Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Okna vesmíru

Výběr: Gora, Radovan Jiří Voříšek
23. 07. 2023
11
10
256

...

Ptal jsem se otce, z čeho je železo a z čeho se vyrábí papír, kde jsme se tu vzali a jestli jsou mimozemšťané.
Táta mi odpovídal na poli pod hvězdným nebem: "Nebuď zvědavej, budeš brzo starej." To už začínal šedivět, ve čtyřiceti již vypadal jako stařec.
Je dobré dostávat rady do života.
Ale není dobré řídit se každou radou, která kdy roztáhla nohy myšlenek. 

Myšlenky jsou jako oblaka na nebi, která nazýváme beránky.
Díváme se, jak plují modrou pastvinou oblohy jako mořem našeho vědomí. Oceán plný ledovců.
Touhu nelze nalézt ve slovníku sprostých slov, není to ani zázrak, je to chleba všedních dnů. Chci, aby mi nezplesnivěl.

Chci přestat zabíjet čas, dokud mě Pán času nezabije.

A tak odnáším své knihy do knihobudky, už je nechci číst.  A s každým svazkem jako bych se zbavil těžkého svazujícího břemena. Snad si je odnese jiný blázen a bude stárnout a šílet nad stránkami starých věd. 
Papír a moudrost se musí recyklovat.

Poezie je kus sisyfovského úsilí, pokus chytit svět za ohon komety, snaha po zahlédnutí kosmu, který se otevírá jen v krátkých časových intervalech. Je to křišťálová studánka tam, kde nejhlubší je les. Pít z ní mohou jen géniové s vyplazenými jazyky.

Okna prostých vesnických chaloupek jsou však jako naše mihotavé životy. Jejich světlo je dojemné jako děcka hrající si kdysi v potoce. Haranti, kterým je dnes přes třicet let.
Každý může zahlédnout sám sebe, Boha a smysl všeho. Pokud se nepoddá strachu.


10 názorů

kalip
před 9 měsíci
Dát tip Zajíc Březňák

Hezký den! Mně tu nejak nesedí ten první odstavec. Zbytek už se mi četl pěkně. Taky nikdy nedávám chleba do igeliťáku. Mám ráda každý den. Strach se učím překonávat. :-)


Norsko 1
před 9 měsíci
Dát tip Zajíc Březňák, Janina6

Poezie se otevíRae, řečeno latinsky. Víc ti nemám co vytknout 


Benetka
před 9 měsíci
Dát tip

Úplně jsem přestal číst knihy. Nevím co se to se mou děje. Snad že su pln lásky a beznaděje a na písmenka už nezbývá časoprostor...


trojort
před 9 měsíci
Dát tip

...zahlédnout sám sebe, tak se podělám...


silné, promyšlené ... a to kupodivu neumenšilo jakousi malebnost


Zajíc Březňák
před 9 měsíci
Dát tip

Děkuji vám všem za čtení. Je to psáno s jistou dávkou nadsázky...


Janina6
před 9 měsíci
Dát tip Gora, Zajíc Březňák

Krásný text, věřím ti ho, i když ne se vším se ztotožňuji... Mě knihy netíží, otvírají mi různé dveře. A idylické venkovské chaloupky mohou skrývat stejné nebo i horší problémy, než panelákový byt... 


K3
před 9 měsíci
Dát tip

Jenže opravdové antikvariáty jakoby vymřely. Dnes jsou plné brožovaných neprodejných knih.


Philogyny
před 9 měsíci
Dát tip Benetka

Já si myslím, že toho haranta máme v sobě každý. Jsme uvnitř stejní, jenom to někteří nechtějí vidět. Honí se za něčím a pak umřou. Ani to nakonec neumí pojmenovat. Mi teď řekl syn po promoci. Že čekal na nějaký pocit. Jestli bude něco víc. A že se cítí pořád stejný. Jsem za to potichu ráda. Poezie je pupeční šňůrou namíchané geny.  Piješ ji v mateřském mléku. Toto se nejde naučit.  Jsi to ty. Já.  Bezva námět a zamyšlení. Došly mi teď dvě knihy, na které se moc těšila...miluju antikvariáty. Moc by se mi líbilo nějaký mít. Asi tak. 


Gora
před 9 měsíci
Dát tip

Hm, zamyšlení je tu nabíledni. Dobře napsáno.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru