Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vtedy na dedine

23. 11. 2023
15
16
229
Autor
8hanka

Mrazivé ráno vyvolalo spomienky na detstvo prežité na malej dedine. Nebyť železničnej trate a zastávky pre osobné vlaky boli by sme celkom odtrhnutí od sveta. Neveľa domov rozložených na brehu Váhu, navôkol hory. Dnes tam vedie slušná cesta, no vlaky už nie. Cez Váh sa postavil železničný most, obišiel dedinu, vlaky sú minulosťou.
S o 4 roky staršou sestrou bola chvíľu pohoda, chvíľu hádky...nechcela ma mať za zadkom, utekala kedy mohla za kamarátkami. Najmä jeden útek si dobre pamätám, nechcela mi požičať kolobežku, letela dolu schodmi, ja za ňou, spadla som a vyrazila si predné zuby, našťastie mliečne.

Jedny Vianoce sme dostali obe krasokorčule, to bolo niečo. Nádherné, ozajstné, ako mali krasokorčuliarky, ktoré som obdivovala počas prenosov v TV. Vysoké, biele, šnurovacie topánky so zúbkami na korčuliach. Škoda len, že na zamrznutej ceste sa nedalo dobre voziť, zúbky zadrhávali a otec mal  málokedy čas ísť s nami na Váh. Samy sme nemohli, boli sme malé a Váh nebezpečný. Na krajoch pri brehu voda, praskliny v ľade, chlapci dávali krížom dlhé dosky, aby sa dalo prejsť na pevný ľad ďalej od brehu. Pravidelne odhŕňali sneh a my sme sa im motali pod nohami. Spod ľadu sa ozývalo temné dunenie, občas zapraskal a otec sa bál, aby sa pod nami neprelomil. Musela mu byť poriadna zima, keď tam len stál a nespúšťal nás z očí, my sme sa hýbali a aj tak nám omŕzali ruky, nohy.

Chodili sme sa sánkovať na breh ku škole. Neexistovali otepľovačky, snehule, nepremokavé bundy. Naše oblečenie spočívalo v bavlnených pančucháčoch, teplákoch, bundách a galošiach z gumy, v nich klasické papučky. Stačilo sa párkrát spustiť dolu brehom a sneh sa nabral všade. Na oblečení sa topil, potom zamrzol, v galošiach zostalo mokro... prichádzali sme  domov premrznuté, otec nám strčil nohy do horúcej vody, márne sme sa bránili.
Sestra z prvej brigády kúpila malý tranzistor, volali sme ho Šumienka, nedalo sa na ňom poriadne naladiť rádio Luxemburg, šušťalo, zaspávali sme každá s jedným slúchadlom a hudbou v uchu...ráno to už bolo len šumenie a bolenie hlavy. Ale stálo to za to, vďaka Laxíku sme mali prehľad o aktuálnych zahraničných hitoch, Smokie a If You think You Know how to love Me, Don Mc Lean a Vincent a mnoho iných...

kým sme šli spať, sedávali sme na parapete, pozerali z okna na rieku, svetielka kúpeľov na druhom brehu, počúvali hudbu a rozprávali sa o svojich snoch a predstavách. Sestra vedela neuveriteľne rozprávať obsah filmov, ktoré videla, opisovala každý detail, jej podanie trvalo dlhšie ako samotný film. Niekedy ma doslova uspala. Vďaka nej som prvý raz videla Winnetoua, stal sa mojou láskou na celý život.

Zimu sme milovali, hoci nám počas mrazivých nocí zamŕzali okná aj zvnútra a malé kachle v rohu nedokázali izbu vyhriať. Milovali sme Vianoce, obdobie príprav, výrobu domácich kolekcií s rumom a sekanými orieškami, fúkaných rožtekov, závinov, perníčkov, čarovnú atmosféru počas večera, darčekov poskromne, no vždy bola aj kniha...a potom sme so sestrou vyšli do ulíc. Obyčajné lampy na drevených stĺpoch svietili pod nohy len slabučko, rovnako svetielka zo stromčekov za oknami. Niekde ešte klasické sviečky, inde už elektrické, tie sme mali aj my a nervy z ich rozmotávania a vešania na stromček. Ale keď konečne zasvietili, bola to krása. Ihličie voňalo, voňal aj dym z komínov...
dnes pustím kúrenie priamo v byte, necítim už vôňu dreva čerstvo naštiepaného, žiadne spratávanie uhlia, ktoré nám často doviezli v daždi, boli sme od neho čierni, unavení. no šťastní, že máme zásoby.
Zásoby boli aj na povale, voňala jonatánkami, ktoré si od nás brali  susedia na sviatočný stôl, podobne orechy, veľké so zdravými jadrami vo vnútri. Orech zaberal korunou celý dvor, po odchode mamy odišiel aj on. Prestal rodiť a noví majitelia ho podrezali. Doteraz ľutujem, že som si nenechala ani jeden oriešok na pamiatku.

V dedine v tých časoch nebol kultúrny dom, supľovala ho škola. Bolo v nej malé javisko s hľadiskom, okrem vystúpení detí bývali ochotnícke predstavenia a víkendové premietania filmov. Sestra predávala lístky a keď zostala na víkend na internáte, zastupovala som ju ja. Nezabudnem na slzy počas  filmu Pánu učiteľovi z lásky, či na Psycho a náš obrovský strach cestou domov i doma. Rodičia boli niekde na návšteve, my sme sa báli, všetky dvere pozamykali, okná pozatvárali a zaspali. Zobudila som sa na trieskanie otca na okno izby, stál na labilnom rebríku vo výške prvého poschodia, nemohli sa s mamou dostať domov, tak musel takto.
V dedine už príbuzných nemám, je iná ako za môjho detstva. Zostal Váh, cintorín, kam chodím za našimi a spomienky...dokedy?
 


16 názorů

a2a2a
před 3 měsíci
Dát tip 8hanka

Opět milé čtení. Mimochodem Panu učiteli s láskou jsem viděl poprvé v roce 1970 nebo 71, a od té doby ještě několikrát. Tehdy jsem vůbec nepřemítal, že podobná realita může být i u nás, a jak se ukazuje, doháníme mílovými kroky. Ale i pánů učitelů a paní učitelek je také dost, kterým by se dlo napsat ...s láskou...


Zeanddrich E.
před 5 měsíci
Dát tip 8hanka

Opět spoustu jednotlivostí také zde poznávám (ovšem kulisy jsou pro mne jako z jiného světa; já jsem dětství prožil v relativně ploché krajině na jihu Moravy... :) )

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

((teď jsem trošku doplatil na to, že si na PC často otvírám více oken s Písmákem vedle sebe :) - popletly se mně dva komentáře mezi sebou... :) ))


Alegna
před 5 měsíci
Dát tip 8hanka, Zeanddrich E.

Nejsi sama, taky se mi povedlo a i jiným :)


8hanka
před 5 měsíci
Dát tip Zeanddrich E.

do kelu, tak toto sa fakt podarilo, tipnúť sama seba, ach jaj...


Kočkodan
před 5 měsíci
Dát tip 8hanka, Alegna

No, možná to tenkrát tatínek s vodou vytemperovanou na 92 stupňů pana Celsia už trochu přeháněl, takže vaše pozorovatelná nechuť k ponoru nožiček mohla mít určité oprávnění.

Neodlišuji se od ostatních, i já jsem rád vzpomínkově zabrousil do tvého (a tak nějak automaticky i do svého) čajldhúdu. A přidávám se do ořechového klubu. Ořešák však již před dosažením mého dospělého věku zmizel. Budu toho želet až do konce životní pouti.


8hanka
před 5 měsíci
Dát tip Gora, Alegna, Zeanddrich E.

ďakujem Vám všetkým za pristavenie sa, napísanie milých slov...dojalo ma, že ešte stále sú ľudia, ktorí majú podobné spomienky ako ja.

Do neďalekého okresného mesta som sa ako dieťa dostala len zriedka s rodičmi, až od šiestej triedy som tam chodila do školy a viac ho spoznala. Na dedine nebolo vianočných lákadiel, tešili sme sa z mála, doteraz milujem sušené figy, bývali u nás iba na Vianoce spolu s datľami, arašidmi, mandarínkami...komu je teraz niečo také vzácne ako vtedy mne? 


K3
před 5 měsíci
Dát tip 8hanka

Šuměnka...:).


K3
před 5 měsíci
Dát tip 8hanka, Alegna

Vzpomínky to je studnice drobných i větších příběhů a příhod ze které se dá čerpat celý život. Moc krásně napsané.


Alegna
před 5 měsíci
Dát tip 8hanka

Milé vzpomínání, taky je hodně podobné tomu mému, snad i proto se mi hezky četlo


Evženie Brambůrková
před 5 měsíci
Dát tip 8hanka, Alegna, Zeanddrich E.

To bude asi těmi našimi léty, že máme takové podobné vzpomínky. Ale krásné. Třeba o ně budou stát vnoučata, ale zda tomu budou věřit, to je ve hvězdách :-)))


Gora
před 5 měsíci
Dát tip 8hanka, Alegna

Hanko, tvé dnešní vyprávění by se mi dobře četlo i přesně za měsíc... ve vzpomínkách máme leccos společného, taky obrovský ořech na plácku před domem. Když jsme se přistěhovali, byly tam dva proutky, jeden muž uříznul. Je to přes 35 let.

Díky za náladu - předvánoční.


Nami 99
před 5 měsíci
Dát tip 8hanka, Zeanddrich E.

Moc hezké.


Iveta_Ivka
před 5 měsíci
Dát tip 8hanka, Zeanddrich E.

Připomnělo mi to řadu příběhů .... taky jsem vyrostla v polích.... vlídné a skutečné.... 


Jamardi
před 5 měsíci
Dát tip 8hanka

Moc pěkné vzpomínky. :)


Květoň Zahájský
před 5 měsíci
Dát tip 8hanka

Jo, Radio Luxembourg, to byly časy. 

Hezké povídání.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru