Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Flaška

Výběr: snake_01, PavelK, Gora
17. 03. 2022
32
41
1390
Autor
annnie

Flaška                                                                                                                    Matylda, čtvrtek 17.3.2022

 

Ruská ruleta

už není in,

dneska se hraje ukrajinská flaška:

na koho se to pootočí,

vypráví

 

Úvod: V kruhu

 

My name is Marija

and these are my children.

My angels:

 

She is 9 and he is 5

His name is Damir,

that´s „Da miru“ – Yes to peace

or „Davaty mir“ – Give peace

 

I. V kuchyni

 

Přišli do našeho domu,

zrovna jsme seděli kolem stolu

Pssst, děti!

To bude dobrý, mami...

 

II. Bratranec

 

Jel s kamarádem -

je to týden...

Uprostřed cesty

vojáci:

Dělej, z auta ven!

 

Nejsme ozbrojení.

Vezeme jídlo lidem,

kteří hladoví

 

Tak jídlo?

To se bude hodit.

A auto taky, hahaha...

 

A teď šaty.

Do naha!

Dělej!

 

Joj, jaká švanda!

Dvě růžová těla

v oslnivě bílém kraji...

Je deset pod nulou.

 

Ruce za hlavu.

Kleknout.

Za hlavou hlaveň.

Ach, mama...

 

Charóšij málčik!

 

Nu, běží, gerój!

 

Před nima

dva kilometry

v mínus deseti

A za nima

pro povzbuzení

pic pic pic:

to růžovému běžci hnedle

zvedne výkon,

pěkně ho to rozehřeje,

věřte tomu

 

Pif pif pif

 

And they laughed...

 

III. Cesta

 

Jeli jsme vlakem

Byli jsme na cestě týden

neměli jsme jídlo

neměli jsme vodu

 

IV. Ach, mama...

 

Bojím se o ni

Čtyřicet let se spolu s tátou

od sebe nehnuli

Až teď...

 

 

Marijo s velikýma černýma očima,

vítej.


41 názorů

snake_01
19. 04. 2022
Dát tip annnie

PavelK: Kdyby válka byla jen rájem pro sadistické jedince, to bychom na tom byli ještě celkem dobře, bohužel jak Standfordský tak Milgramův experiment dokazuje, že ve válce se z normálních lidí stávají sadističtí jedinci - a to konkrétně ze 7 z 10. Upřímně ani my sami si nemůžeme být jistí, jestli bychom odolali. Nejjistější zbraní proti morální korupci je fungující stát s ochranou práva jednotlivce a spolu s tím fungující kultura. Největší zvěrstva se prokazatelně dějí tam, kde stát přestane fungovat, nebo kam z nějakého důvodu nedosahuje jeho moc (viz Polsko, Litva, Lotyšsko, Estonsko za 2, světové války). Víc k tomu: Zimbardo - Luciferův efekt; Snyder - Černá zem.


vesuvanka
16. 04. 2022
Dát tip annnie

Aničko, i  já Ti přeji klidné svátky :-)))


annnie
16. 04. 2022
Dát tip

Vesuvanko, ano, smutné, přesmutné. A tisíce podobných a ještě smutnějších příběhů kolem...

Díky. Přeju klidné svátky, pá a.


vesuvanka
14. 04. 2022
Dát tip

Smutné...


Marcela.K.
25. 03. 2022
Dát tip annnie

Ten začátek mi nesedí s pokračováním. K Ruské ruletě by se spíš hodily flašky na Molotovův koktejl.   :-(

K textu dál - co dodat, stačí si pustit zprávy na ČT.

Chápu tvoji potřebu si to zapsat, je to taková terapie - člověk to napíše a může se posunout dál.


annnie
19. 03. 2022
Dát tip

Bixley, díky. Jak fajn by bylo, kdyby to autentické nebylo, že...

Měj se, Pá a.


bixley
19. 03. 2022
Dát tip

Výborné, autentické!


annnie
19. 03. 2022
Dát tip

Cassy, je to asi marnej křik... Holt dělám, co dokážu... Díky a.


cassy
19. 03. 2022
Dát tip

co je šeptem

to je čertem

tak křič !


annnie
18. 03. 2022
Dát tip

Snakeu, jojo, jsou to staré metody; ono už se toho nového asi moc vymyslet nedá... Hrozné je, když vojákům vymejou mozek, pak jim daj alkohol nebo drogy - a dobře se bavte, chlapci...

Ano, já bych taky byla pro, aby se tam ti milovníci Velkého Bratra odstěhovali. Možná by stačilo na deset let...


snake_01
18. 03. 2022
Dát tip

Mimo jiné, Ann, podobné příběhy z víceméně současného Ruska popisovala i Alexejevičová v knize Doba z druhé ruky (dostala za ni Nobelovku). Popisuje tam podobné praktiky svlékání v mrazu a odvážení "nepohodlných" jedinců do lesů v okolí Moskvy ruskou policií (většinou rasově motivované akce s tichou podporou státu). Každý sympatizant s ruským režimem by si tu knihu měl přečíst - a nebo se alespoň odstěhovat do svého vysněného Ruska. Nejvíc je mi v tomto kontextu líto obyčejných (Ukrajinských i Ruských) obyvatel.


annnie
18. 03. 2022
Dát tip

Pavle, děkuju.

Ano, je nutné to všechno připomínat a ukazovat. Na Ukrajině, v bývalé Jugoslávii, .... A ještě důležitější je hledat způsob, jak se z toho může poučit a obrodit celá společnost. Například radikálně změnit způsob výuky na základních a středních školách. Jak říká dalajláma: Když se dokážeme dobře naučit matematiku, jistě se taky dokážeme naučit být dobrými lidmi.

A k tomu závěru: bohužel, Marija nebydlí u mne doma - opravdu nemám místo, kde bych mohla uprchlíky ubytovat. Ale funguje u nás v knihovně kroužek pro (nejen) ukrajinské děti, který má za cíl pomoci je tady integrovat, najít si nové kamarády i mezi českými dětmi, naučit je pár základních slov a frází, dát jim příležitost mluvit i poslouchat češtinu, nabídnout jim veškeré služby knihovny, zabavit je a pomoct jim zapomenout aspoň na chvilku na traumata, která prožívají. Zatím je doprovázejí dospělí - rodiče nebo ubytovatelé / přátelé, a Marija je jedna z maminek...

Měj krásnej víkend a.


PavelK
18. 03. 2022
Dát tip aleš-novák, snake_01

Válka je ráj pro sadistické jedince. V každém národu se takoví najdou. Ostatní v tom vlaku jedou a je těžké pro ně vystoupit. Kdo zažil šikanu na vojně poznal to v malém. Doléhají další emoce umírají kamarádi. Za druhé světové války v německém týlu u jedné vesnice na území ovládaném partyzány v bělorusku rozstřílely partyzáni ze zálohy slovenský náklaďák a zabyli 9 slováků. Vesnice byla vypálena, obyvatelé pozabíjeni. Mlčí se o tom jestli to byla odveta slováků, nebo speciálních jednotek SS. Jedna matka v USA po přelíčení s vojáky kteří vypálili ve vietnamu vesnici řekla, svěřila jsem vám svého syna, udělali jste z něj vraha. Asi to samé by řekla mnohá Ruská matka. Válka je vůl. Je dobré tyto věci připomímat. Svět je globální, není možné izoloval Rusko od informací. Možná si to přečte někdo, kdo má v Rusku příbuzné zavolá jim a řekne, tohle jsem četl a bylo to strašné. Má to smysl. Putin, stejně jako Hitler bojuje i na domácí frontě.  Hitler odůvodňoval napadení Sovětského svazu tím, že zachraňuje evropu před židobolševismem (vymyslel kvůli tomu i nové slovo). Měl obavy, aby se veřejnost neobrátila proti němu, aby nacioalismus nepřemohl odpor k válce.

Ale k básni. Ještě bych dodal, že se mi líbí pokračování naznačené poslední větou.


annnie
17. 03. 2022
Dát tip

Kočkodane, o tom mi ani nemluv. Mně už z toho začíná hrabat. Vždycky jdu něco napsat, a ať je to co je to, najednou koukám, že je to zas o válce... Fuj. 

Měj se dobře! Díky, žes mě nazval svou oblíbenou autorkou. Ostatně jsi můj oblíbený komentátor. Pá a.


annnie
17. 03. 2022
Dát tip

Theo, díky. Myslela jsem, že tím vypsáním se toho zbavím - obvykle to tak přece funguje, ale stejně je mám před očima...

Asi mi nezbyde, než napsat přímo Putinovi.

Měj se fajn, je to tak třeba. Pá a.


Kočkodan
17. 03. 2022
Dát tip

Stýská se mi po starých dobrých mírových dílkách, ale chápu, že je to v současné době trochu nedostatkové zboží. A u svých oblíbených autorů čtu poctivě všechno. (k některým slovům možno dle libosti přiřadit uvozovky)


Přepínání mezi jazyky tady dobře funguje. A taky vyprávění bez patosu. Jen vyprávíš. Ten zbytek už je na čtenáři.


annnie
17. 03. 2022
Dát tip

Evženie, děs a běs,

jak člověk rázem dolů kles...

Díky. Nepropadnem depresi, naschvál ne. Měj krásnej večer a najdi si nějakej důvod k smání. Pá a.


Je to děs.


annnie
17. 03. 2022
Dát tip

Janino, díky. Chtěla bych psát jiný příběhy... Přeju pěknej večer a.


annnie
17. 03. 2022
Dát tip

Markel, díky. Ano, smutno... kéž je brzy veseleji. Měj hezkej večer a.


Janina6
17. 03. 2022
Dát tip

Skvěle.


Markel
17. 03. 2022
Dát tip

smutno *


annnie
17. 03. 2022
Dát tip

Alegno, ano, je to nepředstavitelná zkušenost. To neskončí s posledním výstřelem. Ale už aby tu byl!

Díky, měj hezkej den a.


Alegna
17. 03. 2022
Dát tip

Takové zážitky člověka změní.... říkám si, odejdou a zachrání si život, ale následky z hrůz a strachu jim už zůstanou ... tip


ysslandia
17. 03. 2022
Dát tip annnie

Čítala som od teba texty-toto mi prišlo už viac vydieračské,na city...chýbal mi tam punc autorky ,toz na vysvetlenie...vďaka za reakciu a samozrejme pekný deň aj tebe


annnie
17. 03. 2022
Dát tip ysslandia

Ysslandia, díky za zprávu. Určitě ne - já vůbec nečekám, že se moje texty budou líbit každýmu. Proč taky? Kdyby všichni četli mě, co ubohej Shakespeare, Puškin, Ferlinghetti, ... ? :) :) :)

Přeju den s úsměvem a.


annnie
17. 03. 2022
Dát tip

Abakus, ahoj! Ráda pošlu balík ponožek, jeden Oxaně a druhej kámošce :) Budu muset napsat nějakej hold všem těm, kdo pomáhají. Zasloužej si to. A ty k nim patříš. Hezkej den tobě i celýmu světu! Pá a.


dievča z lesa
17. 03. 2022
Dát tip annnie


annnie
17. 03. 2022
Dát tip

K3, díky. Kdepak všechny. Jen to, co se mi vnutilo samo. Já o tom vlastně psát nechci, ale je to neodbytný. Ať už to sakra skončí! 

Přeju hezkej den - aspoň tak, jak to zatím jde. Pá a.


annnie
17. 03. 2022
Dát tip dievča z lesa

Dievča, ach, ano... Aspoň to zkusíme, mít hezkej den, jo? Pá a.


annnie
17. 03. 2022
Dát tip

Goro, díky. Nebaví mě to, psát furt jen o válce, ale leze mi to do hlavy, tak co s tím... Je tolik věcí, co bych chtěla napsat - sednu k tomu, a zase: válka. To ale evidentně nejsem jediná.

Přeju, ať tě (i nás všechny) optimismus neopouští. Měj hezkej den a.


ysslandia
17. 03. 2022
Dát tip

Určite nebude vadiť že sa mi to nepáči...


Abakus
17. 03. 2022
Dát tip

Kamoška mala u seba Oxanu z Charkova . Varila  a  nedala sa od toho odtrhnúť, za tri dni im zreorganizovala domácnosť a  potom šla ďalej. Oxana je preč, ale ponožky sa hľadajú už týždeń. 

Mne sa  to páči.  


K3
17. 03. 2022
Dát tip

Nakreslila si všechny ty útrapy, kterým se říká válka. Bojím se, že to bude ještě horší, z toho se snad ani vypsat nedá, snad jedině Picasso by to dokázal.


ach všetci ...


Gora
17. 03. 2022
Dát tip blacksabbath

Silné příběhy, an ... podalas s citem, bez velkých slov.


annnie
17. 03. 2022
Dát tip

Supizme, ano, k pláči. Těch příběhů ještě bude... A bohužel, obávám se, i těch Putinů... Sbohem, vy iluze o bezpečném, pohodlném světě...

Ať se ti dobře daří, navzdory tomu všemu. Pá a.


annnie
17. 03. 2022
Dát tip

Snakeu, děkuju. Bála jsem se, jestli to není moc "na city", ale je to autentickej příběh a je to moc čerstvý, tak i když jsem se snažila bejt "klidná", úplně to nešlo. Tak jestli to bereš, jsem ráda.

Snažila jsem se tam dát jednu větu v azbuce, to ale asi písmák neumí - možná je to dobře, k tý češtině a angličtině by to už možná bylo trochu zmatečný...

Díky, měj dobrej den a.


supizmus
17. 03. 2022
Dát tip

Kurník, to je fakt k pláči. Dobrý Bože, vyžeň satana, tu starou sviňi, z Putina ven ať je na světě zase pokoj...


snake_01
17. 03. 2022
Dát tip Janina6

To vyprávění s přechodem z ANJ do ČJ funguje výborně:

1. je zřejmé, jakého efektu chtělo být dosaženo (a podle mě se to povedlo)

2. text má lehce "magickou" atmosféru ve smyslu porozumění na hraně dvou jazyků.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru