Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Haiku šlabikár

02. 12. 2021
14
18
596

Napriek tomu, že už tu bolo na túto tému čo-to publikované, napr. od Pavla Martinca, skúsil som zhrnúť do niekoľkých bodov ozaj stručný návod na písanie haiku inšpirovaný dielami týchto autorov: Quendryth Young, Jane Reichhold, Kenneth Yasuda, Joan Giroux a William J. Higginson.

 

Motto Macuo Bašóa: Nauč sa pravidlá a potom na nich zabudni. Ale ako prvé povedal, nauč sa pravidlá.

 

Základné pravidlá pri písaní haiku:

- Haiku zachytáva podstatu prchavého okamihu.

- Je písané v prítomnom čase (tu a teraz), bez bodky na konci.

- Haiku tlmočí pozorovanie sprostredkované zmyslami (vidím, počujem, hmatám, cítim, ochutnávam, vnímam), je písané na základe vlastnej skúsenosti, nie vedomosti.

- Používa sa jednoduchý jazyk, bez poetických ozdôb ako sú prirovnanie, rým, metafora, antropomorfizmus, vyhýba sa cudzím, v bežnej reči sa nevyskytujúcim a málo zrozumiteľným slovám, je ľahko podané, zdôrazňuje pozitívne namiesto negatívneho. Ak sa použije metafora, tak nie celkom v zmysle, ako je chápaná v západnej literatúre, napr. ako v tomto Bašóovom haiku: na holú vetvu/prisadla vrana/jesenný súmrak. Inými slovami vraví, že za jesenného súmraku prichádza tma a je to ten pocit, ako keď vrana pristane na holom konári. Ale pritom obidva obrazy sú reálne a zachytené zmyslami. Haiku je poézia a metafora mu neublíži, ak je použitá spôsobom, ako to vidíme u starých japonských majstrov.

- Aby bolo čo najúplnejšie, malo by dávať odpovede na tri otázky: kde, čo a kedy, teda miesto, objekt a čas.

- Haiku všeobecne je inšpirované prírodou, malo by obsahovať slovo – kigo, súvisiace s prírodou a s istým ročným obdobím, to neplatí pre senryu.

- Sústreďuje sa na detaily, zaostruje pozornosť iba na tie elementy (zriedkavo viac než dva), ktoré sú podstatné na vyjadrenie daného momentu. Môže sa to dosiahnuť aj použitím jednotného čísla (nie kŕdeľ vtákov ale konkrétny jeden vták, napr. vrana, nie strom s padajúcím lístím, ale jeden list), zmenou zamerania zo vzdialeného na blízke alebo naopak z blízkeho na vzdialené (zoom) či tzv. prepínaním zmyslov, napr. z videného na počuté (M. Bašó: starý rybník/žaba skočila do/ špľachnutia).

- Je stručné, nie viac ako 17 slabík, v tradičnej podobe v troch riadkoch, obsahujúcich 5-7-5 slabík (mór). Pre dodržanie stručnosti je dobré pridŕžať sa týchto rád: odstránenie všetkých nepotrebných slov či vyjadrujúcich to isté (napr. biely sneh – biely je zbytočné slovo), použitie kratších slov s rovnakým významom, úsporné užívanie prídavných mien a prísloviek, nie viac ako dve na jedno podstatné meno, hľadanie presných slovies, najlepšie vystihujúcich daný obraz, vyhnúť sa klišé, otrepaným slovným spojeniam. Dobré haiku je také, v ktorom netreba odobrať, pridať či vymeniť čo len jediné slovo.

- Juxtapozícia porovnáva alebo stavia do protikladu dva obrazy a prispieva k tomu, aby haiku zarezonovalo, je schopná evokovať, resp. navodzovať obrazy, spomienky či emócie. Juxtapozíciou nie je druhý obraz konkrétne pomenovaný, iba naznačený, nevysvetľuje. Nemala by obsahovať dve situácie, v ktorej jedna zapríčiní druhú, neprináša to nič nové.

- Haiku všeobecne nepozostáva z jednej nepretržitej vety, používa pauzu – cezúru po prvom alebo druhom riadku, rozdeľujúcu text na dve rozdielne časti, jednu kratšiu fragmentovanú, druhú dlhšiu. Pri tradičnom japonskom haiku na to slúži kireji, slovo, ktoré text rozdeľuje, v západnom svete je často nahradzované napr. pomlčkou, interpunkciou apod. Ideálne by bolo písať haiku bez akéhokoľvek viditeľného oddelenia dvoch častí textu, čitateľ by mal na to prísť aj sám. Keďže ani tie dve rozdielne dlhé časti haiku nemožno vnímať ako vety, ale ako otvorený text, nie je potrebné ich začínať veľkými písmenami ani končiť bodkou. Pri písaní haiku je dôležité zachovanie prirodzeného slovosledu a prospieva mu aj jednotný rytmický systém. 

- Haiku je objektívne, bez abstrakcií, úsudkov, názorov či uzáverov, autor nevyjadruje svoje pocity.

- Necháva niečo na domyslenie si pre čitateľa, nad čím môže uvažovať. Čitateľ nepotrebuje všetky detaily, chce objavovať a pridávať vlastné interpretácie. Ako Bašó povedal: Haiku ktoré odhaľuje 70-80 percent svoho subjektu (námetu), je dobré. Takého, ktoré odhalí 50 až 60 percent sa nevieme nabažiť.

- Pisateľ haiku žije každý deň s mysľou otvorenou v snahe zachytiť nevšedné vo všednom. Haiku nie je iba poézia, je to spôsob života.


18 názorů

snake_01
21. 06. 2022
Dát tip

ano... způsob života, stejně jako fotografování. Myslet to s fotografováním vážně neznamená být fotografem někdy, když k tomu nastanou příhodné podmínky, ale mít oko fotografa kdykoli, dokonce i ve chvíli, kdy člověk nemá foťák...


Silene
11. 12. 2021
Dát tip

mol'ko, zkusila jsem se tak odkázat nejen k těmto slabikám, tvé osobnosti, ale též ke svému prožitku z jiného tvého autorského kousku. Jde snad přesně o ten případ, jehož se můj čtenář nevie nabažiť.

Třebas si vybavíš... Nedostatečně znalá luštila jsem kousek dlouuuho, dlouuuho, abych snad porozuměla zamýšlenému v rámci všech třech řádků. A radost z pochopení se následně dostavila, což jsem zde nikdy nestačila vyjádřit.   


I. K. je môj obľúbený autor, potešila si ma.


Silene
10. 12. 2021
Dát tip Karpatský knihomoľ

tak dojdeš ta, kam ja som nedošiel.

I. K.

(Že mi zůstalo... a trvalo.) 


Rado, ak zaujalo, som rád. Vďaka za zanechanú stopu.


Dát tip Gora, Karpatský knihomoľ

díky za energei vloženou do tohoto počinu

Vůbec všichni zde, kteří se vážně věnují teoriri poezie a prózy, a jak v komentářích, tak v samostatných statích, si zasluhují dík. Mě to už tolikrát přivedlo k bádání a učení se, že bych to nespočítal.

K tomu jak říkáš, že autor nemusí nic umět přidávám - ale nesmí být citová plošina.


Kamamura
06. 12. 2021
Dát tip

Přesně jak píše tadyhle kolegyně Alenakar (a ona to musí vědět, protože je "klasičkou vázaného verše"), žádná pravidla neexistují, dokonce ani těch vymyšlených 5-7-5 slabik. Mělo by tam být něco o přírodě, ale čart vo vodzmi. Na závěr bafáka.

A když bude i přesto někdo prudit, tak se to nazve "Senrjú", to nikdo neví, co to vlastně je, tak do téhle krabice se vejde všecko. 

Proto je to tak populární žánr jeho hlavní výhoda je, že autor nemusí nic umět! Jeho hlavní nevýhoda je, že když autor něco umí, tak se to nepozná! ;-DDD

Navíc píšou nejlepší haiku roboti na pár řádků zdrojového textu, protože se nemusí zatěžovat bagáží lidského ega. 

Robot - zenový mistr pro dvaadvacáté století!!!


nechápu, vďaka za odozvu


Alenakar
06. 12. 2021
Dát tip

Knihomole,

většina autorů se těmito pravidly neřídí, ale část ortodoxních kritiků ano.

Jenže vztah autor - kritik je něco jiného než vztah autor - čtenáři. Pro mě vždy byl daleko důležitější vztah autor - čtenáři.


Ivi, budem len rád.


teorie haiku nikdy není dost.....ukládám si...to se může hodit......*/***


Alenakar, na dovysvetlenie, to nie sú starojaponské pravidlá, ani o jednom z citovaných autorov sa nedá povedať, že sa nimi riadi.


Ireni vďaka, aj za záujem.


Andělka1 vďaka za nahliadnutie


Alenakar
03. 12. 2021
Dát tip

Jistě je dobré s pravdly se seznámit a pouvažovat nad nimi. Zároveň je ale třeba si uvědomit, jak výrazně se liší česká nebo slovenská mentalita od té japonské, je třeba si uvědomit, jaké tradice a jaké postavení má haiku v japonské literatuře a např v literatuře české atd.   My se nacházíme tady na Písmáku. Proto je třeba zauvažovat i nad tím, kteří autoři haiku jsou zde úspěšní a proč asi.  ...Nakonec nutně musíme dojít k přesvědčení, že české či slovenské současné haiku se nemůže řídit starojaponskými pravidly.    Tip za slovo do pranice.


Gora
02. 12. 2021
Dát tip blacksabbath, Radovan Jiří Voříšek, Karpatský knihomoľ

KK, shrnul jsi tvorbu a posuzování haiku podle toho, co o něm víme například z teorie Pavla Martince a přidal své postřehy z textů autorů, jmenovaných v prologu. 

Moc dobrý počin - teorie haiku nikdy není dost, o tuto formu poezie se na Písmáku pokoušejí stále noví autoři a nejen jim článek jistě přijde vhod!


Andělka1
02. 12. 2021
Dát tip

je to ono tady a teď - a nedokončené, otevřené...chtěla bych umět jako kdysi. 


Norsko 1
02. 12. 2021
Dát tip

.. ktorý tě zožerie


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru