Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 429 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky (1. 8. 2019)

+5 neviditelných
Pochybnosti končí, když
datum / id17.08.2016 / 471359Vytisknout |
autorOldjerry
kategorieVolné verše
témaPsychologické
upřesnění kategorietouhy a obavy
zobrazeno767x
počet tipů15
v oblíbených1x
do výběru zařadila2a2a,
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Pochybnosti končí, když

oběma okny  ve mně

koukám na cesty,  které vedou

do zelena šedou

a do světla zakuté temně

 

na spojenice  severu a jihu

na čáru styku rovné s klenutou

 

na rozhodnutí tíhu

 

tam, kde je pravda jistě

ale kde - nik neví

protože pouhým

popřením lží

se pravda nezjeví

 

kontury měknou

když šerem mží

---------------

meditace končí

před zavřenými okny

když  se mihnou lokny

 

zapomínám pravdy, lži a cesty

kontury a tíhy

 

myslím jen na čáry styků




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

15.09.2016 09:38:56dát kritice tipOldjerry
korektor

Díky, Lucinko

14.09.2016 20:21:06dát kritice tiplucie.médea.

*

26.08.2016 22:59:16dát kritice tipOldjerry
korektor

Petr - díky

cikorka - vzpomínka na dětství ve válce...  jo - tak k věci: to je v poho... dík za názor

26.08.2016 19:29:36dát kritice tipcikorka

Zvukomalebnost, emoce, nálada, ale také podobné pocity rozpačitosti jako bříza... Nicméně ta zvukomalebnost mě chytla rychle. 

21.08.2016 20:18:10dát kritice tipPetr.II

jo, ...*

20.08.2016 23:13:18dát kritice tipOldjerry
korektor

břízo  jóóó - do smrti dobrý

20.08.2016 20:24:11dát kritice tipbříza bělokorá

nojo, ty otázky, na základce mě za to nenáviděli :) 

Pokládám otázky když nevím, vlastně chci i vyjádřit autorovi, proč škobrtám a kde. A2 to vystihl mnohem lépe než já. Pravda, ten závěr, z toho jsem si neodnesla totéž, každopádně, když teď zmíněno, vlastně souhlasím, je nekompromisní, možná jsem trochu ztratila ty dobré úseky v otázkách. 

Myslím, že povrchně jsem dílo nečetla a pokud jde o odsouzení... neodsuzuju nikdy nic, teda... aspoň se o to snažím :)

20.08.2016 09:30:48dát kritice tipOldjerry
korektor

Největší štěstí v životě je najít správného partnera. Já to štěstí měl a mám...  nevím, jestli tohle může říci i moje žena... (:-D

a2a2a - dík za analýzu i když pro mne jsou důležité i ty odskoky, jimiž  sám sebe o něčem ujišťuji a mám zřejmě falešný pocit, že jimi upřesňuji to, na čem mi záleží...

V zápalu debaty s břízou jsem nepoděkoval Lnici a quíčale, tak to napravuji: dík.

břízo: promiň - v prvním tvém  vstupu jsem měl pocit, že jsi četla povrchně a dílo odsoudila. Má reakce byla poněkud přecitlivělá, naopak si vážím toho, že ti i tak stála za napsání názoru, protože nakonec asi tvá poznámka k a2a2a vyvolala diskuzi, která měla dopad takřka definitorický.

neoOpica - neviem, čo si chcel povedať  a napokon: smrže sú dobré treba pod mäso, iba je treba vedieť ako s nimi narábať

20.08.2016 02:06:51dát kritice tipneoOpica

.nejím smrže, protože je nesbírám.

20.08.2016 00:37:17dát kritice tipa2a2a
redaktor poezie

Jsem rád, že k tomuto dílku vznikla diskuse a já tedy také vysvětlím, proč jsem dal výběr. Je samozřejmě do jisté míry subjektivní, protože trochu znám osobnost autora, třebaže jsme se fyzicky nikdy nepotkali a proto snad i rozumím obsahu. Někdy mne báseň zaujme jen jediným veršem, který má tak silný náboj, že překřičí všechny verše předcházející tomuto verši a to je i tento případ. Celá báseň až na dvě sloky nijak nevyniká, dokonce mi přijde i nadbytečně upovídaná a metafory s okny ve mně či sloka s loknama mi přijdou i docela kostrbaté, ale je zde několik silných míst, např.:

...na rozhodnutí tíhu...

...kontury měknou, když šerem mží...

...zapomínám pravdy, lži a cesty

   kontury a tíhy

   myslím jen na čáry styků

Zejména poslední řádek mi při čtení přišel velmi neúprosný,to vyrovnávání se s omezenými nabídkami životní (ne)perspektivy a úpěnlivou snahu nepřijít o to nejcenější, co máme. Blízkost. Dost možná jsem četl báseň úplně jinak, než ji autor zamýšlel, ale snad to není tak rozhodující, jestliže jsem našel něco, co na mne zapůsobilo. Báseň trochu víc filozofizuje než by básni slušelo, ale díky oním výše uvedeným veršům jsem to strávil. A když máte u básně pocit, že za ni vidíte tu tíhu, s jakou je nucen autor dívat se do vlastní reality, pak je snadné i uvěřit a co víc, vztáhnout i na sebe, třebaže v této konkrétní básni nedobrovolně.

Ještě chci dodat, že bříza bělohlavá mi přišla ve svých poznámkách korektní a i tento způsob spíše dotazování než vlastní kritiky je podnětný na obě strany.

19.08.2016 21:49:52dát kritice tipLnice

moc hezké, Oldjerry

19.08.2016 12:27:04dát kritice tipbříza bělokorá

Adriano, já už tu Jerrymu moc nechci strašit, ale mám li mluvit obecně, pokusím se říct, co očekávám jako čtenář. Vždycky se snažím porozumět, protože se domnívám, že autor by měl mít jasno v tom, co chce sdělit. Nepotřebuju vědět, kdo je ten, kdo báseň napsal a proč, hledám text, kterej by to řekl za mě. Což neznamená, že nemůže mluvit o nějaké svojí konkrétní zkušenosti. Co se formální stránky týče mě osobně stačí, když vidím nějakou jasnou linku, sloky na sebe navazují a vyjádřeno je ta zajímavě, ale ještě tak, aby to nebylo na úkor sdělení a všechno, co autor říká, musí mít logiku, to znamená, že v průběhu textu nepopře sám sebe (teda záměrně může, ale musí to být účel).

Pocit ani atmosféra nestačí nebo mi stačí málokdy, to už fakt musim objevit něco hodně zajímavýho, nějakej obrat nebo tak … Považuju se za celkem chápavýho čtenáře (což neznamená, že jím skutečně jsem), ale nechci, aby autor nechal všechnu snahu na mě… ve smyslu něco napíšu, oni mě pochopěj nebo si z toho něco vezmou, podle mě by se měl autor snažit čtenáři přiblížit, nemyslím zavděčit. Ale samozřejmě chápu, že každej má kritéria jiný.

19.08.2016 12:00:03dát kritice tipOldjerry
korektor

Adriano  - dík. Jsem rád, že se mnou souhlasíš. To jsou pozůstatky špatně pochopené učitelské fráze: »Co tím chtěl básník říci?« místo  vlastní otázky: »Kde jsem tohle zažila?«

19.08.2016 08:59:06dát kritice tipAdriana Bártová

jindy se orientuji víc, ale Kočkodan mi sebral myšlenku, tak se budu opičit:

„protože pouhým

popřením lží

se pravda nezjeví“

atmosféra melancholická, snad skoro smutná

jestli můžu k debatě s břízou: já taky většině věršů obecně moc nerozumím, ale souhlasím s oldjerryho názorem, že to není podstatné, že je to o náladě, rozpoložení nebo pocitu, který mi přečtení navodí, a to je pro mě 100% pravda, nejsem kritik ani odborník na literaturu, jsem čtenář, který chce mít nějaký zážitek nebo pocit z toho, co si přečetl, jaký bude, to dopředu nikdo neví

za mě díky, T, zůstaň svůj a minimálně o mě nepřijdeš :)

 

18.08.2016 16:57:24dát kritice tipOldjerry
korektor

Dobrý, promiň... ve mně prostě apriori vzbuzuje nelibost, když nemohu po takovéto kritice porovnat  způsob psaní. To není jen kvůli tomu, cos napsala ty - já jsem tu zažil i dost nechutné útoky, které začínaly podobnou kritikou lidí, kteří právě pod jiným nickem psali básně či povídky a pod jiným kritiky, nebo sprosťárny... . On už takhle net dává velkou anonymitu - natož s alternickem. Prostě jsem rád, když vím kdo je autor básně a kdo je autor kritiky. Tak se  ježím dopředu... vynech mne není příkaz, ale doporučení, protože já jinak psát nebudu, na to jsem už moc starý, abych potlačoval sám sebe jen kvůli nějakému  slůvku. 

18.08.2016 15:08:39dát kritice tipqíčala

chvíli mi tvalo, než doteklo. Doteklo:)* čtu tě

18.08.2016 09:13:46dát kritice tipbříza bělokorá

Tak já tě budu vynechávat, moc se omlouvám, jestli jsem tě nějak naštvala, fakt jsem to neměla v úmyslu. Nestavim se do role kritika a rozhodně by mě nenapadlo tvrdit, že píšu tak jak se psát má. Svoje věci tu nemám a mít asi nebudu, jestli si myslíš, že je to potřeba k tomu, abych se mohla vyjadřovat, tak ti to nebudu rozmlouvat. Nevím, jak se má psát, jen říkám svůj názor.

Promiň.

18.08.2016 09:00:24dát kritice tipOldjerry
korektor

Břízo: chtěl jsem se podívat, jak se píše správně. Bohužel - bříza bělokorá je žena, která sice sama nepíše díla, ale předvádí se jako rádoby kritička.  Já napsal, co jsem považoval za správné. Jestli mi nerozumíš mne sice trochu mrzí, mě to ale kompenzuje fakt, že jiní mi rozumí... pokud mne budeš vynechávat nebudu to považovat za ztrátu...

18.08.2016 08:41:15dát kritice tipbříza bělokorá

To máš pravdu, není pro mě směrodatné, co tě k psaní přivedlo, ani teda nemám pocit, že bych to řekla...že bych úátrala po tvém nitru, autor mě zajímá zřídkakdy... cílem je navodit mi náladu, situaci... ale když tam je něco čemu opravdu nerozumím, jak mi to má cokoliv navodit? Asi jsem měla říct, že se mi to nezdá formulovaný dobře. já si jen myslím, že autor by měl mít jasno v tom, coche říct a nespoleéhat na čtenáře... ale asi to máme oba jinak...

18.08.2016 00:15:11dát kritice tipOldjerry
korektor

břízo, nazdar - kdyby se všem všecko líbilo tak by vlastně nemělo cenu psát. Hned zkraje píšeš pravdu pravďoucí, ale nevyvozuješ - prosím: jen podle mne!! - správné závěry. Vždyť vůbec není pro tebe směrodatné, co mne k tomu psaní přivedlo... cílem je navodit ti náladu, situaci, kterou ti báseň připomíná, dotvořit si ji podle sebe. Nepátrej po mém nitru (sám se v něm nevyznám ani po tolika letech života). Buď ti to něco řekne (a to ti asi připomněla něco ne moc dobrého - podle reakce), nebo  bez mrknutí oka jdi na další, třeba to pro tebe bude ta správná - i když pro mne a pro jiné ne. KAŽDÝ JSME VELICE RŮZNÝ a z toho vychází vztahy, děje, stavy, skutky, pocity - život.

Jinak s tebou souhlasím: každé tečky od a2a2a si vážím, protože nikdy nedává nic zadara a bez důvodu. Někdy se sám divím, když najde  silný motiv v mé práci, o němž ani já nevím... (:-D

Danny, Gora, Kočkodan - díky a to každému zvlášť...

17.08.2016 19:44:07dát kritice tipbříza bělokorá

nik neví... to nekňápu a jinak tomu taky nerozumím (oběma okny ve mně koukám na cesty... co to znamená? jakože volím mezi pravdou a lží (vařim s ohledem na prostředek, protože ten se mi zdá nejjasnější). Kde je pravda nikdo neví, ale pouhým popřením lži se nezjeví... no bodejď by jo, když nikdo neví, kde je ... jak teda někdo ví, kde je lež, když nik neví, kde je pravda... jsem v tom, že mi to nedává smysl asi sama? zdá se mi, že se ty části popíraj... Kontury měknou - jakože nic neni tak horký, jak se uvaří, že naštěstí vždycky můžem změnit názor?... to pod čarou má vysvětlovat předchozí... jako těm loknám bych odpustil ty nejhorší lži, protože čáry styků? 

Mate mě výběr od a dvojky, protože si myslim, že je jeden z mála lidí, jehož zpětnou vazbu tu má smysl číst. Ale tohle... fakt nevim, mě se to nezdá uplně dobrý, jakože. Kdyby mi to třeba mohl někdo vysvětlit... 

 

17.08.2016 18:04:54dát kritice tipKočkodan
Já provedu osobní vypíchnutí:

„protože pouhým

popřením lží

se pravda nezjeví“
17.08.2016 16:40:14dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Zamlouvá se mi:-)

17.08.2016 13:44:43dát kritice tipDanny
*


Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.