Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 444 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Monáda a dyáda
datum / id13.10.2020 / 512249Vytisknout |
autorEntropia
kategorieVolné veršeDalší dílo autora
zobrazeno179x
počet tipů14
v oblíbených0x
do výběru zařadilatkij,
Prolog

Kaz 3;3,6

Monáda a dyáda

 

Nebylo třeba vyslovit

budiž Temnota –

zem byla nesličná a pustá

a Duch se vznášel nad vodami

aniž do nich vstoupil

 

nebylo tmy

v Temnotě

dokud nebylo Světla

 

každému dítěti

svítí světlo ve tmě

bytí červeně

ještě ne –

ještě nevstupuj

ještě neumíš rozlišovat        

Jedno a dvojí

 

a pojíš-li ve své nevinnosti

zakázaného ovoce  

dříve než dozraje čas

zabíjení a čas hojení

 

čas boření a čas stavění

čas hledání a čas ztrácení

nebudeš moci být vyhnáno

z plodových temnot ráje

do Svět(l)a černobílých šachovnic

 

 

 

 




Názory čtenářů (Skrýt smazané)

14.10.2020 16:12:07dát kritice tipPavelK

Ztotožňuji se s názorem, že vyhnání z ráje je symbolickým vyjádřením nabytí vědomí smrtelnosti. V křesťanství se nesmrtelnost obnovuje přijetím Krista. Tím vzniká vztah mezi odpadnutím (Adam) a návratem (Kristus). Ač mám nejblíže k Taoismu docházím mezi evangelíky (je to pro mne zajímavé srovnání a mám tam přátele). Vyslechl jsem tam jedno velmi zajímavé kázání o Jidáši, po kázání jsme se s kazatelem shodli, že Jidášova zrada musela být součástí Božího záměru. Odpadnutí od Boha a návrat k němu, je podle mne příběh lidského života a je obsahem všech velkých náboženství a taky některých Tvých velmi dobrých básní.

13.10.2020 20:07:092 tipů dát kritice tipEntropia

Radovane, trochu jsem ten osmnáctý a devatnáctý řádek upravila, teď je to snad sourodější. A jestli myslíš obsah, je to taková moje osobní hereze, pochybnost o tom, že ochutnání plodu ze stromu poznání dobrého a zlého podléhalo svobodné volbě. Já myslím, že jsme žádnou svobodnou volbu neměli. Bůh rozděluje: nebe/země, světlo/tma, den/noc. Případně hmota/antihmota J. Tedy tvoří dualitu. Ta ještě není chápána jako dobro/zlo.  Otázka je, proč Bůh vložil do ráje strom poznání dobrého a zlého. A Kazatel vlastně tvrdí: je čas dobra a je čas zla. Jako by zasazoval obě polarity do legitimního rámce/jednoty. A opět otázka: k čemu Bůh/člověk potřebuje zlo?

13.10.2020 20:04:45dát kritice tipEntropia

Díky moc:)

13.10.2020 16:48:37dát kritice tipRadovan Jiří Voříšek

Přijde mi to trochu nesourodé. 

např.: první 3 verše, které jsou parafráze nebo vývod z Genesis nenavazují na slova knihy Kazatel. Je to tam jakoby nahozené, něco jako proklamace. Pro mě (osla) by to chtělo nějaký oslí můstek.

Na druhé straně to vede k přemýšlení, co to jsou plodové temnoty ráje, jestli tma v děloze matky ..., a i k dalším zamyšlením.

13.10.2020 14:50:50dát kritice tipDagmaram

celé je to pěkné. A některé části vůbec super :-)

13.10.2020 14:32:52dát kritice tipNorsko 1

Nekomplikuj konec. Něco jako rada

13.10.2020 14:30:16dát kritice tipDanny

hodně dobré, tip



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.