Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Stmívání

17. 03. 2024
21
26
249
Autor
Gora

 

Stmívá se. Zabouchání lžící do železné mísy. Znamení pro zasvěcené. Přicházejí ze vzdálených strání, opouštějí kočičí stezku, vyšlapanou ve vysoké vysušené trávě.

Rváč... Celý týden dostává do jídla antibiotika. Zvedá podezíravě, dříve zanícené, oči od misky, bílou hlavu má samý jarní šrám. Syčí. Raději vycouvám.

Na řadě jsou Čičíkovy vousky. Před časem mu je někdo nejspíš upálil. Prý to pro zvíře znamená konec prostorového vidění, píše se v moudrých knihách.

Zgumovělá pokroucená vlákna postupně vypadávají - rostou mu nová, naštěstí. Snad si dá příště pozor na zloduchy, je příliš důvěřivý.

Misky se s příchodem tmy vyprazdňují. Přemítám, kdo tu ještě nebyl...

Kdepak je modrokočka, šedá kráska Korat? Právě takhle na jaře ji před časem hasiči s pomocí plošiny sundavali z vzrostlého stromu. Netrčí někde ve výšce na nepřístupné větvi? Ne, loudá se sem jakoby nic a s veškerou elegancí zaboří čumák do pekáče s granulemi. Má je v oblibě.

Poslední strávník, kotě František nikde. Letím s baterkou do slepičí boudy. Otevírám pokud možno tiše závoru na dveřích. Slepice mě poznaly, ani nehnuly brvou… tedy hřebínkem.

Spodní patro příbytku, podlaha plná sena. František, přitulený k nejmladšímu kropenatému kohoutovi, tvrdě spí. Zlehounka pohladím kohouta. Venku pak s úlevou zakloním hlavu. Baterka není třeba. Svítí půlměsíc, hvězdy se zahákly do větví jabloněk. A František? Blaženě mi přede v náruči...


26 názorů

Zeanddrich E.
před 3 týdny
Dát tip Gora

... .

(Úpně jsem se vžil do té kočičí smečky (a jejím členům snad i mírně závidím? :) ) )


Gora
před měsícem
Dát tip Zeanddrich E.

Něco na tom je, Písmák je jedinečný. 


Umbratica
před měsícem
Dát tip Gora, Zeanddrich E.

Čekala jsem, že mi připomeneš, že "hodnotící slovo" se tam nehodí. Já ale píšu haiku jen pro volný trh na Písmáku, trozhodně ne pro "odborníky".  Ano - většinu svých haiku "vysvětluji" právě proto, že by neměla být určená jen pro nějakou uzavřenou odbornou komunitu.

...Ale ono je to všechno v podstatě jedno. Nikdy jsem žádný "volný trh poezie" nenašla. Devadesát procent zájemců o poezii se přemístilo na sociální sítě a kdybych se tam chtěla přemístit taky, upsala bych duši čertu, ztratila bych svou duši.


Gora
před měsícem
Dát tip

Um, prima, obešlo by se bez hodnotícího drzý... vrabčák se tak chová odjakživa:-)


Umbratica
před měsícem
Dát tip Gora, Zeanddrich E.

Goro,

ve tvém haiku se skrývá soucit s mrtvými sousedy. Mně se haiku plná soucitu vždy moc líbila.

Přidávám ještě jedno kočičí haiku, které už tu jednou bylo, nebo možná ještě je:

 

Slunce po dešti -

Drzý vrabčák se koupe

v kočičí misce

 

 


Gora
před měsícem
Dát tip Zeanddrich E.

To je dobré, Um, a máš tam i přírodní prvek... moje je spíš pocitové - kočka jako nositelka toho, co pominulo...


Umbratica
před měsícem
Dát tip Gora, Zeanddrich E.

Goro,

já tak často píšu haiku o kočkách a hlavně o kočičích miskách.

 

Granule jsou pryč -

V kočičí misce zbyly

okvětní plátky

 

 


Gora
před měsícem
Dát tip Umbratica, Zeanddrich E.

Um, Z.E. - díky za komentáře... několik haiku o kočkách jsem napsala, např.

 

Dům po sousedech -

kočka sedá na prahu

u prázdné misky

 

(Šálek dál hřeje dlaně...)


Umbratica
před měsícem
Dát tip Gora

Pěkné miniaturky.

Kočky jsou inspirativní i pro haiku. Tip.


Zeanddrich E.
před měsícem
Dát tip Gora

... .

(Náš pejsek na jihu Moravy v minulém roce odešel z tohoto světa, ..., a tak, po dlouhých letech, jedna z mých sester (do domu mého táty) přivedla pro změnu kočku (potažmo kocoura... :) ) )


Gora
před měsícem
Dát tip Alegna, Zeanddrich E.

Díky, přátelé, za nahlédnutí... 

František je další z řady nalezenců, tentokrát z restaurace Jelenka, kam ho někdo asi před půl rokem pohodil. Byl menší než dlaň. I teď je drobný jako zvířata z množíren... ale přináší nám jen radost. A ulovené myšky:-) před práh.


Alegna
před měsícem
Dát tip Gora, Zeanddrich E.

Už bylo napsáno vše, co bych i já psala, tak se jen přidám a posílám pozdrav kočičkám  i jejich ochránkyni


Philogyny
před měsícem
Dát tip Gora

Dostal mne František. 


tanalarinova91
před měsícem
Dát tip Alegna, Gora

Krásné Irčo, jsi taková "kočičí mamka" :)


Jamardi
před měsícem
Dát tip Gora

To je moc šikovné kotě. :)


Janina6
před měsícem
Dát tip Benetka, Alegna, K3

Tenhle způsob vyprávění se mi moc líbí. Plný zajímavých detailů, všechny ty tvoje strávníky si živě představím, a navíc z toho dýchá cit, neokázale, nenápadně...


Kočkodan
před měsícem
Dát tip

Kdyby uměl František mluvit, tak by řekl po vzoru svého jmenovce Venclovského: Já jsem tak šťastnej!

A ještě jedno kdyby – jak by bylo na světě mnohem lépe, kdyby měl každý tak dobré srdce jako ty, Irčo...


Gora
před měsícem
Dát tip

Díky:-)

Jarmilo, František chodí do boudy na myši, a když ho tam omylem zavřeme, usne...


Rhodesie
před měsícem
Dát tip Gora

Velmi milé čtení...  :)


lastgasp
před měsícem
Dát tip Gora, Alegna

Je na tom znát starostlivá ruka laskavé hospodářky z jižních Čech. To se musí zažít. Díky za milý zážitek. 


K3
před měsícem
Dát tip Gora, Alegna

Z textu "čučí" láska k nim. A na druhou stranu kontrastuje s tyranií. Holt to jsme my. Přesvědčivé. T.


Květoň Zahájský
před měsícem
Dát tip Zeanddrich E., Gora, Alegna

Inu jaro. Jestli počítám dobře, máme u misek na dvoře namísto obvyklých sedmi koček takových deset až dvanáct. 


Nami 99
před měsícem
Dát tip Gora

Moc hezky napsané i zažité.


Jamardi
před měsícem
Dát tip Gora, Zeanddrich E., Alegna

Tak František se najedl jinde a ani nedal vědět. :) Jste jedna velká kočičí rodina. :)


Benetka
před měsícem
Dát tip Gora, Alegna, Zeanddrich E.

Malilinkatý kousíček obyčejného života. Ovšem podaný naprosto neobyčejně! ;)


kadeřavá
před měsícem
Dát tip Gora, Alegna

Ano tak si představuji soužití :-)))


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru