Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Lepší život

Výběr: Gora, Zajíc Březňák, Biskup z Bath a Wells
28. 07. 2022
20
41
737

Martin se rozhodl uvěřit, že mu filosofie pomůže k lepšímu životu

Najel na ni jak na cvičební režim nosil ji jak sako mluvil jí jako jazykem

Používal ji jako cvičebnici modlitebnu posluchárnu kazatelnu

Měl ji rád jako svou přemýšlivou mlčenlivou ženu

S vlnitými šedivými vlasy

 

Navečer u vína v zapadlé slovenské kavárničce v Bratislavě

Pod platany v intimním přítmí podniku kreslil Ivan černým pastelem obrysy tmavovlasých hlav

Bylo zataženo a meteorologické stanice s povzdechem pozorovaly blížící se tlakovou níži

Jan za barem leštil skleničky na archivní Zweigeltrebe pro Martina

 

Jan se rozhodl uvěřit, že mu fitness pomůže k lepšímu životu

Najel na přísný cvičební režim, nosil svaly jak tričko mluvil jimi jako jazykem

Používal je jako cvičebnici modlitebnu výrobní halu kazatelnu

Miloval fitness jak Martin miloval filosofii

Jako svou náročnou ctižádostivou ženu

S krátkým odbarveným sportovním sestřihem

 

Navečer u vína v zapadlé slovenské kavárničce v Bratislavě

Kreslil Ivan černým pastelem obrysy Janovy hlavy sklánějící se k Martinovi

Dvojice prosvítala skrz cingrlátka na kraji starých ošumělých lamp

Ruce žilnaté od těžké činky prsty zvyklé otáčet lehké stránky knih

 

Ivan se rozhodl uvěřit, že mu umění pomůže k lepšímu životu

Kreslil, kamkoli přišel, v kuchyni prstem do mouky, nosil tvorbu jak peří na klobouku

Používal umění jak cvičebnici modlitebnu andělský kúr kazatelnu

Miloval umění jak Martin filosofii a Jan posilovnu

Jako svou přelétavou, věčně hledající ženu

S rozevlátou hřívou dredů, copánků a peří

 

V archívním Zweigeltrebe se odrážely rozkousané okraje drobných stropních svítidel

Kovové odlesky cingrlátek na lemu starých ošumělých lamp

Ruce žilnaté od činky, prsty zvyklé hladit stránky, nehty ukoptěné od černého pastelu

Natáhly se před sebe

 

Martin zvedl sklenici, Ivan zvedl sklenici, Jan za barem přitiskl k ústům téměř vyprázdněnou láhev

V zapadlé kavárničce v Bratislavě pod platany na chvíli zavonělo syté tmavé víno

Vůně proměnila kazatelnu modlitebnu v tichou zahradu v černém podvečerním slunci

A aspoň na chvíli přehlušila omamné vysilující aroma

Lepšího života


41 názorů

Alenakar
před 10 měsíci
Dát tip

Zoroastere,

komunikace s tebou pro mne už nemá sebemenší smysl. Měj se pěkně, končím s tebou a přeju ti hodně úspěchů na Písmáku.


Alenakar
před 10 měsíci
Dát tip

Zoroastere,

důsledky globálního oteplování třeba v Africe, v Arktidě nebo v Antarktidě může už opravdu ignorovat jen nějaký zarytý klausovec, který před všemi katastrofami dneška zavírá oči, aby si uchoval svou ideologii. 


Alenakar
před 11 měsíci
Dát tip

Zoroastere,

jak se dá asi čekat, mám názor přesně opačný: žádné "století žen" neexistuje, protože se ženské pohledy na svět v současnosti prosazují jen ve velmi omezené míře.(Mám na mysli zaměření na vztahy a rodinu, na prostý, jednoduchý život, ve kterém jsou důležitější city než materiální požitky.) Političky a ostatní vlivné ženy jsou totiž jen chlapi v sukních (další Skotové...), kteří se snaží urvat si svůj díl žvance.

Ale na apokalyptické vizi blízké budoucnosti se shodneme. Člověk se možná vzpamatuje teprve až série velkých přírodních katastrof vyhladí část lidstva. A nebo se taky nevzpamatuje nikdy.


Alenakar
před 11 měsíci
Dát tip

Zoroastere,

stačilo by jen navštívit současné věznice a porovnat si počty vězňů a vězenkyň, třeba konkrétně vrahů a vražedkyň.  Myslím, že jsou "obory lidské činnosti", ve kterých muže nikdy nedoženeme.

Ženy jakožto matky jsou v průměru už od přírody méně sobecké a obětavější než muži, čímž ovšem nijak nezpochybňuji to, že jsou i špatné matky a skvělí otcové. Feministky - intelektuálky je ve veřejném prostoru nejvícer slyšet, protože je pro novináře (novinářky) zajímavé jim dávat slovo a protože se umějí vyjadřovat.  Obětavé ženy, které místo diskusí hlavně něco dělají, jsou zticha, neboť: (jak praví Lao ć) "Ten, kdo ví, nemluví. Kdo mluví, neví".

V taoismu převládá ženský princip jen velmi mírně, neboť principy Jin a Jang musejí být v rovnováze. Svět v současnosti ničí to, že mužský princip Jang v lidské společnosti brutálně převládá.


Alenakar
před 11 měsíci
Dát tip Gora

Zoroastere,

aha - tak tedy všechny nešťastné ženy si za  svůj zlý osud mohou samy...  Muži naopak nemohou nikdy za nic. Nežiješ náhodou na nějaké jiné planetě?  Jistěže existují i "zlé" ženy, ale bezohledných, sebestředných a sobeckých mužů je neporovnatelně víc. Pro spoustu chlapů je jejich velké ego a "skvělá" image víc než jakýkoli vztah. Snad máme právo udělat si z takových načechraných pávů občas legraci a pobavit se mezi sebou (třeba i prostřednictvím básniček) o oněch "nepodstatných" vztazích, které pro tebe nic neznamenají. 

A že my neděláme nic pro Písmák, zatímco ty jsi pro komunitu velkým přínosem?     Vždyť se stačí jen podívat, jakou má kdo čtenost, když už pominu tipy a výběry.


Biskup z Bath a Wells
před 11 měsíci
Dát tip Lady de Winter, Danny

On nebyl D'Artagnan, ale on byl Mylady a vlezlo mu to na mozek.


Danny:


Lady de Winter
před 11 měsíci
Dát tip Biskup z Bath a Wells

Merde! Tím se všechno vysvětluje! 


Danny
před 11 měsíci
Dát tip Lady de Winter, Biskup z Bath a Wells

on byl totiž v minulém životě D'Artagnan takže má na tebe pifku ;)


Lady de Winter
před 11 měsíci
Dát tip Biskup z Bath a Wells

Ještěže sem konečně vstoupil skutečný muž a charakter, aby nám pověděl, jak to je. Rozhodně se neomezuj ve svém lání, kazateli soucitu s neurastenickými ženami, jen houšť, visíme ti na rtech (a rozbouřená diskuse nám zvedá viditelnost na sítích, ale pst).


Alenakar
před 11 měsíci
Dát tip

Zoroastere,

uf, nevěděla jsem, že jsi až takový misogyn. Skoro se začínám ptát, jestli za tím nebude něco osobního. Nemáš třeba v zaměstnání zlou šéfku? Nepřeskočila tě nějaká schopnější pracovnice v kariérním postupu?

Vůbec jsem nepostřehla, že by v dílku LdW byla nějaká "plytká verze ženské filosofie pohrdání vším snažením". Myslím, že je to spíš o tom, že narcistická mužská image se může opírat o filozofii (asi tvůj případ), umění nebo fitness a parterský vztah je jen takovou celkem bezvýznamnou kulisou k spektalurární domonstraci toho, kým muž je.


Lady de Winter
před 11 měsíci
Dát tip Gora

Wow, to jsem to teda dostala, a hned pod třemi básněmi najednou! Není to málo, Antone Pavloviči? 


Zrovna jsem psala pod jinou báseň, že pro autora podle mě neexistuje větší čest, než když někdo jeho texty čte opakovaně a vrací s k nim. I kdyby tím vlastně odhaloval i slabiny toho textu. Děkuju za komentář. :) 


Josephina
03. 08. 2022
Dát tip Gora

že mu pomůže k lepšímu životu ... to je přece málo! ... zaujetí, vášeň pro danou činnost je přece daleko víc ...


Díky Vám oběma za tipy a za komentáře! :) 


Štírka
02. 08. 2022
Dát tip

Je to o víře – o upnutí se k čemukoliv, co pomůže vytvořit jistou kostru a smysl života – kolik lidí tohle má! Je to alternativa jistých zcela se opakující ch situací ve kterých se odehrávají třeba jiné životy, které jsou  o práci jídle sexu televizi. Úžasně napsané! Neotřelý pohled na věc! Díky za perfektní počtení po ránu..


Moc pěkná próza s refrénem! Krásně jsi ji uzavřela omamně vysilujícím aroma. Fakt dobré!


Lady de Winter
01. 08. 2022
Dát tip Zajíc Březňák, Biskup z Bath a Wells

Lepší než život, to mi asociuje takový ten díl Červeného trpaslíka, co skončil úplně příšerně  :D 


Nakonec člověk uvěří, že je filosofie (posilovna, umění...) lepší než život.


Děkuju Vám všem za komentáře i za tipy, mám velkou radost, že se báseň líbí. :)


Philogyny
29. 07. 2022
Dát tip

Je to jako ježek v kleci. Naskočil mi při čtení i kamarád gay. Tleskám, mistrný kousek. Ráda tě čtu. 


lawenderr
29. 07. 2022
Dát tip

za mě hlavně ten závěr, tam kdybys uhnula o jediný slovo, tak by ten text odešel do polí a ani nezamával - obdivuju, jax udržela. Ale umně nalíčené celé - je to past! a já se chytla


Danny
29. 07. 2022
Dát tip

super, vtipné, inteligentně napsáno, rozhodně Tip


yss
29. 07. 2022
Dát tip

Pre mňa veľmi výrazný a kvalitný text, páči sa mi to navrstvovanie motívov, ktoré sa kulminuje v nových pozíciách, nabaľuje do istej trpkosti, existencionalnej úzkosti, irónie, text pekne rozbehnutý, motivuje čitateľa otázkami, ako to bude ďalej, a ďalej, sú tam emócie, čistá pichľavá práca s jazykom.vyborné čítanie pre mňa


Janina6
29. 07. 2022
Dát tip

Výborné... slova, co mají oči, a vygradované to je, neuvěřitelná poezie, dodala mi chuť tady zase něco "doopravdy číst"... A dokonce mám pocit, že tomu i rozumím :-) Díky.


Alegna
29. 07. 2022
Dát tip

Početla jsem si.


Gora
29. 07. 2022
Dát tip Janina6

Perfektní poezie v próze, moc mě baví tvé metafory... Obsah v podobě minipříběhů je trefný, dnes je snadnější stát se "fanatikem čehokoli" než kdykoli dřív.

Četbu mi tentokrát nenarušily ani verzálky na začátku všech vět. Snad jen - víckrát užité slovo - jak.


Alenakar
29. 07. 2022
Dát tip

Je skvělé něčemu věřit a na něco se upnout...

Teď právě s někým tady na Písmáku vedu světonázorovou diskusi a ten někdo je zarytým materialistou. Dost se podobá všem pánům, o kterých tady píšeš. Oni vesměs hledají něco, co by jim pomohlo k lepšímu životu a mohou se svobodně rozhodnout, jinými slovy vlastně "nevědí, co by roupama dělali". Jejich vztah k filozofii nebo k náboženství by se prudce změnil, kdyby to třeba byli Ukrajinci nebo Rusové a museli by příští týden narukovat, nebo kdyby jim pan doktor oznámil, že mají rakovinu.

Tip za "obsahovku", jakých tu moc není.


annnie
29. 07. 2022
Dát tip Janina6

Je to skvěle napsaný, výborný obrazy. A ten (posmutněle) ironickej závěr - lahůdka! Annin výběr


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru