Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Dívka a moře - Nudle s mákem II.

05. 04. 2022
10
24
377
Autor
Andreina

Jsme na konci této krátké povídky a kdo nemá rád nudle nebo buchty s mákem, myslím, že o moc přichází.

Zítra nás čeká vstup do opět trochu jiného světa mořských obrů.

Nudle s mákem

(březen 2003)

II.

 

Po večeři zamířila k Plešounově kajutě. Klíč trčel zvenku v zámku. Po chvíli váhání odemkla a opatrně strčila hlavu do dveří. Kormidelník ležel na lůžku otočený obličejem ke stěně.

„Plešoune,“ zavolala tiše, aby ho nevzbudila, pokud spí.

Otočil se a pohlédl na ní očima plnýma slz, byl to smutný obrázek.

„Můžu dál?“ zeptala se.

„Jestli se nebojíš, tak pojď, už jsem dobrej.“

Dodala si odvahu a usedla na pelest: „Přišla jsem se omluvit za ránu prutem.“

„To nic. Udělala jsi dobře, nic jinýho jsem si nezasloužil.“

„Co mám zejtra uvařit? Na co bys měl chuť?“ zahrála na Plešounovu citlivou strunu.

Zasněně se zahleděl na strop, několikrát polkl a potom mu obličej rozzářil úsměv: „Něco sladkýho. Miluju sladký, ale v posádce podporu nenajdeš. Jsou to masožravci.“

„To nech na mě,“ ujistila ho a zvedla se k odchodu, „nechám odemčeno.“

„Ne,“ zavrtěl hlavou, „šéf by nás sjel oba. Zamkni!“

 

Druhý den se od čtyř ráno otáčela v kuchyni. Všechny ingredience měla k dispozici, včetně kilového sáčku s mákem a sušené droždí. Vše  přivezla v lednu spolu s moukou a kysaným zelím. Jediným problémem byl mlýnek, ale poradila si. Nejprve zadělala kynuté těsto a potom sedla k hmoždíři. Tlouct samozřejmě mák nešel, ale obstojně se jí podařilo zrnka třít. Zalitá potem skončila po dvou hodinách před hromádkou, která jakž takž vypadala k světu. Zapnula troubu a po půlhodině vkládala dva pekáče buchet.

Většinou připravila snídani pro posádku formou jednoduchého  bufetu. Dnes na stole před Plešounovým místem stály dva talíře plné do zlatova upečených buchet bohatě sypané cukrem. Vůně se nesla celým podpalubím a přilákala strávníky dřív, než tomu bývalo jindy.

Zpočátku nikdo nezvyklé bochánky nekomentoval, ale po chvíli se ozval zvědavý Čočka: „Co to je?“

„Buchty s mákem, nic pro tebe. Urazím ruce každýmu, kdo na ně sáhne. Jsou pro Plešouna, až ho šéf pustí z kajuty.“

„Pokud bude v pořádku,“ zvedl se šéf, jemuž dívka připomněla kormidelníkovu existenci, „jdu se na něj podívat.“

Po chvíli se vrátil v doprovodu Plešouna, který zůstal stát ve dveřích s pohledem upřeným do podlahy a mumlal omluvu za včerejšek.

„Nech keců a podívej, co máš na stole,“ zarazil ho Pumpička, „chcem taky ochutnat, ale Prcek to zakázala.“

Plešoun udiveně pohlédl na buchty, potom stočil pohled k dívce: „Ty?“

„Jo,“ kývla.

Obřadně usedl na židli, přisunul talíř, ukousl kousek buchty a s rozzářeným obličejem přejel pohledem kolegy.

„Mana nebeská,“ prohlásil, když polkl, „Prcku díky, jsi kouzelnice.“

„Plešoune, nebuď hamoun,“ ozval se Zrzoun, když viděl, jak do bezedného kormidelníkova žaludku mizí obsah talíře.

„Tak si vemte,“ postrčil jedlík druhý talíř doprostřed stolu, ale první láskyplně objal, aby někoho nenapadlo sáhnout i do něj.

 

Nejen pro Plešouna, ale celou posádku neměla být snídaně jediným gastronomickým překvapením dne. Sice odsouhlasili, že občas by mohla místo vajíček na všechny možné způsoby, uzenin a různých toastů upéct nějaký koláč, ale přesto si nebyla jistá, zda to v poledne nepřehnala.

„Protáhnou nás pod kýlem,“ zachmuřeně předpovídal Čočka, když válečkem zpracovával těsto do velkých placek, které odnášela usušit do jídelny.

„Taky si nejsem jistá. Radši se zamknem v kuchyni a okýnko zabedníme,“ navrhla.

I když jako kuchaři mohli obědvat dřív, a za hlavní jídlo dne byla na lodi považována večeře, většinou jedli s ostatními v jídelně. Nakonec riskli případnou odvetu. V jídelně panovalo naprosté ticho a kromě Plešouna, který si evidentně pochutnával, nikdo nejedl. Ještě než usedla ke stolu, sáhla okénkem do kuchyně pro půlmetrovou mačetu, kterou používali místo sekáčku na maso. S patřičným důrazem ji položila na stůl a rozhlédla se po posádce.

„To, kdybyste měli k dnešnímu obědu výhrady. Useknu hlavu každýmu, kdo na mě zkusí sáhnout. Čočka za nic nemůže, byl to můj nápad,“ vzala odpovědnost na sebe.

„Copak jsem nějakej Talián, abych žral placatý špagety,“ mračil se Zrzoun a píchal vidličkou do centimetr širokých a tři centimetry dlouhých pásků těstovin sypaných mákem s cukrem a zalitých přepuštěným máslem.

„Tohle nejsou žádný placatý špagety, ale poctivý nudle s mákem. Neurážej je,“ zamračila se, s rukou významně položenou na mačetě.

„A kde je maso?“ vyhrkl zamračený Pumpička.

„K čemu?“ zastal se kuchařů Plešoun. „Je to výborný. Prcku, tohle můžeš dělat častějc.“

„Chraň tě Pán Bůh,“ přidal se na stranu nespokojenců šéf.

„Už to někdo kromě Plešouna ochutnal?“ zeptal se Čočka, který již vypucoval talíř. „Vždyť je to dobrý.“

Nakonec se nudle s mákem, typicky nefrancouzské jídlo, dočkaly na palubě Mary zasloužené amnestie. Byly zařazeny na jídelníček, i když existovalo omezení ohledně četnosti.

 

- konec -


24 názorů

Andreina
02. 02. 2023
Dát tip

Carmino, tak s tímhle problémem se potýkám od počátku a nikdy jsem nenašla cestu ven. V průběhu psaní dalších povídek jsem se proto snažila víc používat dívka, kolegyně, nebo prostě v prou textu oslovení zcela vynechat.


Carmina
26. 12. 2022
Dát tip

Mám k tomu kritickou poznámku, tak raději předesílám, že mě ty povídky moc baví a čtu je s velkým nadšením. Ale strašně mě tahá za uši "TA PRCEK" .. pro mě je to "TEN PRCEK" i když je to holka. Je to stejné jako třeba Miláček .. říkáme ten můj miláček, i když je to žena. Není to "Ta miláček mi dneska udělala dobré nudle". Případně "ta Brouček mi upekla buchty" .Stejně ta "To moje zlato" si podrží střední rod, i když je přezdívkou pro ženu.   


Andreina
06. 04. 2022
Dát tip

Ivi, stačí vyválet placky, nakrájet, uvařit a potom už jen dobrou chuť, co Ti brání.


Mák teda nemusím, ale tu vůni pečených buchet cítím až sem......P.S. nudle bych si dala ... s tvarohem, cukrem a máslíčkem:-)))))


Andreina
06. 04. 2022
Dát tip

Květoni, myslím, že máš naprostou pravdu. Jídlo zpravidla nezklame a leccos v povídce dokáže vylepšit.

Co se týká převážení máku dnes to netuším. Co však vím velice dobře, jsou obecně problémy s potravinami. Při návratech na loď s sebou většinou vozím minimálně jedno zavazadlo plné nějakých českých pochutin nebo ingrediencí, abych kolegům na lodi trochu zpestřila jídelníček. Pokaždé je to velký boj s vyřizováním povolenek, aby zavazadlo celňáci pustili do letadla. Na jedné straně jsou omezení vývozu a na druhé i dovozu. V mých povídkách dojde i na takové situace.


Jedlé povídky mívají na Písmáku tradičně úspěch a nutno říct, že ten tvůj je zasloužený. Už jen ta představa čerstvě upečených buchet zvyšuje mučivou slinivost v ústech na úroveň desátého stupně Pavlovovy škály. 

Tak mě napadá, může se mák legálně převážet přes hranice, nebo jenom pašovat?


Andreina
06. 04. 2022
Dát tip

Mirku, dík za pozdrav.


Delfín
05. 04. 2022
Dát tip

Andrejko, jsem hlavně smolař, že jsi tak daleko! Buchtu s mákem jsem neměl léta...:-(

Měj se, maková panenko!:-D


Andreina
05. 04. 2022
Dát tip

Aru, člověk s velkou fantazií v našem řemesle dlouho nevydrží, protože při představě, co ho pod vodou může potkat to brzy vzdá nebo nepřežije. No, akdyž chybí fantazie v nějakém směru, tak chybí celkově. Co bys proto od nich chtěl.


Aru
05. 04. 2022
Dát tip

já je chápu, když člověk něco nezná a má malou fantazii, tak to je vražedná kombinace :D


Andreina
05. 04. 2022
Dát tip Gora

Ireno, děkuji za zhodnocení a zkusila jsem vypusti to poslední slovo. Měla jsi pravdu, je to tak lepší. 


Andreina
05. 04. 2022
Dát tip dievča z lesa

Maruško, myslím, že na konec byli všichni spokojeni, a co si budeme povídat, z dobře napapaného chlapa je beránek.


Andreina
05. 04. 2022
Dát tip

Kočkodánku, dneska jsi mne veršíky fakt pobavil, díky. A ten český původ je tady obrovskou výhodou, protože kam se hrabou ostatní kuchyně na tu českou.


Gora
05. 04. 2022
Dát tip

Tak jsem dočetla - a hledala, co bych mohla mít za "připomínky" - kde nic, tu nic. Snad - poslední věta, poslední slovo /připadá mi již navíc, zbytečně.../.

Vypsaná ruka, shledávám, a pečlivost k tomu. Prima...


chi ... krásny makový koniec***


Kočkodan
05. 04. 2022
Dát tip Gora

V jídelničce Mary

ozývá se mlaskot,

men enjoy meal very,

Prcek, nejen maskot,

také zdatná kuchařinka,

chceš-li little cook,

své umění předvádí

(český původ nevadí),

zřídka někdo z mužstva blinká

či kouká jak puk,

dásně pilně šrotují,

nikde žádný botulin,

v každé hubě ráj,

že se blbě maj,

tvrdili by jenom lháři,

pánové i s ženou září.


Andreina
05. 04. 2022
Dát tip

Aničko, takové vzpomínky u mne mívají špatné knce. Skončím většinou v kuchyni u obrovské hroudy těsta a zapomínám na svět. Potom se všichni svorně přejíme. Ne to je špatně, přežereme.


8hanka
05. 04. 2022
Dát tip

si úžasná, znova tento príbeh čítam a znova som dojatá Tvojou pozornosťou a dobrotou, ráno o štvrtej chystať kolegovi buchty, to je niečo...

keď na mna príde mlsná a nechce sa mi párať s rezancami, postačia nakrájané rohlíky namočené v mlieku, posypané makom, cukrom a štedro poliate maslom, u mamy som milovala buchty na pare  posypané makom, cukrom, poliate maslom, nadýchané obláčiky plnené lekvárom, lepšie ako od nej som nejedla...skvelé boli aj s mletými orechami či Grankom pre deti....dala by som si, no čas nevrátim...


Andreina
05. 04. 2022
Dát tip

Jaroslave, potěšil jsi mě. Já mím ráda hodně máku, cukru a také hodně omaštěné.


Andreina
05. 04. 2022
Dát tip

Mirku, máš velké štěstí, že mám smysl pro humor.


revírník
05. 04. 2022
Dát tip

Jsi můj člověk. A hodně máku!


Delfín
05. 04. 2022
Dát tip

Víte, co je buchta s mákem?

(Prcek v kuchyni!)

;-P


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru