Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Korida

14. 09. 2020
14
27
439
Autor
Umbratica

 

 

býk, kterého táhli za oháňku,

                               za nic nemohl

                               ale měl to za sebou

a cestou dlouhým tunelem, všude samé

lokty nohy a oči, jsem se modlil za Tijuanu

a za mrtvého býka...

 

Charles Bukowski - úryvek z básně Býk

 

 

 

 

mezi lokty a rameny

se tlačit k východu

z rozpáleného stadionu

a uprostřed kluzkých těl

smáčených španělským potem

se modlit za mrtvého býka

za jeho rohy pokryté zaschlou krví

za šíji probodlou deseti meči

za tvrdou lebku proraženou

prý milosrdnou dýkou

 

když toreador právě

odkládá v šatně svůj pompézní ohoz

a stírá si červené fleky

z perlami pošitých bot

když slunce je vysoko

a Bůh tak daleko

že sotva uslyší

soucituplná slova

když všechno už bude mít brzy

zas vysoký lesk :

ty meče ta dýka

ty perly na botách vraha...

 

 

 


27 názorů

Umbratica
15. 10. 2020
Dát tip

Některé brutální staleté tradice jsou nevykořenitelné, En. Myslím, že Bukowski šel asi na koridu, protože ji miloval Ernest Hemingway. Ch.B. se s ním pořád srovnával, zároveň ho miloval i nenáviděl jako kohosi, koho možná vnímal jako nadanějšího, nebo možná jako někoho patřícího do vyšších literárních sfér.


Entropia
12. 10. 2020
Dát tip

Tohle je fakt hodně pěkné. Pamatuju strejdu, kterého jsem moc nemusela, jak usilovně fandil býkovi, když jednou za hluboké totality dávali v TV kdovíproč koridu. Tehdy mi byl sympatický.


Umbratica
21. 09. 2020
Dát tip

Ve starém Římě holdovali v Koloseu daleko krutějším zábavám. Dnes už jsme přecejen aspoň trochu dál. Máš ale pravdu v tom, že jsme paraziti na kůži země a to, co nevidíme, nás nepálí. Drancujeme pralesy, moře, rozoráváme savany. V některých ZOO mají šipky, které vedou k "nejstrašnější šelmě na této planetě" ty šipky nakonec dovedou zájemce k zrcadlu. 


Markel
21. 09. 2020
Dát tip

tak to jsem nevěděla, že vítězného býka zabijí tak jako tak, to je nelidské, tomu nerozumím. Jsme nechutní paraziti na kůži Země. Mám na nás vztek, nevím, co s tím, jsem ta mlčící většina, jen občas přispěju na obnovu lesů u nás v ČR.


Umbratica
21. 09. 2020
Dát tip

V koridě ale býk nemá šanci. I kdyby zabil toreadora, což se čas od času stát může, zabijou ho stejně. Kohout si může výhrou aspoň na pár dní prodloužit život.


Markel
21. 09. 2020
Dát tip

asi ano, boj je fascinuje, spousta bojových filmů je toho dokladem, nabídka-poptávka, máš pravdu


Umbratica
21. 09. 2020
Dát tip

Markel,

někteří jsou fascinování bolestí, někteří spíš bojem. I po zákazech pokračují např. kohoutí nebo psí nebo rybí zápasy i v ilegalitě.


Markel
20. 09. 2020
Dát tip Entropia

je zajímavé, jak jsou lidé fascinováni bolestí jiných lidí, zvířat, jako magnetem.je to někde hluboko v každém z nás, možná ne v každém z nás, snad


Umbratica
17. 09. 2020
Dát tip

Markel,

pro tebe nebo pro mě je korida smutná, ba nechutná, pro jiné je ale příjemně vzrušující.


Umbratica
17. 09. 2020
Dát tip

Aru,

kéž by. Tahle báseň se ale vyjadřuje v symbolech. Pro mnohé lidi je býkem nějaký jejich bližní, kterého provokují a dráždí červeným hadrem. Pokoušejí se ho rozzuřit a když ukáže rohy, zuří a útočí, mají z toho náramnou legraci.

Tady na Písmáku je spousta toreadorů. Vím to, protože já jsem jeden z nich.  ....Ale - léčím se. 


Umbratica
17. 09. 2020
Dát tip blacksabbath

blackie,

Bukowski na koridu nijak soustavně nechodil, vlastně jsem u něj zatím našla jen tuto jedinou báseň, kde koridu řeší. On soustavně chodil na dostihy a sázel na koně. To dělal většinu života a podle toho, co v básních píše, koním dost rozuměl, protože většinou vyhrával. Vsadil většinou dobře a občas vydělal dost peněz.

Možná šel B. na koridu proto, že chtěl pochopit pocity Hemingwaye, který byl na koridě pořád a kterého se B. snažil pochopit, neboť psal kritiky na jeho díla a psal o E.H. také básně.


Markel
16. 09. 2020
Dát tip

smutné *


Aru
14. 09. 2020
Dát tip

toreadoři už skoro vyhynuli...


blacksabbath
14. 09. 2020
Dát tip Entropia

a já na 100% souhlasím s Filosofkou.....každý zápas...ať býků, psů nebo kohoutů....atd......je hnusný!!!!........hezky jsi to popasovala.....*/*************


Umbratica
14. 09. 2020
Dát tip blacksabbath, Entropia, Gora

Nikdy jsem tuhle zábavu neměla ráda. Vždycky se mi hnusila. Tím, že Ch.B. sdílel sito mé pocity, získal mé sympatie. Jenže já bych, na rozdíl od něj, na koridu nikdy nešla.


Filosofka
14. 09. 2020
Dát tip blacksabbath

Třeba právě ty budeš žít časem v srdci mnoha lidí, Umratico...Moc hezky vystižená absurdita a bolest býčích zápasů.


Umbratica
14. 09. 2020
Dát tip

O tom jsme se už bavili,Romane. Hledám básníka, který by "ještě žil" v duších mnoha lidí, který by pro ně byl kolektivním idolem. Soudím, že beatnici už jsou pasé, ale Bukowski by v duších čtyřicátníků nebo dokonce třicátníků, jako byla ysslandia, pořád ještě žít mohl. ... Tak uvidíme.


Umbratica
14. 09. 2020
Dát tip

Co se mne týče, bude ještě hůř. Začala jsem psát slangem. Ne, že bych tak už dřív nepsala, jen tady na Písmáku jsem z toho ještě nic neuplatnila.

Pro "dialogy" s Bukowským, který slang taky často používal, mi připadá slang a drsné gagy jako ten nejvhodnější sloh. 


Umbratica
14. 09. 2020
Dát tip

Romane, brzy se dočkáš. Mám v šuplíku připravený příspěvek " Vyhnálovský Bukowski".


Umbratica
14. 09. 2020
Dát tip

Goro.

pokouším se tady uplatnit takovou malou sbírečku o Bukowském, kterou si pro sebe píšu, a ta bude mít speciální úpravu, poplatnou jeho době, respektive době jeho stáří.


Umbratica
14. 09. 2020
Dát tip

revírníku,díky.

Snažila jsem se to namalovat jako Velazques.

 


Gora
14. 09. 2020
Dát tip

Jako revírník:-)

zas se přimlouvám za interpunkci, báseň by se lépe četla...


revírník
14. 09. 2020
Dát tip

Velmi působivý obraz.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru