Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Konzumní ekonomie (nej) Ameriky - cesta do pekel

06. 03. 2003
3
0
2683
Autor
Twardowski

Píšu to zde narychlo po přečtení jednoho novinového článku, který mě dostal do stavu -mírně řečeno- agrese.

 Jde o problém celé dnešní společnosti, ale na Americe (jako ekonomické mocnosti) nejvíce patrný. Uvědomme si, že naše ekonimie (nikoliv jen ekonomika, tedy aplikovaná věda, ale věda ekonimie), je postavena na tom, že jednou zanikne to, čemu říkáme lidská společnost. Důvod je jasný: konzumní ekonomika je o rozdělování vyčerpatelných zdrojů lidem s nevyčerpatelnými požadavky (masový konzum). Heslo dněšní doby není (jako tomu bylo ještě před asi 70lety) "Co je staré to je dobré", ale "Co je nové, to je dobré." Tím dochází hlavně k zvýšenému (a naprosto zbytečnému) drancování přírody. Příkladem může být výměna televizoru, který by mohl ještě sloužit mnoho let za novější, PET láhve, nadbytečná spotřeba potravin, plýtvíní benzínu, atd... Nejvíce patrný je tento stav na nejvíce vyspělých zemích (např. v Německu vyhodí i střední třída televizor, jen když se jim rozbije ovládač nebo rádio v případě rozbití potenciometr; vím o čem mluvím, ten televizor i rádio mám doma).

 Tenhle konzum má ještě jeden následek, totíž touhu po moci. Lidé začínají být tím, co mají a tím co mohou získat. Protože moc (ekonomická, politická, vojensko-despotická) je velkým prostředkem, je hlavním cílem zemí, které už mají dost (tj. v současné pozici nemohou mít více) chopit se moci, aby mohli mít více.

 

 Sami posuďte, jestli je to pravda. Těším se na vaše vyjádření.


Pivicko
18. 01. 2004
Dát tip
Řekněme souhlas. Pro mono lidí je tohle burcující a možná si i něco uvědomí a začnou se sebou něco dělat. A muj pohled na věc? Dnešní společnost není o nic lepší ani horší než ty předchozí. Troufám si tvrdit, že je spíše lepší. To, že dneska chtějí všichni jen "konzumvat" není nic nového, předtím jsme nekonzumovali, ale stavěli velká přepychová sídla a toužili po zlatě. Tím hlavním problémem je, že nás tu je poněkud mnoho na tak malou planetu. Takové množství lidí způsobuje, že si tu žijeme docela v přepychu a bohatství, ale zárověň že se i najdou lidi, kteří zjišťují, že to tak dál nepůjde a vymýšlejí nová řešení, abychom se nezničili. A nakonec myslím, že když některé necháme ať si nahrabou, nakonec sami zjistí, že jim to štěstí nepřineslo a za čas se na chtění sami vykašlou. A tak, my co víme, chraňme přírodu a dělejme pro ni to nejlepší i takovými úvahami. A touha po moci dnes už není takový problém, demokracie (viz USA) umí mocenské chtíče docela dobře schladit.

pozorovatel
03. 01. 2004
Dát tip
Jen pár postřehů. Doufám, že to bude srozumitelný. Přeci jen tu toho je hodně. Člověk přeci nemůže být tak hloupý, aby si kopal vlastní hrob... Já myslim, že se to děje v důsledku nadměrně vysoké populace. Lidé nejsou chytří natož moudří. Kdyby to tak bylo, nepotřebovali by jsme už zákony. Přesto bych řekl, že to jednou většině dojde a začne zlepšení(pak zhoršení, zase zlepšení,....) Pravda je vždy naprosto jednoduchá, jen naše cesta k ní je mnohdy složitá. Je dobře, že se o tom stále mluví a kritizuje se. I tak se dá něco změnit. Tím myslím, že i my máme tu moc. Pokud chceš něco změnit nebo odstranit, tak se toho musíš stát součástí nebo jít tvrdě proti. To druhý(radikální) moc nedoporučuji. Zkrátka, když chceš změnit politickou situaci, tak do ní vstup, právě pro to, že se ti nelíbí. Musíš jí ale znát a to víc než nepřítel. To je moje reakce na kritiku Wopi, který tě nebude brát vážně, dokud nezahodíš mobil...

Twardowski
03. 01. 2004
Dát tip
Kolego! Chytrost nemá nic společeého s tím, že si člověk uvědomí kopání vlastního hrobu. Dost dobře má inteligenci právě proto, aby si ten hrob vykopal.

BorisCvek
19. 06. 2003
Dát tip
S tímhle textem prostě nesouhlasím.... ignoruje to, že technologie se vyvíjejí... a ignoruji podstatu tržního procesu, na němž stojí demokracie....

JASAN
14. 03. 2003
Dát tip
Alespoň trochu optimismu. Dokázali jsme omezit porodnost. A za druhé: Některé výzkumy ukazují, že vývoj biosféry je vlasně dlouhá řada více či méně zvládnutých katastrof.

Twardowski
09. 03. 2003
Dát tip
Wopi: samozřejmě. Uvedu tenhle příklad: Asi je nepravděpodobné, že by si letní medvědi řekli, že přestanou růst (biologický druh), protože sežerou více a více tuleňů, kterých bude nedostatek. Pravdou je, že ve skutečnosti když ten nedostatek tuleňů nastane, (zjednodušeně) přežijí jen ti, kteří jsou menší a vystačí s málem potravy. Tím se rozšíří znovu počet tuleňů a začnou znovu přežívat i ti nenažraňejší méďové. Tomuhle se říká zpětná vazba (přesněji řečeno záporná), které podléhá i lidský druh. Když si ji neuvědomíme, stanese nám to samé co těm meďům.

Twardowski
08. 03. 2003
Dát tip
alim: úplně s tím souhlasím. Podle selského rozumu je jasné, že kdyby všichní začali u sebe, je problém vyřešen. Jak říkám, věřím tomu, že když se k lepšímu změním já, změní se i mé okolí. Neptejme se co pro nás naše doba (a společnost) neudělala, zamysleme se, co my můžeme udělat pro ní. A má to všechno smysl? Osobně si myslím, že není jiného řešení, protože připustíme-li, že nic nemá smysl, pak jsem již předem ztraceni, připustíme-li, že něco má smysl, pak to musí (a klidně to dokáži) být láska, přátelství, pokrok, atd...

JosefTupý
08. 03. 2003
Dát tip
jojo, viz Mít, nebo být od Fromma:o) vřele doporučuji, stravitelné a záživné:o)

JosefTupý
08. 03. 2003
Dát tip
Sch: euroamerická velmoc skončí, myslím, do padesáti let, max sta let - především americká společnost (USA chápu jako zemi bez tradic), se dostatečně rozežere i zevnitř... ačkoli politické dění nesleduji, mám pocit, že jsme na pokraji velké krize. stačí se jen podívat, v jakém stavu je ekologie, že...

pete
08. 03. 2003
Dát tip
problém spoluidentifikace cílů individua z lidovou tváří Velké politiky = řetěz = nehybnost = popis = bláhovost = šest hřebů v těle = skvělý počin = pitomost = kolik nás je = věčný->? JINÉ***** Tvůj potenciál

Wopi
08. 03. 2003
Dát tip
hm... že uvádíš zrovna televizi a ne třeba počítač nebo mobil... nebo ses sem snad přihlásil na Spectru nebo jiným osmibitu? ANI NÁHODOU směju se, když tatáž generace, která odsuzuje konzumní společnost (a uvádí jako příklady auta a televize) neustále vylepšuje svůj komp (loni stačilo 1,6 MHz, dneska je to šunka, že?) a posílá jednu SMSku za druhou oni asi ty počítače a mobily vyrábějí ekologicky, že? :-/

Wopi
08. 03. 2003
Dát tip
P.S. až se přestaneš hlásit na net a vzdáš se mobilu, budu tě možná brát vážně - takhle se jen usmívám

Twardowski
08. 03. 2003
Dát tip
To je geniální Wopi. Já se jednak snažím být maximálně skromný člověk (možná se ti to zdá být blbost, ale je to vidět hlavně v tom, že se snažím pamatovat si všechny vzorečky a počítat z hlavy) a moc jsem nepochoplto s těma SMS (i když to je vedlejší) Možná si neuvědomuješ, že určitý vývoj udržitelný je (tj. příroda ho snese). To jako technik potvrdit můžu. Fatalita není zde namístě, tohle je vážné.

Twardowski
08. 03. 2003
Dát tip
Anonym45: podle mého názoru stačí oči a potřeba dívat se.

ALoDIRuK
08. 03. 2003
Dát tip
Twardowski.Ano téma je vážné; tenhle způsob je však emocionální výkřik pokud nesetrváš v kolejích radikálností déle než je životnost tohoto auditka Schwalbe:Omyl !!!!! Zemědělství před Kristem -> eroze půdy-> zánik společenství, mizely hodnoty, konvence; nic nového jen namátkou

Twardowski
08. 03. 2003
Dát tip
Souhlasím s tebou.

Wopi
08. 03. 2003
Dát tip
ne, že bych nesouhlasil s tím, že tahle civilazece se žene plnou rychlostí do slepé uličky - ale podílíme se na tom víceméně všichni :)

alim
07. 03. 2003
Dát tip
v mnohem mas jiste pravdu...ale trzni ekonomiku nevytvari treba ta stredni vrstva...i tihle spotrebitele by si nechali opravit televizor, kdyby to odpovidalo cenove relaci za sluzby...opak je ale pravdou, tak se plytva...a je fakt, ze zbytecne...

Schwalbe
07. 03. 2003
Dát tip
Souhlasím s tím, že stav dnešního světa je neutěšený. Přes ohromný pokrok a vývoj techniky nebylo nikdy na zemi tolik lidí na hranici bídy, nikdy nebylo životní prostředí tak zničeno jako je dnes atd. Ovšem nemůže za to tržní ekonomika , ale jen lidé, kteří zvolili či podporují tuto cestu. Za neutěšený stav světa nemůže nějaká společenská třída, národ, stát či skupina lidí - ale konkrétní lidé. Každý k tomu přidává něco sám za sebe. Je to hodně o naší pohodlonosti a nechuti s tím něco dělat, nějak se uskromnit, začít stavět na jiných hodnotách než je majetek a podobně. Pokud se v tomto nezmění jednotlivci, tak nemůže dojít ke změně. Nelze to totiž prostě nařídit "shora", protože vždy by se našel někdo, kdo by se to snažil obejít. A jak je už z minulosti známo, lidé se jen neradi mění, proto bude muset přijít nějaký úder, který je k tomu donutí. V tomto případě bych sázel na přírodní dění. A ještě na závěr. Podíváme-li se do minulosti, tak vždy, když nějaká civilizace byla na vrcholu - přišel potom prudký pád. Dnes je to euro-atlantická civilizace, která udává směr celému světu, její představitelé se cítí úžasně silní (zvláště USA), ale dle mého to jednou skončí. Pak doufejme začne budování lepšího světa, kdy hybným motorem lidstva bude morálka a etika. Ta dnes chybí a tak jsme tam, kde jsme.

Twardowski
07. 03. 2003
Dát tip
alim a Schwalbe: částečně s vámi souhlasím, ale v čem se podle mě mýlité dobře vyjádřil alim. Příteli, tady nejde o to, že oprava rádia by byla dražší než koupě nového (a ono tomu tak skutečně je). To rádio si mají nechat opravit i kdyby na tom prodělali, prostě protože je to pro přírodu výhodnější. A že tahle ekonomie (rozuměj ekonomika) není špatná? Podívejte se na reklamy. Tohle není jen tržní ekonomika, ale vyloženě ekonomika konzumu (neustálý a bezdůvodný nákup nových věcí až do blba). Prodejci se lidi snaží přesvědčit, že čím více si koupí, tím budou šťastnější a budou více znamenat (a proč to dělají ti prodejci? Aby si mohli koupit více, protože věří, že budou šťastnější a budou více znamenat.)

Yenda
07. 03. 2003
Dát tip
"opakem štěstí je chtění" (Dalajláma:-) ano, pravda je někde "uprostřed" a každopádně je krutá. lidstvo asi směřuje ke krizi... a já s tím nic nenadělám. Jedna věc je konzum hmotných statků, ale konzum zábavy, jež nám drancuje palice bude mít asi destruktivnější důsledky.

Twardowski
07. 03. 2003
Dát tip
Kdyby pravda byla někde uprostřed, pak by stačilo střelit nad, střelit pod a víme, kde přesně je. A tak to nefunguje, protože vždy můžeme říci: někde uprostřed (vždy porovnáváme dva objekty) Je těžké poznat, co je pravda (vždy je to něco úplně jiného, než si myslíme, že to je). Tady nejde o pravdu, ale o jasné problémy, které, pokud s nimi nezačneme něco dělat, nám přerostou hlavu. Nechťel bych, aby mé děti viděly tuto dobu jako dobu sebedestrukce a neschopnosti přijmout sebemenší řešení, protože je "náročné" a nutí nás zvednou zadky. Není pravda, že jedinec s tím nemůže nic udělat. Já věřím, že pokud se člověk sám změní k lepšímu, změní se i jeho okolí.

alim
07. 03. 2003
Dát tip
Twardowski...vede se s tebou celkem prijemna diskuse...je videt, ze jses tak trosku asi vecnej ztezovatel...a to je dobre...ja k tomu chci jeste snad jen dodat...asi bychom kazdy meli prispet tou svou troskou do mlyna - praste zacit u sebe... treba neco zmenit, neco udelat k lepsimu....snad se pak hneme z toho zacarovaneho kruhu...nebo?.-)))))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru