Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

DUB A ŽEBRÁK

13. 12. 2023
12
16
223
Autor
Ozzozorba

Týden mohutně pršelo a z lesní půdy se stala bažinatá past. Podmáčené stromy padaly k zemi jako sirky. Nedaleko vesnice, kousek od cesty zapadl do obnažených kořenů místní žebrák. Zaklínil se tak nešťastně, že se bez pomoci nemohl dostat z pasti na svobodu. Neštěstí bylo o to větší, že bez pokácení stromu nebylo možné žebráka vysvobodit.

Došlo k situaci, ve které se muselo rozhodnout mezi žebrákem a třistaletým dubem. Kdo z nich bude zachráněn.

„Zabijte žebráka!“ Volal dav. „Nebudeme zabíjet strom, který vytváří stín a zpevňuje cestu na naše pole, a ve kterém ptáci mají svá hnízda... K čemu nám je žebrák? Je jen hladovým krkem, který nedovede nakrmit ani sám sebe.“

Přišel stařešina vesnice Bábul. Byl velmi starý a nebylo staršího ve vesnici. Jeho autorita byla téměř taková, jakou se pyšnil místní vladař. Nikdo z vesničanů se neodvážil protestovat a čekali, co řekne.

Bábul pravil: „Porazte dub a zachraňte žebráka.“ Vesničané byli takovým rozsudkem překvapeni, ale neodvážili se proti Bábulovi  postavit.

Když padal dub pod sekerami vesničanů k zemi, něco ze stromu přešlo na žebráka a něco z žebráka na umírající strom.

Z žebráka se stal ochránce dubů. Žil v lese, živil se žaludy a halil se do dubové kůry. Svůj život zasvětil sázením malinkatých mohykánů. Za jeho dlouhého života vyrostl krásný les, který vesničanům poskytoval dřevo, objevila se řeka, kterou používali na zavlažování svých polí, a rodilo se spousty divokých prasat, která si pochutnávala na místních žaludech.

Po smrti žebráka bylo jeho tělo zakopáno pod dubové kořeny, tak jak si to přál. 


16 názorů

Zajíc Březňák
před 3 měsíci
Dát tip

Povedené podobenství.


Ozzozorba
před 4 měsíci
Dát tip Gora

Jo. 


Gora
před 4 měsíci
Dát tip

Ozzo, u tebe předpokládám souhlas s Nominací, potažmo soutěží, díky...


Ozzozorba
před 4 měsíci
Dát tip 8hanka

láska


Biskup z Bath a Wells
před 4 měsíci
Dát tip Urk'nahk'ku

Povedená bajka.

Co přešlo z žebráka na strom? 


lastgasp
před 4 měsíci
Dát tip Ozzozorba

Výborná  bajka moudře rozřešená, s poučením o hodnotě účelu služícího tralému prospěchu. Myšlenka dobře ztvárněná formou i srozumitelným podáním. Mohl bych dílo navrhnout k nominaci do soutěže PM za měsíc prosinec?


MilanH
před 4 měsíci
Dát tip

Skvělé


Ozzozorba
před 4 měsíci
Dát tip

No né. 


Nami 99
před 4 měsíci
Dát tip

Moc hezké.


Jamardi
před 4 měsíci
Dát tip

U toho je důležité, jak si to kdo vyloží. Na jedné straně, když nebudu považovat za žebráka jen toho, kdo má nedostatek peněz, se může stát žebrákem snadno kdokoli a je zlé, když se nechce pro něho něco obětovat. Na druhé straně jsem třeba četla, že někteří odebírají lidem orgány bez jejich souhlasu, což si může někdo vykládat tak, že kdo je potřebuje, je důležitější žebrák a ti usmrcení jsou méně důležité duby.


Ozzozorba
před 4 měsíci
Dát tip

:)


Gora
před 4 měsíci
Dát tip Ozzozorba

"Zenová"poetika je ti blízká, Ozzo. 

Dobré dílko.

----------- ještě koukni na:

 Svůj život zasvětil sázením malinkatých mohykánů. Za svůj dlouhý život vyrostl krásný les, -

 Svůj život zasvětil sázením malinkatých mohykánů. Za žebrákův dlouhý život vyrostl krásný les,

 


K3
před 4 měsíci
Dát tip Gora

Má to hezkou myšlenku, připomělo prózu: "Muž, který sázel stromy."


Josephina
před 4 měsíci
Dát tip

:-)


Janina6
před 4 měsíci
Dát tip Alegna, Gora

Mně to připadá jako pohádka. Pěkná.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru