Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Podivná sebevražda

09. 02. 2023
12
29
499
Autor
lastgasp

Ze starých časů

Podivná sebevražda

Schylovalo se k večeru a mohutná ministerská budova na nábřeží se vyprázdnila. Okna postupně potemněla nudnou prázdnotou, nádvoří osiřela, většina služebních automobilů již byla za staženými roletami garáží. Zůstávalo jen několik úředních opozdilců a služba na vrátnicích, kterou drželi příslušníci Ozbrojené stráže ochrany železnice.

Obvyklý ruch zůstával jen v přízemních místnostech pohotovosti, kde bděli nad celým rozsáhlým areálem údržbáři a obsluha ústředny. Spolu s nimi seděli v družném rozhovoru střídači pohotovosti, řidiči a garážmistr, který si psal nějaké poznámky. Službu držel také pohotovostní řidič dispečerů a další osožáci.

Pestrá společnost lidí, kteří se vzájemně dobře znali, věděli o sobě z vyprávění mnoho životních historek. Někteří hráli šachy, četli knížky, noviny, vzduchem voněl turek a omamující obláčky kouře z cigaret. Čas jim poklidně ubíhal uprostřed vyprávění o současné situaci. Většinou se probírali drby z pracovišť a události z politiky.

„Nějak mi zase blbnou šlajfy,“ vešel do místnosti nečekaně rázovitý řidič náměstka ministra zvaný Mufna, „čest vaší práci, bloumáci!“

Mufna se mu říkalo od doby, kdy stále sháněl na zahrádku, nějaká kolínka, spojky a rozbočky a nemohl je sehnat. Ostatní jen zvedli hlavy a pokývali na pozdrav, jehož část se stala povinně všeobecně používaná. Stačilo však použít jen začátek, čest, o práci většinou nešlo.

„Viděli jste včera toho ředitele z investic,“ obrátil se s otázkou na ostatní Karel Hlaváček, jeden z osožáků, který sloužil na vrátnici. „Kolik vlastně tomu dědkovi je,“ zeptal se garážmistr Koliba, „vždyť on už sotva vyleze těch pár schodů před budovou.“

„Von prej sloužil na ministerstvu železnic už za první republiky,“ přidal se údržbář Zelenka, „možná ještě za Rakouska.“

„Představte si, že přednosta personálního přišel do práce v nažehlených montérkách,“ dodal s úsměvem Hlaváček, „a na hlavě měl rádiovku.“

„Tahle sympatie s dělnickou třídou mu už asi nepomůže. Dědek má strach vo dobrý bydlo,“ s jakýmsi opovržením prohlásil Mufna, „tyhle bejvalí lidi prej budou muset stejně všichni odejít. Budou se prověřovat.“

Zmínka o prověřování zasáhla debatu jako blesk z čistého nebe. Nebylo proč se divit. Utichaly události v Maďarsku a vládnoucí elita, poučena výsledkem se začala cítit velmi znepokojeně.

Skutečně tehdy Politické byro ÚV KSČ rozhodlo o provedení třídně politických prověrek. Šlo velmi jednoduše o to, odstranit politicky a třídně nespolehlivé zaměstnance z řídícího a mocenského aparátu a z vědeckých a pedagogických institucí. Prověrky probíhaly v roce 1958 všude. Postihlo to tehdy mnoho lidí. Vyřizovaly se přitom i osobní účty a soupeření o lepší pozice. Nejvíce odstraněných bylo na centrálních úřadech a ve výzkumu.

Mezi lidmi, kteří se léta znali a mnozí z nich to byl uznávaní odborníci, se najednou vytvořila obava o existenci, strach, ztráta jistoty. Docházelo k překvapením, kolik lidí se ztrácelo, přetrhávala se přátelství, začala převažovat nedůvěra.

„Chlapi, to víte, že Lojza dostal padáka?“ vyhrkl Mufna. „Kterej Lojza?“ zeptal se údržbář Piňďa.

„Co jezdí s Homolou,“ vysvětlil Mufna, „prej má švagra v západním Německu. Ségra mu už umřela, ale s ním si furt píše.“

„Tak to je kamarádi vo hubu,“ vnesl do debaty nejistotu jeden z osožáků, „dyk někdo ani nemusí vědět, že má známý, nebo nějaký vzdálený příbuzný někde v tramtárii a vypadne.“

„No je to napnutý,“ řekl garážmistr, „včera dokonce z budovy vyváděli nějakýho inženýra ze SUDOPu. Kdoví, co mu našli.“

„Já si myslím,“ ozvala se dosud jen mlčící Markéta z ústředny, „že to nezachrání ani náš lidoveckej ministr. Zase vám ale řeknu, že některý lidi, který sem málem nosí na nosítkách, by opravdu už do tý penze jít měli. Chodí si to sem odsedět, co si budem povídat. Maj to vysloužený. Je to samej vrchní rada, ministerskej rada, sekční šéf, ale práci za ně dělaj referenti, co si budem povídat.“

Do místnosti náhle vpadl pobledlý Roman Brčko, osožák, který byl na pravidelné obchůzce.

„Chlapi, prosím vás, pojďte se mnou někdo! Ve třetím patře se asi zase někdo věší. To je hrůza, já už u toho byl tenhle měsíc dvakrát, to není nic dobrýho, to mi věřte. Já už to sám nezvládnu. Minule, když jsem jednoho odřezával, tak jsem se poblil, protože byl posranej. Pojďte prosím vás!“ Kde to je?“ vyhrkl Koliba.

„Ve třetím patře, jako do Klimentský,“ stále s roztřeseným hlasem upřesňoval Brčko místo sebevraždy.

„Deme na to,“ rozhodným hlasem vyburcoval ostatní garážmistr Koliba k záchraně nešťastníka s obavou, jestli ho ještě stihnou uříznout, „kdo má kudlu?“ Garážmistr s Mufnou a Brčkem rychle vyběhli do třetího patra a Brčko jim ukázal dveře kanceláře, odkud před tím slyšel nějaké podezřelé zvuky. Malou chvilku poslouchali, s napětím, co se děje, a skutečně se ozývalo jakési tupé kopání a slabé chroptění.

„Otevřete to!“ poručil Koliba Brčkovi. Pobledlý a vystrašený Brčko zkoušel otevřít, ale klíč do zámku třesoucí rukou nemohl zasunout.

„Ještě se motá, slyšíte, jako chroptí nebo co,“ poslouchá Mufna s uchem na dveřích.

„Dělej s tím zámkem, už asi dodělává,“ povzbuzuje ho Koliba.

„Hele Romane, máš plíšek?“ zeptal se Mufna a sebral mu klíče z ruky, „dej to sem.“

Mufnovi se podařilo dveře otevřít velmi rychle. Otevřel dveře a všichni zůstali užasle zírat na bílou oválnou skvrnu osvětlenou světlem z chodby. V té tmě byl vidět světlý odraz jakési koule, která se náhle smršťovala.

„Rozsviť,“ zvolal Koliba.

„Néé,“ ozval se zoufalý výkřik, „zhasněte, jsem obnažen, jsem obnažen, zhasněte!“

„Ježíšmarjá,“ zařval Brčko, „voni tu šoustaj. Já se zblázním, už toho mám dneska dost. Nejdřív vodřezávám sebevrahy a teď tohle. Do prdele, já už se z toho snad zcvoknu. Tady jsem dosloužil.“

„Jen klid Brčko,“ utěšoval ho garážmistr, no tak si to rozdali v přesčase.“

Pro zachránce to byl takový šok, že stáli u dveří a strnule pozorovali nahou mužskou postavu v předklonu u stolu, které kolem hlavy čněly dvě štíhlé dlouhé nohy. Nikdo se nemohl odhodlat zhasnout, ačkoliv obnažený muž stále žadonil, aby zhasli.

První se vzpamatoval Koliba, následovaný Mufnou. Otočili se, Mufna vrátil Brčkovi klíče a řekl: „Tak u toho bejt nemusím, padám!“

Oba rychle seběhli po schodech do přízemí a nechali tam Brčka samotného.

„Tohle Brčko musí zvládnout sám,“ řekl Koliba, sednul si na schody a začal se smát. Co smát, řval smíchy až se zajíkal.

„Ty vole, dyk mi ani nevíme kdo ten tlusťoch byl,“ rozpomněl se Mufna, „a co to tam měl za babu.“

„To je mi jedno,“ řekl Koliba, „ale já si teď vzpomněl, co tam asi teď Brčko vyvádí. Jesli se z toho nezhroutí, tak od zítřka bude určitě marod.“

Situaci v kanceláři se podařilo Brčkovi kupodivu zvládnout dobře. Především se nechal uprosit, aby zhasnul. Stál stále u dveří, zhasnul světlo, ale rozepnul si pro všechny případy třesoucí se rukou pouzdro pistole.

„Pane strážný,“ ozval se pokorným, tichým hlasem muž, který se rychle soukal do kalhot, „když dovolíte, já vám vysvětlím, co jsem zde s manželkou dělal.“

Tato jakási omluva Brčka notně překvapila, ale zůstával stále připraven u dveří, odhodlaný zakročit. Vysvětlení, co zde muž dělal nepotřeboval. Zaujala ho ovšem zmínka o manželce.

Když muž dokončil oblečení, podařilo se obléci i jeho domnělé manželce, která se za ním celou dobu chytře skrývala. Brčko rozsvítil a zůstal na dvojici, která se cítila pochopitelně trapně, zírat ještě více rozpačitě než oni na něho.

„Vy jste tady, jako tento, spolu, tó, s manželkou?“

„Ano,“ dopověděl muž, „nebudete tomu věřit, já vím, ale když vám řeknu proč, tak snad pochopíte.“

„Ježíšmarjá, co mi to tady říkáte,“ nevěřícně na to reagoval Brčko, „proč se s manželkou mazlíte v kanceláři po pracovní době a né doma, nebo jinde?“

„Ukažte mi občanské průkazy,“ přišel na nápad Brčko, jak jeho tvrzení odhalit. To pochopili i manželé, rychle vyhledali občanky a podali je Brčkovi.

„Sedněte si,“ zavelel Brčko, otevřel jejich občanky a pod světlem si je začal důkladně prohlížet. Byli to opravdu manželé. Brčko zaváhal a zkoumavě si je dál prohlížel. Získával čas na to, jak se rozhodnout.

„Tak mi řekněte, proč to děláte tady a né doma.“

„Pane strážný, máme malý byt, šestiletého chlapce,“ začal zvolna odříkávat své vysvětlení muž.

„Teď se k nám ještě nastěhovala manželova maminka,“ jemně plačtivě, skoro vyčítavě vpadla manželovi do řeči jeho manželka, „nemáme chvíli o samotě. Vůbec se k sobě nedostaneme, všechno je slyšet, ani chvíli nejsme sami, co máme dělat.“

„Přišli jsme na to, že si dopřejeme trochu soukromí tady v práci,“ pokračoval manžel, „už měsíc nám to vycházelo. Nic jsme nepoškodili, ani neumazali, byli jsme opatrní.“

„Vy vypadáte tak slušně a rozumně,“ navázala na manžela jeho paní, „a máte už taky léta, zkušenosti, takže jistě víte, jak chybí to lidské pohlazení, trochu té lásky.“

Brčko značně znejistěl. Vrátil jim občanky a začal se na ně dívat takovým otcovským, smířlivým pohledem. Na jednu stranu byl rád, že nešlo o žádnou sebevraždu a nemusí zase někoho odřezávat. Byl si ale vědom, že jde, vlastně o co jde? Nepovolený vstup do budovy? To asi ne, protože by je u vchodu bez povolení nikdo nepustil. Zakázaná činnost? Nedovolené laškování. Najednou nemohl najít kvalifikované označení jejich konání.

„Pane strážný, prosíme vás, pusťte nás ven, buďte tak hodný, my to tady už zkoušet nikdy nebudeme,“ uprošovala s pokornou tváří Brčka dopadená manželka.

„To vám můžeme slíbit,“ přidal se její manžel, „čestné slovo.“ „Dobrá, dobrá,“ přišel na nápad Brčko, jak z toho ven.

„Pojďte se mnou.“ Zhasli, zamkli a poslušně následovali Brčka do zadní části budovy na nádvoří, kde byla místnost pohotovosti vedle bočního vchodu pro vjezd a výjezd automobilů. Provinilce nechal stát před dveřmi.

„Počkejte tady,“ pokynul Brčko a sám šel do místnosti, kde byli ostatní. Šlo mu o to, že si nebyl jistý, jestli malér nerozšířili Mufna s Kolibou.

Jen vešel, bylo mu jasné, že už to vědí všichni. Jejich smích a poznámky, jejich zvolání a dotazy, jestli se nepřidal a neužil si taky, ho zarazily. Otočil se, a s pevným rozhodnutím odešel.

„Pojďte se mnou,“ tentokrát zavelel jaksi vztekle. Zavedl je ke strážnici u výjezdu, pozdravil kolegu a vypustil manžele z budovy. „Neděkujte, nechte si to na horší časy a zmizte. Hlavně to nikomu neříkejte!“ Manželé již na nic nečekali a dali se na spěšný únik ulicí k Florenci.

Brčko se vrátil zpátky mezi ostatní. Nadšení a zábava, se již zklidňovala, ale přesto musel Brčko vysvětlit, co se vlastně stalo a hlavně byli všichni zvědaví, kdo to byl. To Brčko neprozradil a vymluvil se, že jde o vysokého úředníka, člena KSČ a upozornil ostatní, aby se o tom nikomu nesvěřovali, protože by to mohlo být pro ně nebezpečné. Jeho upozornění vyslechli všichni pozorně a předchozí nálada tím značně ochladla. Zvítězila zkušenost nad opatrností.

Po dvou odříznutí a jednom přistižení měl Brčko sto chutí na ministerstvu skončit a nechat se přeložit třeba na nádraží Praha Střed. Jeho přání bylo splněno jen částečně. Osožák Brčko, vlastním jménem Roman Bílinský měl v jeho případě štěstí. Skutečně na ministerstvu dosloužil. Nejen to. On skutečně dosloužil i u útvaru Ozbrojené stráže ochrany železnic. Ve službě totiž také nosil střelnou zbraň, a protože jeho rodiče emigrovali v roce 1949 do Rakouska, dostal po třídně politické prověrce padáka, jako nespolehlivý zaměstnanec.

V usnesení ÚV KSČ bylo uvedeno výslovně, že účelem prověření je očistit státní a hospodářský aparát od všech politicky nespolehlivých živlů a zabránit tomu, aby se nedostaly na jiná důležitá místa. V případě Brčka bylo postupováno velmi nekompromisně a důsledně.


29 názorů

lastgasp
25. 03. 2023
Dát tip

Filipe děkuji za přečtení a tip. Obdivuji tvůj bezprostřední pohled na příběh, který si velmi stručně, ale všeobsažně podal. Děkuji.


Solidně napsaná povídka s historickou tematikou i pěknou humorně groteskní vložkou.


lastgasp
20. 03. 2023
Dát tip

Biskup z Bath a Wells - díky za přečtení a tip. Potěšilo to.


lastgasp
16. 03. 2023
Dát tip

Karle díky za připomínku. Pamatuji na mnoho jejich příhod s cestujícími ve vlaku i na nádražích. Neměli to někdy lehké. Jen namátkou, jednoho pokousala cestující v Havl Brodě tak, že ho odvezli rychlou sanitkou. Pak pokousala jejich psa, kterého musel doktor uspat. Možná by to dalo na povídku. Přeji dobré zdraví a humor.


K3
16. 03. 2023
Dát tip

Obávané osožáky jsem znal z vojny přímo z provozu, kdy jezdili s auty po kontrolách. Byl jsem na útvaru v Písku poblíž železnice. Jen ale spíš okrajově.


lastgasp
16. 03. 2023
Dát tip

Janina6 - srdečné díky za přečtení a tip. To by ovšem nestačilo, protože tvůj komentář s rozborem zasluhuje mimořádné ocenění a poděkování. V mnoha aspektech je to pro mě poučné. Snad ten nudný začátek (kde se nic neděje) mohl být stručnější, živější, ale tu dobu si již málokdo pamatuje. Proto jsem ji věnoval více prostoru. Uvedení do tehdejší atmosféry nejistot, obav o existenci, nedůvěry, pomluv a zneužití mocenských pozic. Jistě je k povšimnutí humorný nádech příběhu, který je aranžován do tehdejší politické situace. Jsa poučen, ještě znovu děkuji za zhodnocení příběhu, za pomoc a radu.


Janina6
16. 03. 2023
Dát tip K3, Gora

Povídku jsem četla s narůstajícím pocitem, že je to vyprávění na můj vkus příliš rozvláčné. Dlouho se tam vlastně nic nedělo, což by nemuselo vadit, kdyby se tam třeba objevovaly zajímavě popsané postavy. Jenže i o lidech se tam mluví spíš obecně, bez nějakých charakterizujících detailů, které by ty lidi učinili „živými“, abych si je dokázala představit. Líbí se mi, že je v textu spousta informací o době, v které se příběh odehrává, o tom, jak se tehdy žilo, ale i ty se dají předat zajímavějším způsobem, než prostým popisem… „Mezi lidmi, kteří se léta znali a mnozí z nich to byli uznávaní odborníci, se najednou vytvořila obava o existenci, strach, ztráta jistoty.“ Tohle by se dalo čtenáři „ukázat“ přímo, třeba v nějakém rozhovoru postav, bylo by to působivější. Obzvlášť mi ta rozvláčnost a obecná popisnost nesedí k tomu, že z toho dlouhého úvodu se nakonec překvapivě „vyloupne“ humorný, snad až groteskní příběh. Ten už má potom tu správnou „šťávu“ a spád, jenom se k němu čtenář musí trpělivě pročíst a předčasně neusnout :-) Jinak je to napsáno velice krásnou češtinou, což samozřejmě chválím a obdivuju.


lastgasp
06. 03. 2023
Dát tip

Ludmilo, díky za přečtení a tip. Jsem rád, že jsem ti mohl připomenout dobu našeho mládí. 


Alegna
06. 03. 2023
Dát tip Gora

Nebýt nominace do PM, byla by mi povídka utekla a to by byla škoda. Zajímavé čtení o době, ve které jsem strávila valnou část svého života. Smutné, že neměli manželé možnost prožívat lásku v soukromí, smutné, v jakém strachu jsme byli udržovaní, přesto  a nebo možná právě proto mělo hodně lidí k sobě blíž než dnes. Alespoň mi to tak přijde. Brčko byl docela diplomat :)


lastgasp
04. 03. 2023
Dát tip

Jarmilo díky za přečtení a tip. Myslím, že by si příliš nepomohl, ale dostal by ostatní do problémů. Zajímavá úvaha. Díky.


Jamardi
04. 03. 2023
Dát tip

Bylo by zajímavé vědět, jestli by prošel prověrkou, kdyby bezvýznamného pracovníka ministerstva nahlásil.


lastgasp
02. 03. 2023
Dát tip

Karle, překvapil si mě. Samozřejmě můžeš, už jsem dlouho nic pořádnýho nenapsal, ale tohle se docela líbí. Díky


K3
02. 03. 2023
Dát tip

Přemku, lze nominovat do PM?


lastgasp
14. 02. 2023
Dát tip

Diana - díky za tip a přečtení. Někdy bylo a je lépe o udavači nevědět. Ušetříš si zklamání a vyšší tlak.


lastgasp
14. 02. 2023
Dát tip

Kočkodan, báječný postřeh z příběhu, děkuji za komentář.


Diana
14. 02. 2023
Dát tip Gora

Když jsem byla asi devítiletá, tak KSČ rozhodla, že nesmím být přijata do Pionýra. Někdo na mne totiž prásknul, že chodím na soukromé hodiny  angličtiny. Dodnes si zoufám a ani udavače se mi nepodařilo zjistit :-((( 


Kočkodan
14. 02. 2023
Dát tip Diana, Alegna

Pro většinu lidí bylo asi snadnější milovat svou ženu (eventuálně dokonce i na pracovišti) než KSč. ;-) (nezlehčuji, jen odlehčuji)


lastgasp
12. 02. 2023
Dát tip

dievča z lesa - díky za přečtení a tip!


lastgasp
12. 02. 2023
Dát tip

Jano moc ti děkuju za komentář a vzpomínku na zdravení. Také jsme si z toho dělali legraci tak dlouho až nás přešla, protože šlo o existenci. Díky za tip, potěšil.


vesuvanka
11. 02. 2023
Dát tip Gora

Přemku, pěkně napsaná povídka, připomínaící tuto dobu, kdy nám do smíchu moc nebylo, protože jsme se báli udavačů, TIP.  Vzpomínám si, že v roce 1958 jsme museli ve škole zdravit učitele Čest práci, ale příkaz byl brzy zrušen, protože jsme se přitom šklebili, čímž byl pozdrav zneucťován. Naštěstí to nemělo žádné následky. 


lastgasp
10. 02. 2023
Dát tip

blacksabath - děkuji za přečtení a tip. Dal jsem sem zatím text bez korektury, ta teprve probíhá. Jak to dostanu zpátky vše opravím. Hlavně se pokusím něco udělat s tím formátem.


 vypichuji místa, která samo o sobě svědčí......"Stačilo však použít jen začátek, čest, o práci většinou nešlo....aby se o tom nikomu nesvěřovali, protože by to mohlo být pro ně nebezpečné......"


lastgasp
09. 02. 2023
Dát tip

8hanka - děkuji za porozumění.


lastgasp
09. 02. 2023
Dát tip Gora

Irenko, díky za tip. Třeba ti mladí trochu poznají, komu nemají fandit. Mrzí mě ta úprava. Budu se snažit to nějak napravit.


8hanka
09. 02. 2023
Dát tip

mne to nevadí, obsah je dôležitý...


Gora
09. 02. 2023
Dát tip

Přemku, psáno životem. Díky za příběh. Pojem - osožák - znám, naši byli u dráhy.

Dnes by nikdo z mladých snad ani neuvěřil, jak to chodilo.


lastgasp
09. 02. 2023
Dát tip

8hanka - děkuji za zastavení a tip. Omlouvám se za grafiku, líp to nemumím vložit


8hanka
09. 02. 2023
Dát tip

Kruté, no v tých časoch bežné..aj .v Rusku boli stalinské čistky  desivé...nedávno som videla film Dieťa č. 44, hrdina z vojny najskór zvelebovaný, poitom prenasledovaný vďaka spolubojovníkovi z vojny.. zákerní zbabelci , donášači boli sú a budú


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru