Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Přeháňky...

28. 04. 2024
27
34
398
Autor
Gora

 

 

Obnažuji hřbet

medik volá medika

ke konzultaci

 

 

 

 

Nemocniční park

modrý míč poskakuje

kolem lavičky

 

 

 

 

Z řádků ředkviček

zas jen bílý záhonek

aprílová noc


34 názorů

Gora
před 6 dny
Dát tip toot

Jani, ráda tě vidím. Děkuji!


vesuvanka
před 6 dny
Dát tip Gora

Pěkné, líbí se mně všechna, Tip


Gora
před týdnem
Dát tip

Díky, Z.E. Tady mrkev ani ředkvičky nezmrzly - a to jsou venku. A pod stromky manžel celé noci přikládal, tak snad meruňka a jabloňky přežily.


Zeanddrich E.
před týdnem
Dát tip Gora

.... .

(Pohodu při četbě u mne narušilly některé nepříjené konotace...; u zmrzlých (?) ředkviček pak vzpomínka na naše jihomoravské (především) meruňkové sady, z důvodu mrazu (téměř) nerodící již několik let po sobě... )


Gora
před týdnem
Dát tip toot

Slavažaba - díky za hezký komentář.


Můra73
před týdnem
Dát tip Gora, Zeanddrich E.

Emme, v šest ráno mi připadalo že "zde" by mělo být klikací, a že dál pokračuješ ve výčtu svých otázek. 

K pravidlu 5-7-5, do Tebou zmiňovaného počítání jsou v Japonsku zahrnovány také "řezná" slova, která jsou u nás nejčastěji nahrazována/znázorňována pomlkou, jenže pomlku nespočítáš... Forma 5-7-5 se přejala spolu s ostatními pravidly. Diskutuje se v různých zemích, jaký by byl ekvivalent slabik pro který jazyk, mně osobně to přijde zbytečné. Dokážu ocenit a užít si čtení free-form haiku. Také je nijak neupozaďujeme při výběru textů do sborníků. Přesto, možná z jisté nostalgie tam, kde je to možné a zůstane zachovaná stručnost a švih, při svém vlastním psaní haiku stále preferuji formu 5-7-5, která mi vyhovuje i z hlediska rytmu. Nevadí mi pracovat s texty delší dobu, teď se mi konečně podařilo posunout jeden starý 15 let, ušetřila jsem dvě slabiky přesunutím motivu z podstatného jména na sloveso, ale ještě pořád necítím, že by byl hotový. Taky se Tě zeptám, kdo s Tebou tak tvrdohlavě, jak píšeš, řeší nutnost dodržení formy 5-7-5? Otázek kolem pravidel haiku se rojí mnoho a dají se zobecňovat, přesouvat, potvrzovat a zpochybňovat… Třeba, měl jsi někdy potřebu přemýšlet o zpochybnění formy sonetu pro češtinu? Byl by to ještě sonet?


emme
před 2 týdny
Dát tip Janina6

@Můra73 - jaký odkaz nefunguje? Žádný jsem nesdílel...

Ohledně 575 - Zkusím se tedy zeptat jinak. Proč je právě 575 dobře? Proč se nepovažuje za to "správné, čistokrevné" haiku třeba 473 slabik, když by se měly spíš počítat móry a ne slabiky?

Je to ten důvod, že do čtyřech nebo třech slabik se už prostě čeština nevejde?


Slavazaba
před 2 týdny
Dát tip Rhodesie, Gora, Zeanddrich E.

Žádná slovní ekvilibristika o patosu ani nemluvě, čiré, uklidňující, světelné. Budu parafrázovat pana Bobka : že i ta smrt je méně vážná, než tyhle chvíle nedělní  .  .  . Goro, učím se, děkuju a zdravím. 


Můra73
před 2 týdny
Dát tip

Emme, odkaz nefunguje 


Můra73
před 2 týdny
Dát tip Janina6

Emme, je Tvoje volba, jestli se budeš snažit dodržovat formu 5-7-5, nebo budeš psát free-form haiku. Oba přístupy mají svá pozitiva. Obecně si jen asi rozhodni, jestli chceš psát haiku, u kterého je ale potřeba počítat se svázáním mnoha pravidly, nebo se od něj oprostit a psát čistě miniatury, i to je dobrý přístup.


emme
před 2 týdny
Dát tip

Zkusím zopakovat svůj dotaz ohledně hajku zde... 

Rád bych se zeptal zkušenějších - když Japonci počítají délku řádku na móry jako - 575 mór a v češtině jedna slabika neodpovídá přesně jedné móře, ale podle své délky jedné až dvou mórám, proč se tak tvrdohlavě řeší, že české hajku musí mít 575 slabik? Vždyť už z tohoto principu nemůžeme okopírovat hajku 1:1 do češtiny. Nebo co mi uniklo?

díky... 


Gora
před 2 týdny
Dát tip K3

Katko, díky, ani nevíš, jakou radost jsi mi udělala. Je moc fajn, že se mohu dotazovat a jít s tvou a Pavlovou haiku školou, třeba malými krůčky, dál.


Můra73
před 2 týdny
Dát tip Gora

... výjimečně :)...


Můra73
před 2 týdny
Dát tip

... výjimečně... :)


Můra73
před 2 týdny
Dát tip Gora

U ředkviček skvělý posun, :) Takhle skvělá haiku se tu objeví jen vyjímečně, gratuluji.


Gora
před 2 týdny
Dát tip

Diano, díky za milou reakci. Janino, HU!


Janina6
před 2 týdny
Dát tip Gora, Zeanddrich E.

No tak obnažovat hřbet ještě dobrý.... já měla mediky u koloskopie ;)


Diana
před 2 týdny
Dát tip Gora

Malé obrázky - ale tak jasné! Pro mne přímo ikony :.))))


Gora
před 2 týdny
Dát tip

Díky všem... 

Phil, dramatické chvíle jsi prožila... velký /modrý/ terapeutický míč máme, ale skáčou na něm jen vnoučata:-).


Janina6
před 2 týdny
Dát tip Gora

Obrázky, kde se dá hodně najít "pod povrchem".


K3
před 2 týdny
Dát tip Gora, Zeanddrich E.

Všechny tři; ale vizuálně modrý míč..


dadadik
před 2 týdny
Dát tip Philogyny, Gora

Gora - vbuzuješ kolem hřbetu můj zájem, teda

vše dobré přeju


Philogyny
před 2 týdny
Dát tip dadadik, Gora, Janina6

Nahodila jsi mi poslední porod. Když už jsem si přála umřít, držíc se parapetu okna ,tak mi dokutáleli modrý relaxační balón a musela a musela se na něj posadit. Proklela jsem snad celý svět. Potažmo i sebe. Potažmo i celý ten špitál. Byla jsem ekonom a plánovač celé nemocnice. Transfůzky. Ldn. Byla jsem hovno a nic. Byl druhý den května, venku kvetly fialky, bylo horko, měla jsem čtyřicet tři let, byla jsem stará rodička     a          pak mi skočil na břicho. 


Gora
před 2 týdny
Dát tip dadadik, Janina6

Díky,přátelé. Medici se potřebují pocvičit na pacientech, i proto jsem s tímto postupem souhlasila... jenže tito byli spíš vykulení /ve stylu: pocem, to jsi ještě neviděl:-)/, což  vzbudilo sympatie a úsměv...

Poletující míč přinesl do špitální zahrady kousek dětství a připomínku života "tam venku".

Ředkvičky jsem s vnoučaty sázela před pobytem v nemocnici - a i přes nevyzpytatelné počasí si právě teď odnesla domů svazek pěkné zeleniny...


Jamardi
před 2 týdny
Dát tip Gora

Vybrala jsi příjemné představy. Naruší očekávání a osvěží. A ani nevzbudí strach, protože medici ani míč nemají pravomoc něco přehnat....to už by musel být šílený medik nebo velice nešťastně letící míč. Převažuje radost, že medici mají zájem o řešení problémů a poskakující míč je pro pacienty pěkný příklad.


Kočkodan
před 2 týdny
Dát tip Gora

Knedlí dvacet pět

mají doma jedlíka

živit dá práci

 

„Ještě knedlíček“

rozežraný pacholek

pro mámu už moc


toot
před 2 týdny
Dát tip Gora

jej, my v Krči máme muflony, co ti pod zadnicí tu lavičku sežvejkaj ... :) a o ořešácích se letos zatím mluvit neodhodlám - zajímavé momenty


Andreina
před 2 týdny
Dát tip Gora

Srozumitelné, výstižné a podle toho, jak jsem koukala na netu na počasí tam u vás, tak třetí i velice aktuální. Ale co dělat, apríl je apríl (blbec jeden). 


J.Rose
před 2 týdny
Dát tip Gora

Tohle dokáži díky znalosti kontextu ocenit i já. Moc pěkné:)


Norsko 1
před 2 týdny
Dát tip Gora, trojort

Modrej míč je dobrej. A jak obnažuješ hřbet


Rhodesie
před 2 týdny
Dát tip Gora

Opět skvělé střípky z vlastních zážitků a pozorování.


dadadik
před 2 týdny
Dát tip Gora

aneb to první


dadadik
před 2 týdny
Dát tip Gora

aneb cvičit cvičit cvičit

:)


emme
před 2 týdny
Dát tip Rhodesie, Gora, Zeanddrich E.

Projde sestra

se dvěma bažanty. 

Zase cítím chlór. 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru