Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TD - Kohout

23. 01. 2022
8
23
475
Autor
K3

TD

 

 

 

Na tržnici drobných hospodářských zvířat bylo rušno. Převládala groteskní směsice lidských, slepičích a kohoutích hlasů.

Ozývaly se pomalu z každého kotce. Jako kdyby na sebe chtěli jejich obyvatelé sami upozornit a vnutit se zákazníkovi. Některé zněly až nepřirozeně.

Označení klecí ledacos napovídalo: „Já jsem ten pravý, kup mě a neprohloupíš.“

Druh a plemeno jako by nebylo tak důležité.

 

Brunátný nevrlý kupec hospodář Olin si rozrážel proud návštěvníků pomocí loktů a prohlížel jednoho tvora po druhém.

Přišel si pro kohouta od Zlaté české kropenky. Jiné plemeno ho nezajímalo. Kropenka pro něho byla navždy slepičí královnou.

Stále však nebyl spokojený.

„Tebe nechci, nedožil bys rána, potvora vyzáblá.“

Zahalekal a šel k druhému. A dalšímu. Láteřil a nemohl si vybrat.

Nakonec ho spatřil z dálky. Na opačném konci ho prodával jakýsi starý chlápek, co tam seděl na rozviklané židli a usmíval se. Levou paži měl zvednutou – snad ho k sobě vábil – a neklidně se přitom klátil ze strany na stranu jako smrťák.

Olin se prodral přímo k němu a četl velikou vizitku z kartonu.

Bylo na ní černou fixou napsáno: „Slibuji nevšední zážitek všem vašim slípkám.“

Přesně tak to tam bylo. A přesně to hospodář chtěl.

 

Sedící dědek s tváří širokého úsměvu si byl jistý, že tenhle chachar si toho jeho určitě koupí.

A nespletl se. Dál se poťouchle usmíval, oči plné jisker.

Olin k němu přišel blíž a zahalekal svým nevymáchaným hlasem: „Proč bych si měl koupit právě toho vašeho, když je tady tolik jiných, možná lepších?“

Dal najevo, že v podobných obchodech není nováčkem.

„Protože je nejlepší,“ odpověděl přesvědčivě. „Všimněte si kovově lesklého peří. Má vhodnou stravu.“

Kohout ze sebe vydal podivný zvuk.

„Slyšíte? Mluví sám za sebe.“

„Pane, mě jen tak neoblafnete.“

„To ani nechci. Klidně si to tu projděte celé ještě jednou a poznáte sám, že dnes tu většího fešáka nenajdete.“

„Není třeba, moc dobře vidím, že ten váš je tu dnes šampión. Hotovej krasavec Smith. No tak já ho beru, je mladej a silnej.“

„Dobře děláte, pane“

„No bodejť. A ručím za to, že u mě bude mít stejně vhodnou stravu.“

„O tom jsem přesvědčen,“ zaskřehotal stařík.

Kupec mu zaplatil a spokojeně odcházel s ptákem v kleci.

 

Doma ho prozatím umístil do stodoly.

 

Lhal. Nebyl dobrým hospodářem. Jeho zvířata strádala. Celé dny ležela potmě ve chlévech bez oken na mokré, plesnivé podestýlce a na mnoha místech měla vylísanou srst. Slepice dostávaly pouhou hrstku pšenice na den. Zelenou travičku neviděly, co byl rok dlouhý, a o to víc se navzájem klovaly. Všude po dvoře nepořádek a poházené nářadí. Na hnojišti zbytky králičích nožek, kostí, slepičích pařátů a kohoutích hlav. Tomu všemu odpovídal i zápach, který ale majitel nevnímal...

 

Rozhodl, že kohouta seznámí s hejnem až příští den. Po chvilkách. Aby slepice nevyděsil. Mohly by mu přestat nést a hlavně se bál, aby mu ho milé slípky samou láskou neuklovaly, tak jak se to stalo již třem předešlým. Doufal, že tenhle si to určitě nenechá líbit a zjedná si mezi nimi respekt.

 

Ráno si přivstal a po snídani šel na věc.

Zahnal slepice do výběhu, který měl pro podobné seznamovací hrátky připravený, a zamířil do stodoly pro kohouta. Ale dřív, než ho stačil sevřít do pazourů, kur se mu vyškubl a jako splašený vyběhl ven na hnojiště. Když pod sebou viděl ty strašné věci, s hrozivými hrdelními zvuky vzlétl do vzduchu a usadil se na okenní římse. Olin po něm šel a málem ho už měl, ten se však lapit nenechal a vyletěl na dvůr.

„Ty mrcho, měl jsem ti nejdřív přistřihnout křídla.“

Kohout trhavě pohnul s hřebenem na hlavě, jako by rozuměl.

Na dvoře proti němu hospodář naprosto ztratil šanci. Byl těžký a neohrabaný. Kohout před ním utíkal a náhle vzlétl na kůlnu. Olina to tak rozčílilo, že popadl vidle a vztekem celý bez sebe ho pronásledoval. Teď už mu nešlo jen o to ho chytit. Chtěl ho rovnou zabít. Nakonec po něm těmi podávkami zuřivě hodil, avšak tím ho natolik vyplašil, že pták vzlétl na další, vyšší kůlnu. Olin po něm znovu mrštil vidlemi a byl by ho tentokrát určitě zabil, jenže kohout byl opět rychlejší. Zamával mocně křídly a vznesl se tak vysoko, že přistál na střeše stodoly.

„Ki kiri ký, ki kiri ký, ki kiri ký...“

Ozvalo se znepokojivé zapraskání a střechou se prodral proužek černého dýmu s oranžovým jazykem.

 

 


23 názorů

K3
13. 02. 2022
Dát tip

Honzo, dík za čtení. Dost dobře ti nerozumím, co máš na mysli těmi náznaky. Byl to takový můj trest, který jsem mu přisoudil za to, jak se stará o svá zvířata a vůbec o celý domov(:. Měj se dobře.


zeleda
12. 02. 2022
Dát tip

Pěkně napsané, ale postrádám nějaké náznaky k tomu tragickému vyústění příběhu. 


K3
05. 02. 2022
Dát tip

Jarrdo, velmi vřelý dík.


Jarrda
05. 02. 2022
Dát tip

Dzravím. Zajímavá zápletka na konci. Poutavé po celou dobu.


K3
25. 01. 2022
Dát tip

I ty, ivi. Dík.


K3
25. 01. 2022
Dát tip

Sade, udělal jsi mi gratulací radost. Vážím si ji.


Ještě jsem se k textu vrátila.....odbojný kohout si získal moje sympatie....„Ki kiri ký, ki kiri ký, ki kiri ký...“...kohout a červený kohout rozhodl.....


Sade
25. 01. 2022
Dát tip

Zajímavé. Překvapivé téma. Ale proč ne. Gratuluji. Pěkná miniatura....


K3
25. 01. 2022
Dát tip blacksabbath

black, dík ta tip.


K3
25. 01. 2022
Dát tip

Luboši, dodatečně dík za čtení.


K3
25. 01. 2022
Dát tip

Renato dík. Chtěl jsem, aby to bylo takové temné. Jako lehký horor.


bixley
24. 01. 2022
Dát tip K3, blacksabbath

Velice čtivě napsané, Karle. A perfektní závěr. 

Taky bych se příště přimlouvala za  pohodovější příběh o zvířatech.


K3
23. 01. 2022
Dát tip

Jarmilo, když všechno shoří, tak to zhasne. Ale neber to vážně. Dík.


K3
23. 01. 2022
Dát tip Gora

Irčo, tohle je jenom fantazie. Ve skutečnosti to bylo a mnohdy i skrytě stále je, mnohem horší. Třeba jsem byl nějaký čas zaměstnaný, jako ovocnář, ve výzkumáku chovatelů prasat. Když se některá ušlapala, nebo i požírala navzájem, většinou to byla selátka. Tak je potom mrtvá házeli ven. Chodil jsem kolem. Kolikrát jich bylo pět za den. Ani se je nenamáhali odnést do márnice. Nechávali je u cesty při třicítkách teplot... To bylo soc. zemědělství. Moje teta pásla jalovice a ta je milovala. Příště napíšu něco hezkého.


Kočkodan
23. 01. 2022
Dát tip

Hospodáři (tedy spíš hovadu) Olinovi jsem přál, aby dostal pořádně za uši. Se svým dílkem jsi u mě, Karle, určitě nepohořel. ;-)


Jamardi
23. 01. 2022
Dát tip

Takže fantazijní příběh, pták se promění v oheň.

Na jednu stranu cítím, že by chlap potřeboval potrestat a je zoufalé, jak uniká pozornosti, obelstil i prodejce kohouta. Na druhou stranu oheň je nekontrolovatelný živel, od stodoly chytl i obytný dům a i když si můžu představit, že všechno živé uniklo a že ho někdo uhasil a dál už se nešířil, tak se mně ten způsob nelíbí. Protože mám životní zkušenost že nic se samo neuhasí.


Gora
23. 01. 2022
Dát tip

Držela jsem odbojnému kohoutovi palce ze všech sil, Karle:-))

Jinak asi tušíš, že podobné poměry u zvířat jsou pro mě jako chovatelku trýznivé. I v textu.

Napsal jsi zajímavý příběh, kde se nakonec střetlo několik "sil" - a ani jedna dobrá...


K3
23. 01. 2022
Dát tip

Děkuju za čtení, Janino.


Janina6
23. 01. 2022
Dát tip

Takže nakonec červený kohout... Pěkný příběh. Třebaže je v něm na konci horko, šel mi z něj trochu mráz po zádech.


K3
23. 01. 2022
Dát tip

supi, dík za čtení.


supizmus
23. 01. 2022
Dát tip K3

Ty jo, parádně napsané. Díky!


K3
23. 01. 2022
Dát tip

Děkuji, určitě utekli 8hanko, dík.


8hanka
23. 01. 2022
Dát tip

nečakané zakončenie...dúfam, že všetko živé stihlo utiecť... nemyslím hospodára a jeho neporiadok...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru