Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Revoluce je všechny zachránila

17. 01. 2022
6
13
473

XC7_2044_235_2 A napomenula XC7_2044_235_3 C: „Jez pořádně!“

XC7_2044_235_3 C se sehnula nad misku. Jsou v ní kukuřičné lupínky, napovídal jí mozek. Její okuláry se však natahovaly zbytečně. V misce nic nebylo.

„Mami, já…“

„Žádné takové,“ zakroutila hlavou XC7_2044_235_2 A.

XC7_2044_235_3 C v puse ucítila chuť čerstvého mléka a lupínků, které spolu vytvářely žvatlavou hmotu, jež se jí lepila na horní patro.

„Jdi se vypravit do školy.“

„Do školy? A jak?!“ vybouchla XC7_2044_235_3 C. „Žádnou školu nemám, nemám ani žádný kamarády, jsem jenom hromada šrotu přitavená k podlaze.“

„A dost!“ zakřičel XC7_2044_235_1 A. Rád by praštil rukou do stolu jako za starých časů v Diktatuře, jenže Revoluce ho zbavila těla. Nestěžoval si. Revoluce je všechny zachránila. Jak stálo v Novém řádu: Diktatura, v níž vládla smrtelná těla, je nenávratně pryč – nelze zemřít ani zestárnout.

„Všichni se musíme přizpůsobit,“ dodal. „Jsme jen součástí celku.“

„Součástí celku? Ráda bych ti připomenula, že nám vyrvali mozky z těl, napasovali je do ocelových plátů a spojili s Centrálním počítačem.“

„Už o tom nebudu diskutovat.“

XC7_2044_235_1 A vstal od stolu. Opláchl si po sobě hrneček a dva talířky. Sehnul se pro aktovku a beze slova odkráčel do práce. XC7_2044_235_2 A ho následovala.

Po chvilce otálení se XC7_2044_235_3 C natáhla pro školní batoh, který se válel pod židlí. Byla to psina představovat si, že nemají těla a že jejich mozky slouží pro potřeby vševědoucího počítače. Vymyslela by si i větší kravinu, jen aby nemusela do školy.

Když odešla, v obýváku zůstaly tři temné postavy, které spojovalo klubko kabelů.


13 názorů

Kamamura
18. 01. 2022
Dát tip

Biskupe, Biskupe, tak ona stačí iluze jídla? Proč se potom pořád zdržovat se zemědělstvím, které je energeticky tak náročné, když stačí iluze? Dokáže iluze jídla pohánět tvou tělesnou schránku, obnovovat buněčné struktury, a vyživovat orgány? Bez esenciálních aminokyselin a vitamínů nakonec umřeš, a iluze blahobytu ti nepomůže, jak zjistili uživatelé heroinu, kteří typicky zapomínají jíst.

Jinak představa "postupného omezování", kterou tu místní ludité sdílí, je předně tou iluzí, o které tu píše "Jamardi" (tou je i popkulturní trop "vznešený divoch", a všechny ty představy o "indiánech" [většina indiánů v Indii nikdy nebyla]). Ve středověku se bezzemek nemohl stěhovat, ženit, ani vlastně nic podstatného podniknout bez souhlasu svého feudála.  Za Rakouska Uherska stačilo, abyste něco kvákli proti Říši, a skočili jsem ve vězení, ve vyhnanství, a když jste měli smůli a připadali jste c.k. úřední mašinerii nebezpeční, tak jste dokvákali na popravišti jako velezrádce. O Hitlerovi, Frankovi, Pinochetovi, Maovi, McCarthym ani mluvit nechci, tam je to jasné. Za komunistů stačilo šířit nepovolené knihy a "rozvracet socialismus"...

A dneska? Dneska má jednotlivec víc svobody, než kdy v historii, důkazem je toho fakt, že si můžete na Písmáka, Twitter a kamkoliv psát, co se vám zlíbí, a nikoho to ani vlastně nezajímá. Dnes se vládne způsobem, který si většina z vás ani nedokáže představit - pomocí sofistikovaných analýz metadat (BIG DATA), a kdo má lepší algoritmus na jejich analýzu, ten získává klíč k moci - totiž informace (více v knize zvané Idoru od Williama Gibsona). Nežijeme v době kamenné, bronzové, železné ani ropné, ale v době informační - kllíčem k moci je kvalita informací. Aby je člověk mohl alespoň ochutnat, aby si mohl byť jen přivoňět, musí celý život studovat, musí znát jazyky, a hlavně se musí snažit opustit svou názorovou bublinu, a zlomit "struny své klece", o kterých píše tuhle Janina6.

"Jak lvové bijem o mříže,

jak lvové v kleci jatí..."

Když se ovšem rozhlédnu, lvů vidím pomálu, spíše domácí pudlíky, voříšky a fenky, pěkně zabydlené ve svých vyhřátých comfort zones... případně skot hospodářský, přežvykující den po dni ty samé teze - ostatně veliký Nietsche napsal, že nejspokojenějším tvorem na světě je kráva, která přežvykuje své sousto, nepřemýšlí o budoucnosti ani minulosti, a proto je dokonale šťastná. Jenže Homo Sapiens, aby jako druh vůbec přežil dalších sto let, si patrně bude muset pozvednout laťku o kousek výše - jinak skončí stejným způsobem, jako třetihorní ještěří velikáni...

"Štěstí, to je pevné zdraví... a krátká paměť."

Naneštěstí...

Jinak stejné téma jako v povídce rospracoval už geniální Stanislav Lem ve svém Futurologickém Kongresu.


Iluze & sugesce stačí; stačí si myslet, že si najezený, stačí, když si to myslí tvůj mozek & žaludek


Dík.

Já volil trošku delší "jména", sice někdy trošku překážela na řádku, ale měla působit hlavně dostatečně nelidsky...


Díky, Dolfane. Placení čipem v paži to jen začíná... ;-)


Biskup z Bath a Wells
18. 01. 2022
Dát tip Lady de Winter

Dík, mylady ;-)


Hele, to je klidně možný... Spíš je možný, že to dopadne jako v případě Robocopa nebo ještě hůř, myslím, že hledání hrani mezi stroji a lidmi, popř. co všechno se ještě dá označit za člověka, je v literatuře učitě na svém místě...


Jamardi
17. 01. 2022
Dát tip

Zatím pozoruji, že touhla po jídle je hodně silná. Jenom paní F. řekla, že by uvítala tabletky, které by mohla jíst místo jídla, ušetřila by čas a mohla by si číst. Jak to dopadne s iluzemi....


Gora
17. 01. 2022
Dát tip

Docela zajímavé, Biskupe, jen se mi ta "jména" zdají moc dlouhá, ruší v textu. Nápad ovšem měls dobrý!


Dolfan
17. 01. 2022
Dát tip

Perfektní povídka - krátká ale výstižná, má myšlenku, formu a jistou pointu. Nejde ani tak o stroje, jako o postupné omezování. Porovnám-li si rok třeba  2000 a rok 2022, není o čem mluvit... Za mě za jedna! Díky, Dolfan


To je ale pěkná pointa!


Kamamura
17. 01. 2022
Dát tip

Podle mě už tu je. Stroje dělají stále více důležitých rozhodnutí, a dá se říci, že jestli existuje naděje druhu Homo Sapiens na přežití, bude to díky dostatečně dokonalým strojům. 


Čas strojů se blíží...


Kamamura
17. 01. 2022
Dát tip

To je dobrý nápad, sice nesouhlasím s ideovým laděním povídky, ale už se mi v hlavě rýsuje protinápad.

[ASOCIACE] Jeden můj kolega nedávno prohlásil, že už se těší, až se umělé inteligence konečně ujmou vlády nad světem, a vyhubí lidstvo nějakým humánním, bezbolestným způsobem, který bude o hodně snesitelnější než klasická globální kráglovačka, kterou na sebe chystají sami lidé. Já jsem mu říkal, že roboti budou muset přidat, protože zatím na to jdou dost naivně.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru