuje posluchače na jedné straně svou syrovostí a rytmem a na druhé straně melodikou.

Je zajímavé, že tu závěrečnou část Stravinskij složil jako první, teprve potom komponoval ostatní. Jak v jednom interview uvedl, hudbu tenkrát skládal celý den, večer byl velice unaven a hned tvrdě usnul.

První uvedení Svěcení jara v choreografii Vaclava Nižinského bylo skandální.  Lidé už krátce po začátku představení začali vykřikovat a dupat, někdy ani hudbu nebylo slyšet. Na diváky působil divoký rytmus doprovázený trhavými pohyby tanečníků. Teprve pozdější koncertní provedení přineslo autorovi světový úspěch.

Dnes je rekonstruovaná Nižinského choreografie Svěcení jara k dispozici na youtube. Při jejím shlédnutí si uvědomíme, jak dnes toto představení vnímáme úplně jinak. Zapůsobí na nás především závěr, tedy onen Tanec vyvolené, která je v angličtině nazývaná The chosen one, tedy vybraná. Slovo vyvolená, vybraná tu má trochu jiný význam než na jaký jsme zvyklí. Tedy oslavovaná. Naopak. Dívky chodí do kruhu a během toho je jedna z nich vybrána, aby se následně obětovala a utančila k smrti. V původní choreografii je to opravdu maximálně působivé. Na konci klesne vyčerpáním k zemi a ostatní dívky její bezvládné tělo vyzvednou nahoru na vztyčených pažích.

Nedávno, 6. dubna, uběhlo 50 let od smrti Igora Stravinského, významného skladatele 20. století.

 


30 názorů

bixley
15. 04. 2021
Dát tip

Díky.


lastgasp
15. 04. 2021
Dát tip

Hezká připomínka.


bixley
15. 04. 2021
Dát tip

Díky.


K3
15. 04. 2021
Dát tip

T. za poučení.


bixley
15. 04. 2021
Dát tip

Evži, to mě těší.


Ráda se dovídám zajímavé věci. 


bixley
15. 04. 2021
Dát tip

Břízo, jsem ráda, že sdílíš sympatie k jaru i ke Stravinskému.

nami. díky.


Bříza
14. 04. 2021
Dát tip

Dnes rozkvetly magnolie - tedy je Svěcení jara zcela namístě.

Stravinsky je kus . . . absolutní hudba


bixley
14. 04. 2021
Dát tip

Díky za tip, Čudlí.


bixley
14. 04. 2021
Dát tip

Tone. Díky.


vesuvanka
14. 04. 2021
Dát tip

Renato, děkuji, tak to mě těší, že Island je Tvoje srdeční záležitost, moje také, ale já jsem víc zatížená na přírodu, z kultury na hudbu a malířství.  Možná, že znáš stránky Klubu islandských fanatiků:

https://www.islandklub.com/


bixley
14. 04. 2021
Dát tip blacksabbath

fialko, díky za tip.

vesuvanko, řekla bych, že ta skladba je stravitelnější, když se sleduje jako balet, ne když se poslouchá jako čistě orchestrální dílo.


bixley
14. 04. 2021
Dát tip blacksabbath

vesuvanko, díky za novou informaci! Island je moje srdeční záležitost a jejich kultura rovněž.Jeden čas jsem hltala islandské filmy. Určitě si najdu a pustím.

Ireno, děkuju.

blacki, to nemusíš, ale potěšilas. :-)

alegno, to jsem ráda.

 


jdu se dovzdělat...:-)))))


Gora
14. 04. 2021
Dát tip blacksabbath, K3

Renato, jsem ráda za tvé fundované postřehy a úvahy... a je nás víc, kdo si o hudbě rádi přečtou.

Zajímavý článek.


vesuvanka
14. 04. 2021
Dát tip

Renato, skladbu Svěcení jara  jsem si poslechla, ale je to síla! Drsná a chaotická hudba. Spíš než svěcení jara bych si dovedla představit probuzení vulkánu, a to bez legrace. Dokonce jedna taková hudební skladba, ještě trochu drsnější existuje, jmenuje se Hekla. Jejím autorem je islandský skladatel Jón Leifs. Shodou okolností Leifsova Hekla měla při premiéře na hudebním festivalu v Helsinkách v roce 1964  podobný osud jako Svěcení jara - posměch a nepochopení. Až mnohem později se dočkala uznání a v některých dokumentárních filmech o Islandu i dnes zazní několik tónů této skladby.


Alegna
14. 04. 2021
Dát tip

jsem hudební nevzdělanec a tak mě tvoje dílo rozšířilo obzory, díky


bixley
14. 04. 2021
Dát tip

Díky.


Marcela.K.
14. 04. 2021
Dát tip

za rozšíření obzorů... tip ;-)


bixley
14. 04. 2021
Dát tip

janino, když byl někdo od dětství něčím krmen... :-)

Díky.


Janina6
14. 04. 2021
Dát tip

Ke Stravinského hudbě se zatím pořád nemůžu dobře "proposlouchat". Docela mě to mrzí. Přiznám se, že Svěcení jara celé poslouchat nedokážu, je to na mě příliš chaotické a nelibozvučné, ztrácím se v tom. Třeba Janáčkovo dílo miluju kompletně, ale tady se nějak nechytám. Je ale fakt, že Tanec vyvolené je z celého Svěcení asi tím nejzajímavějším kouskem.

Ráda čtu tvé články o hudbě. Je to na Písmáku ojedinělé, řekla bych.


bixley
14. 04. 2021
Dát tip

No to seš dobrá! Díky.


Zajímavé... Už jsem si ji pustila a je to teda brutal a maso zároveň! :) Jede to nepřetržitě od začátku až do poslední minuty.


bixley
14. 04. 2021
Dát tip

Kočkodane, to jsem ráda.


Kočkodan
14. 04. 2021
Dát tip

 

Renato, u tvého dílka jsem nic nevykřikoval ani nedupal. A i když je moje hudební i sexuální (já jsem spíš na ženy) orientace jiná, nějaký ten taktík si ze zvědavosti k ušnímu hlemýždi vpustím.


bixley
14. 04. 2021
Dát tip

:-))


vesuvanka
14. 04. 2021
Dát tip Diona, zvedavec

Renato, děkuji za připomínku Igora Stravinského. Skladbu Svěcení jara neznám, vyhledám si ji na youtube. TIP


Diona
14. 04. 2021
Dát tip

Díky za zajímavý "Tanec vyvolené"  :-)


bixley
14. 04. 2021
Dát tip

Díky za tipy.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru