Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

ZA JERUZALÉMSKÝMI HRADBAMI

04. 04. 2022
11
18
270
Autor
Dan TM

ZAJERUZALÉMSKÝMI HRADBAMI

 

Dny pašijového týdne

jako schody

Nahoru

 

Oj, křížu, křížu…

moravská píseň velikonoční

Temně rudé víno Mikulova

v zahradě Josefa z Arimatie

Křižovatky mých skutečných světů

 

Bezprostředně pod Golgotou

je dnes autobusové nádraží

Arabští řidiči posedávají ve stínu

Nad Damašskou bránou střeží

Izraelská hlídka

 

Světlo, stín

Noc a den

Život i smrt

Plynutí času

Při stálém tlukotu srdcí

toužících středem hrudí

 

Dny pašijového týdne

jako schody

Nahoru

 


18 názorů

Markel
19. 04. 2022
Dát tip

souzním *


Bačkovský
15. 04. 2022
Dát tip Dan TM

Dny pašijového týdne

jako schody

Nahoru

 

Hrob Josefa z Arimatie a rudé víno Mikulova

Křižovatky 

rád jsem se do zahrady vrátil


Gora
15. 04. 2022
Dát tip

Dobrý vhled - po schodech kráčí čtenář s tebou... jen tam, kde verš navazuje, dala bych malé písmeno...

ZAJERUZALÉMSKÝMI - ZA JERUZALÉMSKÝMI


Alenakar
11. 04. 2022
Dát tip

Dane,

já se o křesťanské tradice až tak nezajímám. Včera ale byla Květná neděle a v rádiu mluvili o lidových tradicích spojených s tímto dnem. Na některých vesnicích se prý praktikovalo "vodění Jidáše". Představoval ho  chlapec oblečený do šatů ze slámy. Až průvod prošel vesnicí, chlapci slaměný oděv svlékli a spálili ho. Představovalo prý to "změnu identity..."

To pálení Jidášova oděvu mě inspirovalo k tomu, že jsem některé své básničky v souvislosti s oním mystickým datem "spálila"( = smazala). Myslíš, že jsem tím trošku změnila svou identitu?


snad nám ta cesta někdy vyjde...


Dan TM
08. 04. 2022
Dát tip

No, ano i ne. Pro mne je to místo, kam se vrátí židovský Král, kterému jsem vydal svůj život. Pupek světa duchovně, kulturně, lidsky. Ta ostatní místa, o kterých jsi se zmínila, jsou pro mne zajímavá úplně jiným způsobem. Ale to je na debatu někde v klidu u dobrého pití, rozhodně ne na Písmáku nebo na nějaké sociální síti.


Alenakar
08. 04. 2022
Dát tip

Dane,

každé místo na zemi, ke kterému se vtahuje nějaké staletá tradice a ke kterému směřují rok za rokem davy věřících, má zvláštní magickou atmosféru. Uvádí lidskou duši do zvláštního mystického stavu, který může člověka proměnit.


Dan TM
07. 04. 2022
Dát tip

Milá Alenakar, děkuji za tvoje slova. I když v naší církevní tradici nehrají svátky (obecně) takovou roli, jako třeba u katolíků, Velikonoce jsou přeci jen jakýmsi ústředním bodem. Jeruzalém, a vlastně celý Izrael, je úžasné místo!


Dan TM
07. 04. 2022
Dát tip

Děkuji!


Dan TM
07. 04. 2022
Dát tip

Moc děkuji! Jsi vždycky tak laskavá...


Dan TM
07. 04. 2022
Dát tip

Ano, to je silná píseň!


cassy
07. 04. 2022
Dát tip

působivé řádky v předpokoji svatého týdne...


Alenakar
05. 04. 2022
Dát tip

Život i čas se dají vnímat skrze určitou vztažnou soustavu, ve které naše mysl běžně funguje. Před chvílí jsem četla textík, který vyjadřuje, jak vnímá běžný večer ve městě divák detektivek a milovník poručíka Columba, teď se zase mohu seznámit, jek prožívá skutečný pastor (?) pašijový týden...

Zajímavé - vnímat skutečnost skrze to, co jsem, nebo skrze to, v co veřím. Tip.


Abakus
05. 04. 2022
Dát tip

Tiež patrím k tým, čo tam neboli. Páči sa mi to. 


Benetka
04. 04. 2022
Dát tip Jarmila_Maršálová

Izrael... Tam jsem taky... Nebyl.

Jinak skoro vždycky když slyším/vidím slůvko Jeruzalém tak mi tam okamžitě naběhne:

https://www.youtube.com/watch?v=tbdgA_awZ8I&ab_channel=MarcelaPelik%C3%A1nov%C3%A1


Dan TM
04. 04. 2022
Dát tip

Děkuji Danny, cestuji do Izraele relativně často, miluju to tam. 


Danny
04. 04. 2022
Dát tip

byl jsem v Izraeli v letech 1994 a 1995, poznávací aktivity v rámci Židovské obce, taky se tam mísilo to moderní s tím starověkým, třeba na Jeruzalémské univerzitě jsem obdivoval nějaký počítač :). tip za dobré pojetí kontrastů v této básni.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru