Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Videopoezie - Print - Křik na Pina 15

Výběr: Gora
20. 05. 2025
4
56
1424
Autor
Zbora

Tady si neodpustím drobný komentář: písmácká klasika. Jeden z nejzásadnějších autorů Písmáka in memoriam a jeho text, který je prostě neskutečný.

 


56 názorů

Philogyny
před rokem
Dát tip lawenderr_

Pro mne je to paní Báseň. Já už to psala kdysi u jiného videa. Když člověk nemá nahrávací studio a prostředky, tak to strašně zkresluje přednes. Zkusila si to taky. Ty doprovodný fotky se mi nelíbí, ale každý máme jiný pohled a to je v pořádku. Nakonec si říkám, je dobře, že si na něj někdo vzpomenul Nevěděla jsem, kdo přednáší. Aspoň jsem si ho začala načítat a hledat na netu a za to jsem ráda. 


a2a2a
před rokem
Dát tip

Arthurs, děkuji, už poněkolikáté, za odkazy na verše M. Czeslawa. Jsou svébytné a pro mne, i díky věku velmi, velmi vypovídající a dokonce i mírně motivující, mírně proto, protože svou zkoprnělost vnímám podobně, i když alespoň chvílemi se z ní snažím uniknout. 

V diskusi k básni Printa jsi byl nekompromisně kritický a kupodivu, alespoň já spatřuji jistou podobnost nazírání u něj jako u Czeslawa, a sice v tom smyslu, že i byť na zdánlivě zůženém půdorysu intimní zpovědi se navzdory okolnímu světu snaží být svůj, nepromarnit.


a2a2a
25. 05. 2025
Dát tip Zbora, Gora

Arthurs, báseň Vyznání je srovnatelnější s Křikem na Pia, ale i tak obě míří jinam. Rozumím z tvých oblíbených textů, že oceňuješ právem verše, které obestírají velký kus našeho světa a provokují myšlení, a nabízelo by se argumentovat, že Print je "jen" na amatérském webu a neměl šanci, dík i svému předčasnému skonu i skromnosti, jeho jedinou sbírku za něj iniciovali jeho přátelé, proniknout do širokého povědomí a tím v něm i hlouběji uvíznout, což, usnadňuje takovým autorům i lépe porozumět, ale v této konkrétní básni si myslím, že ve formě i síle sdělení nijak nezaostává, že tam nejsou vůbec slabá místa, že jde opravdu o intimní lyriku, která si neklade za cíl deklarovat obecné pravdy, ale spontánní emoce v co nejpřesvědčivější a přitom kultivované formě. A tento typ poezie je prostě důležitý, protože když už není na předčítání z veřejných tribun, je přinejmenším demonstrací hezkého jazyka i obhajoby potřebnosti lásky.


Zbora
25. 05. 2025
Dát tip

Arturs: to nemůžeš snad ani myslet vážně. Srovnáváš svě naprosto odlišné poetiky. To je jako kdybys o okurkách tvrdil, že to nejsou dobrá japka :)


a2a2a
25. 05. 2025
Dát tip

Arthurs... Díky za tento hezký text s eočekávaným vyjádřením ústřední myšlenky, je to opravdu skvělá báseň, ještě jednou děkuji. Ptáš-li se, zda vidím rozdíl, pak odpovídám, že vidím. Nikoliv však ve formě, zpracování v neprospěch žádné z nich, obě jsou výtečné. Nelze srovnávat, každá má naprosto jiná východiska, motiv, shodují se však v jistém dopadu na myšlení čtenářů a to, řekl bych, značného počtu čtenářů. 


dadadik
24. 05. 2025
Dát tip

Aš - print by měl radost :)


dadik: prvy raz som to napisal spravne!:)


mylenka
24. 05. 2025
Dát tip

Dadíku, jo, omluvuju se za a navíc ;-)


Lami
24. 05. 2025
Dát tip Gora, a2a2a, Zbora

Básník nejsem, Printa jsem znát nemohl. Byl by rád, kdyby četl některé z komentů zde nebo by mu bylo spíš smutno? Musíme se opravdu pohádat o každou prkotinu jen proto, abychom měli  "pravdu" právě a jenom my? Uctěme tedy jeho památku důstojně, děkuji.


mylenka
24. 05. 2025
Dát tip lawenderr_

ašš, ale prdlačka... To je tvoje převyprávění.

To je nevýhoda psaného proti mluvenému slovu.

Samozřejmě, že hned v prvním komentáři jsem nechtěla srovnávat amatérský přednes s profesionály, bylo to myšleno s nadsázkou. A jak je vidno, nebyla jsem sama, komu se to zpracování nezdálo být dobré.

I ty sám jsi tu napsal, že se ti to nelíbí, že to je kýč.  

To, že autoři omlouvají své "dítko", tím, že se snažili udělat ho co nejlépe, mu nepomohou. Stejně jako rodiče, kteří ve škole na rodičovských schůzkách tvrdívali, že se jejich synek učil. 

Mně se teď honí v hlavě můj příběh z mládí. Je o upřímnosti. Nevím jestli budu mít čas ho dnes napsat. Určitě to stihnu ještě, než to tu Olda zamkne.


dadadik
24. 05. 2025
Dát tip

Lidi proboha, když tak Abrhám :))

ale ten se recitaci čehokoliv, pokud teda tuším, nikdy nevěnoval


marcela: ano. pomylil som si ten koment s phil. ale pointa je rovnaka. 

abrahama som tam nacpal. lebo tu operujete podla vas velkymi menami a porovnavate to s hortom. je to absurdne a ukazuje to skor ze o tom neviete nic. je to smiesne jak ti ludia co pridu pod basne a vravia: ja som cital karla hynka machu. to bol basnik! a cital si wolkera?


mylenka
24. 05. 2025
Dát tip

...jo a taky gratuluju a slovami písmákov, "nebuď jízlivý a radši tu už primitivně nepruď ":-)


mylenka
24. 05. 2025
Dát tip lawenderr_

Ašš, :-) mícháš hrušky s jabkama.

Nejsem Phil a  tak nechám Libušku stranou.  Jistě, pana Lukavského jsem slyšela nejen recitovat a možná by tě překvapil, jaké texty vybral na tu besedu. Asi ani netušíš, jaký měl smysl pro humor a jak uměl zarecitovat vtipné básničky určené třeba dětem. (Navíc mi připomínal člověka mně velice milého a blízkého. Ale o tom to tu není.)

Tak jistě, když recitoval klasiky, třeba Zahradníčka, byl jeho přístup jiný, to co jsme viděli v Tv, byl jen zlomek a nemusí se ti líbit. Já ti ho nevnucuji. I já mám radši civilnější formu. Přesto si ráda poslechnu i klasiky.

 

Nevím, proč sem cpeš Abraháma a tvůj objev, že to není J.Hort mě fakt rozesmál - no není, to máš pravdu.


btw: lukavskeho patos je presne to co na citani poezie nemam rad. 


marcela: tak si videla recitovat lukavskeho a libi se ti hlas libusky safrankove. a hort neni ani len ako pepik abrham. wau. gratulujem. slovami pismakov. tohle neni haiku.


mylenka
24. 05. 2025
Dát tip lawenderr_

Ašš, já měla to štěstí pana Lukavského vidět v malém divadle v malém městě v diskuzním pořadu s obecenstvem. Kdyby se ti toto poštěstilo, asi bys takhle o něm neironizoval.  Byl nejen vzdělaný mistr slova, ale i pokorný a skromný, tak to většinou bývá. 

 


Aššurballit
24. 05. 2025
Dát tip dadadik, lawenderr_

mne sa to nelubi. to video aj prednes mi pride ako gyc, smer ktory ma nebavi. --- ale ako lukavsky a nevim kto? ludia sa zblaznili zo svojej predstavy tzv. skutocneho umenia. cim viac som chodil na literarne akcii tym viac som nenavidel herecke prednesy. v drvivej vacsine pre mna vypalilo lepsie citanie autora aj ked s chybami. --- a bavit sa o tom co by si o tom myslel print je uz len absurdnou ceresnickou. 


a2a2a
24. 05. 2025
Dát tip

Janina6... Janičko, nic takového ve vztahu k tobě jsem nenapsal, vznesl jsem k obě dotaz, protože ta formulace s násilným působením si ho zasloužila, vysvětlilas a tím to skončilo. Kritizuji přitákání jiných tvé původní poznámce. Proč myslíš, že v závorce uvádím, cituji: (tím spíše, že Janinou6 bylo následně objasněno).


mylenka
24. 05. 2025
Dát tip lawenderr_

Jiří, tohle snad nemáš zapotřebí. 

Jedovaté poznámky? To jsi trochu přehnal. Nic, chtěla jsem ti napsat proč se mi ta videoprojekce s Tvým přednesem nelíbí, ale je to marné, marné marné... a já tu opravdu nechci ztrácet čas dohady o něčem co je evidentní. 

Vycházejí i špatné knihy, točí se špatné filmy, proč by tedy mělo být i nějaké video vyjímkou?

Umysl byl jistě chvályhodný. Víc nechci psát, ale dodám jen toto - zklamal jsi mě. Ne přednesem, ale Tvojí reakcí. Víc se k tomu vyjadřovat nebudu.


a2a2a
23. 05. 2025
Dát tip

Souhlasím se Zborou, některým prostě nedošlo, ač jsem záměr vysvětlil, že podstatná je báseň samotná a snaha na ni upoutat. Dobře, asi bychom se u všech textů měli především zamýšlet, zda písmenka jsou dost velká, typ písma vyhovující, umístění vhodné, atd. Už pouhý fakt, že se jedná o poezii vámi všemi vzývaného Printa, který už tu bohužel není, a jednu z posledních příležitostí, jak na něj upozornit, jste měli především hodnotit báseň. A můj přednes není v žádném případě průšvih, i když ano, Lukavský nejsem. A ještě vznášet jedovaté poznámky (Marcela.K) o omezení práva vyjadřovat názor, nebo přitakání zmínce o násilním působení (tím spíše, že Janinou6 bylo následně objasněno) ublížilo této dobře míněné snaze, tedy naštěstí jen v očích, jak to nazval Zbora, prudičů. 


mylenka
23. 05. 2025
Dát tip Philogyny, lawenderr_

...a ještě k těm "primitivním prudičům", něco jiného je prudit a něco jiného napsat svůj názor na věc.

Měl bys být rád, když ti někdo dá zpětnou vazbu. Pokud to máš ale tak, že přijímáš jen chválu, je škoda tu ztrácet čas. 


Philogyny
23. 05. 2025
Dát tip lawenderr_

Zboro, já tě mám ráda. Ale tady už být nechci. Ten přednes se mi nelíbí. Ale to je jenom můj problém. Mám ráda hlas Libušky Šafránkové, takže Děti z Bullerbynu a Karla Hogera, Kouzelná zahrada. Posloucháme někdy před spaním...Každý jsme něčím jiný, že. 


mylenka
23. 05. 2025
Dát tip lawenderr_

No tak tomu (Lukavský)bych se zrovna nesmála. Ale samozřejmě, že si můžeš dělat videa jak chceš, jen musíš počítat i s reakcí na ně, když je dáš ven.

 


Zbora
23. 05. 2025
Dát tip a2a2a

Vzpomínám si, že právě s Printem jsem tohle téma hodně řešil. Prostředí Písmáka s jeho primitivními prudiči ho často vyvádělo z míry. Takže se nám to hezky zacyklilo a už bysme toho klidně mohli nechat, což? Mně už ani nevyvádí. Dospěl jsem do stadia, že je mi upřímně jedno, co si třeba o tomhle videu lidé myslí. Já ho udělal jak nejlíp jsem dovedl, a to, jak ho načetl Jirka se mi prostě hodně líbí. A když se někdo ohání Lukavským, tak je mi to prostě už jen k smíchu. 


mylenka
23. 05. 2025
Dát tip

Ne jenom o zdravotním stavu...Zboro. to s tebou souhlasím.


Zbora
23. 05. 2025
Dát tip

Lidi by asi neměli vynášet ven důvěrné informace o zdravotním stavu, které jim někdo v dobré víře svěřil.


Philogyny
23. 05. 2025
Dát tip mylenka

Pro Zbora 

Já jsem taky psychiatrický pacient, trpím endogenní depresí. Ale aby mi někdo říkal, že tě mám podporovat, že jsi na tom špatně, mi to až tak nepřijde.  A nakonec mi řekla, že bych měla začít brát prášky. Je přece erudovaná zdravotní sestra, ne. Je to tady celé falešný hnus. Už tu nechci být. Batoh už mám dávno sbalený. Někdy jsem tu prudila. Prej tu mám hodně nepřátel. Tak se všem  omlouvám. Je to pořád lepší, než lézt někomu do prdele. Dobrou noc. 


a2a2a
23. 05. 2025
Dát tip

Janina6 - zeptám se přímo. Je moje interpretace, tedy přednes nebo Zborova projekce pro tebe násilím?


dadadik
23. 05. 2025
Dát tip a2a2a, mylenka

Upřednostňuji v každém případě text si sama přečíst

autorská čtení taky nemiluju, i když jsem se sama kdysi zúčastnila... 

no nic

však to poslouchat nemusím, že

:)


Danny
23. 05. 2025
Dát tip mylenka

Marcel, s tím jsem se setkal už v primě: náš třídní byl zapálený češtinář a uznával mě. Říkal, že prý recituju poezii podobně jako Vítězslav Nezval: nemám na to hlas, ale snažím se podtrhnout význam. Inu, první přezdívka, kterou jsem pak ve třídě měl, byla "Nezval" :)

jinak mně se vyloženě nedaří nějak modulovat hlas, nejsem dobrý herec: jde mi to jen nějakým jedním konkrétním způsobem, který si mozek usmyslí a nedaří se mi to vědomě měnit.


mylenka
23. 05. 2025
Dát tip Philogyny

Danny, ono se často stává, že i autor sám - skvěle píšící- neumí, či lépe - není mu dáno (jak by řekl Werich) umění recitace. Ona je důležitá i barva hlasu, výslovnost, schopnost vyjádření emocí...atd.

Navíc se neslyšíme - náš hlas zní jinak vně naší hlavy  ;-) Paní Koutská jednoznačně recitovat umí a navíc má i velmi příjemný hlas. 

To co unese nějaké veřejné čtení - třeba v rámci uvedení nové sbírky, je dáno atmosferou setkání živých lidí, ale od audioprezentace očekáváš víc.  


Danny
22. 05. 2025
Dát tip mylenka

Marcelo, díky za zpětnou vazbu, velmi si jí cením :). Oni vybrali některé básně z toho, co jsem jim poslal, stejně jako nějaké části z toho telefonického rozhovoru. Nechápu, proč chybně uvedli, že jsem z Prahy, když jsem z Brna, ale to je asi detail. Ano, i přes to nedorozumění s panem Kovaříkem se mi tento recitál vlastně líbí. Myslím, že nejvíce empatie projevila paní Koutská, její přednes mi asi nejvíc sedí k tomu, co jsem básněmi myslel. Taky toto je jediná veřejná nahrávka, pokud vím, kdy moji poezii četl někdo jiný.


mylenka
22. 05. 2025
Dát tip Danny

Danny, tak jsem si to poslechla. R. Bláha a B. Koutská - příjemný poslech - i když občas bych je trošku zpomalila, M. Kovařík - přesně takový, jak si ho pamatuju. Nemyslím si, že by Ti chtěl "ublížit". On prostě takhle recitoval - takový byl... a proto jsem ho radši neposlouchala. Připadal mi ...jak bych to napsala jemně - "málo pokorný"? Jistě mu nelze upřít zásluhy za zviditelnění spousty autorů, přesto byl právě tím, kdo mě svým přednesem nepřitahoval. Jinak ale musím napsat, že mě ten výběr tvých básní zaujal a líbil se mi moc.


mylenka
22. 05. 2025
Dát tip Danny

Danny, chápu a rozumím. 

Já měla skvělého češtináře a ten nás učil jak pracovat s hlasem, jak správně recitovat, slyšel i ty "neakademické sykavky" a fakt to uměl "naučit". Ale dokázal "zaměstnat" i ty, kdo recitovat nemohli - třeba kvůli špatné výslovnosti. Dělali jsme "studentskou poezii" a byly to krásný časy.

Print už nám neřekne, jak se mu tato prezentace jeho básně líbí.

Ty ještě můžeš.

Teď hlídám vnuka, ale večer- až usne - si tvůj odkaz poslechnu a dám vědět ;-) 


Danny
22. 05. 2025
Dát tip mylenka

ahoj Marcelo,

navazuji na to, jak Tě četli studenti gymnázia

já jednou poslal svoji poezii do Zeleného peří Českého rozhlasu

a pak Kovařík pak při čtení použil ironickou tóninu tam, kde podle mě neměla být: nevím, jestli to udělal schválně, nebo jestli mu podle telefonického rozhovoru přišlo, že to tak má být, podle toho, jak mě odhadl, ale bylo to zrovna v těžkém období, kdy jsem nastupoval do nové náročné práce a těšil jsem se na to, jak tam zazní moje poezie a pak jsem byl tímto rozčarován

ze tří lidí, kteří mě tam recitovali, to ostatní dva zarecitovali dobře, ale ten, který z nich byl nejstarší a měl být nejzkušenější, mi takto připravil těžkou chvíli

nahrávka je stále na webu Českého rozhlasu a můžete si to ověřit sami:

https://api.mujrozhlas.cz/rscr/audio/811433


mylenka
22. 05. 2025
Dát tip

Jiří, mně nemusíš vysvětlovat proč - spíš by mě zajímalo, proč zrovna takto. Nezlob se, ale, kdybych Printa neznala, toto video by mě spíš odradilo. 

Nechci tu rozebírat, proč už se na Písmáku dávno nemůže kritizovat, proč je to tu takto, proč jde Písmák "do kopru". Vlastně se Oldovi vůbec nedivím. Vždyť se tu z toho stalo jakési i60.cz.

Ano, Print byl tolerantní, ale to neznamená, že by se vším souhlasil.

Myslím, že odkaz na jeho profil by byla lepší varianta https://www.pismak.cz/autor/82/


a2a2a
21. 05. 2025
Dát tip Gora

Marcela.K *** Marcelko, ano přednes je můj,když už tedy Lukavský není k dispozici, a dokonce jsem text pro videoprojekci vybral a požádal Zboru o jeho ztvárnění právě proto, že Print je fenomén Písmáka a oba jsme ho chtěli dříve, než se Písmák úplně ztratí, připomenout tuto osobnost ostatním. Vydal jen jednu sbírku, a pokud si pamatuji na jeho slova, vydali mu ji přátelé v omezeném nákladu a není absolutně nikde k dispozici, a současní uživatelé Písmáka z posledních let z neznalosti o jeho texty zde nejspíše nezavadí. To na vysvětlenou.

Skutečnost, že mnohým, nejspíše velké většině je bližší četba z knih, je jasné a patřím mezi ně. Ale to není důvod ke zpochybnění této videoiniciativy. A že se Zbora obrazovým vyjádřením minul? Na to je jediná odpověď. Láska je univerzální.  Ostatně Print byl člověk nesmírně tolerantní ve věcech světských i zde v posuzování ostatních.

A zda jsem porozuměl obsahu a dokázal jsem ho vyjádřit. Porozuměl určitě a snažil se co nejvíce, byť tam spatřuji intonační chybičky v první půl minutě. Už proto, že jsem mu chtěl vzdát poctu, nejen připomenout. Troufám si říci, že v posledních létech Printova života jsem si s ním psal možná nejintenzívněji ze všech, kteří zde v té době působili. Jednak jsme se podporovali v redakci, navzájem se ctili a také si psali o věcech, které ho sužovaly. Kdyby tu dnes Print byl, poděkoval by tobě, Philogině, Zborovi i mně. A ne jen proto, že byl slušný, ale proto, že by nám všem rozuměl. A nejvíce ze všeho by se zarděl.

Goře děkuji za výběr. Nedává ho zdaleka jen za samotné videozpracování.


mylenka
21. 05. 2025
Dát tip

Pomerančová, dík, mně se zdál ten hlas "jiný" - starší, než Zborův, ale byl mi povědomý, že se jedná o Jiřího(a2a2a) jsem si uvědomila až po tvém komentáři. To ale nemění nic na mém pocitu - bohužel.

S Printem jsme si občas napsali soukromě. Velmi jsem si jeho tvorby, i přístupu k autorům zde, vážila. Byli jsme si blízcí názorově, vírou...rozuměli jsme si.

Nevím jak by reagoval on, asi v pohodě. Byl takový, ale musím souhlasit s Phil, kniha je lepší volba.


mylenka
21. 05. 2025
Dát tip lawenderr_, Umbratica

Phil tě šetří, Zboro.

Prostě nejsi Lukavský, ani Viktor Preiss.

Navíc kdo Printa znal, ví, že i ten doprovod obrazový je pomýlený.

Já chápu, že to myslíš dobře, ale přednes je to špatný.

Zažila jsem to kdysi na vlastní kůži, když můj třídní (s mým svolením) poslal mé texty do soutěže a v krajském i celostátním kole je recitovali studenti z gymnázia. Byl to ten nejhorší zážitek a dodnes si ho pamatuju, jak mi u toho bylo trapně, jak mi nerozuměli... Já studovala zdravotku, ty texty byly o mém vnímání mého studia, setkávání s mým budoucím povoláním.

Máš odvahu, když použiješ ke svému přednesu básně Printa, ale jak si ho pamatuju, nezlobil by se. Jen bych mu nepřála ten pocit, co jsem kdysi v pravěku zažila já.


Philogyny
21. 05. 2025
Dát tip mylenka, lawenderr_

Zboro, těžko se mi to vysvětluje. Asi je chyba ve mně. Je to stejné, jako s knihou Mám ji v sobě jako obraz a když ji zfilmujou, tak jsem zklamaná. Ale taky se pamatuju, jak jsem v kuchyni u babičky ve Vidči poslouchla rádio po drátě a nedělní chvilky poezie. Ty jsem měla ráda. A tak hezký pozdní večer přeju.


Zbora
20. 05. 2025
Dát tip

Aha, rozumím. Já jen nevěděl, čeho se to týká. Proč ji nemáš ráda? 


Philogyny
20. 05. 2025
Dát tip mylenka

Mám ráda Printa, moc. Načítám většinou zvenku, potichu. A nemám ráda tuhle videopoezii. Toť vše. 


a2a2a
20. 05. 2025
Dát tip Gora

Philoginy, poprosím ...co nemáš ráda? Jinak Díky Honzovi Zbořilovi za toto připomenutí, to, že to uvádím, je jen a jen projev mé úcty k tomuto autorovi, který po léta byl možná vůbec nejrespektovanějším zde, a to nejen kvůli nádherným veršům, ale stejně tak kvůli nádhernému chování, kdy nikdy nebyl lhostejný ke všemu, co se zde dělo a činil tak s noblesou a uvěřitelností.


Gora
20. 05. 2025
Dát tip

Jsem ráda za příležitost připomenout si báseň, v níž je neskutečná síla a odvaha.


Zbora
20. 05. 2025
Dát tip

Co? 


Philogyny
20. 05. 2025
Dát tip

Print je Print. Byl a bude. Já toto nemám ráda. 


Sdílení
Nahoru