Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Svlékala jsem anděla...

12. 10. 2007
28
52
4676
Autor
Marcela.K.

čtvrtek...7.15 hod

Je to divné.
Ráda balím mrtvé sama.
Je to divné. Ne, není to má oblíbená práce, ale když už musím, jsem raději v těch chvílích sama. Přítomnost kolegyně mě ruší. Vadí mi rychlé pohyby a automatičnost, s jakou k tělu některé z nich přistupují…Já vím, mrtvému už je to jedno. Přesto si myslím, že i tělo bez duše si zasluhuje úctu a vlídné zacházení.
 
Přistupuji k lůžku. Na rukou mám gumové rukavice. Lehce se dotýkám víček  zemřelého. Svlékám anděla… tak říkáme té bílé košili, kterou mívá většina umírajících v nemocnici na sobě…jak krásný je český jazyk…když mohu svlékat anděla…
Odstraním sondu z nosního otvoru, kterou zemřelý dostával zaživa stravu. Atonický obsah žaludku utvořil na jeho tváři dvě černé slzy. Stírám je jemně cípem povlaku z polštáře, který odhazuji za sebe na zem. Odstraňuji zavedenou periferní kanylu, potom permanentní močový katetr…Na stehna nalepuji dvě náplasti - fixem napsané jméno a příjmení s rodným číslem a datem i hodinou úmrtí. Na každé stehno stejnou náplast. Tak je nařízeno.
Dívám se do úst. Zuby má svoje, což mě v jeho věku překvapuje. Beru do ruky obinadlo a obtáčím hlavu směrem od temena pod bradu a přitahuji tak otevřená ústa , rty k sobě. Prohlížím ruce, zda nemá na prstě snubní nebo jiný prsten. Někdy bývá problém se snímáním šperků z mrtvého těla. Vše se musí zapsat do knihy pozůstalosti a předat pak zástupci rodinných příslušníků.
Beru jeho ruce a pokládám mu je zkřížené na  břicho. Pak rozvážu cípy prostěradla , překřížím je a zabalím tělo.
Dvě hodiny nyní bude ležet za zástěnou na pokoji, než  je zřízenec odveze do márnice.
Balila jsem tělo pětaosmdesátiletého muže…
Říkala jsem si , že už mu je lépe, nic ho nebolí. Přála jsem mu ten klid, který přišel s ranním svítáním.
Přistoupila jsem k nočnímu stolku a chtěla sepsat seznam jeho osobních  věcí….ještě nikdy se mi nestalo, aby pacient neměl u sebe nic, ani svůj kapesník…zamrazilo mě…
 
 
 

52 názorů

Marcela.K.
16. 10. 2018
Dát tip

.


Marcela.K.
11. 09. 2018
Dát tip

... jo já měla i infuze a opiáty doma. Někdy to tak nejde. Ale většina lidí odejde rychle. Neboj, třeba nás "trefí" a bude konec hned. :-))


agáta5
11. 09. 2018
Dát tip

to se máš, já měla tenkrát strach, máma měla plicní potíže... ale už dost o tom... přeju krásný den :)


Marcela.K.
11. 09. 2018
Dát tip

Tak to má být... já mám naštěstí dceru :-) a maminku jsem taky nedala... poslední rok to bylo náročný, ale díky mé práci  jsem to zvládla, vrchní mi v práci vyšla vstříc a kolegyně se službami  taky... takže zemřela doma ve své posteli a obě dcery u sebe, držely jsme ji za ruku... za týden už to bude 6 let a jako by to bylo včera... sestra je lékařka, já sestra, takže na co špitál :-)


agáta5
11. 09. 2018
Dát tip

umřu asi doma jednou... už na to připravuju děti, mám skvělou snachu..., vidí svět podobně jako já...


Marcela.K.
11. 09. 2018
Dát tip

Je to zvláštní...těžko bych dnes spočítala, kolik mrtvých mi "prošlo rukama"...co si ale pamatuji, je podivný klid... výraz v tváři zemřelých. Nebyla to moje "oblíbená práce"..přesto mi nevadila. To co mi vadilo, byla "spolupráce" některých kolegyň. Je to o úctě k člověku jako takové....


agáta5
11. 09. 2018
Dát tip

nic nemáme když přicházíme na svět..  a tak je to správné... až mám husinu


Marcela.K.
11. 09. 2018
Dát tip

.


Oldjerry
04. 10. 2010
Dát tip
Lakrov - máš u mne tip.... to je přesné.

Lakrov
04. 10. 2010
Dát tip
Slušných lidí je poměrně dost, jen je často není vidět; možná proto, že tolik nevykřikují - nepotřebují to.

Marcela.K.
03. 10. 2010
Dát tip
Vůbec nejsem pobouřená z toho, že sem teď pár lidí zabloudí :-) Naopak, tak to většinou bývá...Kdo jinému jámu kope - sám do ní padá. Víš, tím jak se člověk chová, jak jedná, o sobě prozrazuje mnohé a kreslí svůj obraz bez tužky. Nakonec stačí porovnat komentáře zde a u té čmáranice. Já jsem spokojená. Pořád mi to vychází, že víc lidí je tu milých, slušných a hodných. Děkuji za přání...budu se snažit :-)

malaika
03. 10. 2010
Dát tip
Omluvuju se za spamování, můj kocour pronásleduje mé prsty na klávesnici :)

malaika
03. 10. 2010
Dát tip
Mylenko, vím, že smrt není zlá. Setkáváme se s ní všichni, ikdyž ty z nás nejspíš ve větší míře. Umírání není poetické, ale jak jsem napsala, ty jsi tomu poetiku dodala. Tak to vidím já. Ano dostala jsem se k tomu přesně tak jak si myslíš, ikdyž nevím, zda bych se tu měla ohrazovat, bránit či cokoliv jiného, již dříve jsem četla SMRT a líbilo se mi to. Nevím, zda jsi pobouřená z toho, že toto dílo navštěvuje tolik lidí, díky téhle okolnosti, ale aspoň ti dají najevo svůj názor a je jedno odkud se tu vzali, no ne? Tak přeju další pěkné psaní :)

malaika
03. 10. 2010
Dát tip
Mylenko, vím, že smrt není zlá. Setkáváme se s ní všichni, ikdyž ty z nás nejspíš ve větší míře. Umírání není poetické, ale jak jsem napsala, ty jsi tomu poetiku dodala. Tak to vidím já. Ano dostala jsem se k tomu přesně tak jak si myslíš, ikdyž nevím, zda bych se tu měla ohrazovat, bránit či cokoliv jiného, již dříve jsem četla SMRT a líbilo se mi to. Nevím, zda jsi pobouřená z toho, že toto dílo navštěvuje tolik lidí, díky téhle okolnosti, ale aspoň ti dají najevo svůj názor a je jedno odkud se tu vzali, no ne? Tak přeju další pěkné psaní :)

Oldjerry
03. 10. 2010
Dát tip
u bylo všechno řečeno. Býval bych toa si přehlédl, ale dík kostkovi jsem to nakonec četl. Nehodnotím, vše co bylo třeba už napsali ostatní... *

Marcela.K.
03. 10. 2010
Dát tip
malaiko, smrt není zlá...a umírání není poetické. Se smrtí se setkávám často...řekla bych, že častěji, než s lidskou hloupostí. A jak se říká - když nejde o život... Nemíním tu ztrácet svůj čas ...vím jak jsi se k tomuto dílku dostala :-) I to jen dokazuje hloupost toho, kdo se tu tak snaží mě zesměšnit a netuší, že maluje svůj obraz. Dík za návštěvu, dík za pochopení, dík i za tipy a komentáře. A ještě odkaz pro ty, kteří sem dojdou... http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=340848

malaika
03. 10. 2010
Dát tip
Dala jsi umírání neskutečnou poetičnost. Krása! T.

dadadik
03. 10. 2010
Dát tip
díky vořechovi jsem si přečtla...pravda - život

pasingr
06. 07. 2010
Dát tip
Buddhisté říkají, že nejsnadněji se umírá člověku, který již nic nechce a nic nepotřebuje. Takový jde rovnou do nirvány.

Marcela.K.
06. 07. 2010
Dát tip
.

Marcela.K.
11. 04. 2009
Dát tip
6

pupin
05. 11. 2008
Dát tip
dobře.žes to sem dala. podle mého neměl u sebe nic,právě, protože jsi svlékala opravdového anděla... tady je snad dávat tip výsměchem...

Horavin
04. 05. 2008
Dát tip
Bloudění holt už bývá lidským údělem a andělé bývají obvykle plaší (jsou-li hodní :) Já bloudím ráději s důvěrou, protože bez důvěry bloudit nelze :)

Marcela.K.
04. 05. 2008
Dát tip
Horavine, nějak jsi zabloudil :-) Víš, můj anděl nakukuje klíčovou dírkou...asi se bojí :-)

Horavin
04. 05. 2008
Dát tip
Pozoruhodně výstižný titul stručné povídky na nepříliš populární vytěsněné a tím více postrádané téma. Je o setkání dvou andělů.

Honzyk
01. 02. 2008
Dát tip
-* cau.

Marcela.K.
30. 01. 2008
Dát tip
Takhle to mám já...víš.

Marcela.K.
25. 01. 2008
Dát tip
*

FunThomas
28. 12. 2007
Dát tip
***

bestye
01. 11. 2007
Dát tip
tady se dá jen chválit - a to především za přístup, jsem ráda, že takoví lidé ještě po tomhle světě chodí. máš můj obdiv - nejen za pokoru. *

nonamebeast
27. 10. 2007
Dát tip
mrazí mě... je to hrozné,je to skvělé.. ojej...pořád mě mrazí TIPP!

Nikdo a nic
27. 10. 2007
Dát tip
Smutná...Poslední řádek mne zamrazil... :-( Řádky vedeny citem a krutě smutnou pravdou. Snad mne jednou budou také balit hodné ruce...Jako tohoto pána.

guy
15. 10. 2007
Dát tip
*

Marcela.K.
14. 10. 2007
Dát tip
to vím, že jsi lakomej :-p

ruprecht
14. 10. 2007
Dát tip
to mě mrzí... :-))

Nečtu povídky... ale tady se dá jen mlčet a číst i mezi řádky. Dnes jsem balila mrtvolku jednodenního štěňátka křížence, zítra vystrojím pohřeb, zapálím svíčku a usadím křížek pod smuteční břízku. A poprosím anděla...

Marcela.K.
13. 10. 2007
Dát tip
dal jsi mi 2000 tip na Písmáku :-)) strašidlo... moje :-)

ruprecht
13. 10. 2007
Dát tip
brrr... *

Marcela.K.
13. 10. 2007
Dát tip
...děkuji i tobě, za tato slova... přesně proto o své práci často píšu...chci, aby lidi nahlédli i za "zástěnu"...aby přemýšleli o důležitých věcech a netrápili se navzájem hloupostmi...dík, slovaku :-) Stano :-)) víš jak ráda tě tu vidím? Moc! :-)) Charlotta...Lotto :-)... i mě to bolí, když vím, že už je čas...nikdy bych příbuzné nevyhnala od lůžka umírajícího... konečně se v nemocnicích něco hnulo a alespoň tomuto se snad už většinou nebrání...i když zase je to jen a jen o lidech...jako všude. Gagi, děkuji...ale já svlékala...možná...anděla...nevím :-) Kristýnko...jsem ráda, že tě tu vidím :-) alfi... já bez kapesníku nevylézám z domu... jsem ubulenec :-) někdy :-) Norsko... no možná ;-) neroušku :-)) ty ses vybarvil :-) žlutou barvu mám ráda ;-)

slovak
13. 10. 2007
Dát tip
Málo ľudí vie, čo obnáša práca sestry v nemocnici.Len dodám, že to ani nie je práca, ale poslanie.Týmto si trochu mnohým ľuďom pootvorila oči, vďaka.

Háber
13. 10. 2007
Dát tip
vďaka za tieto slová, je v nich veľa pokory a lásky *

Charlotta
12. 10. 2007
Dát tip
vím,je to tvoje povolání...ale vnímat ho lidsky, je velmi silné...u tebe bych se nebála umřít...budu o tobě vyprávět, aby lidé věděli, že nejsou jenom roboti...:-)

Gagi
12. 10. 2007
Dát tip
Kéř bych jednou dostal taky takovýho vlídnýho anděla, máš pravdu.../*

milovanka
12. 10. 2007
Dát tip
andělé potřebují jen ten cit, kterého máš tolik, že jej smíš pevně svěřit do každého dílka :-)

Norsko
12. 10. 2007
Dát tip
pochopila ... :-)

Marcela.K.
12. 10. 2007
Dát tip
...dva mi dát nemůžeš...Norsko...jedno! :-)

Norsko
12. 10. 2007
Dát tip
TIP

Marcela.K.
12. 10. 2007
Dát tip
Kvůli lidem...aby věděli...že v nemocnici nepracují roboti ani nadlidi... fascinují mně takoví příbuzní, co mi sdělují, že oni by tu práci dělat nemohli... jako proč? Protože jsou tak jemnocitní, nebo, že se jim dělá šoufl?! Proč mi dáváš tip? Když je to podle tebe HNUS? A co je vlastně hnus? To, že ten člověk umřel docela sám? bez jediné své věci...třeba toho blbýho užmoulanýho kapesníku?! Poslední, kdo se ho živého dotýkal jsem byla já, když jsem mu v půlsedmé odebírala krev, kterou jsem pak za hodinu vyhodila do odpadu, protože nebylo potřeba provádět vyšetření? Co ty víš o hnusu...pane učiteli? Přečti si moji úvahu Smrt... to je hnus... a vůbec... nerozumím ti.

Norsko
12. 10. 2007
Dát tip
strašné proč to píšeš proč to děláš HNUS ! tip

neroušek
12. 10. 2007
Dát tip
Je to na mrazení po těle i na duši!!!!!!!!

anděl nepotřebuje kapesník... taky mě při čtení mrazí.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru