Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Blues ještě před snídaní

03. 04. 2023
21
39
411
Autor
Alenakar

 

I

 

Svítání

a za sklem figuríny

dál ozářené bodovými světly

i v hodině prázdných ulic.

Luxusní zboží na tělech z plastu

a nikde

solventní zákazník,

jen ranní ptáčata - holubi

si zobou před obchodem

bůhvíco z chodníku.

 

Zvon odbíjí čtvrtou

a hejno se zvedne,

zmateně zakrouží kolem

šedivých záclon

na oknech sedmispáčů.

 

Ještě ne den, už dávno ne tma

tvé básně teprv hledající

schopnost o něčem vypovídat,

jako bys vléval olovo

do ledové vody.

 

Než vypukne všednost,

budou zas jazyk i chladnoucí kov

těžší a těžší

a oči v plastových tvářích

ani nemrknou.

 

 

II

 

Rozpité kontury soch

v barokním prázdnu...

 

Mlha má vodnický kabát,

z kterého pořád kape,

na tvářích světců se kondenzují

zázračné slzy.

 

Před čtvrtou ráno

potkáváš ve spící metropoli

jen lidi na podstavcích,

procházíš bílou zdí

od zlaté palmy

ke svatozáři z hvězdiček

a vždy se za tebou ihned zavřou

chrámové dveře z páry,

jako bys bloudil oblakem,

jak by dnes bylo kadidla

na rozdávání chudým.

 

 

 


39 názorů

Alenakar
před 11 měsíci
Dát tip

Umělče,

jsem ráda, že se ti to líbí a že mě stále čteš.


Umělec
před 11 měsíci
Dát tip

Alenko, líbí se mi to velmi.


Safián
před 11 měsíci
Dát tip

Alenakar, já to beru. Jen mě udivuje, že to omíláš na každém kroku. Ale já mluvil o něčem jiném.


Alenakar
před 11 měsíci
Dát tip

Safiáne,

jistěže mi záleží na reakci společnosti, protože - co je umělec bez publika? Vždyť i pan Litarts věří a doufá, že ho jednou publikum ocení. Možná posmrtně. Jinak by ani nemohl psát.


Safián
před 11 měsíci
Dát tip

Alenakar, každý mluvíme o něčem jiném


Alenakar
před 11 měsíci
Dát tip

Safiáne,

pozie psaná v národním jazyce má oproti jiným druhům umění velkou nevýhodu a zároveň ovšem také jistou výhodu: originály významných básní mohou doopravdy pochopit jen příslušníci národa, pro který jsou básně psány. Dobře přeložit prózu je sice obtížné, ale jde to. Dobře přeložit poezii je téměř nemožné. Klidně můžeme dovézt cizí jogurty, ale cizí básně ty naše nenahradí, ani kdyby byly přeložené sebelíp. Mácha není lord Byron, je to něco podstatně jiného, jakkoli se Byronem opájel. Česká poezie moderní doby vychází z Máchy, ne z Byrona, kterého jsme si dovezli jako nějaký anglický jogutr, ale moc nás to neovlivnilo. 


Safián
před 11 měsíci
Dát tip

Alenakar, tobě na reakci společnosti záleží, mně ne. Protože táž věc, která u jednoho publika uspěje, u druhého může propadnout. Také je tady manipulace, které davy podléhají. Vezmu-li do důsledku tvůj názor, pak je zbytečné se o něco snažit. Připomíná mi to dávný  názor jednoho podnikatele. Asi ho pochytil v nějaké stranické nalejvárně. Když neumíme vyrobit jagurt v konkurenční ceně, tak ho raději dovezme. Tenkrát se také smáli těm, kteří si to nemysleli. Dnes sklízíme plody této sadby. Dnes už řadu věci nevyrábíme. A nikdo nám je nedodá za ceny odpovídající zdejším platům. A Čecháčkovstvo stále tleská a stále se někomu směje.


Alenakar
před 11 měsíci
Dát tip

Safiáne,

myslím, že poezie je mnohoúrovňová záležitost a že vedle básníků vznešených existují i (dobří) básníci potrhlí a legrační. Pokud se začneme brát příliš vážně, můžeme se snadno stát terčem vtípků a bavit společnost, aniž ji bavit chceme.


Alenakar
před 11 měsíci
Dát tip

vesuvanko,

jsem ráda, že se básničky líbí. Taky jsem sova. Ve čtyři ráno jsem kdysi bývala ještě vzhůru, ne už.


Safián
před rokem
Dát tip

Alenakar, záleží na tom, jaká debata se vede. Kdysi se básník Lipár zasazoval oto, aby Gott nezahajoval Lipský veletrh (nebo jiný? byl knižní a v Německu). Prý by mohl poškodit pověst našich literátů. V poledních desetiletích tu mnohem více záleží na tom, kdo jsme, než na tom, co umíme. A to vyžaduje jiný talent než poezie. Dokonce i někteří kritikové si všimli, že tu tzv. velká poezie chybí. A cítí jistý ostych přihlásit se k žánrům, které slaví přece jen jakýs takýs úspěch a kterým tady říkáme blbůstky. 


Alenakar
před rokem
Dát tip

Safiáne,

tvůj koment mě vede k otázce: Je v dnešní době ještě vůbec možné zůstat během literární diskuse smrtelně vážný?  Já se obávám, že ne. Já možná plynule přecházím do švejkování, ale připadá mi absurdní, když někteří představitelé a obhájci současné poezie se v době jejího totálního úpadku chovají jako "zasloužilí umělci", ke kterým je třeba mít úctu a respekt... Každému při tom přece musí cukat v koutcích.


Alenakar
před rokem
Dát tip

kadeřavá,

nádražní bufety a noční nástupiště - to je kapitola sama pro sebe. Dost o tom tady psala třeba Umbratica.  ...Najednou to vypadá, že já - abstinetka mám největší zkušenosti s nočním městem po té, co zavřou hospody. Ale to už jsou pro mne druhohory ještě před dopadem asteroidu.


Alenakar
před rokem
Dát tip blacksabbath

blackie,

dřív jsem se městem ve čtyři ráno toulala hlavně když někde skončil nějaký mejdan. Už dávno na mejdany nechodím, takže jsou to jen takové vzpomínky na mládí.


Alenakar
před rokem
Dát tip

Rhodesie,

jsem bývalá dekadentka a psát o náladách"pozdě k ránu" jsem se učila od Hlaváčka. To on je bezkonkurenční. Já jsem jen jeho bezvýznamný stín.


Alenakar
před rokem
Dát tip

Radovane,

možná imprese, kterou si člověk vychutnává.


Alenakar
před rokem
Dát tip

Poe,

jsem ráda, že se líbí.


Alenakar
před rokem
Dát tip

Zajíci,

prázdné město bez lidí vydechuje skoro vždy podivnou, tak trochu strašidelnou atmosféru. Co je obvykle oživené proudícími davy, to se promění v pouhé mrtvé kulisy. 


Alenakar
před rokem
Dát tip

sveřep,

díky. Vzpomínám na město, kde jsem žila a kde už žít nebudu. Zbyl mi jen Vyhnálov.


vesuvanka
před rokem
Dát tip

Pěkně napsané, TIP. Čtvrtá hodina ranní venku pro mě není, protože jsem sova :-)))


Safián
před rokem
Dát tip

Jak myslíš. Já nad tím moc nepřemýšlel. Ani jsem nechtěl napsat lepší básně. Vyprovokovalo mě to, co Voříšek charakterizoval jako rozmázlou impresi. Také mi to připomnělo kdysi oblíbené básně od Hanzlíka. Za pár let bylo po nich. Na jedné straně brbláš nad stavem současné poezie, na druhé straně v tvých očích ospravedlňuje obdiv davu kdejakou pitomost (viz tvoje ironická, alespoň tak jsem ji pochopil, poznámka výše). Už Werich říkal: To je blbý, to se bude líbit.


To já nikdy nechodila po barech ,toulala jsem se v lesích u ohňů v nádražnich hospůdkách kde hrála kytara na fešťáčcich a to mi dodnes zůstalo:-)


Luxusní zboží na tělech z plastu a nikde solventní zákazník,

Mlha má vodnický kabát, z kterého pořád kape

...ty tulačko prázdným městem...umíš se dívat

 


Alenakar
před rokem
Dát tip

Safiáne,

takhle seškrtané by ty básničky byly prostě jen jiné, jestli lepší, to je otázka. Ve škrtání tu ještě nedávno byli "mistry" a2a2a a ysslandia. "Minimalismus škrtálismus" je pouze manýra jako každá jiná manýra.

Když byla nejúspěšnější básnířkou za poslední roky na Písmáku záhadná annnie, dostávala mračna tipů za ty nejnakynutější a nejupovídanější básničky, jaké vůbec znám a všichni byli náramně spokojení. Nikdo neškrtal!


Alenakar
před rokem
Dát tip

kadeřavá,

ráda jsem se toulávala v noci a pozdě k ránu.  Za mlada jem totiž chodívala pozdě k ránu z baru. Ale to už je velmi, velmi dávno.


Alenakar
před rokem
Dát tip

Jamardi,

díky. Jsem ráda, že se líbí.


Alenakar
před rokem
Dát tip

Markel,

je to vždy zvláštní zážitek toulat se brzy ráno městem bez lidí... Je v tom taková zvláštní melancholie, když potkáváš jen figuríny za výlohou a sochy na podstavcích a maximálně kolem tebe projede policejní auto...


Alenakar
před rokem
Dát tip

Nami,

jsem rád, že veršíky zaujaly, i když nejsou veselé, ale poněkud melancholické jako každé blues.


Rhodesie
před rokem
Dát tip

Neskutečně skvělé vykreslení velmi brzkého rána. 

BEZKONKURENČNÍ!!!


chtělo by se mi napsat - imprese, ale ta je, co do času, krátký okamžik, takže ... rozmáznutá imprese


Moc hezky napsané 


Jo, má to tu náladu.


sveřep
před rokem
Dát tip

Ta druhá mi přijde úchvatná

 


Safián
před rokem
Dát tip Zajíc Březňák

Mně by to stačilo trochu kratší. Třeba:

Ještě ne den, dávno ne tma,

tvé básně právě hledají

schopnost něco povědět.

Jako bys vléval olovo

do ledové vody.

 

Než vypukne všednost,

budou jazyk i chladnoucí kov

těžší a těžší

a oči v plastových tvářích

ani nemrknou.

 +++++++++++++++

Mlha má vodnický kabát,

pořád z něj kape a kape,

až na tvářích lidí 

vyloudí zázračné slzy.

 

Před čtvrtou ráno potkáš

jen ty na podstavcích.

Procházíš od zlaté palmy

ke svatozáři z hvězd

 

a mlha za tebou zavírá

chrámové dveře.

Zbývá dost kadidla

i na rozdání chudým.

 

 


Moc hezké je to tvé noční toulání


Jamardi
před rokem
Dát tip

Krásně jsi popsala ráno. I tu mlhu.


Markel
před rokem
Dát tip

byla jsem tam s tebou, oslovilo *


Nami 99
před rokem
Dát tip

Moc hezké, rád jsem četl.


Alenakar
před rokem
Dát tip

Kočkodane,

mě potěší každá pochvala. Když někomu stojí mé dílko za to, aby pochvalu napsal, cením si toho.


Kočkodan
před rokem
Dát tip

Protože nejsi chudá hmotně ani duchem, tak ti rozdám „jen“ pochvaly.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru