Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 429 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky (1. 8. 2019)

+10 neviditelných
Dominikova reálná představa
datum / id10.04.2019 / 495446Vytisknout |
autorK3
kategoriePovídky
zobrazeno606x
počet tipů9
v oblíbených0x
do výběru zařadilkvaj,
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Dominikova reálná představa



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

12.05.2019 17:31:09dát kritice tipK3
redaktor prózy

Vigan, děkuji za přečtení a za komentář.

12.05.2019 15:18:03dát kritice tipVigan

Já bych se podepsala pod komentář Janiny a jolany.

Četlo se mi to těžko, a je tam opravdu moc motivů..víc ti k tomu asi nenapíšu. Určitě oceňuji opět poctivý přístup, smysl pro detail..

06.05.2019 18:56:37dát kritice tipK3
redaktor prózy

Janina6, děkuji za přečtení a za obsáhlý komentář.

Když já tu dnešní mluvu nemám moc rád. Připadá mi uniformní, jeden se snaží napodobovat druhého, jako kdyby neměli své já. Takové to, o tom to je, nebo, je to takové jaké to je; vychytávky a pod., to jsou zkomoleniny, které nesnáším a je to prznění jazyka. Snažím se vytvořit svůj svět, který se mi líbí. Takže jsem se vrátil do doby, kdy centrifugy začínaly, někde do mých patnácti let, řekněme. Tak jsme mluvili. Město, moře, kuře stavení:). Do doby biografů, kdy ještě vrzaly dřevěná sedadla. Dnešní multikina nemám rád a filmy které tam dávají také ne. Já nemám rád ani výraz archaické, když je to z doby nedávno minulé. Vím že v úvodu je to dost znát. Mám rád Bradburyho, on dokázal létat v rezatých raketách. Marťanská kronika, to je geniální.

Ale rozhodně si kritiky vážím a v mnoha směrech je podnětná. Zda se k tomu vrátím nevím, ale je to možné. Ještě jednou děkuji.

06.05.2019 17:15:11dát kritice tipJanina6

Když jsem povídku četla poprvé, měla jsem ze začátku z toho „archaického“ jazyka pocit, že se děj odehrává v nějaké dost vzdálené minulosti. Potom mě ale modernější vynálezy, jako centrifuga nebo kamera, upozornily, že dějištěm může být klidně i naše současnost. Jenže Dominik nemluví jako dnešní kluci, říká „na mou duši“ a dům označí jako „stavení“… opravdu nevím. Takže mám po celou dobu četby zvláštní pocit časové nezakotvenosti příběhu. Možná je to i tím, že velkou část tvoří scény ze starých filmů. Musím přiznat, že tahle nejistota ohledně doby, ve které se děj odehrává, mi docela vadí. Ráda bych si ten příběh představila pořádně, včetně „dobových kulis“. Kdybys nechal trochu prostoru třeba Dominikovým vrstevníkům z domova, tomu, o čem se baví a podobně, asi bych se dozvěděla víc. A zároveň by bylo ideální se tímto způsobem, tedy přímo z děje, dozvědět víc i o Dominikově povaze. Ne tak, že to čtenáři řekneš, ale ukážeš. Je mi jasné, že by se tím povídka ještě prodloužila. On by si tenhle námět totiž – myslím si – větší prostor zasloužil. Takže, mně se to velice líbí, myšlenky to má krásné a hlavní postavy zajímavé, ale možná je to materiál na celou novelu nebo román… Ani vztahy se nedají uspěchat, ani rozhodování o životně důležitých věcech, ani formování názorů… prostě to chce svůj čas, jinak je to příliš uspěchané a povrchní, a to je vážně škoda. Za mě tip a přání, aby ses k tomu námětu třeba ještě někdy vrátil…

05.05.2019 19:53:11dát kritice tipK3
redaktor prózy

Vím, Redrum. Povídka je dost dlouhá na jeden zátah. Dlouhé věty  na začátku jsem dlouho rozmýšlel, nakonec jsem je nechal takhle, protož se mi tam líbí. Asi mě stále dost ovlivňují staré knížky které čtu, ale chápu, že v dnešní době je to nezvyklé. Dominikova mluva je určitě dospělejší, možná tím, že je tak trochu samotář a ti bývají přemýšlivý. Pamatuji, že třeba já jsem byl kdysi na jednom táboře a měli jsme ve stanu kluka, který měl sebou veliký dalekohled vlastní výroby a pořád pozoroval hvězdy, vysvětloval nám, kde je jaké souhvězdí, vyznal se v nich. Tolik na vysvětlení. Tvé výhrady chápu, obsahy jednotlivých filmů by se určitě daly ještě zredukovat a věř mi, že původně to bylo ještě mnohem delší a dost jsem se s tou povídkou nadřel. Možná se k ní ještě někdy vrátím.

Děkuji za čtení a za komentář.

05.05.2019 17:45:08dát kritice tipRedrum

Ten základní příběh o nalezení domova se mi líbí, ale prokrátila bych to. Spousta vět i dialogů mi připadá zbytečně dlouhá a i počet popisovaných filmů bych snížila.

Např. "Po ránu prvního všedního dne nového týdne" je zbytečně krkolomné a dlouhé ačkoli v tom není více informace než "druhý den ráno".

Taky myslím, že by stálo za to pozměnit dialogy, nepůsobí příliš realisticky, zvlášť Dominik se vyjadřuje trochu moc školometsky na dítě: "Past na peníze", „Kamarádím, ale nejsou to opravdoví kamarádi podle mých představ." atp.

29.04.2019 13:57:12dát kritice tipK3
redaktor prózy

To je opravdu škoda. Dolný Kubín je fajn.

29.04.2019 13:36:35dát kritice tipSkarabea

prečítala som  asi do polovice...nevtiahlo ma to do deja

28.04.2019 21:07:21dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

avi PM

23.04.2019 22:09:35dát kritice tipK3
redaktor prózy

Ano, budu rád, dík.

23.04.2019 21:53:46dát kritice tipPróza_měsíce

Mohu nominovat do PM?

16.04.2019 15:27:25dát kritice tipK3
redaktor prózy

Lakrove, děkuji za přečtení a komentář.

16.04.2019 15:04:51dát kritice tipLakrov
redaktor prózy

Zaujalo mě to tím fantastickým námětem a jeho "promítnutí" do lidského  (tedy spíš dětského) života. Dvě až tři první stránky se čtou místy obtížně,  některá souvětí jsou přiliš obsažná a dlouhá, ale pak už je to lepší  (nebo se mi povedlo si na to zvyknout), takže čtu "jedním dechem".  Oceňuji též výběr "filmových kulis",  jimiž je celá ta fantazie ilustrována. Tušení, že se ta fantazie obrátí v  "rodinný příběh" přichází spolu s rozhovorem o rodižích, jež chlapec nepoznal.  A na závěr připouštím, že slohové ztvárnění (úvodních) pasáží, které mi  nesedly, je možná autorův záměr. Takže se ještě podívám, zda můj odahad,  kdo tím autorem je, je správný... a ano, je.  Tip.  

11.04.2019 20:39:53dát kritice tipK3
redaktor prózy

Aleši, děkuju za slovo útěchy:).

11.04.2019 18:46:07dát kritice tipaleš-novák

dobrá diskuse. myslím si, že v rámci amatérského serveru je příběh pojatý nadstandardně, přechodníky nejsou až tak podstatné. 

11.04.2019 18:32:28dát kritice tipK3
redaktor prózy

To určitě ne. Naopak jsem vděčný za otevřenost a vyčerpávající soud. Budu se snažit poučit. Děkuju.

Jedna Jolana napsala povídku, teď nevím, David? O klukovi co zhášel vánoční stromy. Ta se mi moc líbila. Tos byla ty?

11.04.2019 15:53:19dát kritice tipjolana.

nečetla jsem dost pozorně, protože se mi to čte špatně, přiznávám

ale zkusím něco napsat - nejdřív k tomu jazyku - přijde mi archaizující, až trochu křečovitý.. četlo by se mi to líp, kdyby byl pročištěnější a přirozenější.

příklad:

"Pouze jeden z nich, jedenáctiletý Dominik, nevšímaje si centrifugy, ani hlasu samozvaného vůdce, pokračoval dál coby ztroskotanec bez ducha. Ostatním to moc nevadilo, jelikož chlapec, o kterém je řeč, byl u nich divný a nudný patron, jenž zpravidla nedával najevo, jaký ve skutečnosti je, což přirozeně vyplývalo z jeho zakřiknuté povahy. Svoje radosti a strasti života si nechával jednoduše pro sebe."

ok - máme tu tichého dominika, který si nechává skoro všechno pro sebe, sám si troskotá městečkem a pro ostatní děti z děcáku je nudný a divný. to je mi samozřejmě sympatické a můžu si ho snadno (nějak) představit. akorát jazyku nerozumím - beru, že je takový záměrně a je konzistentní po celou povídku, ale vzniká mi z něj dojem, že se moc snaží - o "literárnost", o výchovnost..

nebo, (kromě toho, že se tu celkem jednoduchá charakteristika popisuje celkem složitě a nepřirozeně), nerozumím proč ta velká slova (jako třeba "ztroskotanec bez ducha", i když to může být i nadhled, nedokážu se rozhodnout) --- a taky proč nepřesnosti jako třeba "nedával zpravidla najevo, jaký ve skutečnosti je". -- jo, ono to zní jasně.. ale zároveň, tím nedáváním najevo taky dává něco najevo. tichý kluk dává ticho najevo. a ve skutečnosti je (kromě toho, co není vidět) i tím, co je vidět a co lidi kolem něj vnímají každý jinak. takže.. to, co nedává dominik najevo, je řekněme "vnitřní svět", a vzhledem k tomu, že ho nedává najevo, může působit na ostatní děti nějak záhadně, nebo nesrozumitelně, nebo nudně a divně, jak říká povídka, ale i to "nedávání najevo" je součástí jeho osobnosti a skutečnosti. takže napsat "nedával zpravidla najevo, jaký ve skutečnosti je" mi připadá.. nepřesné. navíc je tu ještě "zpravidla" - to mi vyvolává dojem, že dominik někdy, výjimečně, dává najevo, "jaký ve skutečnosti je", ale "zpravidla" ne. co s tím..? --- tohle píšu jako ukázku, jak mě použitý jazyk vede do divného rozvleklého uvažování nesouvisejícího s obsahem.

u dominika mi taky přišlo, že se vyjadřuje nepřirozeně a "nejedenáctiletě":

Vždyť je to další podvod. Co jiného by to mohlo být. Past na peníze. Doufám, že poslední.

potom, když spolu mluví dominik a pan loche, taky mi to připadá takové nepřirozené ty dialogy, jakoby frázovité - vzala jsem to tak, že je to součástí možného záměru - nějaká pohádkovost, černobílost.. nereálnost. možná je celkově záměrem vzdělávací pohádka..? i vzhledem k tomu, že se v textu někde říká, k jakému ponaučení se má dominik dovést, nebo jaké pocity mají postavy..

asi mám problém hlavně s tím, že je tu moc velkých, ba životních témat na jednu povídku.. kluk a jeho psychika, osamělost, touha po porozumění, po domově (skutečném), otázka vývoje (skrz vžívání se do rolí rozvíjí svou empatii a získává zkušenosti, byť je to všechno "jen" představa).. skrz setkávání se s dospělým a s jeho automatem si rozvíjí nějaké motivace.. k životu, k vztahům, k odpovědnosti za své rozhodnutí.. a nakonec teda nachází domov (resp. jeho možnost) --- přijde mi, že jsou to příliš velká témata a že nejsou příběhem nějak rozvinutá, jen se předkládají.. zase, třeba je to schválně, ale uvažuju, co tím vzniká - jestli ještě skutečnost, nebo její zplošťování ..?

(jen tak na okraj - když jsme u těch filmů.. když dominik slyší, že nemá fantazii, připomnělo mi to scénu z první povídky z acid house.. (hlavní postava potká boha v baru - a když bůh odchází, hl. postava řekne něco jako "vypadáš přesně tak, jak jsem si tě vždycky představoval" a bůh řekne něco jako "protože nemáš žádnou představivost, vole")

myšlenky na rodiče a řeči jako "kdo by chtěl nalezence", "takhle nemluv", "každý by chtěl přesně takového kluka jako jsi ty".. to už mi připadá moc na city a výchovné. přitom tohle téma je skvělé, to se mi zase připomněl Kluk na kole, když jsme u těch filmů (no jo). .) akorát že s řečmi o rodičích mám stejný problém jako s celým textem - vážné vnitřní otázky jsou vtěsnané do několika vět. kdybych v reálu někomu řekla "nesmíš se trápit a něco si vyčítat, není to tvá vina", přišlo by mi to nepřirozený a frázovitý.. podle mě se tím žádný vztah neupevňuje ani nevzniká. a jedenáctiletý kluk (a vnímavý a outsider) může být citlivý na frázovitost. a myslím si, že pokud má v sobě dítě zažrané pocity viny nebo "divnosti" (jakkoli iracionální), nedá se to snadno "rozpustit".. ale ok - beru to tak, že dominik si postupně vytváří k tomu dospělému nějaký vztah, nějaký respekt. a že ho bere vážně a líbí se mu, že někdo bere vážně jeho, že mu ten někdo přiznává hodnotu (přirozenou, lidskou). zároveň, dominik uvažuje černobíle - buď jsem špatný já, nebo oni (rodiče), a pan loche ho chce vést jakože k narušování té černobílosti..

vlastně se mi celým textem táhne představa, že obě postavy jsou jak outsideři tak i nějak výjimeční - například že dominik se dívá jinak na svět než ostatní děti - ale kdo jsou ty ostatní děti? jak se dívá někdo z nich? --- a že pan loche stvořil něco neobvyklého a "ostatní lidi" to nezajímá . ale zase, kdo jsou ti ostatní? --- vzniká mi dojem dělení na "já" vs. "svět" nebo "my dva" vs. "svět".. a tohle je něco, co mi přijde špatně a myslím si, že ani povídka to tak nechce, že naopak chce být jaksi spojující.. jenže na to jde nějak.. nevím. říká sice věty jako "snaž se pochopit obě postavy", ale přitom si vybere takové postavy a příběh, který má být taky pohádkový, tj "černobílost" a "výchovnost", vyplývá z žánru..

na jednu stranu, dospělý říká dítěti "neznáš okolnosti. ...Nevíš, co se stalo a jak se to stalo.", nechce černobílost.. - a na druhou stranu se jí sám dopouští, když říká třeba "nejsi obyčejný kluk". (přitom tématem asi není rozporuplnost toho dospělého, spíš to působí že dospělý tu má být autorita

..dospělý je tu jako autorita, dítě jako někdo, kdo se učí a díky dospělému se nějak vyvíjí. to celé působí jako metafora - "pouť životem" - dominik cizinec, odtržený (od "normálního světa") - nachází stroj, skrz který se učí, že může být čímkoli - ale být čímkoli spíš povrchně (protože skrz smysly a emoce, s tím, že se vždycky dívá zvenčí, nikdy není "tam", stejně jako ví, že je to iluze) a jen dočasně. ani mi z toho není jasné, jak může dominik měnit děj a jak pracuje třeba se střihem, nebo se zvukem, když je řečeno že může ovlivnit chování postavy a tím teda i děj a tím teda i filmový jazyk. takže to vypadá, že text pracuje s filmem jen jako s prostředkem k vcítění se do postavy - kluk to nějak může ovlivnit myšlením, cítěním.. ale všechno ostatní se jaksi neřeší.. no ale ok. obě postavy mi přijdou víc jako archetypy než jako konkrétní lidi s konkrétními příběhy.. ale to je asi v pořádku.

jen by mě víc zajímal kratší časový úsek, víc důrazu na prostředí, na postavy, případně na živý dialogy a příběh beze snahy o "výchovu k lidskosti".. kde by třeba nějaká vážná témata existovala pod příběhem, neupozorňovala by na sebe. nevím, jestli je mi rozumět..? třeba ve zmíněným Klukovi na kole podobná témata (kluk v děcáku, křivda, touha po přijetí, vznikání vztahu, přirozené (sebe)změny..) fungují dobře.. co si vzpomínám.

abych se shrnula - ta témata mi přijdou vesměs dobrá, ale napsané je to pro mě schematicky a nepřirozeně.. celé to beru jako idealizující (což asi nemůžu kritizovat, text je na tom postavený) --- líbí se mi, že píšeš o dítěti a vztahu dítě/dospělý z nenadřazené pozice a bez prvoplánových útoků na city

pardon za tolik řečí.) kdyby to nějka zavazelo, tak klidně moji reakci smázni

11.04.2019 07:38:58dát kritice tipK3
redaktor prózy

Děkuju za vaše názory a rady. Momentálně s tím víc dělat nebudu. Jinak, Irčo, v každé povídce máme něco ze sebe všichni, alespoň se to říká a u mě to tak je. V tomhle případě v obouch postavávh. Dík.

11.04.2019 00:32:11dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Forma a myšlenka (obsah) jsou spojené nádoby, Irenko. Nic z toho není důležitější.

10.04.2019 23:31:37dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Karle, něco by se jistě dalo stylisticky vylepšit a zkrátit, pro mne je důležitější smysl, jisté poselství tvé povídky. Hrdina stojí na okraji společnosti a hledá své místo v životě - a tys mu dal šanci. Je to vlastně ještě chlapec, dítě, a přesto má tolik odvahy, že si o tu pomoc dokáže říci:

„No tak mi přece pomozte,“ zoufale se na něj chlapec obrátil. „Neodvážím se to vyslovit nahlas!“

Nitro chlapce jsi dobře vykreslil, i hledání mladého člověka, který se vzpírá nepříznivým okolnostem. Možná bych to sem neměla psát, ale vidím v něm tak trochu tebe.

Díky za to, co dovedeš vyjádřit, je to pro mne důležitější, než pintlich forma.

10.04.2019 22:57:48dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Ok

10.04.2019 22:39:52dát kritice tipK3
redaktor prózy

To je v pořádku, dík Jardo.

10.04.2019 22:33:27dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Možná se ti psal začátek dobře, ale jak jsem četl další komentáře, problém v něm patrně bude. Neustálé zkracování, přepisování a dopisování jednak neznamená, že se ti to psalo špatně (je z toho cítit, že tě to bavilo), a jednak to napovídá, že jsi to před tím musel mít už napsané. V úvodní části se ale nepochybně stylizuješ do určité polohy, což textu nesvědčí.

10.04.2019 21:55:46dát kritice tipK3
redaktor prózy

Rendle, no to teda pěkně děkuju. No nedá se nic dělat, hlavu vzhůru. Jen bych chtěl říct, že na nějaké přechodníky jsem vůbec nemyslel, natož na přechodníkové umění. Pouť to měla být starého data. A zrovna začátek jsem napsal s takovou chutí... Ale přesto děkuju za tvůj názor.

10.04.2019 20:59:23dát kritice tipstarej Rendl

První přechodník by měl znít "nemohouce", protože jde o mn. č. 

Hned na začátku mi přijde směšná a až dětinská ta urputná snaha popsat (absolutně neoriginálně!) pouťovou vřavu - takový popis je dle mého dobrý buď pro Marťana, který ještě neokusil slasti poutě, anebo (promiň) pro úplného idiota. 

Už u druhého odstavce (vlastně třetího) začíná být už poněkud okatá autorova prezentace jeho přechodníkového (ne)umění... 

Popisy, jakož i jednotlivé věty, jsou neskutečně toporné a nezáživné. Je tu vidět strašlivá snaha, avšak u ní pohříchu zůstalo, takže čtenář (nikoli tvůj kamarád nebo babička) si tady na svoje nepřijde. 

Ne, začátek mě natolik odradil svou jakousi naivní ctižádostí a nepřesvědčivým (tedy spíše přesvědčivým) diletantismem, že mě to dál nezajímá. 

10.04.2019 20:33:14dát kritice tipZdenda

No uvidíme, třeba se mi to na podruhé zalíbí.

Množný přechodník je "nemohouce". Myslím teda.

10.04.2019 20:29:52dát kritice tipK3
redaktor prózy

Vidíš, Zdendo. Já myslel, že zrovna tohle se ti bude líbit. Moc ti nerozumím, cos napsal. Na přechodníky se podívám, dík.

10.04.2019 20:23:31dát kritice tipK3
redaktor prózy

Jardo, dík za výběr a za kritiku.

Je to zvlášní. Já myslel že se právě to ostatní bude mnohým zdát archaické. Samotný archaismus mám rád. Starý dobrý časy, kdy si děti hrály venku a chodilo se do biografu.

Úvod a závěr se mi naopak psal nejlíp. S ostatním jsem se hodně nadřel. Hlavně s tím finálovým filmem.Neustále jsem zkracoval a přepisoval a dopisoval. Možná by to ještě chtělo ubrat. Úvodem jsem chtěl navodit atmosféru poutě, starých kolotočů. Ne dnešek, ale minulost, protože byla opravdovější. Ještě jednou dík.

10.04.2019 20:08:11dát kritice tipZdenda

Hele

jako

nedávno jsem zainvestoval asi šest minut, abych se naučil přechodníky

a aby to nebyla promrhaná investice

musím ti říct

že to máš blbě

celkově... nějak jsem se do toho nemohl začíst... ještě se k tomu zkusím vrátit... zatím čus

10.04.2019 20:04:19dát kritice tipK3
redaktor prózy

Alegno, děkuju za uznání. Vážím si ho.

10.04.2019 19:54:58dát kritice tipAlegna

upřímně přiznávám, že dlouhé texty nečtu, to asi intuice mi napověděla, že mám udělat vyjímku a opravdu to stálo za to :-), děkuju za hezký zážitek ze čtení

10.04.2019 18:43:52dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Je to velmi originální nápad a dobře zpracovaný. Podařilo se ti to. Za mě tip a dám i výběr.

Přece mám ale dvě připomínky. Úvodní část je napsaná poněkud archaickým stylem, jako by ses nemohl dostat do příběhu. Pak tě psaní nejspíš začalo opravdu bavit, opustil jsi archaický a hned se mi lépe četlo, příběh mě vtáhl. Druhá připomínka souvisí s délkou textu. Sama o sobě by nevadila, ale podle mého občas v dialozích opakuješ jinými slovy to samé, což děj krapet rozmělňuje. Tam by se dalo krátit ve prospěch zrychlení a zhutnění děje.

10.04.2019 18:20:43dát kritice tipK3
redaktor prózy

Renato, Karle, děkuji oběma za přečtení:).

10.04.2019 18:14:38dát kritice tipbixley
redaktor prózy

Každý musí jít za svým snem, i kluk z děcáku. A je jedno, kde ten sen najde, třeba ve filmu... T.

10.04.2019 17:53:04dát kritice tipLerak12

Líbí. Zdařilé dílko.

10.04.2019 16:09:08dát kritice tipK3
redaktor prózy

Aleši, děkuji za přečtení a posouzení.

10.04.2019 14:58:51dát kritice tipaleš-novák

přání, které se vysloví, má blíž k uskutečnění...moc pěkný příběh...

10.04.2019 14:49:15dát kritice tipK3
redaktor prózy

Alegno, tos přečetla brzy. Já vím, je to dlouhé, ale nechtěl jsem dělit. Děkuju moc za přečtení.

10.04.2019 14:43:12dát kritice tipAlegna

tak , uf, utřu slzy a pokloním se za krásnou fantazii a lidskost

filmy mě na chvilku vrátili do dětství



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.