Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Příteli, jak jsi sem přišel bez svatebních šatů? (četba z dneška při Mších sv. v katolických kostelích)

15. 10. 2023
4
12
158

 

(  Svědectví o Ježíši jako Nový zákon je nám dán;

*(Svatý  Matouš, Svatý Lukáš, svatý Marek, svatý Jan, aneb

zápisy od těch, co s Ním (s Ježíšem) přímo zde dole chodili

 

*(tehdy tito ovšem/ rozhodně svatí/ ještě nebyli!) )

 

).

 

EVANGELIUM, čtené v katolických kostelích při Mši sv. dnes, t.j. v neděli 15. října 2023

(Ježíš vjel do Jeruzaléma před velikonočními svátky. Situace je krajně vyhrocená. Jeho slova jsou již velmi ostrá a směřují jako poslední memento k velekněžím. Úryvek má dvě části, které spolu souvisí jen volně. Ježíš v něm otevírá otázku přijetí pohanů do společenství... .)

 

 

Mt 22,1-14

Ježíš mluvil k velekněžím a starším lidu v podobenstvích:


„Nebeské království je podobné králi, který vystrojil svému synovi svatbu. Poslal služebníky, aby svolali hosty na svatbu, ale ti nechtěli přijít.

Poslal znovu jiné služebníky se vzkazem: ‘Řekněte pozvaným: Hostinu jsem přichystal, moji býci a krmný dobytek jsou poraženi, všechno je připraveno, pojďte na svatbu!’ 

Ale oni nedbali a odešli, jeden na své pole, jiný za svým obchodem. Ostatní pochytali jeho služebníky, ztýrali je a zabili.

Krále to rozhněvalo. Poslal svá vojska, vrahy zahubil a jejich město vypálil.

Potom řekl svým služebníkům: ‘Svatební hostina je sice připravena, ale pozvaní jí nebyli hodni. Jděte proto na rozcestí a pozvěte na svatbu, koho najdete.’ 

Služebníci vyšli na cesty a shromáždili všechny, které našli, zlé i dobré, takže svatební síň byla plná hostí.

Když vstoupil král podívat se na hosty, uviděl tam člověka, který neměl na sobě svatební šaty.

Řekl mu: ‘Příteli, jak jsi sem přišel bez svatebních šatů?’

 On se nezmohl na slovo.

 Tu řekl král sloužícím: ‘Svažte mu ruce i nohy a vyhoďte ho ven do temnot. Tam bude pláč a skřípění zubů.’

Mnoho je totiž povolaných, ale málo vyvolených.“

 

 


12 názorů

Janina6
před 6 měsíci
Dát tip

Máš pravdu, lenochu, připomíná to dětskou hru na "tichou poštu"... To je asi jediné, co mě trochu uklidňuje, když čtu Starý zákon... že to ve skutečnosti snad bylo trochu jinak. Protože kdybych měla věřit tomu, co se tam píše, asi bych ho musela zděšeně odhodit... ;)

 


Janina6
před 6 měsíci
Dát tip Jamardi

Boha plného lásky si teda představuju jinak.


Jamardi
před 6 měsíci
Dát tip Janina6

lenochu, Romane, po vašem vysvětlení je to lepší, ale i tak se mi to nelíbí. Nejsem Orientálec a nepotrpím si na takové přehánění (pláč a skřípění zubů). Chápu, že ho vyhodil, když ho urazil. On dal najevo, že nestojí o to, co mu nabídl, ale když o to nestojí, proč by měl kvůli tomu trpět? Možná bude časem litovat, možná ne. Je to jeho svobodná vůle, jak se rozhodne. Když se mě nějaký obchodník snaží takovým způsobem přesvědčit, konkrétně vzpomínám na pojišťováka, který když jsem odmítla, plameně na mě vykřiknul, že budu litovat, udělá tím všechno pro to, že to rozhodně nechci. A dále bych o sobě netvrdila, že jsem vyvolená. Špatně oblečený host se sice choval, pokud mu byly šaty poslány a dostal je, pyšně, ale budu-li tvrdit, že jsem vyvolená, budu pyšná také. 


Zeanddrich E.
před 6 měsíci
Dát tip

Jarmilo, jen malá techn.ická poznámka, která snad může více osvětlovat některé souvztažnosti k tomu Ježíšovu podobenství: v té době bylo asi všeobecně běžné, že na královské akce (na svatbu tedy asi obzvláště) vladař spolu s pozvánkou posílal rovnou i *vhodn.ý oděv (...). .

*něco podobného jsem zachytil třeba i na přelomu starověku a novověku, kdy při pohřbu rakouského císaře byly pro zúčastněné připraveny smuteční oděvy (důstojné pro každého - i když odstupňované v určité honosnosti).

 

Když tedy host na akci přišel bez tohoto oděvu, neznamenalo to jen nedodržen.í předepsaného dresscodu, ale i docela těžkou **urážku toho hostitele (pořadatele)... .

**například ještě ve středověku přinejmenším se totiž rozlišovalo i tzv.sociální bohatství; - např. náš pozdější král Ladislav (zvaný Pohrobek) roku 1453 (za správcovství Jiříka z Poděbrad, dalšího našeho pozdějšího krále) o několik měsíců odložil svou pražskou korunovaci na českého krále jenom proto, že neměl dost prostředků na dostatečně honosný a početný svůj doprovod... .


Zeanddrich E.
před 7 měsíci
Dát tip

Údajně Pomalu konající (etc.), hezky jsi to vyložil... :)

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Jarmilo, ad Tvůj postesk ..Škoda, že je tam ta poslední věta :) ... :  Já to mám s výroky Ježíšovými tak, že - i když mi někdy někde něco nesedí, vím (věřím), že chyba je (přinejmenším v tomto případě) ve mně - a zkouším tedy tomu přijít na kloub (i když v některých případech mi to možná trvá i několik let... :) ).


Jamardi
před 7 měsíci
Dát tip

lenochu, děkuji za vysvětlení. Písmo jsem nestudovala, neměla bych tedy nic říkat. Ale slyšela jsem, že Ježíš řekl: "Všechno je v srdci." Nerozumím, proč by se tolik zlobil na člověka, který není po formální stránce připraven, když se při tom nepovyšuje. Kdyby se choval drze, provokativně, to by bylo něco jiného. Světský král špatné šaty bere jako provokaci, tam je to jasné, ale Ježíš? 


Jamardi
před 7 měsíci
Dát tip

Škoda, že je tam ta poslední věta. Ta způsobuje, že to celé nechápu.  Brala bych to jako poučení, že král má příliš rád, když se mu lichotí. Ti, které chtěl pozvat, to byli ti, kteří se mu zalíbili, nějak mu asi dříve zalichotili. Nevadilo mu pro ně poslal dvakrát, ještě se podbízel. A pak se ukázalo, že to byli vrazi nebo žili ve společnosti vrahů (nevím kdo je myšlený jako "ostatní", jestli ostatní pozvaní nebo jiní lidé, kteří nebyli pozvaní). Ale když někdo přišel v nevhodných šatech, letěl hned jak žíznivá čára.


Antonín Bogar
před 7 měsíci
Dát tip Zeanddrich E.

Dnešní Evangelium.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru