Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pláč duše

19. 05. 2023
4
7
189
Autor
patricia w.

Když ústa mlčí, srdce mluví
a duše zpívá, někdy pláče zraněná,
jak už to v životě bývá
.......každá myšlenka je zdaněná.....

Žijeme v době totalitních tlaků,
modrožlutých lží a přetvářky
radostné zítřky už tu byly a doby temna taky
…….přepisují se knihy, bourají pomníky…...

po zarostlých kolejích pojedou vlaky?!

Je cesta tam a nikdy zpátky,
prašná bolestí, trnitá strachem
často nás mocní staví na scestí
…..nad hlavami šedá a černá v ulicích….
modrá se v dálkách ztrácí
vzpomínky sešedlé prachem
…..a rudá zašlapaná v blátě…..

v zákoutích politických plánů šklebí se zrada
byli jsme a zase budem,
bílá naděje nám rovná záda

(Stačí tu rudou z bláta pozvednout
a cípek modrého z nebe vložit do ní
mít rovná záda
a hlavu jen v úctě k vlasti klonit)


7 názorů


patricia w.
před 11 měsíci
Dát tip

Pro p. Voříška - nejde ani tak o UA, jako o ČR, i když to s tím hodně souvisí! Jde o hrdost a svobodu národa, který je vlečen tam, kam nechce.


Radovan Jiří Voříšek
před 11 měsíci
Dát tip Bačkovský

Já to vidím naopak spíš optimisticky. Čerň už tu byla. A s tou Ukrajinou a lží, jasně, nic není bílé nebo černé. Avšak ta strašná hrůza, kterou rozpoutalo a vede Rusko, se nedá nevidět a ani nějakým jiným názorem okecat.

 


patricia w.
před 11 měsíci
Dát tip

Pro p. Bačkovského - děkuji za názor a ocenění. :*)

K té modrožluté - každý na to dění TAM máme svůj názor a já (a jistě nejsem sama) zastávám ten odlišný od daného narativu, předhozeného našimi politiky a živeného našimi médii. 

Ano, ten jazyk básně je tak trochu "proletářský", je to patrně mým věkem. :)

Neuměla jsem to vyjádřit jinak, tak aby to bylo pochopitelné a uchopitelné. Dějiny země, současnost i temná budoucnost, ke které jasně směřujeme.

 


patricia w.
před 11 měsíci
Dát tip

Pro Muamarka - Děkuji za názor a ocenění. :*)

Ano, cítím bezmoc a zoufalství nad tím, co se s českou zemí děje. Děsí mě to. A nevidím z toho východisko.


Bačkovský
před 11 měsíci
Dát tip

"modrožluté lži a přetvářka" tomu nerozumím, nebo doufám, že nerozumím.

Nálada básně mě vede do klukovských let, možná je to dáno i použitým jazykem "šklebí se zrada",  "radostné zítřky", "hlavu jen v úctě k vlasti klonit", "srdce mluví a duše zpívá". V té době mi ta slova zněla nepravdivě (slovy vaší básně pěkně vyjádřeno "často nás mocní staví na scestí").  Možná mi Váš text připomíná proletářskou poezii, nemyslím to hanlivě. 

Ještě k názvu - "Pláč duše" je výstižná a povedená  metafora, její nevýhodou může být časté používání.  Např. kniha s tímto názvem vyšla nedávno a odhadl bych, že půjde o touhu duše po Bohu.     


Muamarek
před 11 měsíci
Dát tip

Báseň je prodchnutá steskem, bezmocností, touhou. 

 

 Tento odstavec mě velmi oslovil:

 

Je cesta tam a nikdy zpátky,
prašná bolestí, trnitá strachem
často nás mocní staví na scestí
…..nad hlavami šedá a černá v ulicích….
modrá se v dálkách ztrácí
vzpomínky sešedlé prachem
…..a rudá zašlapaná v blátě…..


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru