Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bilance starého muže

Výběr: Radovan Jiří Voříšek
17. 12. 2023
14
14
247
Autor
Debbi

Zčernalo nebe, zčernala země, 

odkládám všechny zábrany

vyhasl oheň, který byl ve mně

jsem starý, sám a bezbranný

 

Unaven létem, znavený zimou

zdá se mi, že tu překážím

to co by mělo dát krtkům křídla

je pro mě těžkým závažím

 

Pryč jsou ty doby, míval jsem kliku

přešli jsme z hladce k obrace

žiješ si, no tak, spíš podle zvyku

s touhou se nikam nevracet

 

Točíš se, točíš jak v kolotoči

jednou je hůř a jednou líp

i když to, zdá se, k ničemu není

děti se učí z našich chyb

 


14 názorů

Lili.
před 3 měsíci
Dát tip

Je tohle možné?

Umět tak takhle psát... nádherné.


K3
před 4 měsíci
Dát tip Al Jal Úd

Táta kouřil. Já taky. Kolikrát jsem ch těl přestat, nešlo to. Pak mě prostřednictvím dcery, mohlo jí být 10let cosi osvítilo. V okamžiku jsem věděl, že už nekouřím. Rodiče měli opravdu špatné zlozvyky např, ve výživě. Tomu jsem se totálně vzepřel. Dnes jí zdravě i manželka. Zatímco ostatní se zbavují fyzycké práce, tak já ji vyhledávám a přidělávám si ji protože mi prospívá...


Janina6
před 4 měsíci
Dát tip

Jako dítě jsem nesnášela spoustu chyb, co dělali rodiče... a čím jsem starší, tím víc je chápu. Dělám často ty samé a ještě nějaké svoje navíc ;)


K3
před 4 měsíci
Dát tip Janina6

To já jsem tedy asi výjimka:).


Safián
před 4 měsíci
Dát tip Janina6, Jinys, Al Jal Úd

Děti se z chyb rodičů nikdy neučí. Mnohdy ani ze svých.


K3
před 4 měsíci
Dát tip

Bilance velmi starého muže. Potom to je věrně zachycené.


Muamarek
před 4 měsíci
Dát tip

Text rozhodně vyvolává náladu - pochmurnou a tíživou. Působí. Místy by šlo zapracovat na rýmu i rstmu, aby se drželo schema: ABAB - jako v první a třetí sloce. Ale v každém případě se mi to líbí. Oslovuje mě to.  


Janina6
před 4 měsíci
Dát tip

Bezva, těší mně, že jsem pomohla ;)


Debbi
před 4 měsíci
Dát tip Janina6

Janina6 - tak tohle mě vážně netrklo, Jani. A pokud to nevadí, že opisuji, použiji a opravím. Díky :)

Kočkodan - děkuji moc, že jsi v mém případě neudělal chybu :)

A samozřejmě děkuji i tobě, Radovane, za rozbor díla k mému prospěchu. Dík. 


Kočkodan
před 4 měsíci
Dát tip

že jsem si přečetl tvoje dílko, to určitě chyba nebyla. ;-)


třeba jo


Janina6
před 4 měsíci
Dát tip

Radovane, ono by stačilo obrátit: Zčernalo nebe, zčernala země. A byl by dokonalý rým země - ve mně. Ale Debbi tohle určitě ví, možná ho právě nechtěla mít tak "okatý".


Radovan Jiří Voříšek
před 4 měsíci
Dát tip Al Jal Úd

Vcelku vysoká hustota nápadů - to co by mělo dát krtkům křídla,... přešli jsme z hladce k obrace... Možná jen : točí / kolotoči, je dost známé, ale prostě jasné, těžce nahraditelné.

Povedený rytmus, pravidelné střídání ženských a daktylských zakončení veršů, počtů slabik 10 a 8 tak, že nedochází k násilnému utínaní nabo natahovaní.. 

Jedině snad rým: nebe / ve mně ... ale nevím, co jiného použít, aby se zachoval smysl.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru