Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

DŽARDŮV DĚDA

10. 11. 2012
22
22
2907
Autor
brackenridge

Začalo to nevinně.

„Už mi ty návštěvy vážně lezou krkem.“

„Jaké návštěvy?“ zeptal se Džarda.

Kromě pošťačky a rodiny (jedenkrát měsíčně plus svátky a narozeniny) k dědovi nikdo nechodil. Nikdy. Možná kromě Jehovistů a potroublého Oskara s Downovým syndromem. Děda je ale dovnitř nevpustil. Lidi neměl moc v lásce. Od nikoho nic nechce ani nepotřebuje. Jsou to jen samí komouši a buzeranti.

„Choděj z televize přece.“

„Kdo z jaké televize?“ zbystřila Džardova matka.

„No, Kraus, Dumbrovský a tak.“

„Cože?“

„Jaký cože? Vidíš ty rozházený ubrousky na stole? To udělal ten vůl Dumbrovský.“

„No tati,“ přidal se Džardův otec,“ty mi tady tvrdíš, že ti sem chodí reportéři ze zpráv?“

„A co má jako bejt,“ zachmuřil se děda. „Já se těch komoušů a buzernatů neprosil, aby mi sem lezli.“

„A kdy tu jako byli?“

„Už dlouho sem chodí. Napřed jsem jim zavíral dveře před nosem, jenže oni pak začali lízt obrazovkou.“

Džarda upravil třásně na dědově koberci. Matka s otcem si sedli a dlouze se na sebe zahleděli.

„Dones mi pivo!“ poručil děda komukoliv a vrátil se ke křížovce.

„Tati,“ řekl otec. Znělo to tak bezradně.

„Obrazovkou přece nikdo nemůže lozit. Jak by se tam dostali?“

„Jsou vevnitř přece!“trumfoval děda.

„Vevnitř televize?“

„Jo.“

„A tam se dostali jak?“

„Drátama.“

Děda se vítězně rozhlédl po pokoji.

 

Toho večera převezli rodiče Džardova dědečka do prostorného bytu na Vlhké a rozestali mu na gauči. Džardovi připadla nafukovací matrace.

Na spaní to moc nebylo. Ale on měl přece hlídat.

 

V deset ráno vystoupil děda z vlakové soupravy na nádraží v Pardubicích.

„To není Tišnov,“ konstatoval.

Repliku zopakoval ještě několika houmlesákům a výpravčí.

„Ne, jste v Pardubicích, dědo,“ řekla a udiveně si prohlédla jeho zablácené bačkory a plášť, ze kterého vykukoval župan.

„Ukažte mi lístek.“

Děda vytáhl zmačkaný obal od bonbónu a podal jej výpravčí.

„Pojďte se mnou,“ povzdychla a lehce jej popostrčila směrem k nádražní kanceláři.

S tichým gestem (zaťukání na čelo) jej předala úřednici Macháčové a zavřela dveře.

Macháčová prokřehlého dědu zabalila do deky a zapnula mu televizi, aby se do příjezdu policie zabavil. Když přinášela hrnek s čajem (Earl Grey), děda se rozvaloval na jejím kancelářském křesle jen v ponožkách. Tvářil se spokojeně. Všechny svršky, včetně deky, kabátu, županu i kostkovaných trenýrek s dírou, nyní blokovaly obrazovku vysílající zprávy.

„Dumbrovský,“ vysvětlil děda lakonicky a labužnicky usrkl horkého nápoje. 

 


22 názorů

Diana
23. 06. 2013
Dát tip
Smutné - ale moc dobře napsáno! ****

Lakrov
20. 12. 2012
Dát tip

Trocha nadsazky, misty lehce (lec prijatellne) absurdni, trocha ironie a velky soubeh s realnym zivotem starnoucich dobrodruhu. Drobne vyhrady mam jen k prilis prudkemu strihu (prichod na nadrazi) a ke slovu blokovaly (obrazovku) -- zakryvaly nebo tvorily barikadu by bylo vystiznejsi. DObra povidka.


StvN
19. 12. 2012
Dát tip

Ježiš to je chaos. Zpočátku není jasné kdo co říká. 


Janina6
13. 12. 2012
Dát tip

Ale jo, pobavilo, ale když mně, čtenářce zmlsané, je ten styl "opsáno ze života" jaksi málo.


Fruhling
08. 12. 2012
Dát tip
Máš to docela pěkně vyvážené, přesto se nemůžu zbavit mírně rozpačitého dojmu. První scéna mi oproti druhé připadá značně nezaostřená: je to jen dialog, který se odehrává v jakémsi prostorovém vzduchoprázdnu a ačkoliv se objevuje pár črt o dědečkově povaze (bouchnutí dveřmi, komandování rodiny), zbytek postav jen tvoří mantinel, od něhož se odráží dialog. V takhle krátké a důležité scéně to působí dost nejistě. Jo taky detail - nevím, co je poselstvím toho textu.

souhlasim s nominaci stvne


StvN
03. 12. 2012
Dát tip

Jakube, souhlas autorky potrebuji hlavne ja:)

Ale dobry. Pridavam. 


VH64
18. 11. 2012
Dát tip

Připomnělo mi to jeden americký seríál, na který jsem koukal letos v Indii. Ale jsou to prý všechno braky a tenhle je údajně z těch nejbrakovatějších, tak raději neřeknu který, i když mně se líbil. A tohle se mi taky líbí.

Jestlipak by měl děda na bonbóny slevu se Z-kartou?


hmm zastydlo to v devedesátémtřetím a mistr Zbyněk je taky mrtev.... toho už z díry nevytáhneš (bohužel) mínus *


moc fsem dekuji!!!!


baaba
12. 11. 2012
Dát tip

...čupr! Děda je snad ještě ikoničtější, než Džarda sám (a to už je co říct)***


..HA!  A proto na bednu nekoukám:)))


Kapsa
11. 11. 2012
Dát tip

Hořce úsměvné...


a Borhyová mu nevadí? :o)


Televize je zlo!

Stáří je zlo!

A nakonec (co si budem líčit, že), i to mládí je zlo!

((-:


Alegna
11. 11. 2012
Dát tip

taky mi z obrazovky lezou do bytu, i když trochu v jiném významu

smutné okamžiky krásně a s přirozeným nadhledem, příjemné čtení

stýskání má u mě taky T*


Děkuji.

Připomnělo mi to mého otce,dědu mých dětí, který byl ke konci života též hodně osamělý, byť jezdili jsme k němu téměř každý týden.

On byl navíc osamělý ve svém alkoholismu vůči rodině.

Vyděšená sousedka a tehdejší prtner mi několikrát sdělili, že děda sedí ráno nahatý v zahradě na lavičce. Chápu to až nyní. Alkohol ho hodně vracel do živočišnosti.Bylo to vyhřívání na letním vycházejícím slunci, vůně léta mu proikala do celého těla, letní nebe, zvuky léta. Na venkově žil celý život. vyhříval si své rakovinové kosti a celé tělo. byl jako věchýtek, pár kilo i s postelí,nemyl se nepřevlékal několik měsíců. Byla to jeho letní očista, naděje. Slunce životodárné. Duše se chystala. Byl malé dítě, kdy běhali bosí a nahatí, aby šetřili oděv i boty.

Odpusť tatínku. Pláču.


rifkele ja ti mockrat dekuji1 mam velkou radost1

:-)


Už nebudu ani zmiňovat, že nemám co vytknout. Jen strašně moc chci říct, že máš snad v každé povídce jednu jedinou větu, která mě sama o sobě odrovná.

Tentokrát:

"...poručil děda komukoliv..."

Nebuď trapná. Napiš už konečně někdy něco špatného.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru