Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

SMUTNÁ SOBOTA

14. 04. 2012
18
27
2156
Autor
srozumeni

Takové moje malé soukromé rozloučení s člověkem, kterého jsem několik let ve svém životě potkávala.

 

Dopoledne mi zavolala kolegyně: ,,Jiřinko, smutná zpráva, dnes ráno zemřel Miloš. Myslela jsem, že by Tě to zajímalo. Když ležel v nemocnici v Plzni, tak jsi za ním občas zašla.“

,,Ano, to je pravda“ odvětila jsem a ani jsem se nemusela vyptávat na žádné detaily.

 

Všichni ze zařízení jsme věděli, že Milošův zdravotní stav se stále horšil. Jeho opakované pobyty v nemocnici už nikoho ani moc nepřekvapovaly. V poslední době ho záchranka nevozila už ani do Plzně, ale jen do okresní nemocnice.

V našem zařízení, kde byl nejstarším klientem, žil asi deset let. Za nedlouho by oslavil šedesátku. Ale asi by si oslavu moc neužil. Kvůli operaci střeva nesměl pít už ani své oblíbené a milované kafe. A jeho jídelníček se všemi dietami by asi také nebyl žádaný na jídelním lístku jakékoliv restaurace. Tolik omezení, která mu postupně brala radost ze života.

 

Měl jen lehké mentální postižení a uměl číst i psát. Strašně rád, až do posledních chvil, psal různé dopisy, kterými každého obšťastňoval. A že nebylo moc srozumitelné, o co vlastně v dopise šlo?..No a co, hlavně, že měl radost, že někomu něco napsal.

 

Pamatuji si, není to tak dávno, možná čtyři až pět let nazpátek, jak chodil s oblibou na všechna fotbalová utkání dole ve vesnici. Vždy si tam koupil pivo a párek. To byl možná jeden z hlavních důvodů jeho návštěv fotbalového stadionu. Byl pravidelným návštěvníkem bohoslužeb v místním kostele. Prostě žil společenským životem a rád si povídal s lidmi. Ne všichni mu rozuměli, on zase ne všechno dobře slyšel, protože měl slabší sluch. Ale přesto k té vesnici patřil a mnozí obyvatelé se na něj často vyptávali, když začal být nemocný a najednou ho už nebylo moc vidět.

 

Myslím, že největší dojem na každého udělal svým nadšeným vyprávěním o mašinkách, železnici a vše, co k ní patří. Jeho encyklopedické znalosti v této oblasti byly určitě vyjímečné.

 

Tak snad se teď jen přesunul na to největší a nejkrásnější vlakové nádraží, aby mohl všechny ty skvosty železnice vidět pořádně zblízka, na všechny si sáhnout a projíždět se po všech kolejích světa.

 


27 názorů

srozumeni
17. 04. 2012
Dát tip
Háber děkuji.

Háber
16. 04. 2012
Dát tip
pekná spomienka *

srozumeni
16. 04. 2012
Dát tip
Jiste. Mas pravdu. Preji Ti hezky den.

.duke.
16. 04. 2012
Dát tip
Tak to mám také jinak: nepublikuji, abych se někomu zavděčil, nad věcmi přemýšlím a nad některými zvlášť a pokud někoho uvedu ve zmatek, tak ho nelituji. Dobré ráno.

srozumeni
15. 04. 2012
Dát tip
Tak to je mi Te lito,ze jsem Te uvedla ve zmatek. Nezavdeci se holt clovek vsem. Nekdy je zbytebne nad nekterymi vecmi moc premyslet. Dobrou noc.

.duke.
15. 04. 2012
Dát tip
a proč to tedy píšeš, když jsi ho "jen potkávala"? jsem z toho zmatený

srozumeni
15. 04. 2012
Dát tip
Také píši, že jsem ho několik let potkávala. Jen potkávala.Možná si mohl tuto myšlenku vyslovit hned... A opravdu to máme každý jinak. Hezký večer.

.duke.
15. 04. 2012
Dát tip
píšeš, že je to tvoje "soukromé rozloučení".. já tedy pod soukromým rozloučením s mrtvým chápu spíš účast na jeho pohřbu než sdílení na netu.. ale každej to máme jinak

srozumeni
15. 04. 2012
Dát tip
Vztahovala jsem se k němu přesně tak, jak popisuji v příběhu, respektivě tak, jak to z toho, aspoň doufám, je cítit. Stále nechápu, proč tě zajímá, jestli mu půjdu na pohřeb. Jak to souvisí s dílkem? Ale i tak děkuji za přečtení.

.duke.
15. 04. 2012
Dát tip
protože mě zajímá, jestli ses k němu vztahovala nějak hlouběji.. to by jsi mu šla na pohřeb..

srozumeni
15. 04. 2012
Dát tip
Proč se ptáš?

.duke.
15. 04. 2012
Dát tip
půjdeš mu na pohřeb?

srozumeni
15. 04. 2012
Dát tip
Taublo,dekuji

Taubla
15. 04. 2012
Dát tip
s citem napsané T*

srozumeni
14. 04. 2012
Dát tip
tonicu, děkuji. Jiří, přesně tak. Děkuji.

nostalgik
14. 04. 2012
Dát tip
...člověk jak má být, který stojí za vzpomínku **

srozumeni
14. 04. 2012
Dát tip
Alegno, děkuji.

Alegna
14. 04. 2012
Dát tip
je to milé rozloučení i přání*

srozumeni
14. 04. 2012
Dát tip
Moc vám všem děkuji za tipy, pár hezkých slov a přečtení. On byl v tom našem zařízení už takový skoro inventář, bude nám,hlavně dlouhodobějším zaměstnancům, chybět. A tak to má být, však to někteří píšete. Ještě jednou děkuji.

renegátka
14. 04. 2012
Dát tip
hezká vzpomínka

marcela.m.
14. 04. 2012
Dát tip
rada čítam Tvoje texty..sú veľmi ľudské a úprimné..T

avox
14. 04. 2012
Dát tip
prázdné nádraží je mi odjakživa synonymem smutku... */

...mi neznámému*

8hanka
14. 04. 2012
Dát tip
ked clovek po svojom odchode niekomu chyba, nezil zbytocne... zanechava v druhych spomienky, obohacoval znalostami... ktovie, kam sa presuvame, ake to je po prechode tam... ******

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru