Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Hlavná stanica a kúsok Uble - pokračovanie obrázkov utečencov v Bratislave

25. 03. 2022
15
28
355
Autor
Abakus

Kúsok patrí ešte do Uble a  zvyšok je moja ranná služba dnes o 5,00 na Hlavnej stanici v Bartislave. 

Zveriť mi velenie vojny, tak je do večera po nej. 

Ešte dozvuky z Uble

Balík toaletného papiera

Svojho času známa robila rozhovor s doktorom Stinglom. Pýtala sa ho na svoju cenu v Afrike:

„Ako blondína by ste mali na trhu cenu  okolo 10 tiav, bruneta je menej asi 6 tiav.“

Ja som mala cenu veľkého balíka toaletného papiera. Ešte večer sme sa  dohodli že majú veľké auto a že ma vezme na rannú smenu a potom ma odvezie Matúš  naspäť. Bolo po šichte, zbavila som sa  apartnej vestičky  s nápisom organizátor a šla som hľadať Matúša.

„Prepáč, zabudol som na teba, mám plné auto naložené toaletným papierom. Sklad zavreli.“

Mrzla som /dať sem mrznúc – je to predsa len prechodník a mrznutie bol stav trvalý, ktorý trval od večera až do poludnia nasledujúceho dňa/ a šla som si pohľadať iný náhradný odvoz do Ladomírova  - tiež pekné všeohrievajúce meno obce.

Mokré ponožky

Prišla babuška Galina  a mala mokré ponožky. Naše dobrovoľníčky  sa vybrali do skladu po suchý pár.

„Ne nádo, bude treba niekomu viac“, babička sa  bránila suchému páru ponožiek a tak sme  aspoň vysušili tie jej.

Poobede pomaly slnko začalo byť zubaté  a vonku na lavičke sedela iná babuška a nebola ochotná ísť sa zohriať dnu.

„Zdes tak ujutno, nikakich siren a  bomb,“ ujutno sem a ujutno tam, my ostatní sme mrzli a pokúšali sa na striedačku dostať babušku do stanu, alebo aspoň do kultúrneho domu. Márne. Možno tam sedí dodnes, ale určite nezamrzla.

Tečie nám v kúpeľni umývadlo a sprcha strieka všetkými smermi, a to som sa bála, že nebude dosť teplej vody, je mi celkom jasné, že po mojom odchode toto miesto neľahne popolom, možno ho spláchnu dejiny v tomto prípade s teplou vodou.

------

„Moj otec traktorist i mama dojarka“ – koniec  správ. Iné profesie sme sa v ruštine ani neučili.

Prvý raz v živote mám pocit, že moje školy na niečo sú. Mám skúšky z optimálneho programovania  - to je niečo čo sa používalo okrem iného počas  druhej svetovej vojny na to, akým spôsobom bombardovať nemecké železnice, aby sa napáchalo čo najviac škôd  s čo najmenším počtom rozbombardovaných uzlov, tratí. Jednu skúšku z niečoho, kde sa šíboval tovar zo skladu a do skladu b  - teda aspoň ja som tomu tak rozumela.  To pri distribúcii toaletného papiera, tiež ako keby som našla. Jednu z psychológie – na to aby som sa ukľudnila je mi na milú Jarmilu. Trpím syndrómom oneskorených reakcií, takže najprv konám, a až po čase  sa  dostavia následky napríklad môjho činenia sa. To by už mohlo byť aj po vojne, dúfam. Nie som hrdina, ak niekomu občas zachránim život, vždy je to otázka náhody. Poteší to, ale nie je to môj životný cieľ.

Bratislava hlavná stanica 

Došiel mi mailom dlhý elaborát o tom, čo smiem, musím, mala by som vedieť, kde mám čakať a kto a kedy bude mať prednášku.

Našla som si prvého človeka v apartnej vestičke a spýtala som sa ho, kde  sa mám nahlásiť.

„Govoriš po ruski?“, prikývla som a nafasovala som vestičku, bez nápisu, žltá je pre tlmočníkov.

K stánku prichádzali Ukrajinskí utečenci a ja som poskytovala informácie. Niekedy po dvoch hodinách prišiel ktosi za mnou, že treba vyplňovať tabuľku, koľkých som vybavila z ktorého vlaku. Ľudia prichádzali aj z odpočivárne, kde prespali  a prečkali noc. Rozdávala som bagety, vody, objednávala som taxík. A niekoho, koho som mala poslať do Gabčíkova, asi šiel cez Vrakunský cintorín. Nikto nie sme dokonalý. Z ktorých vlakov boli, netuším, ale viem ktorý vlak zmeškali.

Okienko štatistické – jedna čivava do Brehm, zmeškala vlak ráno o šiestej a nejaké drobné, pôjde vlakom neskorším.

Emir – kocúr jednoročný krátkosrstý – prvý raz v živote som niečo tak zamatové hladkala. So sebou mal jednu piatačku a   jedného prváka a mamičku. Hľadajú školy a ubytovanie v Senci. Už neposielam cez Vrakunský cintorín.

Chýbajú mi autíčka a bábiky. Ľútostivo som sa pozerala na Dmitrija, ako sa  hral na staničnej dlažbe  s malým oranžovým autobusom.

Lízanky – objavila som pod pultom veľkú krabicu lízaniek.

„Ale sú s americkou vlajkou,“ podotkla koordinátorka.

„Nie je to lepšie, ako keby boli s ruskou vlajkou? Je Amerika s Ukrajinou vo vojnovom vzťahu?“ Bránila som si teraz už „svoje“ lízanky.

Neviem, kto tu vynáša smeti, V Ubli to mal chvíľu na starosti Matti. Ale viem kto vynáša klepy - JA.  


28 názorů

annnie
28. 03. 2022
Dát tip

Jojo, pro vztahy je to neočekávaná zkouška...


Abakus
27. 03. 2022
Dát tip

Ja nemám problém s  vydržaním - pokiaľ mi to rodina, deti a  mačky dovolia. Vraciam iba malým dejinným oblúkom, to čo kde kto pomohol mojej rodine. 

Trochu mi najprv covid a  teraz vojna na Ukrajine preriedila priateľov. Ale asi aj to patrí k životu. 


annnie
27. 03. 2022
Dát tip

Jako život na nic. Vydrž...

Jako text skvělý. Tip a.


bixley
27. 03. 2022
Dát tip

To není jeden pár mokrých ponožek, to je bábuška, která jde druhým příkladem.


Andreina
27. 03. 2022
Dát tip

Výborné, psáno s přehledem se špetkou nadhledu. Jo a k tomu toaleťáku bych měla připomínku, chtělo by ho potisknout fotkou Putina.


Abakus
27. 03. 2022
Dát tip

Vojna je posledná vec, z ktorej si myslím, že by som si nemala robiť srandu.  

F.M.R.C. - Inak ďakujem za prečítanie, ono ma  to ani samé nepustilo, kým som veci nedopísala.

bixley - a  to je iba jeden pár mokrých ponožiek.


bixley
27. 03. 2022
Dát tip

Hodnotím vysoce pozitivně nejen literární stránku, ale hlavně Tvou pomoc. Bábuška s mokrými ponožkami mě dostala.


Lili.
27. 03. 2022
Dát tip

Tyhle postřehy tě takříkajíc uchopí a nepustí, zdá se mi jaksi nad tím, hodnotit je, protože vše už bylo řečeno, spíš jako kdyby mě vybízely přečíst si je až do konce a to jsem učinil. Obdiv.


Abakus
27. 03. 2022
Dát tip

Janina6 - nie som skvelá, momentálne hľadám nejaké cvočky  a ticho závidím skaldom v Ubli a  ich nekonečnému usporiadaniu a prehľadu v nich. 


Janina6
27. 03. 2022
Dát tip

Super. Nejen že ty jsi skvělá (to všichni víme), ale taky dokážeš všechno výborně popsat.


ne nádo a ujútno ... krásne porozprávané***


Silene
27. 03. 2022
Dát tip

(Podezírala jsem autorku, že pasovalo by tak k jejímu nonšalantně ironickému stylu.)


Abakus
27. 03. 2022
Dát tip

Silene ďakujem - je to preklep, ale nádherný. Nechávam schválne.

Bartislava

Bartislava

..... 100 krát


Silene
27. 03. 2022
Dát tip

Že výborné počtení, sám čerstvý vzduch a rožek, externě kvituji pointu. / Autorka má podstatnější starosti, ale ještě v prologu uvázl překlep v Blavě; nejde-li o záměrnou aluzi na The Simpsons. 


.. .


Abakus
26. 03. 2022
Dát tip

hrnček by nebol?


revírník
26. 03. 2022
Dát tip

Jsi dobrá, zasloužíš metál.


Starostlivost o babky se ti jednou vrátí ...:o)


Abakus
25. 03. 2022
Dát tip Gora

Gora zabudla si dodať a  skromná! Inak ďakujem za prečítanie.


Gora
25. 03. 2022
Dát tip blacksabbath

Bezvadné, že nás "informuješ", Abakus, a děláš to svým nezaměnitelným způsobem.

Jsi fakt dobrá.


ysslandia
25. 03. 2022
Dát tip

tak toto teda viem / nemáš nosiť kufre,iba kreditku/..

V ubli tie kilá /aj z kufrov / pôjdu raz dva dolu


Abakus
25. 03. 2022
Dát tip

Ysslandia súhlasím, mala by som so sebou niečo robiť a  nejaké to kilo zhodiť.  Vieš o čo je jednoduchšie, byť krehkou ženou a  nechať si nosiť kufre, alebo aspoň tlačiť? 


ysslandia
25. 03. 2022
Dát tip

* silná žena ! 


Abakus
25. 03. 2022
Dát tip Alegna

Alegna - rada som pobavila, nič viac si od  toho nesľubujem, no možno jednu obloženú bagetu. V škatuli s  nápisom croisanty sa  totiž na moje veľké sklamanie skrývali letáky.


Abakus
25. 03. 2022
Dát tip

Ahoj Ysslandia, zajtra som tam opäť, ale vrátim sa  do Uble len čo  sa moje potomstvo vylíže z covidu a bude mať kto strážiť moje mačky. 


ysslandia
25. 03. 2022
Dát tip

*oprava * akčnosť


Alegna
25. 03. 2022
Dát tip

:-) Mám ráda tvoje podání vynesených klepů, obdivuju tvoji energii, tvůj nadhled a tvou pomoc .....


ysslandia
25. 03. 2022
Dát tip

Páči sa mi tvoj nadhľad a akčnosti,ktorou to dávaš...jemný sarkazmus vtesnany do zážitkov, taká fajn človečina.. niektoré pasáže opäť na mňa "horúce"...tečie nám v kúpeľni umývadlo.../EMIR-mozno zasa slovosled...ale !!! Ypsilonky dnes sedeli ! Rada som čítala


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru