Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Víkem dolů

20. 03. 2022
2
14
592
Autor
Báseň_roku

Soutěž v poezii - BR I./2022

 

Každý má možnost připsat TŘI hlasy  NA OZNÁMENÍ O HLASOVÁNÍ soutěže, ne pod báseň. Na tipy či hlasy přímo u díla nebude v součtu hlasů brán zřetel.

 

 

Chtěli jsme svět, kde není zdí,

v němž neškrtí nás dráty.

Chtěli jsme svět, jenž ulehčeně dýchá.

Svět, který povel nehyzdí,

již nikdy jedovatý,

takový, v kterém nebudeme zticha.

 

Možná šlo chvíli jenom snít,

že sady začnou vzkvétat

a že už nic nám květy nezardousí.

V klávesách není ebonit,

když hrají v moll coup d'état?

Zní klapot bot, jak z pekla pro nás jdou si.

 

Na polích sníh zas nechce tát.

Na šachovnici vázne

samotná věž, co nikam nezapadá.

V trnovém keři plane stát.

V šípkovém keři s bláznem

zaniká smích v mohutném ryku stáda.

 

Chtěli jsme svět, v němž jde to žít

a děti vychovávat.

Chtěli jsme svět, jenž s nadšením nás budí.

Najednou suť je ze zboží,

náhle jsou hadry z kravat.

Je zvláštní náš svět, který vzbouzí jen údiv.

 


14 názorů

Janina6
28. 03. 2022
Dát tip

Jestli je v soutěži něco od Muamarka, tak tohle :-)


Silene
27. 03. 2022
Dát tip

Zapomněla jsem vyzdvihnout invenci spojenou s výběrem názvu. 

Ještě stran konkurence, jelikož báseň pracuje s poměrně značnou četností substantiva svět, vždy po třech výskytech v první a poslední sloce, přičtěmež repetice ke klavírnímu záměru. 


Silene
27. 03. 2022
Dát tip Báseň_roku

Pěkné pravidelné rýmové schéma (abc) i střídání délky veršů (a: čtyři stopy mužský rým, b: tři stopy ženský rým, c: pět stop ženský rým). Škoda závěrečného verše, kde si autor asi neuvědomil, že mu tento s ostatními jedenáctislabičnými nelícuje.   

Instantní návrhy pro lepší splavnost poslední sloky:

3. verš:  Chtěli jsme svět, jenž s nadšením nás budí. ( = ubrat na neslabičné předložce, instrumentál)

5. verš: Jak zvláštní svět! Vždyť probouzí jen údiv. / Jak zvláštní svět, co probouzí jen údiv. / Jak zvláštní svět teď probouzí jen údiv.  

Nejsem si jista, zda konkurence užitého budí/vzbudí pracuje, jak má, tj. stupňuje se do žádoucí pointy významového kontrastu, nebo si naopak v těsném sousedství překáží repeticí. Chce si v klidu promyslet, což za autora nečiním.  

Autor si jistě dobře poradí, vše nasvědčuje, že se jen přehlédl, přepočítal. 

Za nápad: Klávesové dvouverší; verš se samotnou věží; hadry z kravat.

Neřekla bych, že buřičské verše, spíš burcující. 


Kočkodan
26. 03. 2022
Dát tip

I když tohle dílko až na mou bednu nevyskočilo, líbí se mi.


Delfín
26. 03. 2022
Dát tip

První dojem z letmého prolétnutí je, že dílka vyjadřují spíše negativní emoce. 

I tohle je taková veršovaná obžaloba, která střídá svižné verše s těmi, co působí trochu těžkopádněji...


Ptakopysk
22. 03. 2022
Dát tip

nevím jesli něco kritizovat protože líp bych to nenapsal


Trochu buřičské vyznění, zručně vázaná satira současnosti...


Klasičtěji pojatá báseň, přesto sdostatek moderní. Možná i na aktuální téma?


Janina6
21. 03. 2022
Dát tip

Podobně jako Radovan (místy - místy). Celkově na mě asi moc "velkých" slov a patosu.


ještě - máme 13 básní, tentokrát dáváme TŘI HLASY, dík moc


supizmus
21. 03. 2022
Dát tip

ok - špatně jsem pochopil zadání, omlouvám se...


supíku, prosím, mohl bys své HLASY dát na list Hlasování, jinak se nedopočítám, díky...


supizmus
21. 03. 2022
Dát tip

HLAS


Dát tip Janina6, Ptakopysk

Celkem slušná postupka, místy verše působí těžkopádněji, místy svěže. Povedená místa, až blížící se kvalitě klasiků. Díky tomu mi to jako celek přijde trochu nehomogenní. Sdělení je jasné. 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru