Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Skús hlasnejšie, mami

15. 04. 2023
15
19
416

V piatok. Mama nevolá, skúsim o štvrtej ja. Zodvihne telefón, počujem slabučký hlások.

„Mami, skús trošku hlasnejšie! Ako sa máš?“

„Nerozumiem ti, mami. Pýtam sa, ako sa máš?“

„Som ešte v posteli,“ hovorí potichu a pomaly.

„Dnes si nebola na dialýze?“

„Nie.“

„Zajtra pôjdeš?“

„Áno.“

„Koľko vás je na izbe?“

„Tri, štyri,“ akoby ich práve teraz počítala.

„Dobre varia? Chutí ti tam? Čo ste mali na obed?“

Niečo rozpráva, nerozumiem.

„Prídeme v nedeľu. Čo ti máme doniesť?“

„Voľačo som ti chcela povedať, ale zajtra ti to poviem.“

„Dobre, mami. Nebudem ťa trápiť. Oddýchni si, vyspi sa, zajtra sa porozprávame.“

Premýšľam. Takáto zmena zo dňa na deň? Vo štvrtok rečnila, v piatok ťažko súka slová. Možno sa im tam po dvoch transfúziách rozbehala, boja sa, aby nespadla, dávajú jej nejaké oblbováky, je ospalá. Uvidíme zajtra.

V sobotu príde mail od Ivy:

Volali mi z nemocnice, že babke sa skomplikoval stav, lebo dostala nejaký rotavírus, hnačka, vracačka. Naznačili, že v jej veku sa to už môže vyvinúť rôzne. Je veľmi slabá a na kyslíku, dnes nejde ani na dialýzu. Navštíviť ju môžeme, ale je nákazlivá. Pre mladého človeka nič vážne. Vírus. Návštevné hodiny dnes od 13.30 do 16.00. Pôjdem za ňou, kto sa cíti byť mladý, môže ísť so mnou.

Mail poslala Monke, Julovi a mne, o 11.05.

12.21 čet od Ivy:

Mamuška, tak volali znova. Babka to nedala. Monke som písala, Julovi volala. Tebe som nechcela volať, nech Petra nehysterčí, ale kľudne mi zavolaj, keby chceš.

Takto som to nechcela. Mali sme 30.apríla osláviť narodeniny v Retro reštaurácii. Do seniorvillu by priniesla moravské koláčiky, pagáčiky a tri fľaše detského šampanského. Potom by mi mohli niekedy zavolať - Zuzanka zaspala a už sa nezobudila.

Do Retro reštaurácie som napísala – rezerváciu ruším, mama sa svojich 94. narodenín nedožila.


19 názorů

Veľmi pekne ďakujeme, Štírka


Štírka
před rokem
Dát tip

Gabi, dokázali jste, že maminka byla do poslední chvíle šťastná – to je něco tak krásného a mimořádného! A ty hezké vzpomínky zůstanou. Je mi to líto.  Držte se. 

 


Vďaka, Ivi!


Gabika......objímám......drž se!


Abakus, moja mama začala chodiť na dialýzu v 90-ke. Dočítala som sa, že v neskoršom veku im predĺžia život maximálne o jeden rok. Moja mama žila s dialýzou tri a pol roka!


Abakus
16. 04. 2023
Dát tip 8hanka

v 93 chodiť na dialýzu je obrovský výkon! Prešla som si tým so svojou mamou, ale tá sa  dožila necelých 82. 

Prešlo od tých čias niekoľko rokov, ale sú chodníky, po ktorých chodím, pretože majú zošikmené obrubníky pre vozíčkarov...


atkij
16. 04. 2023
Dát tip gabi tá istá

Ach, ach, gabi. Upřímnou soustrast. Na tyto chvíle se člověk nikdy dost nepripraví. Díky Tvému vyprávění jako bych také byla pomyslna vzdálená příbuzná a věděla bych, že maminka s Tebou a ostatními měla krásný život. Objímám Tě.  


Pekne si to Janina...keby neboli čitatelia, nebolo by pre koho povídať. Som za vás vďačná.

 


Janina6
16. 04. 2023
Dát tip

Dík za to krásné povídání o ní, které jsme si k tobě ràdi chodili číst. V něm tady zůstane pořád v čase přítomném.


gabi tá istá
16. 04. 2023
Dát tip Gora, Benetka

Ďakujem vám všetkým! Som rada, že vás mám!


aleš-novák
16. 04. 2023
Dát tip gabi tá istá

Opravdu upřímnou soustrast.

Říká se, že sdělení starost je poloviční...třeba ti bude písmácká přízeň oporou...Sjúzn měla s vámi dobrý život, teď bude mít krásně v nebi.


8hanka
16. 04. 2023
Dát tip gabi tá istá, Kočkodan

Pripajam sa k ostatnym. .Aj ked mame pribudali roky, zdravotne problemy, v podvedomi máme stale ale je to mama, ta tu bude stale, musi, ako by sme boli bez nej, je predsa s nami od zaciatku...este dlho budes cakat pravidelny  telefonat, v obchode budes chciet kupovat jej oblubene a...Iva je skvela, vzala to na seba, mas v nej oporu ...prajem vsetkym vela sil, pokoja, hlavne veseleho spominania, aby nebolo len smutno a prazdno...prezila krasny vek obklopena laskou, starostlivostou, kieby tak vsetky mamy...


revírník
16. 04. 2023
Dát tip gabi tá istá

Ach jo. . .  V duchu tě objímám, Gabi. Bylo to krásné a - nebylo toho dost.


 ... úprimnú sústrasť***


Kočkodan
16. 04. 2023
Dát tip Gora, 8hanka, gabi tá istá, Benetka

Tak ten okamžik přišel, kdy Sjúzn – vlastně taková naše externí kolegyně Písmačka – odešla. I mně je, Gabika, líto, že už nejsi dcerou. Ale byla jsi jí dlouho (což není tvoje zásluha) a hlavně dobrou, což tvoje zásluha je. Asi by se na Slovensku nenašlo mnoho maminek, které by takovou skvělou dcerku nebraly všemi deseti. A u těch, které ne, by se zřejmě jednalo o nějakou psychiatrickou poruchu.

Budou nám (dovolím si mluvit i za ostatní) chybět další pokračování seriálu o Zuzce. Ale věděli jsme, že na rozdíl od těch televizních bohužel nešlo o seriál nekonečný.

Tož mávám mamule tam nahoru a tobě lehce klepu na rameno jako projev soucítění.


Alegna
15. 04. 2023
Dát tip

Upřímnou soustrast, 93 je krásný věk a měla milující rodinu, to nemá každý, drže se


Gora
15. 04. 2023
Dát tip

Je mi to moc líto, gabi. Upřímnou soustrast všem.


Nami 99
15. 04. 2023
Dát tip

Upřimnou soustrast.


Cítím s tebou i vaší rodinou. Buď jim oporou, vím jaké to je.

Zůstane jen to hezké, co bylo.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru