Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Marie a Venda

Výběr: Gora, Radovan Jiří Voříšek
16. 01. 2023
8
19
371
Autor
Rhodesie

 
Marie popíjí kafe,
Venda čte noviny.
Marie krafe a krafe.
Drby jsou povinný?
 
Marie nezavře pusu.
To už se vymyká
běžnému lidskému vkusu.
Příšerná mimika.
 
Venda se věnuje tisku.
Když skončí u lisu
kraviny z jejího pysku 
má jako kulisu.
 
Polohu upraví Venda,
líbezný komforte!
Nářadí na stranu přendá,
Mařka furt do forte.
 
Otáčí na stránku jinou
Venda své noviny.
Slova dál bez pauzy plynou
skrz zubní skloviny.
 

19 názorů

vesuvanka
18. 04. 2023
Dát tip

Pěkné, Tvoje veršování se mně líbí, TIP


Rhodesie
20. 01. 2023
Dát tip APodezDívka

APodezDívko - Díky za koment a tip. 

 

Rhodézie - nyní Zimbabwe...


Rhodesie
20. 01. 2023
Dát tip Gora

Goro, díky za výběr.


Rhodesie
20. 01. 2023
Dát tip

Radovane, díky za výběr.


Rhodesie
20. 01. 2023
Dát tip

Safiáne, Moc díky za komenář a tip. Vážím si toho.


Rhodesie
20. 01. 2023
Dát tip

Moc díky za komenář. Vážím si toho.


Alenakar
19. 01. 2023
Dát tip

Rhodesie,

odpověděla bych ti podobně jako Safián, ale on už to udělal za mne. Gramatické rýmy používali i ti největší básníci. Tam bych problém neviděla. G. rýmy mohou znít i velmi legračně a proto není třeba se jim zcela vyhýbat.

Text by hlavně měl znít přirozeně a pokud je sešroubovaný, měl by být sešroubovaný taky vtipně, aby bylo poznat, že je to záměr a ne špatné východisko z nouze. 


díky za předešlé vysvětlení

lehká pestrost, zábavné dovětky, nespoutaně vázaná poezie, výběruhodná


Rhodésie... Ta země...... Byla. Je? Jmenuje se jinak? Nejsem si jista...


Gora
17. 01. 2023
Dát tip

Safiáne, díky za rozbor této básně. Je pozoruhodné, s jakou lehkostí tento autor rýmuje, obsahově jsou jeho díla většinou humorná, ale jinak než je běžné, mívají promyšlenou satirickou linku.


Safián
17. 01. 2023
Dát tip APodezDívka, Gora, Alenakar

Rhodesie, mám dojem, že připomínka od Alenakar se týkala spíš vyslovitenosti  a melodie, než rýmu. Kdyby se proti gramatickým rýmům vyslovil někdo jiný, než autor tak umně udělané básně jako je tato, považoval bych to za výkřik do tmy. Ale tady to beru jako počátek záměru znovu jasně vymezit vzdálenost mezi poezií a prózou. Několik tříslabičných rýmů ve sbírce, i když  se většinou nejedná o plný souzvuk (abych se vyhnul označení nedokonalé rýmy, což je pouhý terminus technicus podobně jako gramatický rým), je dnes zažitý zvyk. Tady ovšem máme hned pět tříslabičných rýmů plného souzvuku v jediné básni, v každé strofě jeden. Hned polovina veršů je tu spojena tříslabičnou shodou. To je možná, nemám takový přehled, český rekord. Navíc jsou rýmy součástí pevného kompozičního řádu. Přitom působí tak samozřejmě a přirozeně, že si při čtení jejich výlučnost ani neuvědomujeme. Dalo by se napsat ještě mnohé. Poznamenám jen tolik, že mě udivuje, že na literárním serveru zůstává taková báseň téměř bez ohlasu.


Rhodesie
16. 01. 2023
Dát tip

Safiáne, díky za tip.


Rhodesie
16. 01. 2023
Dát tip

Alenakar: - Díky. S tím rýmem máš pravdu. To je, myslím, tzv. gramatický rým a tomu se snažím vyhýbat. Tady mi to nějak uteklo... Pak "tisku - pysku" - obojí podst. jména, ale v jiném pádě, tak to snad ještě v normě.


Rhodesie
16. 01. 2023
Dát tip

Goro, díky moc.


Rhodesie
16. 01. 2023
Dát tip

Kočkodane, skvělý! Pobavils.


Gora
16. 01. 2023
Dát tip

Už jinde jsem ti psala, že zručně rýmuješ.


Alenakar
16. 01. 2023
Dát tip

Ten styl - legrační naivismus by nebyl špatný... Některé verše, jako třeba "skrz zubní skloviny" jsou ale dost nešikovné. Ještě bych popřemýšlela nad detaily.


Kočkodan
16. 01. 2023
Dát tip Rhodesie, blacksabbath

Maruš pořád mele,

Václav skočí od Práva,

už má z nervů želé,

je to vážně otrava,

nemůže se krotit,

tiskne krček choti,

vznikla srdce zástava,

krásné ticho nastává.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru