Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Najväčší zametač na svete

Výběr: Gora, Zajíc Březňák
29. 03. 2023
13
23
379
Autor
niniw

Emil sa na svet díval s vypúlenými očami. Niežeby ho všetko tak udivovalo, len sa tak ráno zobudil. Vyzliekol si prepotené pyžamo a na uzimené chodidlá, ktoré sa mu dnes videli akési čudne pretiahnuté,   navliekol ponožky. Privoňal si k pazuche a ucítil nepríjemný zápach.  Mal sen - chcel sa stať najväčším zametačom na svete, ktorý si dobre robí svoju prácu. Každú noc vo svojich snoch pozametal celé mestečko. Predstavoval si, ako zametá lístie, ktoré mu šuští pod nohami. Sem-tam zahrkoce nejaká plechovka od piva. A v zime, keď napadol jemný prašan, vŕzgal mu pod nohami.

 

V to ráno po jeho prebudení z  neba napršali ryby. Hemžili sa po chodníkoch a on sa díval do ich lesklých vypúlených očí, ktoré mu pripomínali tie jeho. Ľudia zdesene híkali, potkýnali sa na klzkých  telách rýb, pridržiavajúc  si nosy od smradu bežali sa ukryť  do svojich domov.

Emil nelenil a začal čistiť ulice.  Jeden krok – dup. Záber metlou – šuch. Zaboril sa do rybích tiel - mľask. V ušiach mu dookola znela melódia: dup-šuch-mľask.

 Metla sa stala štetcom, ktorá pomalými pohybmi odkrývala spod tmavého mazľavého plátna farebné kvety, zelený trávnik a biele kamenné chodníky .

Cítil sa akoby zároveň komponoval a maľoval úžasné umelecké dielo. O pár hodín  všetko to rybie svinstvo upratal.

 Ľudia spočiatku bojazlivo vystrčili hlavy z dverí, obozretne sa zadívali na jasné nebo a potom na vypratané ulice.

V tom niekto vykríkol: “Nech žije najväčší zametač na svete!“

“Nech žije najväčší zametač na svete!“ pridali sa aj ostatní  osadníci.

A on tam stál so svojou metlou a blažene sa usmieval.

 

K večeru pocítil, ako sa mu oči teleskopicky dvíhajú hore k plafónu. Pomaly sa priplazil k oknu. Priložil  čelo na sklo a od prekvapenia roztvoril ústa, ktoré sa mu naň ihneď prilepili. Nebo bolo zatiahnuté temnými búrkovými mrakmi. Sťažka odtiahol hlavu a na sklenenej tabuli ostala slizká šmuha. 

„Hádam len zajtra nenapršia slimáky,“ poškrabal si znepokojene stuhnutý skôrnatený chrbát.


23 názorů

niniw
18. 04. 2023
Dát tip

Zajíc, vďaka za prečítanie

Červeného trpaslíka nepoznám, pozriem si to 

Rozlúštených (vedecky objasnených) "atmosferických záhad" je mnoho - krvavý dážď, krvavý sneh, mana nebeská Určite niečo z toho ešte padne aj do mojich poviedok :o)


Zajíc Březňák
18. 04. 2023
Dát tip niniw

Skvělý magický realismus.

A jak jako fanoušek televizního seriálu Červený trpaslík (Red Dwarf) musím uvést, napadají mě jen dvě podobné příhody, a to incident ve 12. století v Burgundsku, kdy pršeli sledi, a také samovznícení starosty Varšavy v 16. století. 

Ale vážně musím říct, že se mi líbí ten protiklad, kdy se děje něco tak neobyčejného, jako je rybí déšť, což je zakončeno zcela prozaicky bolavými zády. A o tom magický realismus je. 

Ovšem i historické případy, kdy k něčemu podobnému skutečně došlo, lze vědecky objasnit.

 


niniw
01. 04. 2023
Dát tip

janina, blacksabbath vďaka, som rada, že pobavilo ... zamrazilo


Janina6
01. 04. 2023
Dát tip Gora

Bezva, bezva! Nápadité, překvapivé, trochu groteska a trochu mě z toho zamrazilo. Máš výborný styl, radost číst.


blacksabbath
01. 04. 2023
Dát tip Gora

Mně se tvá mini líbí....dokonce mě konec rozesmál....dobré, velmi dobré to je!


niniw
01. 04. 2023
Dát tip Gora

Gora, áno, vďaka


Gora
01. 04. 2023
Dát tip

niniw, mohli bychom tvou mini nominovat do soutěže Próza měsíce /dříve Povídka měsíce/? Stačí souhlas sem... 


niniw
31. 03. 2023
Dát tip

:oD


Benetka
31. 03. 2023
Dát tip

To si robíš pr... Zadnicu! Mám takú úchylku že na každého psíka volám: Zanzibar! Zanzibááár!!! :D


niniw
31. 03. 2023
Dát tip Benetka

Vďaka. Tisícročná včela je aj moja obľúbená. Mali sme psa, ktorý sa volal Zanzibar.


Benetka
31. 03. 2023
Dát tip Gora, niniw

Pěkné. Rád jsem četl. A taky jsem si všim žes tu dlouho nebyla... Líbí se mi i ty komentáře. Nedávno zemřel Jakubisko a já miluju jeho film Tisícročná včela a scénu v něm často cituju: Zlatý dážď! Žltý!! Ružový!!! A teraz zelený. No to už rovno môžu pršať žaby!!! Žaby! Padajú žaby!! :D


e.eucrow
31. 03. 2023
Dát tip

možno áno, ale dnes už som niekde úplne inde, tak to chodí. poviedku som nenapísal dobrých 10 rokov, ak nie viac :)


niniw
31. 03. 2023
Dát tip

to by bola veľká škoda, ak by si sa k nim už nevrátil - tvoje poviedky boli veľmi originálne


e.eucrow
31. 03. 2023
Dát tip

tie už nepíšem, s prózou som skončil, už asi definitívne... i keď nikdy nehovor nikdy. :)


niniw
31. 03. 2023
Dát tip e.eucrow

Edo! mňa tiež teší, že sa opäť stretávame, chýbajú mi tvoje poviedky


e.eucrow
30. 03. 2023
Dát tip

ale pozrime, kto sa vrátil na pismák. :) rád ťa po rokoch opäť vidím / čítam.

páčilo sa mi to, dobre napísané, atmosférické. *


K3
29. 03. 2023
Dát tip

Však ve filmu Magnolia uvedeném před několika dny v čt. pršeli žáby. A že jich bylo tuny...


niniw
29. 03. 2023
Dát tip

vďaka


Alegna
29. 03. 2023
Dát tip

Hezky se mi četlo, konec má v sobě kouzlo


niniw
29. 03. 2023
Dát tip Gora

Ďakujem za prečítanie a komentáre. Veľmi si to vážim. Po dlhej dobe som znova niečo napísala - pozerám, že naposledy som sem pridala poslednú poviedku pred 9 rokmi. Vaše pozitívne ohlasy ma úprimne dojali.

K3 - z tvojho komenátra mám zimomriavky

Květoň - áno stalo sa to, už som dokonca o tom aj raz písala - poviedka Rybí dážď (trocha vykrádam samu seba)

Gora - áno, je to tak trocha kostrbaté :o)

 


K3
29. 03. 2023
Dát tip Gora

Jeden čas jsem chodil do práce kolem kolínské nemocnice. Pravidelně tam vedle silnice zametal metař chodník. Měl dlouhé šedivé vlasy a vousy. Tenkrát vousy nikdo nenosil a tak jenom proto byl automaticky brán za podivína a blázna. Zametal padající listí a než došel na konec, mohl začít znova. Někdy si potichu zpíval "pod vousy." Říkal jsem mu bájný zametač odpadků. Měl v sobě něco mystického... Připoměls mi ho.


Velice plynulý a příjemně čitelný text vycházející z absurdní situace. Až po nějakém čase si uvědomuji, že je psaný slovenštinou. A po dočtení zase, že není až tak absurdní. Považte:

24. srpna 1918 u města Sunderland v anglickém hrabství Tyne a Wear pršeli sledi. V srpnu 1894 obyvatele anglického města Bath šokovaly tisíce malých medúz, které zaplavily ulice, a v únoru 1861 Singapur doslova zavalily ryby zubatky. Za silné bouřky nad Bursterem v Anglii zas spadlo ohromné množství mořských měkkýšů. Místní lidé je prý sbírali po vědrech. Tak nevím.

 


Gora
29. 03. 2023
Dát tip

Bavilo mne číst tvoji povídku s absurdním námětem. Má v sobě poetiku, čistý styl, dobrou pointu /velmi vtipnou/.

Možná bych ještě upravila jen - V to ráno po jeho prebudení z  neba napršali ryby.mám pocit, že lepší by bylo: V to ráno z  neba napršali ryby.

Také bych se podívala na přechodník -  Ľudia zdesene híkali, potkýnali sa na klzkých  telách rýb, pridržiavajúc  si nosy  - pridržiavajúce? /mn.č./


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru