Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Šedivý kohout (1. část)

11. 01. 2023
13
30
488

„I am just a dreamer,

but you are just a dream,

You could have been

anyone to me.“

                                                                           Neil Young

1

 

Zřízenec mě dovedl k autu s modrým majákem. Než se vypařil, stačil cosi pošeptat řidiči sanitky.

„Taky si pro vás mohli dojet,“ vyštěkl na mě řidič. „Nejsme taxi služba.“

Zalapala jsem po dechu. Mohli si pro mě dojet. Jenže kdo? Mám vůbec rodinu?

Pokusila jsem si vybavit konkrétní jména, tváře. Bez úspěchu, vše zůstávalo skryté v paměťovém trezoru, jehož heslo jsem neznala.

Po nastartování motoru se ozvalo country rádio s jakýmsi hitem. Rozbolela mě z toho hlava. Nejradši bych si stáhla okénko a nasála mrazivý, čerstvý ranní kyslík, ale nechtěla jsem obtěžovat.

„Musela jste spadnout z velké výšky,“ sdělili mi v nemocnici.

„Pořád si nemůžu na nic vzpomenout, nepamatuju si ani svoje příjmení.“

„To je při úrazech hlavy běžné, Alice,“ konejšil mě vousatý neurolog, který vypadal jako loupežník. S laskavými slovy poté přispěchala i usměvavá sestřička s dlouhými černými vlasy.

Civím přes zamlžené sklo. Doufám, že v něm nezahlédnu svoji tvář, kterou bych nemusela poznat.

Vůbec netuším, kam jedeme.

Projíždíme kolem Kobylis. Musela jsem tu jet stokrát, tisíckrát. Marně se snažím vybavit si některou z cest, aspoň jedinou. Trošku mě uklidňuje, že tohle by nedokázal ani člověk bez amnézie.

Když zastavujeme před šedivým činžákem se znakem kohouta, rozklepu se. Nic mi to neříká. I odsouzený, kterého vedou na popravu, je na tom lépe než já.

„Tak jsme tady.“

Všimla jsem si jakéhosi pobudy, co postával u vchodu opřený o berle a čučel na mě.

„To je Luboš Hlušina,“ představil nás řidič.

„Co já s tím?“

„Luboš Hlušina, váš manžel.“

Váš manžel?

„Nemám manžela,“ přerušila jsem ho, „a i kdyby, rozhodně…“

Neoholený vrak v proděravěném šedivém kabátu a můj manžel? Tomu neuvěřím, i kdyby mi to tvrdil sám pan primář.

Chtěla jsem se zeptat řidiče, ale ten mezitím odjel.

„To mi nic neřekneš, Alice?“

Jeho hlas se mi zavrtával do mozku. Odkud znal moje jméno?

„Pojď domů...“

„Nikam nejdu,“ odpálkovala jsem ho.

Nepřestával mě probodávat očima.

Uteč, našeptával mi mozek, jenže nohy se rozklepaly tak, že to nešlo zastavit. Proto jsem se nebránila, když si hodil přes rameno moji tašku. Došoural se k vchodovým dveřím, které mi podržel.  

Vešla jsem a nasála známý smrad rozmatlaného prachu a citrónového jaru.

„Bohužel zas nejede výtah,“ řekl omluvně. „Budeme si to muset vyšlapat po svých.“

Schody nebyly vysoké. V mezipatrech jsme si brali pauzu na vydýchání.

To naše ploužení se nakonec vyplatilo, vystoupali jsme až do pátého patra.

„Vítej doma.“

Doma? To zcela jistě ne. Jenom si potřebuju sednout, napít se a trošku se srovnat.

Hlušina zavřel dveře. Odkopl venkovní pantofle a nazul se do kostkovaných papučí.

Asi bych se měla taky zout, napadlo mě.

Pak jsem se zarazila.

Nad botníkem se na mě mračila protivná, opuchlá stařena se zafačovanou hlavou a očima rudýma od pláče.

Bože, pomyslela jsem si při pohledu do nemilosrdného zrcadla. Vážně jsem to já?

 

(...)


30 názorů

Janina: díky a věřím tomu, že to bude pořád o kus uvěřitelnější... i když je tam časem jeden šok, možná víc... ;-)

Jinak tvoje výtky beru, ale pokud by věděla, kdo je, kam jede apod., tak už by z toho nebyl tenhle příběh... 


Janina6
před 11 měsíci
Dát tip Gora, Biskup z Bath a Wells

Tak jsem s velikým zpožděním, ale přece, začala číst tvůj "seriál" :-) První díl mě rozhodně zaujal a četlo se mi velice dobře - jsi šikovný vypravěč. Žádné výrazy mi nevadily, no, možná u těch schodů "nevelkého vzrůstu" jsem měla pocit takové té přílišné snahy o vtipnou hlášku... Zaráží mě spíš "technické" záležitosti -  apříklad jak je možné, že ji vezou domů z nemocnice a ona ještě ani neví, že má manžela. Museli přece informovat rodinu, když zjistili její totožnost. A pokud její rodinou je ten manžel... Chápu, že při ztrátě paměti ho nemusí poznávat, ale to, že je vdanà, by jí snad v nemocnici měli sdělit, ne?

Proč se manžel ani nestavil v nemocnici, je taky divné, a pokud na ni působí tak odpudivým dojmem, nechápu, že s ním vůbec jde... Prostě, čte se to dobře, ale s uvěřitelností màm problém už teď.


lawenderr
před 11 měsíci
Dát tip

tahle část mi taky nejpřijde úplně špatná :) to zakončení v totálním zmatku je docela osvobozující :) jen bych to asi zhutnila ... moc vsuvek, přemýšlení, málo děje - ale vývoj příběhu čtenáře správně napíná ... teda za mě


niniw
před 11 měsíci
Dát tip Gora

prečítala som si zatiaľ 6 častí

zaujali ma, určite dočítam

trocha mi vadili  ... ako to nazvať ...   humorné opisy (dlaždičky v kúpeľni a pod.) 

v ďalších častiach si už z tých opisov ubral, a tam kde boli, mi vôbec neprekážali - skôr naopak - vyzdvihli tvoj štýl písania

oceňujem aj to, že to píšeš z pohľadu ženy - ide ti to dobre, uveriteľne


vrátila jsem se ještě k jedničce......"Musela jste spadnout z velké výšky,“ ..pořád dumám co se jí stalo a proč on má berle.....snad to v dalších dílech objasníš....smad se z toho nevyjeví nějaké krimi...zatím u mě dobrý...podle mě bys měl psát rychleji neboť mě to zaujalo a dychtím po dalším:-))))


K3
25. 01. 2023
Dát tip

Jen dodám, že se mnou ležel v nemocnici kluk který se dostal až do blatníku auta. Asi nákladního. Celý byl hodně spálený, obličej nevyjímaje a ztratil paměť. Musel se učit znovu číst a psát. Ale měl jsem z něj i trochu dobrý dojem, nebo se mi to zdálo, jako kdyby byl zvědavý co přijde...


Jsem rád, jestli to dokázalo zaujmout.

A co se týče těch výrazů, jo, chápu, co tím myslíš, nebo co ti na tom vadí (může to být nicneříkající/na efekt) ... tady je toho možná moc na malém prostoru. Každopádně děkuju, jsem rád za zpětný pohled.

A pořád je co pilovat. ;-) 


K3
25. 01. 2023
Dát tip Gora

Nějak jsem tohle přehlédl. Asi je to tím, že příběhy na pokračování obvykle nečtu. Tohle nejsou dlouhé části a také to ve mně vzbudilo zvědavost, takže budu číst dál.

Co se mi nelíbí: mluvit o pohřbu rodičů jako o funuse. 

Co mi trochu vadí: výrazy typu dlaždičky v koupelně; neoholený vrak; rozmlácená flétna; plachetnice plná piva; nevelkého vzrůstu... Nevím, zda jsi si toho vědom, je to takový nešvar (zlozvyk,) který lze odstranit. Měl jsem taky nešvary, sice trochu jiného rázu, ale rovněž zlozvyky. Na doporučení písmáků jsem je opravil a při zpětném pohledu jsem uznal, že měli pravdu:).


Biskup z Bath a Wells
16. 01. 2023
Dát tip blacksabbath

no, kouzelník asi ne ;)


uf...toto začalo....co přijde?


Snad to není zas až tak moc drsné, i když ta představa ztráty paměti/sama sebe je samozřejmě lehce děsivá... ;-)

 


Je to drsné. S podobným tématem jsem se už setkala a jsem zvědavá, co bude dál.


Aru
12. 01. 2023
Dát tip

tak to stačilo jen zalistovat v dílech, ale dělej to u všech na celém Písmáku :D

to si nemyslím, pokud zůstane emocionální stopa, je jedno jestli se váže na skutečnou, nebo vybájenou vzpomínku, ten člověk se jí bude těšit tak jako tak ;)

já to vidím mnohem víc, protože víc zapomínám, dobrý ještě je když vím že si něco nepamatuju, konec je když zmizí i tento otisk, kdy si nepamatuju, že si nepamatuju "ono něco", pak se dovím něco znovu, co jsem ale už znal :D:D

obdivuju lidi s fotografickou pamětí, byť jsou v tom nesmysly a všechno jak zlé, tak dobré, stojí to za to mít jak ostrý zrak, tak paměť. lháři naprosto cíleně využívají toho, že lidi nemají přesnou pameť, soudy jsou toho důkazem, kdy se případy vlečou roky, nebo desetiletí :D


to mě těší :)


kadeřavá
12. 01. 2023
Dát tip

Už teď se těším  pokračování


njn, nejhorší je zapomínat ty hezké věci... o tom už taky někdo psal

a ta moje předchozí povídka měla taky v názvu "Kohout" ;-)


Aru
12. 01. 2023
Dát tip

já si říkal, jestli jsi se s něčím podobným nevytasil, ale zpětně to nejde dohledat, pokud si to nepamatuju konkrétně.

no jasně, myslel jsem ale regulérní amnézii, třeba na měsíc, pak dotyčný vidí sebe i okolí úplně jinak a po návratu paměti je to obohacující zkušenost.

to ano, zapomínáme prakticky pořád, čím proběhne delší časový úsek, tím je horší rekonstruovat určitou událost, tím hůř, čím méně byla pro danou osobu významná, například prakticky nikdo ti nevyjmenuje přesný počet lidí, které potkal každodenní cestou do práce, i u významné události si vybíráme jen určité segmenty, které se dále segmentují a emocionálně zabarvují, buď z toho zbyde jeden byť přesný střípek, nebo si pamatujeme něco co se vlastně nikdy nestalo, ač jsme přesvědčeni o pravdivosti oné vzpomínky, paměť a vzpomínky, to je jako chození v mlze :D


měl jsem tu krátkou povídku na stejné téma...

a jinak, selektivní amnézie - proč ne... navíc už existuje, dělá ji za nás mozek ;)


neboj, snad to nebude tak zlé, ale je to "náraz" no... ;)


Aru
11. 01. 2023
Dát tip K3

téma přijde známé, amnézie nemusí být vůbec špatná, alespoň na čas


ahoj,

ano, je to přesně tak, jak píšeš, uvažuju nad tím a budu muset pečlivě rozmyslet, aby to nebyla jenom fraška... a určitě to nebude jen humorné čtení, i když ani nechci psát nic vyloženě depresivního/temného

* JAKO = to je fakt, kouknu na to

díky.


Gora
11. 01. 2023
Dát tip

Hodně zajímavý námět, Biskupe. Budeš se muset hodně zamýšlet, pokud to nemá být humorné čtení, které jsi psal naposledy, co je hodnověrně "zapomenuto" a co ne, vžívat se do té situace člověka s amnézií.

Na Primě je seriál Polda, kde "vstal z komatu" po 15 letech policista - a naprosto nemyslitelně do tří týdnů/po těch letech/ se dal psychicky a hlavně fyzicky dohromady, že odešl po svých z nemocnice bez jakýchkoli následků, prostě fikce. Takže promýšlet, jaké období si Alice pamatuje, aby její reakce byly odpovídající, a pravděpodobně se paměť časem navrátí, čímž můžeš dobře napínat čtenáře, co se vlastně stalo na počátku / jaký úraz atd. Jsem zvědavá, jak se  s tím vypořádáš. Zda humorně anebo to vezmeš jako vážné téma...

Já bych ještě prošla pár spojení, třeba vypařit se jako pára nad hrncem je hodně nasnadě, taky 4x JAKO mi přijde dost - určitě by se bez toho dalo obejít opisem.


Tjn, teď jsem četl o chlápkovi, co si po úraze doteď nepamatuje prvních 25 let svého života...


ale aby nepustili Ordinaci... ;)


tak toho si vážím, dane ;)


Jamardi
11. 01. 2023
Dát tip

Paní se cítí mladě a kazí jí to obličej a někdo jiný to má zase naopak. :)

Ale ztrátu paměti bych prožít nechtěla.


Kočkodan
11. 01. 2023
Dát tip

šedivému kohoutovi čtenářsky nezatnu tipec. (a nejen proto, protože se tam vyskytuje můj jmenovec)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru