Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Mravenci Atta

27. 02. 2022
13
22
429
Autor
fialka...

V lesích Střední Ameriky

pochodují jejich šiky.

Listy stromů, také kvítí

nastřihají k použití.

 

V kusadlech je, jen to sviští,

odnášejí k mraveništi.

Společně si v obřím sídlu

vlastní houbu pěstí k jídlu.


22 názorů

fialka...
02. 03. 2022
Dát tip

Čudlo moc děkuji za čtení a za tip :-)


fialka...
02. 03. 2022
Dát tip

Karpatský knihmol - děkuji za zastavení a tip


fialka...
02. 03. 2022
Dát tip

blacksabbath moc děkuji za čtení a tip


Silene
01. 03. 2022
Dát tip

(Kleine Ursache. GmbH.) 


fialka...
01. 03. 2022
Dát tip

Silene, za podrobné zdůvodnění moc děkuji, měla bych si sama objasňovat...


Silene
01. 03. 2022
Dát tip

fialko, lehkověrně soudím, že je to možná tím, že se vlastně od dob Linného rodové jméno pro taxonomické potřeby českého jazyka nepřekládá, no a potom snad spíše přejímáme velká písmena. I u Střední Ameriky bych se tedy asi přidržela licence, že se jedná jakž takž o ekvivalentní název kontinentu a nikoli určení polohy oblasti. Zdůvodnit by ale šlo nějak obojí, podobně jako v případě sluneční/Sluneční soustavy. Astronomové doporučují majuskuli kvůli pojmenovaní hvězdy Slunce; ve slovnících stále nalezneš i minuskulní variantu, jak byla původně stanovena za spisovnou a jakkoli tedy s náležitým upozorněním na příslušná doporučení, nikdo nemůže pisatele popravit za žádnou z možností. 

= sjednotila bych na velké, vždy se můžeš rozmyslet 


fialka...
01. 03. 2022
Dát tip

Alenakar moc děkuji za komentář, nové zajímavé informace. Před časem jsi mi toto téma doporučila. :-)


fialka...
01. 03. 2022
Dát tip

Silene, moc děkuji, slovosled změním. Jestli malé nebo velké písmeno váhám nejen u "střední" ale i u "Atta", viděla jsem na netu obě možnosti, jak se asi komu hodí. S říkankou sis pěkně pohrála, tentokrát je přístupná všem. :-)


Alenakar
01. 03. 2022
Dát tip

Fialko,

jako vždy skvělá edukativní básnička pro děti... Jen bych doplnila, že mravenci atta nežijí jen v lesích, ale též na andských náhorních planinách - punách, kde porcují různé druhy trav a používají je jako živný substrát pro své houby. Mravenců z rodu atta je totiž více druhů.   Tip.


Silene
01. 03. 2022
Dát tip

fialko, v současné verzi č. 2 bych alespoň v závěrečném verši prohodila slovosled klidně na: mají výživnou i stravu. Tam nepotřebuješ zachovat nutně striktní mezislovní předěl, právě poslední pozice ti nabízí možnost porušit pravidlo elegantně s čistým záměrem. Ale ještě i jinde by šlo s něčím hýbnout. (Nestačila jsem se včera vyžvejknout.) Nakonec skvost to bude. Víš, že kloudně nevím, kterak se geografové staví ke střední/Střední v případě zrovna Ameriky? V citu kolísám. 


fialka...
01. 03. 2022
Dát tip

Silene, děkuji za krásné verše, které skvěle vystihují tyto mravence. Kdepak je "lidská věda" :-))



fialka...
28. 02. 2022
Dát tip

Bixley děkuji za odezvu. Snake_01 měl připomínku k závěru, takže reakce na ni. Jsou možné obě varianty. Změním, zruším škrtání.


bixley
28. 02. 2022
Dát tip

Moc hezká i poučná báseň. Jen nevím, proč jsou ty řádky přeškrtnuté.


fialka...
28. 02. 2022
Dát tip Aru, annnie

Annnie, frk, MilanH , Aru - moc vám děkuji za čtení a tipy :-)

Kamamuro mravenci Atta jsou také obávaní škůdci listnatých stromů, příroda fascinuje někdy svou krásou, někdy je i drsná.

Kočkodane děkuji za milé, vtipné verše, smaženice se ti moc povedla :-)


Kočkodan
28. 02. 2022
Dát tip

 

Mravenci Atta tardigrada

pro listy zas pádí, tradá,

nejsou zvyklí skuhrat

tihle pilní úderníci,

snad to nyní půjde říci

řečí celkem prostou,

potřebují substrát,

kde pak houby rostou,

praví hřiby jako vrata,

už se těší každý atta,

září přímo blaze líce -

to zas bude smaženice!


Aru
28. 02. 2022
Dát tip

:)


Kamamura
28. 02. 2022
Dát tip Aru

Co, já musím poděkovat tobě, fialko! Je to pěkný, dobře vykreslený obraz, nikoli poplatný dobovému šílenství. A to se počítá! ;-)

Kdysi mi otec četl o tazích mravenců, nepředstavitelný mrak, který pokryje a sežere vše, co se sežrat dá. Dokonce si pamatuji scénu, jak se někdo, kdo věděl, oč běží, zachránil tak, že vylezl na stůl, kam se většina těch mravenců nedostala. Manifestace živelnosti přírody jsou vždy fascinující a ... krásné. 


fialka...
27. 02. 2022
Dát tip

Vesuvanko, moc děkuji za poučný, zajímavý komentář :-)

Alegno, těší mne, že se ti líbí. :-)

snake_01 , děkuji za připomínku, závěr jsem upravila, původní jen přeškrtla. :-)

Kamamuro děkuji za čtení a tip :-)


snake_01
27. 02. 2022
Dát tip

Ty poslední dva verše mi nepřijdou úplně snadné na pochopení, možná bych na poslední sloce ještě zapracoval, jinak pěkná práce s veršem pro děti... T.


Alegna
27. 02. 2022
Dát tip

Zajímaví mravenci, zajímavá básnička, tip


vesuvanka
27. 02. 2022
Dát tip

Moc pěkně napsané. Tito mravenci, kteří nosí v kusadlech listy stromů k mraveništi,  bývají někdy na upoutávkách dokumentárních filmů o přírodě. TIP


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru