Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Čerstvé zprávy

26. 02. 2024
18
32
219
Autor
Umbratica

 

Klepny na rohu -

V mrazu jim stoupají z úst

oblaka páry

 

Zas na čekané?

V rohu okna pavouček,

za záclonou drbna

 

( Trojka )

 

Nebolí nožky

milence v objetí a

stín za záclonou?

 

 

Vše na svém místě:

sousoší na podstavci,

dvě klepny pod ním

 

 

 


32 názorů

snake_01
před 2 měsíci
Dát tip

Pěkná hřbitovní série. (Líbí se mi jména bez pozlátka)


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

Phil,

tenhle soused měl družku. Když se to s ním horšilo, nějak ho přemluvila, aby si ji vzal. Chalupa, kde bydleli, byla původně velký statek a oni pořád měli jakési zbytky hospodářství. Už žádné krávy, jen ovce, kozy, slepice a králíky. I kolem toho je ale spousta práce a tak manželka nakonec přecejen za  svou mnohaletou dřinu něco dostala, když stavení a pozemky prodala.


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip Jednapoetka

snakeu,

díky za chválu. Mně se ale zdá, že se ke klišé uchyluji dost často. Jednak se umne neustále opakuje inspirace typicky japonskými náměty (strašáci, motýli, měsíc, kočky a hlavně hřbitovy...), jednak píšu vlastně totéž haiku několikrát jinými slovy.

Asi nejvíc nových haiku mám o hřbitovech, ale bojím se to vkládat, protože lidi se raději baví, než aby přemýšleli o smrti. Jedna malá série na ukázku:

 

Jména

 

A jméno mizí -

Od hvězdičky ke křížku

se posouvá mech

 

Jména už v listí,

pod Dvidovou hvězdou

výhon břečťanu

 

Skácený pomník -

Na jména bez pozlátka

padá z kříže rez

 

 


Philogyny
před 2 měsíci
Dát tip

Chlapi umírají na rakovinu prostaty ve většině případů proto, že že nikoho nemají. 


snake_01
před 2 měsíci
Dát tip Philogyny

O to právě jde, já vím, že mnoho tvých textů je autentických, vím, že víš, jakým způsobem se do haiku pustit a z textů je to znát. Jsou přirozené, uvěřitelné, ale zároveň objevné. Vyhýbáš se klišé a velkým motivům a držíš svá haiku "při zemi", což je podle mě velmi dobrý přístup.


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

Phil,

mě taky vždycky dost udivovalo to katolické pořekadlo "koho Bůh miluje, toho křížkem navštěvuje".

Realita je ale taková, že můj soused, chlap, ale taky klepař, umřel v šedesáti na rakovinu prostaty jen co odešel do důchodu. Ta paní "za záclonou" se dožila devadesáti let, měla tři děti, deset vnoučat a nejmíň pětadvacet pravnoučat.


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

snakeu,

bavili jsme se spolu o autenticitě... Dvě klepny na rohu jsou autentické. Jedna už umřela, ale druhá ještě žije a baví se na stejném rohu jen s jinými lidmi. A ta záclona je tak autentická, že si ji budu pamatovat do konce života.


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

Rhodesie,

souhlasím, že někteří muži mohou obecní (nebo i městské) drbny trumfnout. Měli jsme i jednoho takového souseda. Moc rád si vyměňoval poznatky s onou paní za záclonou, což těm dvěma ovšem nebránilo v tom, aby se vzájemně pomlouvali. Svět někdy bývá dost složitý.


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip trojort

Trojorte,

klepny rády klepou (třeba řízky na nedělní oběd) a drbny zase rády drbou (třeba psa za uchem). Všichni máme dobré i špatné vlastnosti.


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

Janino,

manžel té paní za záclonou (oba už jso mrtví, dej jim pánbu nebe) skutečně jednomu sousedovi život zachránil. Soused, opilec, se vracel v zimě z hospody s kolem a usnul před domem "se záclonou". Kdyby ho nevzbudili a neodvedli domů, do rána by byl dozajista tuhý, protože byl docela silný mráz.


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

Jam,

z té tvé sousedky by byla dobrá bytná nebo "domovní důvěrnice". Skoro lepší než hlídací pes.


Philogyny
před 2 měsíci
Dát tip Umbratica, Janina6

Tyhle nechce nikdo. Proto jsou zlé. Kdysi jsem plakala. Zemřelo mi pod rukama narozenén tele. Pořád pilo mlezivo z láhve a najednou to všechno teklo ven a bylo mrtvé. Byla to moment. Zeptala se pobožné sousedky, proč umírají. Ti, co je máme rádi. Pracovala tam se mnou. A ona mi řekla, že Bůh si k sobě bere ty, co je má rád. Zarazila jsem se. Měla bych chtít, aby nás rád neměl?


snake_01
před 2 měsíci
Dát tip Alegna, Umbratica

Nejpovedenější mi přijde první, ale například i poslední je zajímavé.*


Rhodesie
před 2 měsíci
Dát tip Alegna, Umbratica

Jakožto původem vesničan mám s dámami tohoto typu bohaté zkušenosti.

Ve městě jsem zjistil, že někteří muži je dokážou i překonat...


trojort
před 2 měsíci
Dát tip Umbratica

to by jednoho kleplo


Janina6
před 2 měsíci
Dát tip Jamardi, Alegna, Umbratica

Jo jo, zvědavé sousedky mnohdy i zachraňujou životy!

(Ale nemusí být pokaždé drbny.)


dadíková
před 2 měsíci
Dát tip

a když se zjevil někdo neznámej, tak ho prolustrovala :)


dadíková
před 2 měsíci
Dát tip Jamardi

Jamardi  - možná uzitečnej hlídač :)


Jamardi
před 2 měsíci
Dát tip dadíková, Janina6, Alegna, Umbratica

Líbí se mi.

Měla jsem jednu sousedku, ta se nedívala oknem, protože to bylo ve vyšším patře, ale poslouchala za dveřmi a když přijel výtah, vykoukla, aby viděla, kdo přijel, protože kukátkem to neviděla. Bylo to zvláštní, ale dobré proti zlodějům. :)


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip gabi tá istá

gabi,

díky. Jistě máme každá své bohaté zkušenosti...


gabi tá istá
před 2 měsíci
Dát tip

Skvelé! 


Janina6
před 2 měsíci
Dát tip

Tak je v Nových dílech (Sousedská) ;) Mám dojem, jako bychom měly stejnou sousedku!


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

Poetko,

jsem ráda, že se líbí  i miniaturky na takovéhle poněkud nepříjemné téma.


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

Abakusko,

sólo drbnu si tak nějak neumím představit. Ta prsatá dáma, o které píšeš byla spíš jen velmi zvědavá "paní důležitá".

Já jsem se většinou ocitala na konci klepařského řetězce:  a představte si, že ta a ta o vás říkala to a to! Věřila byste tomu?


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

Janino,

jsem zvědavá.


Jednapoetka
před 2 měsíci
Dát tip

Jj, líbí,  líbí...


Abakus
před 2 měsíci
Dát tip dadíková, Umbratica, Alegna

Ja som stretávala jednu drbnu  s  vyloženým poprsím na parapete a musela som ju pozdraviť, inak bol oheň na streche. A raz tá drbna bola na druhej strane ulice, v inom okne a  ja som zrazu nevedela, či mám pozdraviť. Mimochodom bola to sólo drbna - vždy sama.


Janina6
před 2 měsíci
Dát tip

Tak to za chvíli vyhrabu z šuplíku jednu sousedku speciálně pro tebe ;) i když, možná ji už znáš...


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip Janina6

Janino,

drbny mi ležely v žaludku už od mládí. Zvláště jedna sousedka. Kdykoli jsem vyšla z naší branky na ulici, mohla jsem si být jistá, že sousedka stojí za záclonou a sleduje v kolik jdu pryč, co mám na sobě atd. A co teprv když za mnou přijela nějaká návštěva!  To pak tryskalo na druhý den na rohu hodně páry od úst! 


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

dadí, díky.


Janina6
před 2 měsíci
Dát tip

Fajn postřehy.

Pavouček chodí drbat na síť ;)


dadíková
před 2 měsíci
Dát tip

první dvě :)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru